(19.00 hodin)

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Jenom velmi rychle zareaguji na to, co zaznělo, že nesnižujeme daně. Tak realita: návrh na zrušení silniční daně pro vozidla do 12 tun, to je konkrétní fakt. Návrh na snížení spotřební daně, další konkrétní krok. To jsou jasná fakta, to jsou jasné kroky místo trapné rétoriky.

Co se týče obvinění, že nejsme dostatečně v kontaktu s lidmi, kteří žijí aktuální problémy: no přesně obráceně. Ty návrhy a to, co jsme podnikli, vychází z bezprostředního kontaktu s těmi, na které to nejvíce dopadá. A abychom dokázali řešit aktuální situaci, proto nastaly ony odklady splátek DPH, protože to je bezprostřední pomoc, kterou je možné udělat okamžitě, bez hrozby obstrukcí, kterých jsme tady dnes byli reálně svědky - tři hodiny debaty o programu není nic, co bychom bývali v historii zažívali. To je prostě nový přístup hnutí ANO a SPD - budiž - v situaci, kdy jednáme o krocích, které mají reálně pomoci lidem a reálně pomoci lidem můžou.

Řekli jsme, že pro dopravce, na které to dopadlo bezprostředně, a samozřejmě že pro ty menší z nich, kteří mají často tři, dvě auta, ten dopad byl okamžitý, právě tam okamžitá pomoc dobře zafungovala. A samozřejmě spojili jsme s tím další kroky, které jsou nezbytně nutné i ten návrh na snížení spotřební daně na to minimum, ke kterému můžeme sáhnout zároveň řeší několik konkrétních pomocí lidem, kteří nejvíc čelí těm problémům. A to se týká jak těch malých dopravců, pro které to bude nepochybně vyvážení té dramatické situace a nezbytná úleva, tak to zároveň pomůže veřejné dopravě, a to veřejné dopravě jak v případě autobusové dopravy, tak samozřejmě veřejné dopravě i ve vlacích, které nejsou elektrifikované. Další významná pomoc je pro všechny, kteří denně musejí jezdit a dojíždějí a samozřejmě se s těmi vysokými cenami musejí popasovat.

Samozřejmě že je potřeba vidět také to, jak se vyvíjí cena ropy a co se odehrává v ostatních státech. Řeč je o tom, že všude je lacino, zatímco v Čechách draho, no - realita je bohužel odlišná. Ceny pohonných hmot na západ od nás jsou povětšinou větší, v České republice ceny pohonných hmot i díky krokům vlády, i díky nim, v posledních týdnech klesly. A pokud se dál bude vyvíjet cena ropy příznivě, tak i s ohledem na ona všechna opatření budou pohonné hmoty a jejich cena klesat dál.

Takže jasná odpověď: ty kroky vycházejí z bezprostředního kontaktu s těmi, kteří s aktuálními problémy bojují nejvíc, a samozřejmě vycházejí také z toho, že každá pomoc, se kterou přicházíme, nutně bude znamenat navýšení schodku vládního rozpočtu, rozpočtu České republiky, tedy jednoznačně věc, která může přinést a bude přinášet těžkosti na druhé straně.

A pokud tady zaznívá, že významně stoupla inflace: no, kdybychom bývali neudělali ty kroky v podobě úspornějšího rozpočtu, tak bychom dnes čelili mnohem závažnějším dopadům a dopadům do peněženek lidí, v mnohem závažnějších růstech cen všech věcí spotřebního koše, běžného pro běžný život lidí. Takže tohle je potřeba zároveň jasně povědět. A kdybychom bývali neudělali ta kroky, tak by případy lidí, kteří přicházejí do samoobsluh, dneska byly ještě dramatičtější. Jenomže samozřejmě je mnohem jednodušší populisticky upozorňovat na aktuální stav a nevidět, co by se bývalo stalo, kdybychom postupovali méně odpovědně.

Jeden konkrétní případ - tady zaznívalo, že ona pomoc nebude viditelná. Běžný kamion má dvě nádrže o tisíci litrech. Pokud se - a to se opravdu stane - sníží cena pohonných hmot v návaznosti na snížení spotřební daně, tak na jedno tankování to je viditelná úspora 3 000 korun. A samozřejmě že to bude mít významný dopad na to, jak se bude dýchat těm, kteří jsou na dopravě závislí, a těm, kteří se dopravou živí, i těm, kteří dopravu potřebují ke svému dennímu podnikání i ke svým denním aktivitám. Tak to jsou konkrétní příklady místo zbytečné rétoriky, která jenom ukazuje ve výsledku slepé uličky návrhů hnutí ANO a volání po tom, abychom, jak jsme slyšeli, nehleděli na nějaké zadlužování - zadlužovat se smí, nikdo to jakoby neplatí. Ukázal jsem jasně na to, že zvyšování zadlužení znamená konkrétní dopady i do možností státu, co může investovat a jak je schopen postarat se o ty, kteří tu pomoc nejvíc potřebují.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí paní poslankyně Oulehlová.

