(14.50 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)

Státní fond počítá ve svém rozpočtu a střednědobém výhledu také s využitím finančních prostředků v rámci nástroje pro oživení a odolnost, a to ve výši 11 miliard korun nároku pro letošní rok a další téměř 2 miliardy korun v roce 2023. Zároveň jsme připraveni v případě, že by docházelo k aktualizaci tohoto nástroje, získat pro důležité dopravní projekty více prostředků a jsme připraveni je také realizovat.

Jsem si vědom toho, že v období střednědobého výhledu bude připraven značný objem jmenovitých investičních akcí, a to jak u Ředitelství silnic a dálnic, tak u Správy železnic, a bude nutné odpovídajícím způsobem zajistit potřebné zdroje rozpočtu Státního fondu. S ohledem na tuto skutečnost pokračujeme ve spolupráci Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury v analýze jiných způsobů financování a výstavby dopravní infrastruktury, jako je například realizace akcí formou PPP, a v tuto chvíli už analyzujeme možnosti uplatnění takové formy financování pro dálnici D35 v těch nejvzdálenějších - jak časově, tak geograficky - částí D35 a stejně tak zvažujeme takovou možnost i v případě výstavby železničních tratí a jejich modernizace nedaleko Českých Budějovic.

Všichni asi víme, že tato forma financování je v současné době realizována na dálnici D4, a já budu také v nejbližším období předkládat vládě vyhodnocení tohoto projektu v jeho předrealizační fázi. A samozřejmě sledujeme také, jak probíhá stavební činnost, a nejenom samotné ŘSD, Státní fond dopravní infrastruktury, ale i Ministerstvo dopravy i já osobně sledujeme, jak se celé dílo daří v harmonogramu realizovat.

Chtěl bych poděkovat za podporu hospodářského výboru i v těch usneseních, která provázela schválení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, a ubezpečuji vás, že jak to jenom trochu dovolí ekonomická situace a rozpočet, tak se budu ucházet o posílení finančních prostředků na realizaci dalších akcí, které byly chystány, často i slibovány, v samotném rozpočtu na ně však finanční prostředky nebyly. Stejně tak jsem připraven, tak jak to bude umožňovat situace, posílit i finanční prostředky na opravu a údržbu, to znamená přesně v těch oblastech, kde bylo nezbytně nutné šetřit.

Jsem si zcela vědom toho, že úspora v oblasti oprav a údržby má samozřejmě svoji odvrácenou stranu a že to nepochybně budeme muset v dalších letech dohánět, ale v situaci, ve které jsme převzali hospodaření státu a státní rozpočet, bylo nezbytně nutné udělat kroky, které by zajistily stabilitu celé ekonomiky, a samozřejmě že i sektor dopravy se na tom musí podílet, abychom ve výsledku nepřivodili i České republice, jejím občanům významně větší škody a významně větší omezení, než jsou tyto únosné úspory. I v tomto směru se hlásíme k odpovědnosti za celek, za celek státního rozpočtu, který jste před malou chvílí schválili, jako rozpočet, který je střízlivý, který je úsporný, který zajistí stabilní podmínky a bude přispívat zcela jednoznačně ke zvládnutí stávající inflační situace.

Děkuji mnohokrát za pozornost, děkuji mnohokrát také za případnou podporu toho předloženého návrhu rozpočtu a střednědobého výhledu Státního fondu dopravní infrastruktury.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji panu ministrovi a ještě seznámím s další došlou omluvou. (Zvoní mobilní telefon.) Poprosím o vypnutí zvuku mobilních telefonů. Omlouvá se pan poslanec Radim Fiala od 14.45 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

Nyní konstatuji, že tento sněmovní tisk, který projednáváme, projednal hospodářský výbor, jehož usnesení byla doručena jako sněmovní tisky 152/1 a 151/2. Poprosím, aby se ujal slova pan zpravodaj hospodářského výboru, pan poslanec Ondřej Lochman a informoval nás jak o jednání výboru, tak aby i přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Pěkný den, vážení kolegové, paní předsedající, vážení ministři, chtěl bych vás seznámit s procesem, který proběhl z hlediska přípravy tohoto tisku. Tisk byl přikázán hospodářskému výboru. My jsme detailně prošli jednotlivé části, s kterými seznamoval pan ministr, a jak bylo řečeno, ten rozpočet je vyrovnaný. Je potřeba se také podívat na to, že na rok 2022 se jedná o výdaje 127 a půl miliardy, a z toho 81 a půl je z národních zdrojů, těch 46 dalších je ze zdrojů evropských. To jenom abyste si představili, jak se toto srdce naší infrastruktury, naší dopravy vlastně financuje, tedy ve spolufinancování s evropskými zdroji.

Jak bylo řečeno, ten rozpočet je vyrovnaný, je proinvestiční, kde 89,2 miliardy, tedy více než dvě třetiny rozpočtu, jsou a míří na investice. Je to řada jednotlivých akcí. A také bych chtěl zmínit, a to bylo zmíněno v hospodářském výboru i zde na plénu Poslanecké sněmovny, že dlouhodobý výhled, který také zde v tomto tisku máme, nicméně považujeme za ne zcela přesný především z hlediska investičního tempa, které zde je. To znamená, že ty další dva, tři - tři roky bude potřeba rozhodně dopravní rozpočet posílit. Proto i hospodářský výbor na to upozorňuje a současně v letošním roce, na letošní rok přijal usnesení, a zde ho budu citovat, nebudu ho nicméně potom načítat do - nebo nyní ho nechci načítat do celkového usnesení, to je až věc rozpravy, nicméně žádáme vládu České republiky jako hospodářský výbor, aby v průběhu roku 2022 podle rozpočtových možností navýšila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2022 a posílila tak financování údržby dopravní infrastruktury v České republice. To bylo usnesení hospodářského výboru a žádost hospodářského výboru vůči vládě České republiky. Jedná se nám o to, že opravdu i údržba na železnici, na silničních stavbách potřebuje svoji péči. Rozpočet je za nás dostatečný, ale mohl by být lepší na letošní rok. Nicméně ho považujeme za velmi dobrý výsledek z hlediska vstupních financí, které zde jsou, a samozřejmě že události posledních týdnů přinášejí ještě další náklady do státního rozpočtu.

Tolik tedy zpráva zpravodaje. Teď jenom, paní předsedající, jestli jdeme do rozpravy, a načtení je až potom.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pane zpravodaji, hlásíte se tedy tímto do podrobné rozpravy, předpokládám poté do obecné?

 

Poslanec Ondřej Lochman: Zatím ne, jenom technickou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP