(15.10 hodin)
(pokračuje Jozef Síkela)

Návrh novely zákona je předkládán z důvodu adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2019/1150 ze dne 20. června 2019 o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele on-line zprostředkovatelských služeb, kterým se stanoví vymezení obchodních vztahů mezi poskytovateli internetových zprostředkovatelských služeb a podnikatelskými uživateli těchto služeb. Konkrétně se jedná o zajištění přiměřeného a účinného vymáhání předmětného nařízení a určení dozorového orgánu, v tomto případě Český telekomunikační úřad.

Návrh zákona je ryze implementační povahy a je obsahově shodný s návrhem zákona, který již byl dne 7. října 2020 předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Tehdy se jednalo o sněmovní tisk číslo 1047. Vzhledem ke konci volebního období však nebyl legislativní proces dokončen. Oproti zmíněnému předchozímu návrhu došlo pouze k formální úpravě části důvodové zprávy týkající se upozornění dozorového orgánu, která se při minulém projednávání ukázala jako zavádějící.

Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně a páni poslanci, chtěl bych vás požádat o podporu předloženého návrhu zákona, a to ze dvou důvodů. Za prvé z důvodu časové naléhavosti, lhůta pro adaptaci právního řádu uplynula již v červenci 2020, a současný stav by tedy mohl negativně dopadnout na Českou republiku. Druhým důvodem je, že jde pouze o technickou novelu, která má zajistit přiměřené a účinné vymáhání předmětného nařízení. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji, pane ministře, za uvedení návrhu, a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Marek Novák. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, jak už řekl pan ministr, návrh novely zákona je předkládán z důvodu adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie ze dne 20. června 2019 o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele on-line zprostředkovatelských služeb, kterým se stanoví vymezení obchodních vztahů mezi poskytovateli internetových služeb a podnikatelskými uživateli jejich služeb. Cílem je doplnit do zákona ustanovení o vymáhání, dále doplnit dozorový orgán a napravit právní úpravu přestupků.

Ministerstvo průmyslu a obchodu zde navrhuje určení Českého telekomunikačního úřadu jako dozorového orgánu nad dodržováním nařízení, který bude zároveň projednávat a vymáhat přestupky. Je doplněn institut upozornění na porušení nařízení, který má v méně závažných případech předcházet řízení o přestupku. Je stanoven výčet porušení povinností stanovených nařízením, jimiž se poskytovatel on-line služeb a poskytovatel internetového vyhledávače dopustí přestupku. Je stanovena horní hranice výše pokuty v případě porušení povinnosti plynoucí z přímo použitelného předpisu Evropské unie. Maximální výše pokuty za přestupek je stanovena jednotně hranicí 10 milionů korun. Nově se dále stanovuje možnost uložit za přestupek společně s pokutou správní trest v podobě zveřejnění rozhodnutí o přestupku.

Vzhledem k technické povaze novely a naléhavosti zapracování předpisů Evropské unie do českého právního řádu je výjimečně navržena účinnost zákona 15. dnem po jeho vyhlášení a navrženo projednávání návrhu zákona tak, aby s ním Sněmovna mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení podle § 90 odst. 2 jednacího řádu. K tomuto následně vystoupím v obecné rozpravě, do které se, paní předsedkyně, následně přihlásím. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní obecnou rozpravu otevírám. Přihlásil se do ní nejdříve pan poslanec Kolovratník a pak pan poslanec a zároveň zpravodaj Novák. (Zpravodaj od stolku: Ještě jsem se nepřihlásil.) Říkal jste, že se přihlásíte, avizujete přihlášku. Nicméně nejdříve poprosím o vystoupení pana poslance Kolovratníka, který už je řádně přihlášen, a eviduji ještě přihlášku s přednostním právem paní předsedkyně Schillerové. Tak prosím, paní předsedkyně, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dámy a pánové, nebudu dlouho zdržovat. Já bych chtěla po konzultaci na našem klubu a po debatě i s druhým opozičním klubem SPD vznést námitku jménem dvou poslaneckých klubů, klubu hnutí ANO a klubu SPD nebo veto podle § 90 odst. 3 proti projednávání předloženého tisku v takzvaném zrychleném jednání podle § 90 odst. 2. Děkuji vám.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, děkuji. Eviduji tuto námitku. Nyní už přihlášený do rozpravy pan poslanec Kolovratník. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo, přeji dobré odpoledne, kolegyně, kolegové, tak se to hezky sešlo, že paní předsedkyně teď avizovala, pověděla právě veto na zrychlené projednání, a já vlastně na té časové ose na ni navážu.

Jedním z dalších důvodů, proč jako opozice o toto chceme požádat, že když jsem se zabýval obsahem tohoto zákona, tak jsem narazil na jednu záležitost, která je na pomezí řekněme elektronických komunikací světa IT, chcete-li ICT, ale na pomezí také práva a právního výkladu přístupu k možným přestupkům hráčů na trhu, kterých se nejen tento zákon, ale také zákon o GDPR, o ochraně osobních údajů, týká, a je to věc nevyřešená. Já během opravdu tří, čtyř minut zkusím stručně popsat a vysvětlit tady na plénu, a pochopíte právě tu linku, že i to je jeden z důvodů, aby se to dostalo standardně do výborů. Myslím si, že kdyby byla vůle v odpovědných výborech, které se tomuto zákonu budou věnovat, není to přímo asi téma výboru hospodářského, takže avizovat panu předsedovi Adamcovi - nebudu navrhovat žádné projednání navíc, asi by to bylo zbytečné, ale v těch vašich gesčních výborech to, co teď povím, byste mohli projednat a využít, jak se říká, toho, že je ten zákon otevřen, že je tam ta evropská implementace, tady tu chybu řekněme napravit nebo dopracovat.

Připomenu, že novela, ta implementace evropského práva, kterou tady máme, která je otevřena, tak dopracovává nebo reaguje na nařízení Evropské komise, které chce řešit hlavně dva aspekty nebo přesně tři aspekty. Za prvé vytvořit férovější podnikatelské prostředí pro menší podnikatelské subjekty, které získávají přístup ke spotřebitelům prostřednictvím poskytovatelů internetových zprostředkovatelských služeb, za druhé chce zajistit účinnější možnost nápravy a řešení sporů ve vztazích mezi poskytovateli těchto služeb a podnikatelskými uživateli těch služeb a do třetice chce vytvořit takové velmi pozitivní předvídatelné a inovativní prostředí na úrovni Evropské unie pro regulaci poskytovatelů těchto internetových služeb. Bavíme se tady o takzvaném jednotném digitálním evropském trhu. Takže to je to, co říkal pan ministr, co představil pan zpravodaj, co je nosičem nebo základní materií té novely. Ale co je ten problém, o kterém chci mluvit, je to dostupné z veřejných zdrojů: problém je, že s tímto zákonem pracuje nebo je zmocněn s ním pracovat Úřad pro ochranu osobních údajů, který řeší mimo jiné také jinou problematiku, a to porušení GDPR, a v reálné praxi, v té výkladové praxi, která se opravdu děje, se děje to, že za ten spam, za rozesílání spamu, zatím padají vyšší pokuty než třeba právě za to GDPR.

Jak jsem řekl, Úřad pro ochranu osobních údajů mimo jiné, mimo veškerých hlavních agend, které asi všichni více nebo méně známe, se zabývá právě i dozorem nad takzvaným rozesíláním obchodních sdělení, a právě pravidla tady těch obchodních sdělení jsou regulována tímto dnes projednávaným zákonem 480 z roku 2004. Bližší pozornost naši, předkladatelů a vás poslanců, si zaslouží dva body. Za prvé, meze odpovědnosti objednatele rozesílání obchodních sdělení, kterou si dnes Úřad pro ochranu osobních údajů vykládá poměrně široce - a není to kritika, je to konstatování stavu - a za druhé otázka, jak je při výkonu dozoru posuzována současná aplikace zákona č. 480, tohoto zákona, zároveň ve vztahu k GDPR, když ty materie jsou si často velmi blízké, jsou si velmi podobné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP