(17.50 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)

Táži se, zda někdo další se ještě hlásí do obecné rozpravy? Paní předsedkyně, prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji, pane místopředsedo. Velmi stručně. Na pana poslance Munzara, vaším prostřednictvím, reagovat nebudu, protože to nebylo úplně z nejlepších vystoupení, ale odpouštím vám to, bude jich společně, budou i lepší, kdy si popovídáme. Ale chci říct za klub hnutí ANO, že my zkrácení lhůt podpoříme. Já budu takto klub instruovat a věřím, že mě podpoří. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Prosím, pane poslanče, řádná přihláška do obecné rozpravy. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jenom v krátkosti se také vyjádřím k projednávanému tisku. Jenom předem říkám, že podpoříme zkrácení na těch 12 dnů. Myslíme si, že v § 90 to není úplně nutné, jedná se tady o úpravu daně z příjmu za rok 2022, to znamená, to bude aktuální někde za rok v těch přiznáních, takže si myslím, že nemusíme úplně spěchat, ale lhůtu na zkrácení skutečně podpoříme.

Kvituji, že ten návrh je vypracován jako zvláštní zákon, to znamená, že skutečně, jak to období uplyne, tak to de facto skončí a nebude potřeba žádné úpravy dělat potom dodatečně ještě v zákoně o daních z příjmů nebo jiných, takže si myslím, že to je dobře zpracováno.

Já tedy jenom ještě v rychlosti to proběhnu. Cílem navrhovaných změn v oblasti daní z příjmů je daňová podpora dobročinné aktivity poplatníků směřující k pomoci Ukrajině a jejím obyvatelům ve válečném konfliktu, který tam probíhá. Otázkou samozřejmě je, jestli ta úprava pouze pro rok 2022 bude stačit, protože nikdo samozřejmě neví, jak ten konflikt bude dlouhý, a minimálně se dá očekávat, že hospodářské škody a humanitární krize nepochybně přesáhne i do příštích let.

Možnost odečíst hodnotu bezúplatného plnění od základu daně se navrhuje v případě poplatníků daně z příjmu fyzických osob, kteří jsou daňovými nerezidenty, rozšířit tak, aby tuto možnost podle § 15 odst. 9 zákona o dani z příjmu měli také daňoví rezidenti Ukrajiny, kteří splňují stanovené podmínky, pokud doloží, že zdanitelné příjmy ze zdrojů z České republiky tvoří 90 % jejich zdanitelných příjmů, s výjimkou příjmů, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby.

Navrhované změny v oblasti daní z příjmů dále rozšiřují jednak okruh účelu bezúplatných plnění a jednak okruh příjemců těchto bezúplatných plnění uvedených v ustanovení § 15 odst. 1 a § 20 odst. 8 zákona o daních z příjmů. I nadále je zachována stávající koncepce příjemců bezúplatného plnění a účelů, na které může být odečitatelné bezúplatné plnění poskytováno.

Podle dosavadního znění ustanovení § 15 odst. 1 a § 20 odst. 8 zákona o daních z příjmů nelze od základu daně odečíst hodnotu bezúplatných plnění poskytnutých fyzickým nebo právnickým osobám, jejichž bydliště nebo sídlo se nenachází na území České republiky, členského státu Evropské unie nebo státu tvořícího evropský hospodářský prostor. Na základě navrhovaného ustanovení proto bude možné od základu daně odečíst i hodnotu bezúplatného plnění poskytnutého jak Ukrajině, tak jejím územněsprávním celkům a právnickým nebo fyzickým osobám, jejichž sídlo nebo bydliště se nachází na území Ukrajiny, pokud budou splněny podmínky příjemce a účelu, za který lze od základu daně odečítat bezúplatné plnění.

Dále se navrhuje vzhledem k vážnosti a charakteru válečného konfliktu na Ukrajině umožnit od základu daně odečíst i hodnotu bezúplatného plnění poskytnutého nikoliv pouze z humanitárních důvodů, ale i za účelem podpory obranného úsilí Ukrajiny, například poskytnutí vojenského materiálu, což by podle dosavadního znění ustanovení § 15 odst. 1 a § 20 odst. 8 zákona o daních z příjmů nebylo možné.

Za účelem podpory obranného úsilí Ukrajiny je možné poskytnout bezúplatné plnění pouze těm příjemcům, kteří jsou vymezeni v ustanovení § 15 odst. 1 a § 20 odst. 8 a 12 zákona o daních z příjmů a příjemcům nově vymezeným ustanovením § 1 odst. 3 písm. b) navrhovaného zákona.

Navrhované ustanovení je vzhledem k svému účelu časově omezeno a týká se tedy pouze bezúplatných plnění poskytnutých v průběhu roku 2022. Maximální hodnota bezúplatného plnění, které lze v úhrnu odečíst od základu daně, byla z původních 15 % základu daně v případě poplatníků daně z příjmu fyzických osob a 10 % základu daně sníženého o položky odečitatelné od základu daně v případě poplatníků daně z příjmu právnických osob navýšena na 30 % zákonem č. 39/2021 Sb. v reakci na předpokládaný pokles financování veřejně prospěšných organizací především z veřejných rozpočtů v důsledku šíření koronaviru SARS-CoV-2. Toto navýšení bylo koncipováno jako dočasné, a sice pro zdaňovací období roku 2020 a 2021, v případě poplatníků daně z příjmu fyzických osob, jejichž zdaňovacím obdobím je vždy kalendářní rok a pro zdaňovací období skončená od 1. března 2020...

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane poslanče, ale přece jenom kolegy a kolegyně požádám o ztišení, malinko, aby bylo dobře rozumět tomu, co říkáte. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji, pane předsedající. Daně z příjmů fyzických osob, jejichž zdaňovacím obdobím je vždy kalendářní rok a pro zdaňovací období skončená od 1. března 2020 do 28. února 2021 v případě poplatníků daně z příjmu právnických osob, jejichž zdaňovací období nemusí být vždy kalendářní rok.

Vzhledem k tomu, že situaci spojenou s šířením koronaviru SARS-CoV-2 nelze v současné době s jistotou považovat za skončenou, a ve světle probíhajícího válečného konfliktu na území Ukrajiny se navrhuje prodloužit dobu navýšení nejvyšší hodnoty bezúplatného plnění, kterou lze v úhrnu odečíst od základu daně, o jeden rok.

Navrhovaná právní úprava týkající se prodloužení navýšení maximální hodnoty bezúplatného plnění představuje ze strany státu Česká republika jeden z kroků na podporu dobročinného úsilí poplatníků, kteří se rozhodli pomoci Ukrajině a jejím obyvatelům v probíhajícím válečném konfliktu na jejím území. Toto navýšení se totiž vztahuje i na odpočet bezúplatných plnění ve světle změn navrhovaných níže ve spojitosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny. Prodloužení navýšení nejvyšší hodnoty odečitatelného bezúplatného plnění na 30 % zároveň představuje jedno z opatření k zajištění vícezdrojového financování, to jest nikoliv pouze z veřejných rozpočtů veřejně prospěšných organizací, k jehož prosazování se vláda ve svém programovém prohlášení zavázala, a to pomocí pozitivní motivace poplatníků k přispívání na činnost veřejně prospěšných organizací prostřednictvím možnosti výrazněji snížit svou výslednou daň. Výše uvedený odpočet od základu daně je však možný pouze v případě vykázání kladného základu daně a nelze ho uplatnit v případě vykázání daňové ztráty. Také jeho výše je limitována, přičemž v běžném režimu jsou výdaje na takové bezúplatné nepeněžité plnění daňově neuznatelné.

Na základě navrhovaného zákona však bude dočasně umožněno, aby si daňoví poplatníci uplatnili výdaje vynaložené na bezúplatné nepeněžité plnění poskytnuté v roce 2022 na pomoc Ukrajině, jejím územně správním celkům a právnickým nebo fyzickým osobám se sídlem nebo bydlištěm na území Ukrajiny v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny jako daňově uznatelné výdaje, pokud je naplněna podmínka účelu, kterou je nutno splnit pro účely snížení základu daně dle § 20 odst. 8 a § 15 odst. 1 zákona o daních z příjmů.

Navrhovaná úprava neomezuje osoby, kterým lze bezplatný příjem poskytnout na rozdíl od § 20 odst. 8 respektive § 15 odst. 1 zákona o daních z příjmů.

Výše uvedené navrhované změny v oblasti daní z příjmů se týkají poplatníka daně z příjmu v postavení poskytovatele bezúplatného plnění z hlediska jeho možnosti odpočtu hodnoty bezúplatného plnění od základu daně nebo uznatelnosti jako výdaje. Z pohledu poplatníka v postavení příjemce bezúplatného plnění se navrhuje změna spočívající v osvobození bezúplatného příjmu poskytnutého v roce 2022 za účelem podpory obranného úsilí Ukrajiny. Jedná se v podstatě o rozšíření současného výčtu osvobozených bezúplatných příjmů, podle kterého by připadalo v úvahu v souvislosti se situací na Ukrajině osvobodit pouze bezúplatný příjem plynoucí do veřejné sbírky a bezúplatný příjem na humanitární nebo charitativní účel. Navrhované ustanovení umožňuje prostřednictvím osvobození těchto bezúplatných příjmů podpořit nejen humanitární, ale i obranné aktivity na Ukrajině a zároveň vylučuje případnou povinnost poskytovatelů z takového bezúplatného plnění srazit daň a daň odvést. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP