(17.00 hodin)
(pokračuje Richard Brabec)
Jedná se o to, že jsme často dotazováni, odkud bychom chtěli financovat, která opatření by podle našeho názoru měla zásadním způsobem ulevit našim občanům, na které doléhají opravdové morové rány vyplývající ze stávající situace a z toho, že vláda pana premiéra Fialy pro ně nedělá v podstatě vůbec nic. Jedním z možných zdrojů těchto peněz je právě i změna, která je relativně malá, parametrická, a jedná se právě o změnu zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů. Tento návrh už tady byl a já vím, že vláda, nová vláda s ním vyjádřila nesouhlas, respektive ho chtěla vzít zpět.
Ale jenom chci připomenout, že se tady budou v dalších letech vršit stovky miliard korun na účet, který se jmenuje Modernizační fond. Modernizační fond vyjednala naše vláda v rámci Evropské unie a myslím, že úspěšně, protože máme tam druhou nejvyšší částku peněz ze všech deseti - nebo možná dneska už jedenácti - států, které Modernizační fond mohou čerpat. A protože cena emisní povolenky je vysoká, tak samozřejmě alikvotně rostou i budoucí výnosy Modernizačního fondu. A když se podívám na to - a věřte mi, že hovořím opravdu z vlastní zkušenosti a myslím, že poměrně z velké zkušenosti jako někoho, kdo se na vyjednávání o Modernizačním fondu docela významně podílel - tak vím, že Modernizační fond kromě toho, že jsou tam takhle vysoké částky, má i nejenom skvělé vlastnosti, ale taky některé vlastnosti, které nám budou - i této vládě - komplikovat život. A to je například to, že o jeho použití, těch peněz fondu, si nemůžeme jen tak rozhodnout my v České republice, ale že o tom rozhodnutí, jakým způsobem ho využít, také rozhoduje Evropská komise a Evropská investiční banka. A řekněme pružnost v tom rozhodování je poměrně malá, protože investiční výbor Evropské investiční banky nebo Modernizačního fondu zasedá, jestli se nemýlím, jednou za půl roku, a když tam chceme něco změnit, tak je vůbec otázka, jestli máme šanci to změnit, ale minimálně tedy si dost dlouho počkáme na to, než ty peníze případně, pokud bychom je chtěli nějak využít jinak, než třeba teď tato vláda chce, tak si na to poměrně dlouho počká.
Proto chceme navrhnout a chceme diskutovat možnost, jak část těch peněz - konkrétně se opravdu jedná pouze na dva roky a pouze část těch povolenek, které dneska plynou do Modernizačního fondu - využít jiným způsobem a právě je využít na opatření, která mají za cíl zmírnění sociálních dopadů rostoucích cen energií. Takže je to i možnost pro tuto vládu, aby dostala zpátky do ruky volné rozhodování o - znovu zdůrazňuji - velmi malé části fondu - usmívá se na mě pan kolega Král - a já chci znovu zdůraznit, což jsem několikrát říkal, že to v žádném případě nemůže ohrozit ty peníze, respektive efekt těch investic, které jsou dneska rozjeté, protože když jsme začínali s Modernizačním fondem, tak jsme očekávali, že tam bude někde možná 150, 170 miliard do roku 2030. Dneska ty odhady jsou podstatně, podstatně vyšší.
Takže vím, jaké všechny výzvy jsou rozjeté v těch příštích letech. Vím, že jsou zcela pokryté, a také ale vím, že by nebyl problém, aby část těch povolenek, které dneska do Modernizačního fondu plynou a o kterých si sama rozhodla Česká republika, že je do tohoto fondu dá, bylo možno je využít na účel, který je momentálně v této situaci naprosto zásadní, a to je, jakým způsobem, znovu říkám, ulevit českým občanům z hlediska obrovských sociálních dopadů, které na ně padají z důvodu rostoucích cen energií, které částečně samozřejmě v sobě zahrnují právě i cenu emisní povolenky, ze které je tento fond plněn. Takže to má naprostou logiku.
Takže jenom ještě jednou bych chtěl požádat o pevné zařazení tohoto bodu, tedy sněmovního tisku 154, a poprosil bych o jeho zařazení po bodu navrženém panem místopředsedou Havlíčkem. To byl sněmovní tisk 153 o podporovaných zdrojích energie a tam to bylo variantně čtvrtek nebo pátek. Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní je přihlášen pan poslanec Patrik Nacher. Prosím, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, tak se mi podařilo narovnat mikrofon - já se to pokusím maximálně zkrátit.
Měl jsem tady dva body do programu. O tom jednom už mluvil můj kolega Radek Vondráček. Týká se to omezování svobody slova, on tady o tom hovořil obšírně. Tady nejde jen o vypínání těch serverů, tady jde i o nějakou roli pozice, kompetence zmocněnce vlády pro oblast médií a boje s dezinformacemi, ale jde také o nový projekt, který spustil Úřad vlády, Braňme Česko.cz. Já si myslím, že si to zaslouží, že to má být speciální bod. Já sám budu mít ambice, pokud to nezařadíte, kolegové, abych vyprovokoval skutečně i mimořádné jednání Sněmovny, protože ono se to nakumulovalo. Já jsem si včera o tom točil to svoje video Dvojí metr, kde jsem tomu věnoval patnáct minut ze třiceti, protože těch věcí tady, které se týkají svobody slova, svobody projevu, to, co se zaměňuje za boj s dezinformacemi a nějakým nástupem cenzury nebo bojem s nepohodlnými názory, si myslím, že se s tím roztrhl pytel. A myslím si, že kde jinde tohleto projednávat než tady. Myslím si, že to nepřísluší nikomu jinému o tom rozhodnout, co je, co není dezinformace a nějaký zásah, než moci soudní, nikoliv nějakému úředníkovi nebo kontrolorovi. Takže bych se připojil k tomu, co tady říkal Radek Vondráček, a opravdu vás poprosím, abychom se o tom bavili, protože buď se o tom budeme bavit my, anebo prostě právě budou lítat dezinformace mezi lidmi, že se tady s tímhletím nic neděje.
O co bych vás chtěl poprosit, ale je o zařazení sněmovního tisku 48, je to změna občanského soudního řádu. My jsme se tady o tom bavili už několikrát v rámci ochrany spotřebitele. Je to ta změna, kterou jsem i předjednával s expertem, se kterým jsem se tady utkal, s Karlem Haasem, pokud jde o změnu a posílení finančního arbitra. Tady v tomhle případě jde o to, že když se člověk, klient, dostane na mimosoudní orgán, ten nějakým způsobem rozhodne, instituce prohraje, dostane se to k soudu, kde to začíná od nuly, tak poté ten klient je žalován, nikoliv mimosoudní orgán, a stává se, že mimosoudní orgán o tomto soudním procesu vůbec není informován. A to je podle mě chyba, protože to staví úplně na hlavu využívání mimosoudních orgánů, protože ti lidé se tam obracejí právě proto, aby se vyhnuli soudnímu projednávání. Oni se k tomu soudu dostanou a tam samozřejmě nejlépe obhájí tu pozici ten, kdo ten výrok předtím nebo to usnesení nebo to rozhodnutí předtím uvedl v život, a to je mimosoudní orgán. Ten systém, že dneska dojde k soudu, žalován je klient a třeba finanční arbitr se o tom soudním procesu vůbec nedozví, je podle mě úplně absurdní. Takže tahleta změna OSŘ nedělá nic jiného než to, že tam tento mimosoudní orgán může vystupovat a obhajovat ty svoje závěry.
A já říkám: Je to možnost, nikoliv povinnost. Je to drobná změna a vaše vláda na to dala pozitivní stanovisko. Já bych vás v tomhle chtěl poprosit o projednání. Myslím si, že to zabere patnáct, dvacet minut, odborné debaty si můžeme udělat na hospodářském výboru nebo na podvýboru pro ochranu spotřebitele. Já bych to zařadil na pátek po třetích čteních a poprosím vás v tomhle o podporu, jestli myslíte skutečně vážně, že i rozumné názory a rozumné návrhy ze strany opozice budete podporovat. Zvlášť, znovu říkám, kdy na tento návrh je tady pozitivní stanovisko vaší vlády. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, přeji vám pěkné odpoledne. Ujal jsem se řízení schůze a tak, jak jsem prošel přípravu, v tento moment, jestli to říkám správně, jsme se vypořádali se všemi přihláškami k pořadu schůze. Ptám se, zda někdo ještě další se hlásí k pořadu schůze, než přistoupíme k hlasování? ***