(15.10 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

První akce je Praha hlavní nádraží - letiště Kladno. To je projekt, který byl odstartován v minulém volebním období. V tuto chvíli finální část z Kladna do Ostrovce za 4 miliardy korun je vysoutěžená, obálky byly otevřeny 7. února. Zatím ještě, pokud vím, pokud se něco nezměnilo, nejsou na ně připraveny v rozpočtu Správy železnic finance - pokud se, pane ministře, budu mýlit, budu rád, a berte to prosím jako pozitivní apel, že by bylo velmi škoda a velmi špatné tady tu akci zatím shodit nebo někam odsunout v čase.

A stejně tak - může to vypadat jako drobnost, ale je hezké ji zmínit - je nádraží Teplice. Pan premiér Fiala jako volební kandidát někdy na jaře 2020 natáčel v Teplicích, kritizoval premiéra Babiše za jeho nedodržené sliby - asi mu to poradil předpokládám pan primátor Hynek Hanza z ODS - no ale ony se ty věci děly. Od června 2020 do letošní zimy standardně proběhla příprava projektu, proběhla soutěž, bylo to vysoutěženo za nějakých 236 milionů korun, ty obálky už jsou také otevřeny, a zatím na tento projekt v tuto chvíli opět, pokud mám správné informace, ještě prostředky k dispozici nejsou.

Berte to, prosím, ne jako zlý útok, ale jako ilustraci dvou příkladů, dvou momentů, kdyby ta úvodní slova, kdyby ty úvodní věty pana ministra, že na investice nesáhneme a na vše bude, tak by byly neplatné. A tohle chceme pohlídat.

Tolik za mě k rozpočtu SFDI jako celku. Opakuji, mně to vychází jako minus 11,7 miliard, taková je realita. To doprovodné usnesení, nepolitické, z hospodářského výboru, jsme připraveni podpořit, ale návrh rozpočtu SFDI jako celku, protože jste nesouhlasili s tím kompromisním návrhem na zvýšení o 3 miliardy, bohužel podpořit nemůžeme. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, pane poslanče. Teď dvě přednostní práva, a sice pan místopředseda Karel Havlíček a poté pan ministr Martin Kupka. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážená paní předsedající, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, děkuji. Já budu velmi stručný, ale mám jeden dotaz. Jedna věc je to, že je třeba si nalévat čistého vína. Rozpočet SFDI je v tuhletu chvíli zkrácen, takže se vyluxovalo, co se vyluxovat dalo. O 3 miliardy se stáhly zdroje, které jsme plánovali, a dalších 5 miliard, a víte to velmi dobře, pane ministře, jste stáhli ze zdrojů, které tam byly vyšetřeny z roku minulého. Tyhle peníze dneska budou chybět, a můžeme se bavit o tom, jestli budou chybět na provoz, na údržbu nebo jestli budou chybět na investice, které se mohly ještě zvládnout.

Ale co považuji ještě za další ránu, je včerejší rozhodnutí vlády, které učinilo to, že se nebude platit silniční daň. Víme všichni, že silniční daň je 5,5 miliard korun do rozpočtu Ministerstva dopravy, respektive SFDI, a protože se to týká nejenom roku příštího, ale už i roku současného, tak bych poprosil, jestli byste nám mohl říct, jak se to projeví - tyto zdroje, které nepřijdou tento rok do rozpočtu SFDI - jestli je Ministerstvo financí bude hradit z jiných zdrojů, anebo jestli to tedy padne na ortel vlasti ve smyslu toho, že to jsou další miliardy, neumíme říct kolik přesně, ale v každém případě to nebude úplně málo, o které se opět sníží rozpočet na SFDI.

Takže to, co my jsme několik posledních let pracně budovali, zvyšovali jsme rozpočet SFDI až na 130,5 miliardy korun na rok příští - víte, že jsme to zvedli skoro o 50 % za poslední tři roky i z důvodu covidu, i z toho důvodu, že jsme se potřebovali proinvestovat z krize - tak se během dvou měsíců krátí. A krátí se to zásadním způsobem. Tím pádem tu základnu pro příští rok 2023, kde budeme potřebovat výrazně více, než jak tomu bylo v roce letošním, už máme nabouranou tolik, že podle mého názoru tam může chybět mezi 30 až 40 miliardami korun, beru-li váš střednědobý výhled. A beru to s ohledem na to, co potřebuje Správa železnic a Ředitelství silnic a dálnic. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě konstatuji došlé omluvy. Omlouvá se pan poslanec David Štolpa mezi 15.30 až 16.30, čili prodlužuje z pracovních důvodů. Stejně tak prodlužuje do 16.15 hodin i paní předsedkyně Markéta Pekarová Adamová.

Nyní dávám slovo panu ministru dopravy.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Přímá odpověď: výběr silniční daně představoval 5,4 miliardy korun za loňský rok s tím, že to je samozřejmě částka, kterou budeme muset doplnit do Státního fondu dopravní infrastruktury v dalších zásazích do rozpočtu na letošní rok, pokud projde zrušení silniční daně, což předpokládáme, jako výrazná pomoc malým, středním, ale i větším podnikatelům pro vypořádání se se současnou situací a zároveň jako důležitý krok, důležitá součást našeho ropného trojlístku, který bude mít svůj důležitý efekt.

Pan kolega Kolovratník, prostřednictvím paní předsedající, říkal, že bude rád, když se bude mýlit. Pevně doufám, že mu uděláme radost, že se v mnoha věcech opravdu bude mýlit. Uvedu na pravou míru několik věcí. Zmíněná nádraží, zmíněné jiné věci, které tu zazněly, no, ty v tom rozpočtu také nefigurovaly. Já jsem zdůrazňoval znovu to, že jsme i v investicích nesáhli na jedinou korunu, se kterou počítal rozpočet České republiky původně navržený předchozí vládou s dramatickým schodkem. My jsme museli přinést jako celek, jako vláda, pro ekonomickou situaci České republiky nezbytnou změnu v úsporách. Ekonomové a samozřejmě i všechny orgány, které sledují ekonomickou stránku věci odpovědně, dávají krokům vlády jednoznačně pozitivní hodnocení, pozitivní znaménko pro stabilizaci a postupné ozdravení státního rozpočtu a to je důležité pro to, abychom v budoucnu měli možnost více investovat, abychom v budoucnu dokázali zajistit třeba i to, na co v letošním roce prostě finanční prostředky nejsou z důvodů opravdu velmi neodpovědného hospodaření předchozí vlády. A to je potřeba také jasně pojmenovat, protože bez toho se nedostaneme o krok dál.

A ano, říkám, že jakmile to bude možné, jakmile se ukáže, jak se vyvíjejí i daňové příjmy v letošním roce, tak budeme hledat cestu, jak věci, které jsou připravené, realizovat. Budeme hledat další možnosti financování i v oblasti PPP projektů a logicky budeme hledat i možnosti, jak třeba právě do dopravní infrastruktury, která průřezově představuje jasnou prioritu, sehnat i více peněz z evropských fondů. I na to myslíme, analyzujeme to, co všechno by ještě mohla dopravní infrastruktura z evropských peněz využít, abychom opravdu posílili finanční prostředky, které sem plynou.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A nyní paní předsedkyně Alena Schillerová, pak se připraví pan místopředseda Karel Havlíček. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. No, já jsem si nechala udělat stenozáznam ze závěrečné řeči pana ministra Stanjury, nejenom kvůli paní ministryni obrany, ale hlavně proto, že teď poslouchám debatu nad Státním fondem dopravní infrastruktury. "Co opravdu potřebujeme" - teď cituji - "dle názoru vlády, je klid, rozvaha, dostatek dat a kvalifikované rozhodování, nebudu připravovat novelu státního rozpočtu v příštích dnech a týdnech, dneska, pokud to projde a pevně věřím, že ano, tak máme zajištěno financování na dvanáct měsíců. Nedojdou peníze ani v dubnu, ani v květnu, ani v červnu. Nebudu tady chodit s nastřeleným rozpočtem." Takže to byla ta věta, kterou jsem citovala, to jenom na upozornění.

Ale já bych to teď tady nešla říkat paní ministryni - náš čas je drahý, obou dvou - já budu reagovat na pana ministra Kupku. Já si nemyslím, když jsem tady slyšela pana poslance Kolovratníka, slyšela jsem svého kolegu Karla Havlíčka a trávila jsem s ním nad rozpočtem každý rok, tak si nemyslím, že tam máte dostatek peněz, a pane ministře, prostřednictvím paní místopředsedkyně, samozřejmě ta včerejší rána, zrušení silniční daně - pro vás rána, prostřednictvím paní místopředsedkyně, pro vás rána, jinak samozřejmě pro ty, kterých se to týká, je to dobrá zpráva - ale oba dobře víme, že vám tam bude chybět, a řekli to i mí předřečníci, přes 4 miliardy, až to tedy Poslanecká sněmovna a Senát schválí, podepíše pan prezident - to je ještě trošku běh na delší trať. My to určitě nebudeme v žádném případě ani obstruovat, ani brzdit, takže já si myslím, že by neměl být problém, aby to prošlo, ale ty peníze tam nedostanete z příjmové strany, pane ministře, prostřednictvím paní místopředsedkyně. Takže to je další faul tohoto spíchnutého rozpočtu podle receptu, jak vařil pejsek s kočičkou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP