(11.20 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)
A jak jsem avizovala, první přihláška s přednostním právem - pan místopředseda vlády pro digitalizaci a pan ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Moc děkuji za slovo. Pokusím se být krátký, neboť nechci zdržovat projednání takto jednoduché odkládací novely. Nicméně jednu věc v tom vidím jako přínosnou. Jestli toto cvičení budeme opakovat při každém momentě, kdy se bavíme o stavebním zákoně, a bavit se o věcech, které dnes již ve stavebním zákoně jsou, z většiny z nás zde přítomných se stanou skutečně odborníci na jednotlivé části stavebního zákona, protože paní poslankyně Dostálová těch oblastí prošla poměrně hodně.
Jenom rychle tady k panu poslanci Kolovratníkovi, prostřednictvím paní předsedající, černé stavby - zákon, jak jste ho vykládal, i tak, jak je navržen, míří do budoucna, není retroaktivní na černé stavby, které tady už jako dlouhou dobu řešíme. Takže pokud bychom to chtěli vztáhnout na nějaké černé stavby, časová proluka finalizace věcné novely, to je ten čas, o který se podle vás jako ochuzujeme, takže existující černé stavby nejsou tímto odkladem žádným způsobem dotčeny, protože ergo kladívko by se stejně podle něj neposuzovalo.
Stávající legislativní úprava samozřejmě umožňuje odstraňování černých staveb. Možná o tom bude mluvit pan ministr Kupka potom, má s tím dokonce zkušenosti, jak postupovat. Není to jednoduché. Stavební úřad z moci úřední odstranění černé stavby nařídí. Problém není ani až v tom odstranění, ale s výkonem rozhodnutí ze strany obcí, které zajišťují činnost stavebních úřadů. Tam je ten faktický problém.
Paní ministryně Dostálová, pardon, paní poslankyně Dostálová - zvyk je železná košile - je to velká změna, souhlasím s vámi, ale vy jste představovala změnu, která by měla nabíhat, a každá změna, která nabíhá, má nějaké fáze, postupný náběh, aplikace, metodickou činnost, náběh digitalizace, která se vyzkouší na úřadě, následně je spuštěna na celém území ČR. To je naprosto racionální přístup, výhodný pro všechny občany. Takže si myslím, že naopak rozfázování i posun mi v tom dává smysl. Částečný odklad a postupný náběh novely stavebního zákona je nezbytný pro eliminaci zastavení stavebního řízení po dobu až několika měsíců, což si naopak myslím, že změna tak, jak byla naplánovaná i v té době, je riziko, které není přijatelné podstoupit.
Razítka - již dnes běžně vznikají koordinovaná závazná stanoviska dotčených orgánů v rámci obce s rozšířenou působností, takže to není úplně novinka. Samozřejmě, počet razítek závisí na typu stavby a na území, ve kterém je stavba umísťována. Tudíž rodinný domek, který je často používán jako příklad, ale pak je ilustrován počet razítek na nějaké komplexnější budově, třeba v nějaké stavbě, ne vždy na sebe sedí.
Vznik NSÚ a krajské stavební úřady - ony vznikly, paní Dostálová, i za vás papírově. Na vzniku NSÚ na krajských úřadech nebylo nic připraveno, kromě toho, že zákon tak, jak my jsme ho chtěli, ještě před koncem tohoto roku skutečně jít cestou, kdy by ani nenabyly jednotlivé části, tak tady nebylo připraveno nic, ani tam nebyly připraveny peníze. Dokonce na to upozorňovalo i Ministerstvo financí pod vedením tehdejší paní ministryně Schillerové. Nebyl tam rozpočet, nebyli tam zaměstnanci, nemělo to nějaké aktivity. Ale z logiky věci, pokud mám věcnou novelu, která tuto soustavu nezavádí, přišlo by mi dost zvláštní postupovat i tímto směrem v momentě, kdy rozhodnutí, které padlo již v opozici, když jsme připravovali komplexní pozměňovací návrh, byl, že vznik superúřadu nechceme.
Jinak k tomu prvnímu návrhu - kdyby byl takový soulad v prvním návrhu, který představilo Ministerstvo pro místní rozvoj v minulém období, tam bylo 8 000 připomínek. Vím, že novelizujeme menší část věcné novely, máme jich tam vyšší stovky.
Portál stavebníka - připravenost k 1. 7. 2023 - naprosto nereálné z pohledu připravenosti realizace, jak jsme ji převzali, těch jednotlivých projektů.
Jedno řízení nemusí být vždy rychlejší. Umístění stavby hraje významnou roli. Chceme pracovat na tom, aby skutečně toto bylo řešeno regulačními plány, a tím se stavební řízení zjednodušilo. Jsem rád, že ke konci vaší řeči jste reagovala na územní plánování i na reguláky, protože pokud vyřešíme vše i v území, stavební řízení jako takové nebude zas až tak náročný proces, bude bez zásadních vstupů, protože vše již bude definováno v regulačním plánu. To MMR podporuje. V předchozím návrhu toto skutečně bylo odignorováno, hovořili jsme o tom, měli jsme několik seminářů na toto téma ještě jako opozice, a v tuto chvíli už probíhají věci, které se týkají územního plánování.
Mluvila jste o vyjádření hasičů. V novém stavebním zákoně nedochází k žádné změně. Hasiči jsou neintegrovaní. Nikdy nebylo zamýšleno, že by byli součástí stavebního úřadu, a já asi to nechci takhle probírat.
Ale některé věci, abych to shrnul: územněplánovací rozvoj je obsažen ve stávajícím zákoně, jsou tam regulační plány. Město Olomouc již má kolem stovky. Samozřejmě, novela, kterou jste představili v minulém volebním období, některé věci vylepšovala, ale tady to zaznělo v diskusi, že spousta věcí teď není a nebude kvůli tomu, že my zde hlasujeme odklad nabytí účinnosti některých částí zákona. Ano, nejsou v něm třeba vyladěny do dokonalosti, ale třeba i předběžná informace, jmenuje se to dneska územněplánovací informace § 21 stavebního zákona, dá se žádat na kraji úřad územního plánování, pořizovatel v tom hraje roli. Takže ty věci v zákoně již teď ukotveny jsou. Mně přišla velká část té prezentace, jako že toto se vlastně vůbec dít nebude, že to vzniká až s platností původní novely nebo rekodifikace stavebního zákona, ale tyto věci ve stavebním zákoně jsou již teď, i když třeba dochází k některým změnám či vylepšením.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane ministře. Další, kdo je přihlášen s přednostním právem, je pan ministr dopravy pan Martin Kupka. Pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolím si jenom krátkou reakci na ony černé stavby, jejichž odstraňování skutečně v území představuje problém, ale protože mám k dispozici svoji vlastní osobní zkušenost, tak si jednak dovolím uvést na pravou míru některé nepřesnosti. Ta povinnost nepřísluší jenom obcím s rozšířenou působností, ale přísluší fakticky všem obcím, které mají ve svém vlastním úřadě stavební úřad s jeho příslušným správním obvodem. V takovém případě skutečně nezbytně ve spolupráci se zastupitelstvem a s vedením obce musí dojít k odstranění černé stavby. Odstraňování je komplikované, ale je komplikované proto, že prostě reálně - a je úplně jedno, zda se to odehrává na úrovni obce, kraje, nebo státu - vzniká náklad, který je nutné následně vymáhat po tom, kdo způsobil černou stavbu. Tahle potíž neubude nikomu, ať už bude zákon mluvit jakkoli.
A co je podstatné, a ukazují to všechny dosavadní zkušenosti, je reálné odhodlání ten problém řešit a přijatelná metodika neboli způsob, jak vymoci odstranění černé stavby. Zatím se ukázalo, že úspěšní byli ti, kteří se vyzbrojili i pomocí exekutora pro vymáhání odstranění černé stavby. A pokud by něco pomohlo, skutečně pomohlo, tak kromě metodiky je to také finanční podpora pro samotný akt odstranění. Tohle jsou konkrétní nástroje, konkrétní pomoc. V okamžiku, kdy to budeme mít byť krásně ošetřeno v zákoně, nebo lépe, než je to dnes, a nebude vůle k odstranění, ten proces bude vždycky natolik komplikovaný, že bude pro jakéhokoli úředníka přinášet jisté komplikace, a bude to věc, která bude pro něj do značné míry zátěží. A recept, který zmiňuji, je opravdu následně najít jak finanční podporu pro ty, kteří budou odstraňovat, tak zejména najít správný a efektivní postup s jasným doporučením. To ani ten nový zákon vlastně dokonale neřešil, protože by musel použít, jak zmiňuji, jiné nástroje a jiné postupy, aby to skutečně efektivní bylo. ***