(11.20 hodin)
(pokračuje Zdeněk Nekula)

Významná tržní síla tedy nově vychází z relativní vyjednávací síly odběratelů a dodavatelů, neboť velikost subjektů v zemědělském i potravinovém řetězci se liší. Cílem takové úpravy je ochrana malých a středních podniků. Směrnice připouští ponechat v platnosti nebo zavést přísnější vnitrostátní ustanovení. Toho návrh zákona využívá a s ohledem na zkušenosti z dosavadní aplikační praxe ponechává v platnosti zákaz několika nekalých obchodních praktik, které jsou sice nad rámec směrnice, ale v souladu s jejími cíli.

Návrh zákona byl důkladně projednán se zástupci dotčených subjektů jak na straně dodavatelů, tak na straně odběratelů. Návrh zákona byl vypracován v opravdu úzké spolupráci s Úřadem na ochranu hospodářské soutěže, který jej bude v praxi aplikovat. Návrh zákona byl kromě toho dvakrát zevrubně diskutován s odborníky v Legislativní radě vlády. Její připomínky se do návrhu rovněž plně promítly.

Je třeba zdůraznit, že lhůta pro transpozici směrnice uplynula již 1. května 2021 a ze strany Evropské komise již z tohoto důvodu bylo dokonce zahájeno řízení o porušení smlouvy o Evropské unii. Z tohoto důvodu, a zejména proto, že návrh zákona v současné době již plně transponuje evropskou směrnici, je nezbytné, aby zákon nabyl účinnosti co nejdříve. Proto se navrhuje, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky s návrhem vyslovila souhlas již v prvním čtení. Předem děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane ministře. A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, a to je pan poslanec Petr Bendl. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já budu stručný. Nechci opakovat po panu ministrovi totéž, co říkal on, snad jen zdůrazním, že vzhledem k časovému tlaku, který máme, podporuji, aby v případě, že se tak Sněmovna nakonec nerozhodne, nebo pokud dojde k zablokování projednání v prvním čtení, aby návrh zákona byl projednán v co možná nejkratší lhůtě, abychom se vyhnuli případným finančním sankcím ze strany Evropské unie. Jinak návrh tak, jak je předložen, podporuji. Děkuji za slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji mnohokrát. Nyní vidím, že se hlásí - otevřu asi rozpravu, dovolím si, protože jsme měli, představil nám návrh zákona pan ministr a pan zpravodaj - a já v tuto chvíli si dovolím otevřít obecnou rozpravu, do které máme mnoho poslanců přihlášených, ale avizuji s přednostním právem, že se hlásí paní předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO, paní Alena Schillerová. Paní předsedkyně, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pane ministře, dámy a pánové, jak už tady pan zpravodaj předeslal, jdu právě jménem dvou klubů, hnutí ANO a hnutí SPD, podat veto na projednání zákona v takzvaném zrychleném řízení podle § 90. Myslíme si, že ta norma je dost komplikovaná a vyžaduje si podrobnou debatu. Já si naopak myslím, že ta lhůta by měla být prodloužena, ale to samozřejmě zareaguji až podle konkrétních návrhů. Také podle toho budou vystupovat teď ještě jednotliví mí kolegové z poslaneckého klubu. Čili dávám veto jménem klubu hnutí ANO a jménem klubu hnutí SPD na projednání ve zrychleném řízení podle § 90 jednacího řádu. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Ano, avizuji toto veto ohledně postupu jednání podle § 90 odst. 2, tudíž se bude projednávat ve standardním procesu.

Jsme v obecné rozpravě. První, kdo je přihlášený, je pan poslanec Karel Tureček.

Než přijde k řečnickému pultu, dovolím si přečíst jednu omluvu. Omlouvá se pan ministr zahraničních věcí Jan Lipavský, a to dne 6. dubna od 11 do 12 hodin z pracovních důvodů.

Takže nyní poprosím pana poslance Karla Turečka, zda by přišel k řečnickému pultu, a předávám mu tímto slovo.

 

Poslanec Karel Tureček: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych chtěl reagovat na právě tento návrh zákona o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů. Já tedy nemohu sdílet optimismus jak pana ministra zemědělství, tak i pana zpravodaje a musím konstatovat, že předkládanou novelu nelze definovat pouze jako transpoziční novelu zákona o významné tržní síle.

Hned řeknu několik důvodů. Přiznávám, že na pracovní úrovni a ministerské úrovni byl návrh zákona již projednán i za naší vlády, nicméně chci také zdůraznit, že v prosinci minulého roku došlo k zásadní změně. Myslím si, že Ministerstvo zemědělství na tom zákonu ztratilo i trochu kontrolu a vliv a že závěrečná finalizace a již zmíněná ona transpozice příslušné směrnice Evropského parlamentu se odehrála zejména pod taktovkou Svazu obchodu a cestovního ruchu, a bohužel to nebylo ani na Ministerstvu zemědělství, ale bylo to spíše pod taktovkou Úřadu na ochranu hospodářské soutěže.

To by měl pan ministr poslouchat - vidím, že diskutuje se zpravodajem. Pane ministře, to je docela podstatné, protože Ministerstvo zemědělství v té finální fázi ztratilo právě absolutní kontrolu nad finální verzí již zmíněného zákona o významné tržní síle.

Chci také zdůraznit, že zásadním problémem je navrhované znění § 3 ve spojení s navrhovaným zněním § 3a, který vypočítává roční obrat. Pokud novela v tomto znění projde a má zajistit transpozici, musím prohlásit, že zcela nepochybně to zhorší postavení řady společností působících v zemědělském a potravinovém řetězci. A zase je tady blížící se nastupující potravinová krize, krize cen potravin, zvyšování vysokých cen potravin, kdy prakticky se tomu každopádně nevyhneme. Já už jsem tady minule říkal, že cena plynu se nám zvýšila o 300, 400 %, cena energie o 100, 200 %, ceny hnojiv o 300 až 400 %, a pak jsou to ceny dalších vstupů, například pohonné hmoty 50 % a další cenové vstupy představují 30 až 50 %. To samozřejmě s sebou přináší potravinovou krizi a samozřejmě dříve či později jaksi se tohle navýšení projeví v ceně potravin. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP