(12.30 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)
A v tomto případě, jak jsem řekl, je to zhruba těch 50 000 průkazů - zatím, ono se to třeba do budoucna také změní - ale zatím tedy je možné zažádat osobně, zajít jenom na pobočky Státní plavební správy. Je to větší množství různých starších druhů průkazů vydávaných v období předchozích let. Informace, které máme: pokud majitelé podají žádost včas, tedy do konce června, nový průkaz ještě dostanou zcela zdarma.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane poslanče, já vás přeruším. Intenzita hluku v sále je natolik vysoká, že vám sotva rozumím i já, a to dávám poměrně bedlivě pozor, takže poprosím všechny, kteří se nechtějí věnovat novele o vnitrozemské plavbě, aby přenesli své diskuse mimo sál. Děkuji.
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji, pane předsedající. Vážím si toho, že posloucháte pozorně mé vystoupení, které už bude u konce.
Znovu tedy konstatuji, že naše pozice k té novele zákona není nijak negativní. Je to implementace evropských předpisů, poměrně rozsáhlá, ale vydiskutovaná a připravená. Riziko, na které upozorňujeme nebo varujeme - a není to vlastně věc legislativní, je to věc spíše komunikační ve směru od Ministerstva dopravy řekněme k odborné a k dopravní veřejnosti - je právě v tom smyslu, že na letní sezonu, která už prakticky pomalu začíná, hrozí konec platnosti až 50 000 průkazů způsobilosti k vedení plavidla, není zatím možné provádět to digitálně. Třeba ze strany vládní koalice takový návrh jednou přijde, my ho určitě podpoříme jako opozice. Je tady potřeba, aby si lidé včas zašli osobně na pobočky Státní plavební správy. To jsme v dobrém slova smyslu chtěli připomenout a povědět. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Další s přednostním právem se přihlásil pan ministr kultury. Pane ministře, máte slovo. To už je obecná rozprava.
Ministr kultury ČR Martin Baxa: Já teď nechci vystoupit v obecné rozpravě jako ministr kultury, ale zastupující předkladatel návrhu tohoto zákona, protože bych chtěl předložit návrh na zkrácení lhůty pro projednání uvedeného návrhu zákona v garančním výboru a případně i v dalších výborech na 30 dnů. Ještě jednou pro záznam, na zkrácení lhůty pro projednání uvedeného návrhu zákona v garančním výboru i případně v dalších výborech na 30 dnů. Důvod je obdobný, ve stejném případě, jako jsem doby ministr kultury říkal k tomu svému návrhu zákona. Transpoziční lhůty u implementovaných směrnic uplynuly 17. ledna 2022, Evropská komise proti České republice zahájila tři řízení o porušení unijního práva. Nebude-li implementace příslušných předpisů v brzké době ukončena, hrozí České republice uložení finančních sankcí, a je proto nezbytně nutné urychlit proces projednávání návrhu zákona v následujícím legislativním procesu. Proto ten návrh na zkrácení na 30 dnů. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Eviduji váš návrh na zkrácení projednávání tohoto bodu ve výborech na 30 dnů.
Jsme v obecné rozpravě, chci se zeptat, jestli se ještě někdo do obecné rozpravy k tomuto bodu hlásí? Nikdo takový není, obecnou rozpravu tedy končím.
Zeptám se na závěrečná slova pana navrhovatele a zpravodaje? Není zájem.
Nezaznamenal jsem žádný návrh na vrácení ani zamítnutí předloženého návrhu, budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím.
Přistoupíme tedy k hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby...
Ano, eviduji zájem o odhlášení. Všechny jsem vás odhlásil a prosím, abyste se svými identifikačními kartami znovu přihlásili. Počet poslanců se ustálil.
Budeme hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takové usnesení? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 48 bylo přihlášeno 137 poslanců, pro návrh hlasovalo 134, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.
Já tedy konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh žádnému dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru? Není tomu tak, nebudeme tedy o tom ani hlasovat.
Protože zazněl návrh na zkrácení projednávání ve výborech, a sice na 30 dnů, s tímto návrhem se vypořádáme prostřednictvím hlasování.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 49 bylo přihlášeno 137 poslanců, pro hlasovalo 80, proti 35. Návrh byl přijat.
Já tedy konstatuji, že jsme zkrátili lhůtu na projednávání ve výborech, a to na 30 dnů. Tím končím projednávání bodu číslo 16, respektive jeho první čtení.
Budeme pokračovat dalším bodem našeho jednání, což je bod
17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách
provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb.,
o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla
a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti
z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 216/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh by měl uvést pan ministr dopravy Martin Kupka, ale rozumím tomu, že i v tomto případě ho zastoupí pan ministr kultury, kterého tímto prosím, aby se ujal slova.
Ministr kultury ČR Martin Baxa: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, Poslanecké sněmovně je tímto k projednání předkládán vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona o pojištění odpovědnosti za škodu a o změně některých souvisejících zákonů, zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Předložený návrh zákona je zaměřen především na témata, jež musejí být předmětem vnitrostátní regulace za účelem splnění závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii, a to v oblasti schvalování technické způsobilosti vozidel. V návaznosti na přijetí nařízení 2018/858 návrh zákona obsahuje komplexní změnu právní úpravy schvalování technické způsobilosti silničních i zvláštních vozidel, jejich systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků. Přitom dochází k provázání implementace výše zmiňovaného nařízení se staršími nařízeními, týkajícími se schvalování technické způsobilosti traktorů a jejich přípojných vozidel, výměnných tažných zařízení, dvoukolových a tříkolových vozidel a čtyřkolek, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků těchto vozidel.
Navrhuje se určení Ministerstva dopravy coby schvalovacího orgánu a orgánů pro dozor nad trhem s uvedenými vozidly, jejich systémy, konstrukčními částmi a samostatnými technickými celky a stanovení detailních skutkových podstat přestupků, pokrývajících jednání rozporná s jednotlivými nařízeními.
Návrh zákona obsahuje i komplexní změnu právní úpravy schvalování technické způsobilosti jednotlivě vyrobených vozidel, kde se zcela opouští povolování výroby vozidla. Schvalování technické způsobilosti jednotlivě vyrobeného vozidla tak již nebude probíhat ve dvou navazujících fázích, ale pouze v jednom řízení.
Návrh zákona dále vstupuje do právní úpravy schvalování dovezených vozidel. Zde dochází zejména k podřazení vozidel dovezených z jiných členských států EU pod režim tohoto schválení, nedisponují-li schválením uznávaným Českou republikou, a navrhuje se také dílčí změna podmínek pro schválení technické způsobilosti dovezených vozidel. ***