(15.50 hodin)
(pokračuje Robert Králíček)
Já bych chtěl požádat jako již tradičně o předřazení sněmovního tisku číslo 131, alternativně jako dneska první bod, případně jako první bod ve čtvrtek a případně jako první bod v pátek, tyto tři alternativy. Jedná se o novelu zákona o kybernetické bezpečnosti, a jak jistě víte, my jsme v minulém volebním období přijali novelu zákona o vojenském zpravodajství, která byla poměrně klíčová v kybernetické obraně České republiky. Rovněž tato novela zákona o kybernetické bezpečnosti je poměrně důležitá, nebo řekl bych ne poměrně, ale velmi důležitá, a myslím si, že nezabere tolik času. Jak jsem zmínil minule, já se domnívám, že na této novele, se kterou do Sněmovny přišla už předchozí vláda, je odborná i politická shoda. Je pravdou, a to vždycky korektně, jak říká pan Kolovratník, korektně říkám, že nebyla schválena za naší vlády, proto vás prosím, abychom ten bod předřadili, protože je to fakt otázka deseti, patnácti minut a transpozice Evropské unie, která se v této novele objevuje, měla být schválena 28. června 2021. Proto zde také jako pan Nacher každou schůzi pokorně předstupuji a žádám o předřazení toho bodu, abychom dostáli toho, co jsme již měli udělat.
Jenom stručně zopakuji, že tento zákon, tato novela zákona o kybernetické bezpečnosti zpracovává příslušný předpis Evropské unie a zároveň navazuje přímo na použitelný předpis Evropské unie a upravuje zajišťování bezpečnosti sítí elektronických komunikací a informačních systémů. Je velmi důležitá pro náš Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost, protože tento úřad jakožto vnitrostátní orgán certifikace kybernetické bezpečnosti bude dohlížet na pravidla zahrnutá v evropských systémech certifikace kybernetické bezpečnosti a sledovat dodržování povinností výrobců a poskytovatele produktů, služeb nebo procesů v oblasti informačních a komunikačních technologií, kteří jsou usazeni na území našeho státu a kteří provádějí vlastní posuzování shody, jakož i sledovat činnost veřejných subjektů, které jsou subjekty posuzování shody. Je to poměrně důležité a klíčové a myslím si, že i současná situace, která se ve světě děje, nám dokazuje, že kybernetická bezpečnost je poměrně důležitá a dostává se na úroveň i konvenční bezpečnosti.
Proto bych vás znovu poprosil, abychom jeden z těch termínů schválili, je to na deset minut, je na tom politická shoda. Myslím, že to odhlasujeme všichni, a velmi to pomůže České republice i naší obraně. Děkuji za pozornost, a pokud to neschválíme, tak se těším na příště. Na shledanou.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní se připraví a vystoupí paní poslankyně Karla Maříková, připraví se pan poslanec Vladimír Zlínský.
A než vám, paní poslankyně, udělím slovo, mám zde jedno oznámení. Pan poslanec Feranec ruší svoji omluvu. Dále se omlouvá pan poslanec Marek Ženíšek mezi šestnáctou a sedmnáctou z důvodu jednání a na posledním místě je zde omluva pana ministra Kupky od 15.30 do 18.30 z pracovních důvodů.
Prosím, máte slovo.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já bych chtěla navrhnout nový bod s názvem Diskuse o odškodnění újmy po očkování proti onemocnění covid-19.
4. prosince 2020 tady tehdejší ministr zdravotnictví Blatný při jednání o vakcínách proti covidu v Poslanecké sněmovně, tady na plénu Sněmovny, prohlásil: "I když se nejedná o povinné očkování a nebude se jednat o povinné očkování, stát přebírá garanci za toto očkování." V průběhu roku 2021 tlak na vakcinaci sílil, až na začátku prosince 2021 Ministerstvo zdravotnictví novelizovalo takzvanou očkovací vyhlášku, na jejímž základě se očkování proti covidu-19 mělo stát pro vybrané skupiny obyvatelstva povinným. Současný ministr zdravotnictví Válek novelu očkovací vyhlášky a s ním povinné očkování zrušil po veřejném a politickém tlaku. Garance za očkování, která měla obsahovat i odškodnění újmy v důsledku očkování proti covidu-19, byla zhmotněna v jednom jediném ustanovení zákona č. 569/2020 Sb. s předlouhým názvem, který se dal zjednodušit jako takzvaný zákon o očkování proti onemocnění covid-19.
Během roku a čtvrt, kdy se v České republice proti covidu očkuje, se ukázalo, že je málo pravděpodobné, že by Ministerstvo zdravotnictví vůbec někoho odškodnilo. Ustanovení § 2 zákona č. 569/2020 Sb. co do posouzení újmy a rozsahu náhrady odkazuje na zákon č. 116/2020 Sb., o náhradě újmy způsobené povinným očkováním, který se má pro odškodnění případné újmy způsobené očkováním proti covidu-19 použít obdobně. Ten však o prokazování účinné souvislosti mlčí, respektive pouze v ustanovení § 3 stanoví domněnku příčinné souvislosti mezi újmou na zdraví a povinným očkováním, a to takto: "Jedná-li se o újmu na zdraví, kterou prováděcí právní předpis stanoví jako pravděpodobný následek daného povinného očkování, a tento následek nastane po provedení daného povinného očkování v době stanovené tímto prováděcím právním předpisem, má se za to, že újma na zdraví byla způsobena povinným očkováním." Co se týče odpovědnosti podle § 3 zákona č. 116/2020 Sb., zákon nestanoví, zda se jedná o domněnku vyvratitelnou, či nevyvratitelnou.
Prokazování příčinné souvislosti v otázkách újmy na zdraví je velmi obtížné, což silně oslabuje postavení poškozeného. Toho si byl vědom Ústavní soud, když ve svém ustanovení ze dne 12. srpna 2008 poskytl argument a ten zní takto: "Podstatou lékařství je vlastně vstupovat do celého řetězce příčin a následků do procesu, které probíhají v lidském těle, a vnějším zásahem tyto procesy ovlivňovat, měnit jejich směr, působení a tak dále. Zásah lékaře tak vlastně sám o sobě mění přirozený běh věcí v lidském těle, zasahuje do komplexních vztahů příčin a následků. I v případě aktivního jednání lékaře, který zvolí určitý léčebný postup, je velmi obtížné, ba vyloučené stanovit, zda tento postup byl nade vší rozumnou pochybnost jedinou možnou příčinou škodlivého stavu." Ústavní soud tak navázal na svou předchozí úvahu obsaženou v tomto ustanovení, a to že stoprocentní prokázání objektivní příčinné souvislosti se jeví Ústavnímu soudu jako nereálné nebo nedosažitelné. Tuto úvahu Ústavní soud dále rozvíjí takto: "Vzhledem k tomu, že pojem příčinná souvislost není právními předpisy v České republice nijak definován, což ostatně zdůraznil ve svém rozsudku i nalézací soud, nic nebrání judikatuře českých soudů, aby požadavek stoprocentně prokazované příčinné souvislosti přehodnotila a přijala adekvátnější a realističtější výklad způsobení škody, který by vyrovnával slabší postavení poškozených. Je třeba důsledněji chránit pacientovo základní právo na tělesnou integritu a v posledku, jak dokazuje řešený případ, i právo na život, a to i skrz výklad příslušných ustanovení občanského zákoníku týkající se náhrady škody."
V postupu doporučení Ministerstva zdravotnictví při podání žádosti o náhradu újmy způsobené očkováním proti onemocnění covid-19 se uvádí, že lze uplatňovat ji a) za vytrpěné bolesti, b) za ztrátu na výdělku nebo ztížení společenského uplatnění. S tím, že tyto nároky je třeba stejně jako vlastně újmu na zdraví nejen tvrdit, ale také podložit potřebnými podklady. Ačkoliv soud může zajisté výše těchto náhrad modifikovat a pro účely odškodnění ze strany Ministerstva zdravotnictví je nutné diskutovat o tom, aby docházelo k naplnění požadavků právní jistoty.
Proto prosím o podporu toho mého bodu, protože zde máme dva zákony k odškodnění újmy po očkování, ale ani jeden nerespektuje rozhodnutím Ústavního soudu zdůrazňovaný princip plné náhrady újmy. Řada lidí se nechala očkovat z různých důvodů, ať už z tlaku, chtěla ochránit společnost, nebo i z finančních důvodů, nechtěli se pořád prokazovat testem, a jestliže se lidé nechali očkovat pro dobro společnosti, mělo by s nimi být státem také solidárně zacházeno, nebo měl by stát se k nim solidárně postavit, pokud jim v důsledku očkování vznikly nějaké potíže. Prosím o zařazení tohoto bodu za následující navržené body. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně, za dodržení času. Nyní vystoupí pan poslanec Vladimír Zlínský, připraví se pan poslanec Jan Síla.
Ještě než vám dám slovo, pane poslanče, dovolte, abych přečetla omluvy. Omlouvá se paní ministryně životního prostředí Anna Hubáčková z celého jednacího dne, a to ze zdravotních důvodů, a ještě další omluva pana ministra Kupky od 14 do 14.30 z pracovních důvodů.
Prosím, máte slovo. ***