(11.40 hodin)
(pokračuje Berenika Peštová)

Takže já nevěřím, jestliže to byly stovky, možná tisíc, možná ještě víc, že jste schopni vypořádat v řádu jednoho měsíce. To není reálné, absolutně to není reálné! Takže když nám tady něco říkáte, tak bych chtěla vědět ten harmonogram, který máte nastavený. Děkuji vám předem za odpověď.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za dodržení času. Nyní s přednostním právem je přihlášena paní zpravodajka, paní předsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, paní Klára Dostálová.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji za udělené slovo, paní předsedající. Já jsem nejprve chtěla reagovat faktickou poznámkou, ale pak jsem si to rozmyslela, protože mezitím vystoupil i pan ministr Kupka, takže já si dovolím zareagovat na obě vystoupení, jak pana ministra Bartoše, tak pana ministra Kupky, vaším prostřednictvím, paní předsedající.

Jsem moc ráda, že pan ministr říkal, že jsem představila to, co v tom návrhu je. No ano, já jsem to představovala záměrně, protože jsem tady reagovala na tu připomínku, že samozřejmě se musíme držet projednávaného bodu, a já jsem chtěla upozornit na to, co všechno dobrého tam je a co se snažíte o rok odložit. Takže samozřejmě logicky jsem reagovala, proto ten odklad nechápu, kdy tady vlastně v rámci vašich slov potom zazní: Ano, to je dobré, to je dobré, ale my se tady bavíme o odložení o rok. Je to dobré a odkládáme to o rok, tak to už tomu vůbec nerozumím.

Co se týká černých staveb - ne, ještě se vrátím k tomu, co říkal pan kolega Bartoš, ta oerpéčka. Samozřejmě, pane ministře, já jsem tak ráda, že jste to tady řekl! Ano, to je jedna z variant - pokud se bude integrovat na úrovni ORP v rámci nové novely, já vám zatleskám, to je přesně ono. Souhlasím s tím, že byly dvě verze, byly dvě verze i za nás, i vládní verze počítala s integrací na úrovni ORP. Pokud vaše verze jde tímto směrem, je to taky krok správným směrem, byť úplně nevyřešíme všechny body jako jednotnou metodiku a zastupitelnost úředníků a nevyřešíme systémovou podjatost, ale je to určitě krok správným směrem. Takže pokud budou naše jednání vedena u novely tím, že budeme integrovat na úrovni ORP, super.

Pak jste tady mluvili o opozičním návrhu. Já bych jenom chtěla říct, že opoziční návrh, který byl podán v minulém volebním období, nešel projednat, protože vy jste k tomu neudělali změnový zákon. To prostě nebylo možné. Vůbec to nebylo možné schválit, protože by k tomu nebyly změněny další složkové zákony.

No a pak tedy, pane ministře, vzhledem k tomu, že už jste to zopakoval na mikrofon několikrát, a já nestartuji úplně na první dobrou, ale dneska už to bylo asi popáté, tak si dovolím zareagovat na to, že říkáte, že jsem vám nepředala připravenou digitalizaci. Tak já bych vám chtěla tady předat rozhodnutí ministryně, mě, ze dne 19. 10. 2021, kde máte celou organizační strukturu včetně vyčlenění všech věcí, co jednotliví lidé musejí dělat na Ministerstvu pro místní rozvoj. (Ukazuje dokument.) Určitě nešlo o jednoho člověka, jak jste někde mediálně uvedl, ale šlo o celou soustavu lidí, protože tam musí samozřejmě spolu spolupracovat veškeré útvary ministerstva, které s digitalizací mají co do činění. To, že na samozřejmě útvaru ICT, to znamená na sekci, jste odvolal pana náměstka, jedna paní vám odešla, to už není můj problém. To, že si neudržíte kvalitní lidi, je samozřejmě problém váš. Ale já vám budu držet palce, abyste i s tou vaší digitální radou - byť my jsme taky samozřejmě s radou vlády velmi intenzivně spolupracovali, s panem Dzurillou a tak dále - aby se ty věci povedly. Takže prosím, neříkejte to, není to pravda, tady k tomu máte rozhodnutí ministryně.

A teď ke slovům pana kolegy Kupky. Pane ministře, výkon rozhodnutí - já jsem se musela usmívat tomu, když jste říkal, že v podstatě to všichni naplňují. My jsme se setkávali neustále s tím, že nás obce bombardovaly, že na to nemají peníze, proto jsme udělali dotační titul na výkon rozhodnutí. Dala jsem tam 60 milionů. A můžete si zkusit tipnout, za kolik přišly žádosti? Za dva miliony. Obce nemají touhu řešit černé stavby, nemají, protože jim to prostě přidělává problémy. A pokud nebudeme schopni si toto přiznat, tak se nehneme z místa. Stát skutečně nebude mít slitování s černou stavbou. A věřte mi, že vy se tady na jedné straně oháníte ochranou kdečeho, jakýchkoli veřejných zájmů, a pak vám jsou jedno černé stavby, které se samozřejmě na území České republiky dějí.

Co se týká fikce souhlasu, když už si tady naléváme čistého vína, samozřejmě fikci souhlasu jsme navrhovali ve spolupráci v rámci samozřejmě s Martinem Kolovratníkem. Zpracovalo to MMR, protože to šlo do stavebního zákona. Tak jenom, aby to bylo jasno. A jenom se moc přimlouvám za to, abyste nešli mnohaletou cestou, že když deintegrujeme, tak všechno půjde fikcí souhlasu, protože to všechno skončí u soudu. Není možné se tady opírat o to, že automaticky pro vypršení lhůty bude fikce souhlasu. Přece naší snahou bylo v novém zákoně eliminovat fikci souhlasu, aby se naopak dotčené orgány musely nad dokumentací dohodnout, co a jak bude.

A co se týká, a tady má pravdu pan ministr - a říkám to úplně na rovinu, na mikrofon - ano, cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly, to už se říká často. Skutečně, byť v dobré víře, paní ministryně Šlechtová udělala novelu stavebního zákona, tak se paradoxně povedlo razítko navíc a skutečně jsme se dostali, a souhlasím, ze 120 dnů na 246. My jsme tady vedli velké boje o to, že to razítko územního plánování neboli § 96b se musí nějakým způsobem odstranit. Ale jak odstranit? Proto jsme vlastně nešli už žádnou novelou a šli jsme úplně novým stavebním zákonem, protože každá novela by vyvolávala jenom další a další problémy. Tam se muselo na zelenou louku a začít to budovat celé znovu. A o co tam šlo? V novele šlo o to, že se sloučí stavební a územní řízení. Ale pokud toto sloučíte, musel být někdo, a to se tenkrát rozhodovalo až na úrovni premiéra, aby se řeklo, kdo vlastně řekne, že ten záměr je způsobilý pro to území jako takové. Tenkrát se přiklonila politická vůle k tomu, že to budou orgány územního plánování, což způsobilo šílené zdržování, protože samozřejmě na to nebyli personálně vybaveni. Tolik jsem chtěla jenom, pane ministře.

Ještě - vy jste opravdu mistr demagogie. Uznávám vaše rétorické schopnosti, na druhou stranu přece ta nejvyšší stavební struktura nebo ta státní stavební struktura měla hlavní cíle, a to je zastupitelnost. Pokud to necháte na obcích, byť tam máte ten vzorec dostupnost, kolik dělají úkonů a tak dále, tak pořád, když se tam navalí hodně projektů, ti úředníci nebudou zastupitelní. Když to bude na obcích, to znamená v přenesené působnosti, tak to prostě nejde. Ale chápu snahu, že chcete, aby tam byli alespoň tři, čtyři, aby prostě ty jednohlavé a dvouhlavé stavební úřady nebyly.

Dalším cílem byla jednotná metodika. My jsme to řešili na výboru pro veřejnou správu v minulém volebním období, kdy jsme měli s panem ministrem vyměněna místa, on byl předseda výboru, já ministryně, kde on se sám rozčiloval, jak je možné, že se v každém kraji povoluje jinak. My jsme mu to vysvětlili, že to je samozřejmě dáno správním řádem, tou hierarchií, jak jsou ty metodiky závazné, nejsou závazné a tak dále, a shodli jsme se na tom, že to není úplně v pořádku. I proto jsme navrhovali jednotnou strukturu stavebních úřadů. Pokud to necháte v přenesené působnosti, opět bude nevymahatelné. Budete samozřejmě metodicky jako MMR dávat vůči krajům, kraje vůči obcím, a bude se vám stávat to, že se to metodicky bude řešit každé jinak. Vy tomu říkáte rozvrat, já tomu říkám odpolitizování státní správy od samosprávy. To je ten rozdíl, v čem se míjíme. Děkuji. (Potlesk některých poslanců ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. Vaše vstoupení vyvolalo dvě faktické poznámky.

Než předám slovo panu ministrovi pro místní rozvoj, dovolím si přečíst omluvu pana poslance Marka Ženíška, a to dnes mezi 12.30 a 13.30 z pracovních důvodů. Děkuji.

První faktická poznámka je pana ministra pro místní rozvoj pana Ivana Bartoše. Pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji. Budu krátký. Já bych jenom upřesnil, z DSŘ, z digitalizace stavebního řízení, neodešla jedna paní, ale odešla jediná paní, která byla v oddělení digitalizace stavebního řízení sama a měla řídit čtyři zakázky v celkové hodnotě asi 600 milionů korun.

K paní poslankyni Peštové, prostřednictvím paní předsedající, těch zásadních připomínek je mnohem méně. Já jsem zmínil všechny zaslané připomínky, tedy i doporučující. Spousta z nich je velmi inspirativních, jenom 200 mi přišlo myslím si od Hospodářské komory. Na to, že se jedná o novelu stavebního zákona, z pohledu posledních deseti let a předchozích novel je to vlastně v zásadě málo a ten harmonogram je do konce června tohoto roku, takže jsou to dva měsíce na vypořádání těch připomínek. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP