(12.00 hodin)
(pokračuje Martin Baxa)
Cílem návrhu zákona je provést adaptaci právního řádu České republiky na šest nařízení Evropské unie, která upravují společná pravidla v oblasti civilního letectví, problematiku požadavků na bezpilotní systémy a podmínky jejich provozování a dálkového řízení a dílčí aspekty ochrany civilního letectví před protiprávními činy.
V návaznosti na unijní právo dochází k začlenění výrobků představujících vybrané bezpilotní systémy, soupravy příslušenství a doplňková nařízení pro identifikaci bezpilotních letadel na dálku do rámce právní úpravy zákona č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků, ve znění pozdějších předpisů.
V této souvislosti dochází k určení vnitrostátního orgánu, myšleno ve vztahu k těmto výrobkům, jímž bude Česká obchodní inspekce coby orgán dozoru podle tohoto zákona a jazyka, v němž jsou určité dokumenty poskytovány. Oznamujícím orgánem v oblasti posuzování shody výše uvedených výrobků bude v souladu se stávajícím konceptem předpokládaným uvedeným zákonem Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví.
V návaznosti na novou, poměrně obsáhlou, strukturovanou a detailní úpravu provozování a řízení bezpilotních systémů obsaženou v právu EU dochází k přijetí potřebných adaptačních opatření. V této souvislosti návrh zákona upravuje registr provozovatelů bezpilotních systémů a registr dálkově řídících pilotů, omezení a odnímání oprávnění provozovatelů bezpilotních systémů, pojištění provozovatelů bezpilotních systémů, dále vybrané aspekty související se způsobilostí k řízení bezpilotních systémů a jejím osvědčováním, včetně možnosti pro Úřad pro civilní letectví pověřovat třetí osoby výkonem státní správy ve věcech provádění výuky, zkoušek nebo školení dálkově řídících pilotů, zvláštní oprávnění Úřadu pro civilní letectví nebo Policie České republiky související s výkonem dozoru nebo kontroly provozování a řízení bezpilotních systémů v rámci spolků a podmínky užívání vzdušného prostoru České republiky k létání bezpilotních letadel.
Za účelem provedení nařízení upravujícího dílčí aspekty ochrany civilního letectví před protiprávními činy přináší návrh zákona změnu právní úpravy ověření spolehlivosti. Nově bude ověření spolehlivosti vyžadováno nejen od osob, které vstupují bez doprovodu do vyhrazeného bezpečnostního prostoru, ale i od osob, které vykonávají vymezené činnosti mimo vyhrazené bezpečnostní prostory. Rovněž dochází ke změně doby platnosti dokladu o spolehlivosti, kdy tento doklad bude platný po dobu jednoho roku.
V návaznosti na možnosti přiznané unijním právem dochází k vyjmutí vybraných letadel a letišť z jeho působnosti. Neuplatní se tak požadavky kladené unijním právem na projektování, údržbu a provoz vybraných letišť a souvisejícího vybavení a na činnosti týkající se projektování výroby, údržby a provozu vybraných kategorií letadel.
Návrhem zákona dále dochází k určení Úřadu pro civilní letectví coby příslušného úřadu podle unijního nařízení upravujícího část vzdušného prostoru s kontrolovaným provozem bezpilotních systémů.
Návrh zákona byl již v únoru 2021 předložen Poslanecké sněmovně, která jej však do konce svého volebního období neprojednala, a legislativní proces tak nebyl dokončen. Návrh zákona je proto nyní předkládán opětovně a oproti původně předložené podobě reaguje na dílčí změny na úrovni unijního práva nebo jeho výkladu ze strany unijních institucí. Precizuje konstrukci jednotlivých položek správních poplatků, snižuje správní poplatek za přijetí žádosti o udělení oprávnění spolku k provádění rekreačních, sportovních nebo soutěžních letů anebo veřejných leteckých vystoupení a provádí nezbytně nutné legislativně technické úpravy.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás požádat o podporu předloženého návrhu zákona, kterým se mění zákon o civilním letectví a další související zákony. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Jinak vám přeji krásné poledne, vystřídali jsme se v řízení schůze.
Nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Karel Sládeček. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Karel Sládeček: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Milé dámy, pánové, vláda předložila Sněmovně návrh zákona 27. 4. 2022. Návrh zákona byl rozeslán poslancům jako tisk 207 dne 27. 4. 2022, organizační výbor projednání návrhu zákona doporučil 28. 4. 2022 usnesením 53, určil zpravodaje a navrhl hospodářský výbor jako garanční. Projednávání tisku bylo zařazeno na pořad 25. schůze.
Pan ministr vás celkem podrobně s návrhem seznámil, takže bych jen chtěl zdůraznit, že návrh zákona reaguje zejména na novou, poměrně rozsáhlou, strukturovanou a detailní úpravu unijních požadavků na bezpilotní systémy, jejich projektování, výrobu, dodávání na trh a volný pohyb v Evropské unii, jakož i pravidel jejich provozování a řízení. V návaznosti na uvedené přímo použitelné předpisy Evropské unie dále dochází k výraznému doplnění stávající úpravy užívání vzdušného prostoru k létání, a to stanovení možnosti vymezit části vzdušného prostoru České republiky prostřednictvím opatření obecné povahy vydávaných Úřadem pro civilní letectví a regulovat v nich létání bezpilotních letadel. Další podstatnou změnou je pak změna právní úpravy v oblasti ochrany civilního letectví před protiprávními činy, konkrétně institutu ověření spolehlivosti.
Chci ovšem upozornit na skutečnost, že novela v předkládaném znění může v podstatě zamezit provozování leteckých modelů, rozvoji mládeže a volnočasových aktivit leteckých modelářů. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane zpravodaji. Prosím, abyste zaujal místo za zpravodajským stolkem a sledoval rozpravu.
Otevírám tedy obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Adamec, a já mu dávám slovo.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, mě trochu mrzí, že tady nemůže být ministr dopravy, ale chápu to, dneska má jiné povinnosti. A já bych asi začal tím, čím skončil zpravodaj. Mně připadá, že tuhle transpoziční novelu nikdo pořádně nečetl, protože opravdu, jak je to napsáno - ty bezpilotní prostředky - tak to likviduje de facto naši modelářskou obec. A vy všichni víte - nebo kdo se o to zajímáte, tak to budete vědět určitě - že jsme patřili ke světové špičce v leteckém modelářství a v současné době těch problémů je celá řada. Mladí nechtějí modelařit, je to drahé, je to pracné, radši kolikrát vymění tuhle činnost za počítačový systém, tam se létá lépe a zadarmo, a staří zase dneska říkají, že s těmi omezeními, která přichází každou novelou tohoto zákona, se na to prostě vykašlou taky a budou lítat načerno, protože se jim to nevyplatí.
Musím říct, že jenom neznalce mohlo napadnout, že letecký model je bezpilotní prostředek. Ono to na první pohled vypadá, že to tak může být, ale tak to není. Každý, kdo přišel do styku s leteckým modelářstvím, ví, že pokud ten model je od nějaké velikosti, tak potřebuje k tomu letiště, startovací dráhu, přistávací dráhu, velkou plochu, protože s tím modelem se prostě mezi paneláky létat nedá, nedá se s tím létat nad náměstím. A nevím, jestli si to takhle ti předkladatelé mysleli.
Chápu, že bojujeme dneska proti dronům, drony jsou úplně jiný problém, a my jsme s tím začali už při minulé novele. My jsme zavedli povinnost leteckým modelářům, aby se registrovali, dělali zkoušky. A teď si vezměte, že ten systém je nastaven tak, že musíte být starší 18 let. Tak co uděláme s těmi mladými, kterým není 18 let? A senioři, když viděli systém přihlašování do těch testů, tak se tam prostě nepřihlásí. Tam je totiž potřeba elektronická identita. Já jsem na to upozorňoval už v minulém volebním období patřičné ministry a zůstalo to bez odpovědi, protože holt jdeme dopředu a elektronická identita bude normální. Vysvětlete to někomu v seniorském věku - těžce! Takže tady došlo k prvnímu omezení. Je pravda, že jsme dostali dva roky výjimku jako kluby, to je pravda, jenom jsme se prostě zaregistrovali na UCL a dostali jsme výjimku. ***