Než přijde k mikrofonu, tak si dovolím přečíst omluvy. Dnes se mezi 19. hodinou a půlnocí omlouvá z důvodu nemoci pan Feranec, pak tu mám omluvu pana poslance Bělora mezi 19. hodinou a 23.45 a poslední omluva je pan poslanec Jakob mezi 19. a 24. hodinou. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Já bych chtěla, dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych chtěla reagovat, prostřednictvím pana předsedajícího, na pana ministra dopravy. Pane ministře, většinu zboží, i potravin, i jakéhokoliv zboží, zavážejí kamiony, které váží víc než 12,5 tuny, takže vy jste vůbec nikomu nepomohli - prostě jste ty dopravce hodili přes palubu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Další faktická poznámka pan ministr Stanjura.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Tak jestli by paní poslankyně, vaším prostřednictvím, mohla říci a poradit vládě, jak má zrušit silniční daň nad 12 tun, když nám takhle dáváte nevyžádanou radu zdarma. Pan ministr Kupka otevřel jednání na evropské úrovni. Požádal příslušnou komisařku, aby se zrušila tato Evropou harmonizovaná daň. Vaše vláda k tomu nedělala vůbec nic. Jen tak mimochodem, ta úleva, kterou navrhujeme, je sice v jiném tisku, ne v tomto - ale dobře, můžeme o tom debatovat - tvoří zhruba 80 % výběru této daně. A vy řeknete, že to je nic - 80 % výběru daně je nic? Já myslím, že to je víc než tři čtvrtiny. Myslím, že 80 je víc než 75. O tom se podle mě nemá cenu polemizovat. My i na těch 12 tun, pokud si dobře přečtete důvodovou zprávu, přečtete si ty příklady, které tam jsou, tak všude tam, kde to šlo, jsme nad 12 tun to snížili na tu evropskou nejnižší úroveň. Je to v důvodové zprávě, můžete si to přečíst. Jsou tam i konkrétní případy různých případů, kdy ta daň se prostě snižuje. A iniciativně jsme po prvním jednání Česmadu na evropské úrovni iniciovali jednání o zrušení této harmonizace. Podle mě je to pozůstatek z doby, kdy nebyl výkon bez zpoplatnění nákladní dopravy. My máme výkon bez zpoplatnění, tak si myslím, že je dobře, pokud se nám podaří vyjednat zrušení.

V okamžiku, kdy se nám podaří vyjednat zrušení této povinnosti, bezesporu přijdeme s návrhem, abychom zrušili i stávající část silniční daně. Co jsme ale už rozhodli a co je v tom zákoně, že jsem zrušil zálohy, abych vylepšil cash flow, a pokud ten zákon projde, jak ho navrhujeme, tak se nebudou platit zálohy, nebude pětkrát ročně se platit, bude se platit jednou ročně. Jestli někdo z vás někdy vyplňoval formulář u silniční daně, musíte uznat, že je to pěkný opruz, že to je tedy fakt byrokraticky náročné, a za ten výběr to vlastně nestálo. Takže ta krize vlastně jenom urychlila... (Předsedající: Čas, pane ministře.) ... naši snahu tuto daň zrušit.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Vaše faktická poznámka... (Potlesk z řad pětikoalice.) ... vyvolala další dvě faktické poznámky. První paní poslankyně Peštová, připraví se paní poslankyně Oulehlová. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Já bych chtěla zareagovat na pana ministra financí, prostřednictvím pana předsedajícího. Když moje kolegyně, paní poslankyně, prohlásila, že jste pro ně neudělali nic, tak to myslela opravdu, že jste pro ně neudělali nic, protože ta opatření, která jste tady navrhli, tak ty neřeší dopravce, kteří jsou nad 12 tun. Ano, říkal jste: Pomozte nám, nebo respektive jestli máme řešení. Ano, to řešení je, že musíte vyjednat s Evropskou komisí. To je nad 12 tun silniční daň.

Dále tady máme pohonné hmoty. Pohonné hmoty jsou stále tam, kde jsou. To znamená, když se podíváme na Polsko, když se podíváme na Maďarsko, ty ceny zastropovaly. Ano, nechcete jít s cenou - zastropování, můžete jít s cenou - snížení DPH nebo s cenou - snížení spotřební daně. O tom to teď tady je. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP