(15.50 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

A jak jsem říkala mockrát během našeho funkčního období, kdy jindy než v krizi? Byli jsme v krizi, jsme v krizi a je povinností státu se starat o občany. A bohužel, říkám to velmi smutně, ale bohužel těch, kteří se začínají ocitat v problému, začíná být velmi široká skupina, protože tady je uprchlická krize. A já jsem dneska napsala na Twitter, že se musíme postarat o uprchlíky, my jsme je vzali za své, takže já vůbec nerozlišuji uprchlík, nebo občan, který tady žije. Všichni, kteří jsou na území České republiky, uprchlíci, lidé, kteří se tu narodili, o všechny je nutné se v tuto chvíli starat a řešit problémy způsobené energetickou krizí, růstem cen pohonných hmot, rostou nám ceny potravin, odhaduje se 20 až 50 %, a samozřejmě touto velkou uprchlickou krizí. Takže já tenhle názor nesdílím, ale asi to bude už mezi námi rozdíl v politických postojích. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: A s reakcí se hlásí pan předseda klubu KDU-ČSL Marek Výborný.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Já vás potěším, paní předsedkyně, prostřednictvím paní předsedající, není tomu tak, nebude ten rozdíl. Protože jsme v situaci, kdy nemůže kolega Pavel Bělobrádek reagovat, tak mě požádal, abych vám tady oficiálně veřejně, i veřejnosti, vyřídil, že on se v tomto smyslu přeřekl. Měl na mysli to, že samozřejmě stát se má starat o lidi, od toho stát je, ale politika jako taková má vytvářet mantinely, je to otázka nějakých idejí, střetu idejí, otázka hodnot. Takže politika nemá být primárně zaměřena s prizmatem směrem k lidem, ale stát samozřejmě ano. Takže v tom si asi rozumíme. Berte to jako vzkaz pana kolegy Bělobrádka. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Byl předán. A nyní v rozpravě je přihlášen pan poslanec Igor Hendrych. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, uprchlická krize přináší spoustu problémů, které tady dneska pojednáváme, ale zatím se ještě nikdo nedotkl jedné specifické oblasti v tomhle směru, a velmi důležité oblasti. Součástí 300 000 uprchlíků, anebo možná už více než 300 000 uprchlíků, kteří přicházejí na naše území, je i 8 tisíc zhruba podle nějakých dostupných statistik, které jsou k dispozici, seniorů nad 65 let. A my bychom měli samozřejmě i téhle problematice věnovat náležitou pozornost. A v závěru svého myslím celkem krátkého vystoupení položím pár konkrétních otázek ve vazbě na dnešní bod, to znamená na nouzový stav. Ale nyní trošku kontextu.

V podstatě těch 8 tisíc seniorů nad 65 let jsou potenciálními uživateli pobytových sociálních služeb, což jsou domy pro seniory, domovy se zvláštním režimem a také domovy pro osoby se zdravotním postižením. Tyto pobytové sociální služby v České republice jsou v podstatě permanentně vytíženy naplno, existuje poptávka, zvýšená poptávka nad nabídkou, existují čekací doby, a do toho nám přicházejí teď občané Ukrajiny, kteří jsou stejně potřební - na to kladu důraz, stejně potřební - jako občané České republiky. Problém je v tom, nebo já ho aspoň tak tedy vnímám, že obecně sociální služby v České republice od schválení rozpočtu na letošní rok jsou hrubě podfinancovány. Hrubě podfinancovány. Já si sám dělám jakousi reflexi ve svém volební kraji i jinde, kolik peněz nám v sociálních službách prostřednictvím kapitoly 313, které jdou na sociální služby, na platy a částečně na provoz, ale zejména na platy zaměstnanců v sociálních službách, tak chybí přibližně miliarda korun a některé hrubé odhady říkají, že by to mohlo být i více, že by to mohla být miliarda a půl a tak dál. Mimochodem, právě o tu miliardu korun jsem chtěl prostřednictvím svého pozměňovacího návrhu společně s kolegy Juchelkou a dalšími kolegyněmi poslankyněmi z našeho klubu rozpočet v této oblasti navýšit, leč nestalo se tak. A nyní vazba na tu zvýšenou poptávku od lidí, kteří přicházejí se stejnými potřebami z Ukrajiny, a kterou bychom měli uspokojit.

Má vláda nějaký plán, respektive Ministerstvo práce a sociálních věcí, jak tenhle problém řešit? Připravuje nějaké speciální dotační programy v této oblasti? Už tak bude chybět 20 % prostředků a k tomu v podstatě budou přicházet klienti, kteří ještě nebudou mít vyřízený příspěvek na péči, který je ale důležitou součástí ekonomiky těch příspěvkových a neziskových organizací. Bez těch příspěvků na péči se dlouhodobě neobejdou, a proto je otázka, jak se k tomu vláda postaví, a bylo by dobré, kdyby to někdo nějak explicitně tady řekl. Ministr práce tady momentálně není, ale věřím tomu, že se dostane nějaké odpovědi.

A teď otázka k nouzovému stavu. Nouzový stav mimo jiné podle krizového zákona v podstatě připouští, že se může ukládat mimořádná pracovní povinnost, a ta mimořádná pracovní povinnost byla v minulém období využívána právě mimo jiné v zařízeních sociálních služeb, kdy se studentům oborů, které připravují budoucí sociální pracovníky, ukládalo, že musí v podstatě pomoci tou pracovní povinností v těch konkrétních domovech. Takže jestli se v tomhle s něčím takovým počítá, protože je dost možné, že bude třeba chybět i personál. Je dost možné, že ty zvýšené nároky na činnost pobytových služeb tohle budou vyžadovat. Takže jestli s něčím takovým Ministerstvo práce počítá?

A potom ještě otázka dvě, která se rovněž vztahuje na krizový zákon a na nouzový stav, zdali by se podle § 6 odst. 1 využívalo i písmeno g), to znamená zabezpečení náhradního způsobu rozhodování o dávkách sociální péče, teď to říkám hodně nahrubo, tam je to definováno trošku podrobněji. Pokud by se ten paragraf, respektive to písmeno g) využívalo, tak by třeba bylo možné v nějakém zrychleném režimu dospět k tomu, že by ti lidé měli buď příspěvek na péči rychleji, anebo nějaký jeho ekvivalent prostřednictvím nějakého speciálního dotačního titulu, a na to tedy cílí můj dotaz.

To je ode mě vše. Závěrem tedy jenom stručné konstatování, že ani já nejsem ochoten podpořit prodloužení nouzového stavu o 58 dní, neboť si myslím, že 30 dnů je dostatečný počet, nebo dostatečná doba na to, abychom se po ní sešli a znovu situaci vyhodnotili a případně nouzový stav prodloužili. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Jako další je přihlášen pan poslanec Radek Vondráček a již se blíží k řečnickému pultíku. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Radek Vondráček: Paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vzhledem k fázi diskuse si myslím, že když můj příspěvek bude zestručněný, tak bude o to vítaný více a možná bude o to více vnímaný. Já bych se také ve svém projevu rád soustředil čistě na formu vyhlášení nouzového stavu, nikoliv na obsah, o kterém byla převážná část dnešních vystoupení.

Víte, nedávno jsme si připomněli 100 dní trvání této vlády a já za těch 100 dnů už potřetí vystupuji jako předseda ústavně-právního výboru a řekněme z právního pohledu na určitou věc a už potřetí zde budu mluvit o obcházení zákona touto koalicí. Ten první případ byl, když jsme hlasovali o takzvaném zmrazení platů - které bylo ve skutečnosti snížením platů - soudců, státních zástupců, ústavních činitelů a kdy došlo ke zneužití stavu legislativní nouze a zkrácenému řízení, které nemělo být. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP