(13.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane předsedo. Máme dvě faktické, první paní poslankyně Peštová, poté se připraví paní poslankyně Ožanová. Máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Samozřejmě zase musím reagovat na pana poslance Michálka, prostřednictvím pana předsedajícího. A to je přesně ono: Ministerstvo napsalo, říkáte vy. Předkladatelé jsou poslanci, "my vyladíme, vylepšíme, potřebujeme". Kdo my? Ministerstvo vnitra? Nebo my jako poslanci, nebo kdo my to nutně potřebujeme? To je jedna otázka, ale to, co jsem se ptala - já jsem říkala, proč tady nevzýváte to, co vy jste byli tím strůjcem, že ten zákon nebo ty zákony musí jít řádnou legislativní cestou? Jestliže ministerstvo vnitra napsalo, proč ministerstvo vnitra nedalo do eKLEPu, proč neproběhlo řádné připomínkové řízení, které je třeba 20tidenní, pokud nemají výjimku od ministra legislativy, který by jim to třeba zkrátil na 10 nebo na 15 dní? Proč neproběhl tento proces? Proč neproběhlo řádné vypořádání všech připomínek, které by byly vznesené v rámci mezirezortního připomínkového řízení? Toto prostě nenastalo, to je to, co já vám vyčítám. Vy kážete vodu a chlastáte víno!

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a další, kdo je přihlášen s přednostním, respektive s faktickou poznámkou, je paní poslankyně Ožanová.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, pane předsedající. Já jsem ráda, že jste dali občanům slib, že to uděláte včas, ale možná jsem byla jako zpravodajka tohoto tisku u jiné debaty, která předcházela projednávání zákona o milostivém létu, a tam ve své podstatě jsme vyjádřili názor, že souhlasíme s tím, že je třeba nějaká změna. Nikdo neříkal, že to tak nemá být, ano? Takže jen říkám, že tady není zájem projednávat tento zákon několik let, ale opravdu vhodnost zvolení legislativního procesu tak, aby došlo k tomu, že bude tento zákon připomínkován, zvláště vezmeme-li si, jak jsem citovala ve zpravodajské zprávě ten problém, že ústava umožňuje, aby například na jednání výboru zastupoval člena vlády náměstek, a vy v důvodové zprávě píšete, že to tedy bude nějaký ředitel, bude se to jmenovat jinak a že to je v pořádku? No, za mě prostě není. A právě tyto věci mohly být v tom legislativním procesu odstraněny. Co se týče, že to napsalo ministerstva vnitra, že je to v pořádku: vážení, já jsem zpravodajkou mnoha tisků, nezapomeňme, že nedávno jsme tady měli tisky spojené s digitalizací, a že je nějaký problém, odsouvá se, protože je prostě problém na ministerstvu vnitra, a důvodová zpráva obsahovala v tom hodnocení, že se máme podívat na ekonomické dopady, když byl schvalován zákon, který byl před dvěma volebními obdobími - bylo tam několik ekonomických variant. Jeden sněmovní legislativec mě zastavil a řekl, že kdyby toto podal nějaký poslanec, tak mu to legislativa vrátí, protože skutečně to bylo v rozporu s jednacím řádem Sněmovny, a nezapomeňme, náš jednací řád je zákon! Takže bylo by dobré dbát na zákonnost u všech, nejen u poslanců, i u ministerstva. Nemám záruku, že je ten zákon napsán dobře.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní poslankyně. Nyní s přednostním právem vystoupí paní místopředsedkyně Mračková Vildumetzová. Jen zrekapituluji, že poté je řádně přihlášena paní poslankyně Peštová, následně se přihlásil pan poslanec Philipp a poté paní poslankyně Válková. Děkuji, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, já bych se také velmi ráda vyjádřila k novele zákona o státní službě. Chtěla jsem říct, že mě mrzí, že tady není Marek Benda, protože - ale vidím ho, jsem za to moc ráda, protože budu chtít určitě zodpovědět nějaké dotazy.

Nejdříve bych si dovolila zareagovat na pana Michálka, který mě se svým projevem opravdu velmi překvapil. Člověk, který dlouhodobě spolupracuje s Rekonstrukcí státu, tak mi tady řekne, že tento návrh zákona podporuje Rekonstrukce státu. Přinesete mi to černé na bílém, že tento návrh zákona, novelu zákona, podporuje Rekonstrukce státu? Já bych jen chtěla říct, že když jste se tady opravdu velmi ošklivě obouval do mé kolegyně Bereniky Peštové, tak bych vám opravdu chtěla říct, že - a to, co řekl i pan Králíček - že byste si měl, když něco říkáte, tak byste si měl dávat pozor na to, že když něco říkáte, tak to také musíte dělat. Česká pirátská strana, která je zastoupena ve vedení Karlovarského kraje, tak bych vám tady mohla vyjmenovat tolik kauz, které pod jejich křídly jsou, ať už jsou to netransparentní výběrová řízení zadaná napřímo, lidé v různých komisích, dosazení lidí do různých pozic a tak dále, tak mě opravdu překvapuje, že vy si sem stoupnete a toto tady v tuto chvíli řeknete.

Myslím si, že používat to, že tohle je transparentní - to, co je tady v tuto chvíli předloženo - tak bych především chtěla říct, že osobně jsem byla v roce 2015 na ministerstvu vnitra, když jsme museli tento zákon schválit, a víte, co bylo důvodem schválení novely zákona o státní službě, který nám musela schválit Evropská komise? Bylo to čerpání evropských fondů. A pokud bychom s návrhem toho zákona - ale zákona, který splní ty tři věci, o kterých tady hovořila moje kolegyně Klára Dostálová, a to je profesionalizace, ale především depolitizace a stabilizace - tak pokud by nebyly obsahem novely v roce 2015, tak bychom žádné finanční prostředky v rámci čerpání evropských fondů nedostali. Osobně jsem byla i ve výběrové komisi na státního tajemníka a musím říct, že i já jsem v tu chvíli vnímala a říkala jsem: No, tak my tady v tuto chvíli musíme přijmout tento zákon, a protože jsem bývalá starostka a bývalá hejtmanka, tak jsem samozřejmě chápala, že došlo k nějakým postupům. Nejdříve mělo dojít k odpolitizování státní správy na úrovni měst, obcí a krajů, proto se tady v Poslanecké sněmovně přijal zákon o úřednících, a poté přišla právě novela služebního zákona. A chtěla bych se zeptat, protože tak, jak vy to teď z pozice vládní koalice vnímáte, to samé je na krajích, na městech, na obcích. Vždyť se zeptejte některého starosty, jestli má možnost si vyměnit tajemníka na obci nebo ředitele krajského úřadu. No, nemá! To je úplně na stejné úrovni. Také se starosta a hejtman dostává do pozice, že přijde do vedení kraje, ale v čele krajského úřadu stojí ředitel a jemu jsou podřízeni všichni úředníci.

Jeden pan poslanec tady dnes vystupoval a říkal: No, ale ti náměstci přece na kraji, oni jsou politicky. Ano, ale lidi zvolili ve volbách a poté, když je ustavující zastupitelstvo, na ustavujícím zastupitelstvu si zastupitelé ze svého vedení zvolí politicky hejtmana, náměstky, radní a tak dále, ale já tedy říkám a znám spoustu svých kolegů hejtmanů, a nebudu je tady jmenovat, kteří řešili věc ohledně ředitele krajského úřadu. Ten je prostě dnes prakticky neodvolatelný, že hejtman, který přišel do pozice hejtmana, to řešil tak, že si udělal organizační strukturu a udělal si ředitele kanceláře úřadu, protože věděl, že není možno, že není prostředek na to ohledně odvolatelnosti ředitele krajského úřadu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP