(12.50 hodin)
(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)
A přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu, prosím, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 128 přihlášeno 130 přítomných, pro 128, proti žádný. Návrh byl přijat a já konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh ještě dalšímu výboru. Ptám se, zda má někdo návrh na přikázání ještě dalšímu výboru či výborům? Nikdo se s takovým návrhem nehlásí. Nezazněly žádné další návrhy, které bychom měli hlasovat, proto končím projednávání tohoto bodu v prvním čtení.
Nyní tedy zahajuji projednávání bodu číslo 31, kterým je
31.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 213/ - prvé čtení
Z pověření vlády by měl tento tisk předložit pan ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela, který není přítomen, ale nahradí jej pan ministr spravedlnosti Blažek. Prosím tedy, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji znovu za slovo. Dovolte mi uvést návrh zákona, kterým se mění zákon o ochraně spotřebitele a občanský zákoník. Hlavním důvodem zpracování je řádné provedení předpisů Evropské unie v oblasti ochrany spotřebitele do národního právního řádu. Mezi prováděné předpisy patří především směrnice o lepším vymáhání a modernizaci právních předpisů Unie na ochranu spotřebitele, směrnice o některých aspektech smluv o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb, směrnice o některých aspektech smluv o prodeji zboží a směrnice o právech spotřebitelů.
V zákoně o ochraně spotřebitelů dochází například k zavedení nových povinností podnikatelů v on-line prostředí, k ochraně spotřebitele před umělým navyšováním cen před slevovými akcemi, rozšíření působnosti dozorových orgánů o oblasti, kde dozor nebyl dosud vykonáván, například oblast zneužívající ujednání ve spotřebitelských smlouvách nebo informační povinnosti upravené občanským zákoníkem. V občanském zákoníku jsou například nově upravena práva spotřebitelů z vadného plnění. Dochází též k úpravě práv spotřebitelů při uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory. Konkrétně se zpřesňují informační povinnosti, formální požadavky na smlouvy i výkon práva na odstoupení. Vzhledem k tomu, že jsou dotčené evropské předpisy založeny na principu plné harmonizace, předkládaný návrh zákona se od jejich ustanovení neodchyluje.
Česká republika nicméně využila možnost přijetí přísnější úpravy ve dvou případech, a to při uzavírání smlouvy v domácnosti spotřebitele bez předem sjednané návštěvy a během organizované prodejní akce, kdy se lhůta pro odstoupení od smlouvy oproti dosavadním 14 dnům stanovuje na 30 dnů. Při uzavírání spotřebitelské smlouvy po telefonu se zavádí požadavek jejího potvrzení v textové podobě.
Vláda návrh projednala a schválila 13. dubna 2022 ve znění, které je vám nyní předkládáno. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji panu navrhovateli a poprosím nyní, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Patrik Nacher. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Dámy a pánové, ministři, vážené poslankyně, poslanci, máme tady před sebou návrh, který se týká ochrany spotřebitele, tisk 213, který sahá do dvou zákonů - do zákona o ochraně spotřebitele a do zákona nebo novely občanského zákoníku. Já jsem požádal - trochu je mrzuté, že tady není pan ministr průmyslu, abychom toho využili, protože jsou to opravdu užitečné věci pro spotřebitele - tak jsem nabídl ministerstvu, aby součástí projednávání ve všech třech čteních byla i nějaká osvěta kolem toho, protože to, že se mění zákon ve prospěch spotřebitele, je těm spotřebitelům nanic, když oni se o těch svých právech nedozví. A tady tahleta norma s sebou nese několik významných změn, které já jsem si připravil, abych vás tím provedl, jaké změny to jsou, ale spotřebitelé se o těchto svých právech musejí dovědět, protože jinak je neumějí uplatnit, jinak nebudou vědět, že ze 14 dnů se to prodlouží na 30 dnů a podobně, že se mění některá další pravidla, pokud jde o uvádění slev, pokud jde o recenze a tak dále, já se k tomu dostanu. A v momentě, kdy ti spotřebitelé to vědět nebudou, tak ani nebudou vědět, že jsou v některých momentech jinak - za mě lépe - chráněni.
Tady došlo k tomu, že se transponovaly tři věci. Já tady nebudu číst všechna čísla, protože chci jít po obsahu, ale ten základ. Jednak je to transpozice směrnice Evropského parlamentu 2019/2161, kde jde o lepší vymáhání modernizace právních předpisů Unie na ochranu spotřebitele. Pak je to směrnice Evropského parlamentu a Rady 2019/770 o některých aspektech smluv o prodeji zboží. No a pak je to náprava nedostatků v transpozici starších unijních směrnic, především v občanském zákoníku.
Když to takhle člověk přečte, tak samozřejmě tomu v zásadě nikdo nerozumí a neví, co se pro spotřebitele mění. Co je zásadní z hlediska času, je, že členské státy měly povinnost transponovat tato ustanovení do národního práva do 28. listopadu 2021, takže kromě osvěty bychom v tomhletom měli jet i rychle s tím, že nová pravidla vstoupí v účinnost 28. května 2022, což, jak tady vidíte, evidentně už jsme mimo harmonogram a mimo termín.
Já teda teď nevím, pan ministr - ještě než se pustím do toho obsahu - jestli tady je nějaká - protože jsem tu informaci z ministerstva nedostal, pokud ano, tak to pak načtu - nějaké zkrácené lhůty nebo něco takového. Proto je škoda, že tady není pan ministr. Já to rád udělám, ale potřebuji se na tom nějakým způsobem dohodnout.
Tak pokud jde o ty základní změny, jak jsem řekl, týká se to novely občanského zákoníku a změny zákona o ochraně spotřebitele. Pokud jde o změnu občanského zákoníku, tam se třeba výrazně mění právo na odstoupení od smlouvy, což je pro spotřebitele velmi zásadní věc. Potíže třeba spočívaly v tom, že podnikatelé odmítali uznat spotřebitelům právo na odstoupení od smlouvy, protože jim nebylo doručeno zboží, a lhůta pro odstoupení ještě nezačala běžet, například. To jsou dost časté případy. Mimochodem se to právo na odstoupení prodlužuje ze 14 dnů na 30. Tady připomínám nejčastější situace, to je třeba podomní prodej.
Další změnou, která tam je, jsou smlouvy po telefonu, kde se zpřísňuje uzavírání z důvodu ochrany zvlášť zranitelných osob. To znamená, že by docházelo k textovému potvrzení té smlouvy, která je uzavřena po telefonu. Tady víte, že já po tomhle volám dlouho, a jestli jsem si to správně nastudoval, tohleto je dokonce nad rámec té harmonizace. Takže já jsem za to rád, protože to se týká opravdu u nás docela velkého množství situací, že někdo řekne do telefonu ano, dokonce někdy mu to tam i oni střihnou, a v té chvíli ten spotřebitel tam má jako souhlas. Takže tady bude muset být souhlas potvrzen písemným potvrzením.
Pak je to povinnost dodat zboží do 30 dnů. To zase naráží na stížnosti ohledně příliš dlouhých dodacích lhůt. ***