(17.30 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)
Chci připomenout, že v minulém volebním období, a to byl návrh mého kolegy tady, pana poslance Jana Bauera, který zvýšil hodnotu daru pro fyzické a právnické osoby z 10% až na 30 % ze základu pro daň. Pokud si dobře pamatuji, tak pro něj tehdy hlasovala Poslanecká sněmovna jednomyslně. Tento návrh zákona se osvědčil, takže i bez války na Ukrajině bych dřív nebo později navrhl prodloužení ještě o jeden rok. Obracejí se na mě s tím neziskové organizace ze všech oblastí veřejného života, že by to bylo dobré a že jim to pomůže získávat soukromé zdroje.
Nicméně my reagujeme i na obrovskou vlnu solidarity, kterou projevují i čeští občané, ale také české firmy, české neziskové organizace tak, abychom ji pomohli daňově. Takže návrh zákona vlastně řeší dvě věci. Jednak daň z příjmu a za druhé správní poplatky. U daně z příjmů řešíme dvě věci, za prvé oblast odpočtu bezúplatného plnění od základní daně a potom i oblast, kde se to může uplatnit. To znamená, rozšiřujeme okruh příjemců, a to na stát Ukrajina, jeho územněsprávní celky a osoby se sídlem nebo bydlištěm na území Ukrajina, a vymezujeme jim nový okruh, že k těm všem, které jsme znali doposud, ještě dodáváme nový účel poskytnutí, a to je podpora obranného úsilí Ukrajiny. A současně umožňujeme, aby takový odpočet si mohl uplatnit i poplatník, který je daňovým rezidentem na Ukrajině, a oblast osvobození od daně z příjmů, tam se opět rozšiřuje ten účel, to znamená podpora obranného úsilí Ukrajiny. Je to navrhováno, aby to platilo pro zdaňovací období roku 2022. To je v kostce vše, co se týče úpravy zákona o dani z příjmu, to znamená, prolongace těch 30 % hodnoty daru pro právnické a fyzické osoby i pro rok 2022, rozšíření účelu, které byly dosavadní, tak ještě podpora obranného úsilí Ukrajiny, a geografická změna, že se může také týkat státu Ukrajina, tak jak jsem říkal, firem, občanů, kteří žijí, podnikají na Ukrajině.
A z hlediska správních poplatků je to věc, na kterou narazí i většina správních úřadů při zvládání této velké uprchlické vlny. Je tam generální možnost odpuštění správních poplatků s tím, že každý správní úřad sám posoudí, zda to využije, nebo ne. A současně má to i zpětnou účinnost, to znamená, pokud tak správní úřad už učinil, tak za to nebude nijak sankcionován nebo popotahován.
Vláda předpokládala, že to nebude příliš kontroverzní, proto jsme navrhli, abychom to schválili již v prvém čtení. Mám zprávu, že veto, bude vetováno. To já plně respektuji. Potom v rozpravě navrhnu dvě možná zkrácení lhůt na projednání mezi prvním a druhým čtením. První - mám to dopředu, ať o tom můžou třeba šéfové opozičních klubů přemýšlet - první navrhnu zkrácení lhůty tak, aby druhé čtení mohlo proběhnout v tom týdnu za čtrnáct dnů, to znamená, navrhnu zkrácení zhruba na 10 dnů, aby případně příští týden to výbor mohl projednat. Pokud by to bylo vetováno, pak navrhnu standardně zkrácení o 30 na 30. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře, vaše návrhy jsem si poznamenal. A nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Michael Kohajda. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Michael Kohajda: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové. Doplním pana ministra maximálně v tom, že jak již řekl, předložený sněmovní tisk 173 upravuje zejména zákon o dani z příjmu ve třech částech opatření a v poslední části zákon o správních poplatcích. Ten souhrn si myslím, že je správný, jak pan ministr zde přednesl.
V první části jsou to opatření v oblasti odpočtu bezúplatného plnění od základu daně, kde zjednodušeně zvyšujeme dočasně z 20 na 30 % maximum od odečitatelných položek dohromady ze základu daně poplatníka. V druhé části opatření v oblasti osvobození od daně z příjmu nové osvobození od daně z příjmu u příjmu ukrajinského zaměstnance v případě, že jeho zaměstnavatel poskytl jemu nebo členu jeho domácnosti bezplatně ubytování.
A druhá část nového osvobození jsou všechny bezúplatné příjmy, které byly poskytnuty a na druhé straně přijaty za účelem podpory obranného úsilí Ukrajiny.
V třetí části v oblasti daňových výdajů je výslovně upraveno, že výdajem vynaloženým na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů podle zákona o daních z příjmů je právě i výdaj na bezúplatné nepeněžité plnění poskytnuté v roce 2022 na pomoc Ukrajině a jejím právnickým a fyzickým osobám.
Ta část, která se týká zákona o správních poplatcích, spočívá v opatření, v kterém se správní úřady zmocňují upustit po vlastním uvážení od vyměření nebo vybrání správního poplatku. To je vše. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji.
Chci se zeptat paní předsedkyně Schillerové, zda chce vystoupit s přednostním právem ještě před otevřením rozpravy, nebo jako první, až otevřu rozpravu? (Předsedkyně Schillerová nechce vystoupit.) Dobře.
Já tedy otevírám obecnou rozpravu a jako první eviduji přednostní právo paní předsedkyně Schillerové. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Pane ministře, já bych chtěla říct, že - nebudu už opakovat to, co jsem říkala před chvílí, když jsem reagovala na vystoupení pana premiéra - chápeme tu složitou situaci, žijeme všichni už několik týdnů tragédií na Ukrajině, kdy ten bezprecedentní krok Ruské federace narušil život nejen 40 milionům Ukrajinců, ale změnil vnímání světa nás všech. Jasně jsme dali najevo, že odmítáme vojenskou agresi Ruské federace, a proto rozumím tomu návrhu, jak byl předložen. Nakonec my jsme udělali něco podobného i v souvislosti s covidem. Tehdy jsme vlastně také uznávali dary, které - bylo to na dobu jednoho roku - které snižovaly základ daně a souvisely s pomocí v oblasti covidu.
Já bych chtěla říct, že my pravděpodobně, řekla bych téměř s jistotou, podpoříme tento návrh, hnutí ANO, ale chtěli bychom, aby byl prodebatován ve výborech. To znamená, že - a ten důvod, než vznesu to veto, tak bych chtěla říct, že tam je věc, která je tam nová, protože se rozšiřuje okruh subjektů o Ukrajinu. To je všechno logické, to by problém nebyl. Je tam nová, že tam jsou nejen jako humanitární důvody, ale za účelem podpory obranného úsilí státu Ukrajina. To je novinka. Rozumíme tomu, rozumíme, že to situace vyžaduje, ale říkáme si, že pojďme to prodebatovat, třeba i to ještě vylepšíme v těch výborech - to vůbec není nic proti tomuto návrhu. Nehledě na to, že si myslím, že i s ohledem na to, že bude to moci být uplatněno až za zdaňovací období roku 2022, tak v tom nevidím žádný problém.
Proto podle § 90 odst. 3 jednacího řádu vznáším jménem dvou poslaneckých klubů, hnutí ANO a SPD, námitku proti projednávání předloženého tisku dle § 90 odst. 2 jednacího řádu. A jsme připraveni spolupracovat velmi aktivně na tomto návrhu. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, eviduji vaše veto. V tom případě není možné projednávat podle § 90 odst. 2.
Nyní řádně přihlášen je pan poslanec Jan Bauer. Prosím.
Poslanec Jan Bauer: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo Poslanecké sněmovny, vážené kolegyně, vážení kolegové, věřím, že to snad nezhoršíme v těch výborech, to jenom na margo mé předřečnice. ***