(10.30 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Co se týká vyjádření například hasičů, to znamená u staveb, které budou podléhat požárnímu dozoru, tam samozřejmě i stavební úřad může za občana komunikovat přímo s hasiči. Pro nás je zcela zásadní, aby se nad jednou projektovou dokumentací, jednou, kterou předloží žadatel, stavebník na stavební úřad, sešly všechny dotčené orgány najednou, aby rovnou hygiena řekla svoje požadavky, požárníci svoje požadavky, památkáři svoje požadavky, bezpečáci svoje požadavky a tak dále a tak dále, a stavebníkovi se dala jedna zpětná vazba, a ne že oni mu vždycky řeknou: Něco upravte, on to přinese upravené a oni řeknou: Ale ještě se ozvali hasiči, musíte to upravit takhle, ale ještě se ozvali... To je nekonečný proces. Je potřeba skutečně, aby všichni seděli nad jednou projektovou dokumentací a dali jednu zpětnou vazbu stavebníkovi. Ve finále to samozřejmě šetří obrovské množství peněz zejména stavebníkovi, protože když se dozví všechny informace najednou, tak může samozřejmě všechno reflektovat spolu se svým projektantem do projektu jako takového a může samozřejmě i díky integraci pak ten jeden stavební úřad vyřešit celou problematiku efektivně a rychle. Díky elektronizaci bude stavebník po celou dobu informován, v jakém stavu je jeho návrh, jestli to samozřejmě probíhá transparentně, bude to všechno on-line. To znamená, když se na tu obrazovku podívá, najde si podle v uvozovkách rodného čísla stavby svůj projekt, tak přesně vidí, v jakém to je procesu, kdo se mu zrovna vyjadřuje k projektové dokumentaci, v jakém to je stavu, kdy je naplánováno třeba jednání nad projektovou dokumentací a tak dále.

I případné odvolání bude jednodušší. My jsme se snažili odstranit ten dnešní ping-pong. Dneska to funguje tak, že pokud dojde k odvolání, tak to samozřejmě jde na vyšší instanci, to znamená, pokud je obecní stavební úřad, tak odvolání je na krajském stavebním úřadě, to znamená na krajském úřadě, který známe dnes. A co se většinou stává? Krajský úřad pro nějaké formální pochybení to vrátí zpět první instanci, ta to samozřejmě znovu posuzuje a zase takový ping-pong vlastně může běžet skutečně i několik let. I několik let! A my se snažíme, a říká se tomu apelační princip, to znamená odstranit ping-pong. To znamená, pokud dojde k odvolání, půjde to na vyšší instanci, vyšší instance musí rozhodnout, ne že to bude vracet zpátky první instanci.

Stavební úřad právě, to je to hlavní motto, bude jeden. Bude jeden stavební úřad, takzvaný státní stavební úřad, který bude mít samozřejmě svoje pobočky, ale bude to jednotná hierarchie všech úředníků, kteří budou vzájemně zastupitelní. Není nic horšího než současný stav, kdy se skutečně může na malých stavebních úřadech, kde je třeba jeden dva lidé, samozřejmě každý může onemocnět, to se může stát každému, ale v dnešní podobě úředníci na stavebních úřadech jsou nezastupitelní. To znamená, že pokud onemocní, stavební úřad dá na dveře ceduli "pro nemoc zavřeno" a stavebník musí čekat. Když to bude jedna hierarchie státních úředníků, může toho úředníka zastoupit kdokoliv jiný z jakéhokoliv jiného stavebního úřadu, protože to bude jednotná struktura, což samozřejmě významně usnadní orientaci i v rámci občanů, protože samozřejmě nebudou řešit, zda ten úředník na ně bude mít čas, nebo ne, protože ta jednotná hierarchie má to kouzlo i v tom, že když jsou pevně stanovené lhůty, tak se může stát, že se na jeden stavební úřad navalí více projektů, ale na jiném stavebním úřadě jich třeba tolik nemají, tak si vzájemně samozřejmě kolegové mohou pomoct.

I v oblasti územního plánování dojde k urychlení pořizování územních plánů a jejich změn. Územní plány by rovněž měly být zpracovány jednotně, což významně usnadní jejich čitelnost pro občany. Samozřejmě se mnohdy stává, že i občané staví napříč republikou, nejenom v jednom kraji, a co se stává velmi často, je, že v každém stavebním úřadu v rámci různých krajů jsou jiné postupy, jiné metodiky, což samozřejmě občan nikdy nedokáže pochopit, natož samozřejmě velcí investoři, kteří si pomyslně ťukají na hlavu, jak je toto možné, že nemáme jednotné metodické prostředí, že ani z územních plánů nemůžou jednotně vyčíst, kde je průmyslová zóna, kde je zóna pro výstavbu rodinných domků, pro výstavbu jakékoliv občanské vybavenosti a tak dále.

Díky územnímu rozvojovému plánu, který bude v gesci státu a který bude skutečně nadřazen všem územněplánovacím dokumentacím, bude stát schopen lépe a rychleji stabilizovat trasy klíčových dálnic a silnic a díky jednoduššímu systému povolování je bude schopen rychleji připravit k výstavbě. Tím se také samozřejmě zvýší konkurenceschopnost České republiky v oblasti stavebnictví. Na vznik nových dálnic a velkých staveb už nebudeme muset čekat dlouhá desetiletí, jak je tomu dnes.

V oblasti stavebního práva jsme konečně, a to mohu říci, vkročili do 21. století, což ocenila i odborná veřejnost. A znovu připomínám, že nový stavební zákon se stal zákonem roku 2021, a to s převahou skutečně o několik parníků za druhým místem. Získal 67,5 % všech hlasů, to znamená, jak lidé, kteří hlasovali v druhé fázi, tak odborná veřejnost jako nominační rada vyzdvihli přínosy nového stavebního zákona, který vy se dnes snažíte odložit o rok místo toho, abyste bombardovali Sněmovnu, jak zkrátit procesy, aby nový stavební zákon byl co nejrychleji v účinnosti.

Když se podíváme na jednotlivé ty věci, a vzhledem k tomu, že skutečně bych se nerada opakovala, spousta toho tady zazněla, ale stále se nám nedaří vás přesvědčit k tomu, že odklad nového stavebního zákona není dobrý krok, se znovu podívám na ty nejdůležitější body. Začala bych tedy digitalizací, a jak už bylo předesláno, už nebude tedy potřeba obcházet úřady, skutečně po zavedení nového stavebního zákona souvisejícího i samozřejmě s prvky digitalizace bude možné vše vyřídit z pohodlí našich domovů.

První velká změna je již samotná forma podání. Dosud stavebník podával žádost, ke které přikládal desítky příloh, potvrzení a různých razítek. Nově podá návrh prostřednictvím Portálu stavebníka. Interaktivní formulář jej intuitivně provede celým procesem. Projektovou dokumentaci a přílohy bude možné podat v digitální podobě ve standardizovaných formátech, aby bylo možné jejich další využití. Stavebník ušetří na pořizování nákladných tištěných stejnopisů pro jednotlivé úřady a orgány. Stavebník již bude podávat pouze jeden návrh, nikoliv až desítky žádostí, jak je tomu dnes. Proces stavebního řízení bude plně digitalizován a všechny aspekty staveb z pohledu životního prostředí, hygieny, dopravního napojení posoudí úřad v rámci jednoho řízení. V jednom rozhodnutí zohlední i případná vyjádření, například hasičů u staveb, které podléhají požárnímu dozoru.

Základní část bude tvořena integrační platformou s Portálem stavebníka, který bude tvořit základní rozhraní pro elektronickou komunikaci v rámci stavebního řízení a zjednodušené získávání stanovisek vlastníků technické infrastruktury. Na něj budou navazovat tři samostatné informační systémy. Za prvé, jde o evidenci stavebních postupů, za druhé evidence elektronických dokumentací a za třetí Národní geoportál územního plánování s informacemi o územněplánovacích dokumentacích a dalších výstupech z územněplánovací činnosti státu, krajů i obcí.

Stavební úřady budou mít k dispozici centrální informační systém, který jim pomůže projít posuzovacím a rozhodovacím procesem. Navíc v tomto systému bude jasně nastaveno takzvané workflow, tedy proces, který zajistí správný postup, umožní kontrolu, a hlavně zkoncentruje a zcentralizuje veškeré úkony, které jsou dnes roztříštěny v přípravné fázi územním rozhodováním a stavebním řízením pod jediný úkon. Pro účastníky, jejich zástupce a orgány bude veden plnohodnotný elektronický správní spis, který nahradí spis papírový. Spolu s ním bude zavedena možnost elektronického podání do informačního systému, včetně projektové dokumentace a dalších příloh. Zřízena bude i služba sledování řízení, která se může týkat vlastněných nemovitostí, takzvaná notifikace neboli, jak všichni známe, hlídací pes. Cíl je tedy zřejmý - živý digitální systém umožňující a usnadňující celý proces všem účastníkům stavebního řízení, zásadní posílení eGovernmentu v České republice, vznik informačních systémů digitalizace stavebního řízení a územního plánování, softwarová a hardwarová podpora úřadům, komplexní aktivní a efektivní systém. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP