(13.20 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)
Dalším hlasováním, s kterým se budeme muset vypořádat, je, že ještě je zde návrh, aby byl tento sněmovní tisk přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Všichni víme, o čem budeme hlasovat.
V tuto chvíli zahajuji hlasování. Kdo je pro návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu? A kdo se zdržel hlasování?
V hlasování 131 bylo přihlášeno 131 poslanců, pro bylo 57, proti bylo 11, zdrželo se 63, a návrh nebyl přijat.
Nyní se ještě budeme muset vypořádat s jedním hlasováním a padl zde návrh na zkrácení lhůty na 30 dní na projednání ve výborech, takže o tom v tuto chvíli budeme hlasovat.
V tuto chvíli zahajuji hlasování. Kdo je pro návrh zkrácení lhůty na 30 dní, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu? A kdo se zdržel hlasování?
Konstatuji, že u hlasování 132 bylo přihlášeno 135 poslanců, pro bylo 114, nikdo nebyl proti, zdrželo se 21, návrh byl přijat.
Takže budou zkrácené lhůty na projednání na 30 dnů.
Tím jsme se vypořádali se všemi hlasováními, končím projednávání tohoto bodu. Poděkuji panu ministrovi zastupujícímu za ministra průmyslu a obchodu, panu ministrovi Pavlovi Blažkovi, a panu zpravodaji Patrikovi Nacherovi.
Chcete ještě vystoupit, pane ministře? (Ministr Blažek je připraven k dalšímu bodu.) Dobře, děkuji. Takže končím projednávání tohoto bodu.
Nyní v tuto chvíli si ještě dovolím přečíst jednu omluvu, kterou jsem v tuto chvíli obdržela, a to je omluva pana ministra vnitra Víta Rakušana z dnešního dne, a to od 12.45 do 13.30 z pracovních důvodů.
A nyní dle schváleného programu schůze si dovolím zahájit bod číslo
29.
Vládní návrh zákona o prekurzorech výbušnin a o změně souvisejících zákonů
(zákon o prekurzorech výbušnin)
/sněmovní tisk 197/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, jak už jsem v tuto chvíli konstatovala, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády by měl předložený návrh uvést pan ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela, který je omluven, takže předpokládám, že ho opět zastoupí pan ministr spravedlnosti pan Blažek. Takže poprosila bych pana ministra, zda by nás uvedl s předloženým návrhem sněmovního tisku. Máte slovo.
Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji za slovo. Já se ještě krátce vrátím k předchozí debatě o kolegovi Nacherovi. Když už jsem tedy ministr spravedlnosti, tak bych rád zdůraznil, že pan kolega Nacher nebyl napaden úplně oprávněně, protože bývá-li tu někdy někdo opravdu připraven, je to téměř vždy pan kolega Nacher, a myslím, že ta debata byla zbytečná a nehodí se úplně do téhle Sněmovny. A druhá poznámka: demokracie, procesní pravidla nevznikla proto, aby jakékoli debaty brzdila, ale mají pomáhat k tomu, aby proces schvalování čehokoli včetně zákonů nějak probíhal. Takže debatu o tom, co patří do toho či onoho cyklu či části nějaké řeči, považuji taky za zbytečnou, a prosím, aby se už nevedla. Děkuji.
Takže, Patriku Nachere, prostřednictvím, když jsi tam seděl vedle mě, musel jsem se tě zastat, tak jsem to udělal, protože ty ses tak rozčílil, že je zbytečné, abych ti i já to zdraví kazil. Děkuji. (Hluk v jednacím sále.)
A nyní prosím k tomuto návrhu zákona. Dovolte mi, abych vás seznámil s vládním návrhem zákona o prekurzorech výbušnin a o změně souvisejících zákonů, které předkládám opakovaně, neboť v předchozím volebním období jej Poslanecká sněmovna nestihla projednat. Důvodem zpracování návrhu zákona je adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady EU o uvádění prekurzorů výbušnin na trh a o jejich používání.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Pane ministře, já vás přeruším. Moc bych poprosila o klid v sále. Pokud si potřebujete něco vyřídit, prosím, běžte do předsálí! Hovoří pan ministr. Omlouvám se, pane ministře, máte slovo.
Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Cílem návrhu je zavést v České republice vhodný režim pro přístup osob z řad široké veřejnosti k prekurzorům výbušnin, které stanoví přímo použitelné nařízení, stanoví odpovídající kompetence orgánů státní správy a přijmout nástroje pro postih případného porušování stanovených povinností. Zákon obsahuje vyvážená omezení, která dotčeným osobám přinášejí minimální administrativní a finanční zátěž, a přitom nezatěžují státní rozpočet.
Pravidla stanovená předloženým návrhem mají za cíl zabránit neoprávněné výrobě výbušnin a jejich zneužití. Oproti stávající úpravě již samo nařízení Evropské unie zrušilo takzvaný registrační režim, rozšířilo výčet omezovaných látek a směsí a snížilo hmotnostní koncentrace, při kterých je možné vyjmenované prekurzory bez restrikcí zakoupit a držet. Nepřijetí návrhu zákona by přineslo krom možné sankce ze strany Evropské unie také zvýšení nebezpečí spojené s neoprávněnou výrobou výbušnin a rezignaci na prevenci kriminality, případně i terorismu.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás tímto požádat o podporu tohoto materiálu. A vzhledem k tomu, že se jedná o adaptační návrh zákona, kdy lhůta pro adaptaci do českého právního řádu již uplynula v únoru loňského roku, současně navrhuji, aby Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s tímto návrhem zákona již v prvém čtení. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane ministře, za uvedení předloženého návrhu. Ještě jsem měla uvést pana zpravodaje, aby zaujal místo vedle pana navrhovatele, takže bych poprosila, aby přišel i pan zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Libor Turek, aby nás seznámil se zpravodajskou zprávou. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Mnohé již tady bylo řečeno. Vláda uvedený návrh zákona již jednou projednala a schválila a následně jej předložila dne 13. července 2020 Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky jako vládní návrh zákona o prekurzorech výbušnin a o změně některých zákonů. Do konce volebního období se jej však nepodařilo projednat a legislativní proces tak nebyl dokončen. Podle čl. 23 odst. 2 nařízení 2019/1148 se citované nařízení má použít od 1. února 2021.
Chtěl bych podotknout, že omezení se netýkají fyzických osob nebo právnických osob, jejichž podnikání se vztahuje k daným prekurzorům výbušnin podléhajícím omezení. Případné nepřijetí právní úpravy by přineslo nebezpečí snadnějšího přístupu k prostředkům k neoprávněné výrobě výbušnin a rezignaci na prevenci kriminality a mohlo by rezultovat v úkony proti České republice.
Navrhovaná právní úprava nebude mít, to už tady bylo řečeno, negativní dopad na státní rozpočet a na podnikatelské prostředí. Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky se navrhuje vyslovit souhlas s navrhovanou právní úpravou již v prvém čtení a o to vás, vážené poslankyně a vážení poslanci, také zdvořile žádám. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Pane poslanče, já vám velmi děkuji za uvedení zpravodajské zprávy. V tuto chvíli k tomuto sněmovnímu tisku si dovolím otevřít obecnou rozpravu, do které je písemně přihlášen pan poslanec Marek Novák, takže bych ho požádala, zda by přišel k řečnickému pultu. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pan ministr i pan zpravodaj nás vlastně obecně seznámili zhruba s tím, co návrh zákona obsahuje. Nicméně já vám ho ještě blíže přiblížím a dám stanovisko našeho klubu.
Ono se totiž v praxi jak na evropské, tak i na úrovni České republiky objevila řada potíží při vynucování stávajících pravidel dovozu, zpřístupňování, držení a používání vybraných prekurzorů výbušnin, což jsou vlastně chemické látky a směsi, ze kterých lze připravit výbušniny fyzickými osobami. Efektivnímu boji proti neoprávněné výrobě improvizovaných výbušnin brání zejména vysoké limitní hmotnostní koncentrace regulovaných chemických látek, rozhodné pro přístup fyzických osob k nim a na základě tak zvaného registračního režimu. Dále je to pak skutečnost, že některé regulované chemické látky začínají být při neoprávněné výrobě výbušnin nahrazovány jinými neregulovanými látkami, jakož i nejednotné využití existence tří režimů pro přístup fyzických osob k prekurzorům výbušnin ze strany členských států. ***