(9.50 hodin)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji vám. A nyní je v pořadí přednostních práv přihlášen pan ministr Marian Jurečka, poté se může připravit pan předseda Tomio Okamura a poté opět pan ministr, a sice pan ministr průmyslu a obchodu. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobré dopoledne, vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové. Já velmi rád vystoupím k tomuto tématu, protože si myslím, že to téma je opravdu velmi aktuální. Je potřeba o něm hovořit a je potřeba také říkat, jaké jsou příčiny, proč ten stav je takový, jaký je, co se pro to dalo udělat a co se pro to dělá a jakým způsobem můžeme lidem v České republice, ale i firmám pomoci zvládnout tu energetickou krizi, její dopady na domácnosti a na firmy.
Já začnu tou aktuální částí, a tedy určitým shrnutím toho, co naše vláda od začátku svého mandátu v této věci aktivně koná a co se už podařilo zrealizovat a co nás ještě čeká. Začnu tím, že od jmenování 17. prosince loňského roku jsme opravdu velmi aktivně přistoupili k tomu, jakým způsobem domácnostem v České republice pomoci. A my jsme k tomu přistoupili tak, že chceme opravdu pomoci adresně konkrétním lidem, domácnostem v České republice, kteří tu pomoc opravdu potřebují.
Tady paní poslankyně Schillerová hovořila o tom, co navrhovala vláda, ve které ona byla ministryní financí, v rámci toho odpuštění nebo snížení DPH nebo v rámci odpuštění části zeleného bonusu. Jenom je potřeba u této zmiňované formy pomoci zmínit to, že těm, kteří ten problém opravdu mají, tak těm to řešení nabízí z 20 %. Prostě to, jestli někomu snížíte nebo odpustíte DPH, je maximálně řešení z 21 % a ten stát, daňového poplatníka by to zatížilo výpadkem příjmů mezi zhruba 25, možná až 40 miliardami korun ročně.
Jsme v situaci, kdy státní kasa je bohužel, bohužel, prázdná, zadlužení za poslední dva roky je více než 836 miliard korun. Toto všechno budeme muset jednou zaplatit.
Ano, argumentuje se tady covidem, ale je potřeba připomenout, že na covidovou pomoc, covidová opatření šla necelá polovina této částky oproti jiným státům, kdy například Rakousko, když se zadlužilo v roce 2020 opravdu také velkým dluhem, tak na tu přímou pomoc firmám, domácnostem to Rakousko dalo 75 % toho dluhu. U nás to nebyla ani polovina. Takže je potřeba toto brát v potaz, že prostě nejsme v ekonomické kondici a situaci, abychom mohli říci, a já musím říct, že každý politik, každý politik by si byl přál býti poslem dobrých zpráv a v situaci, kdy by tady byl přebytkový rozpočet, přijít a říct: občané, my vám tady necháme navíc 20, 30, 40 miliard korun, protože si to můžeme dovolit a nebude to muset v budoucnu nikdo z vás ani z vašich dětí platit.
Je potřeba si jasně říci, když pomáháme, z jakých peněz pomáháme. Jsou to peníze, které si musíme půjčit. Jsme v situaci, kdy poté, co jsme převzali jako nová vláda tuto zemi, 99 % všech příjmů do státního rozpočtu je automaticky už mandatorními výdaji zavázáno. Cokoliv nad tyto mandatorní výdaje chceme realizovat, děláme na dluh nás a našich dětí, budoucích daňových poplatníků. A dluhová služba není zadarmo. Náklady na dluhovou službu rostou, v letošním roce to bude navíc dalších 5 miliard korun. To je potřeba reálně říci, reálně říci lidem. Nejsou tady peníze nějakého státního veřejného rozpočtu, jsou to peníze všech daňových poplatníků v České republice. Jsou to peníze, které každý z nich každým nákupem, každou výplatou do toho státního rozpočtu odvádí.
Proto jsme v téhle situaci řekli, nechceme roztáčet dál tu dluhovou spirálu, díky které mimochodem přispívá a přispěla ta minulá vláda k roztočení kol inflace v České republice. A řekli jsme, chceme jít cestou té adresné, konkrétní pomoci. Proto jsme během tří týdnů v lednu - já tady chci poděkovat i opozici - ve spolupráci, bez obstrukcí s opozicí udělali novelu zákona o státní sociální podpoře, kde jsme rozšířili ten okruh možných příjemců této formy podpory a zvýšili jsme ty limity, které umožní větší finanční podporu obyvatelům, které umožní větší finanční podporu obyvatelům, domácnostem pro tu konkrétní adresnou pomoc, kdy si oni mohou požádat v rámci příspěvku na bydlení. Pokud nestačí ta pomoc ve formě příspěvku na bydlení, tak jsou potom ještě další dva instituty, a to je ve specifických režimech doplatek na bydlení a mimořádná okamžitá pomoc.
Já si dovolím tady jenom stručně shrnout to, co už dneska víme, a to je počet nových žádostí, které byly podány, připomínám, že to byly žádosti především podané v posledních 2,5 týdnech, protože ta novela zákona s těmi upravenými normativy vešla v účinnost 28. ledna, poté podávali občané především ty žádosti, protože už mohli žádat na základě toho vyššího normativu. A to shrnutí je, že je to více než 21 000 nově podaných žádostí k těm zhruba 140 000, které byly v lednu vyplaceny, a ta průměrná výše podpory, toho příspěvku na bydlení, za leden je 3 798 korun. To je potřeba vnímat a vidět, že se snažíme udělat maximum pro to ve spolupráci s mnoha dalšími subjekty, aby se dostaly k lidem informace o tom, kde, jakou formou a co k tomu je potřeba, (aby) mohli požádat o ten příspěvek na bydlení. (Ukazuje materiál.) Já tady znovu i využiji toho, že tady shrnuji i ty informace, kam je možné se obrátit, ať už elektronickou formou, nebo telefonicky na bezplatnou linku, a samozřejmě případně potom fyzicky na kontaktní pracoviště úřadů práce.
Ano, já jsem si vědom toho, že není všechno úplně jednoduché a optimální, jak by si člověk představoval, ale musím říct, že když se dneska člověk podívá na náš web Ministerstva práce a sociálních věcí, tak je tady druhá záložka, kde dostane ty základní informace, a může si i na kalkulačce, která je k tomu udělána, namodelovat, zdali na tu formu pomoci přes příspěvek na bydlení ten člověk dosáhne a v jaké výši. Stačí vyplnit pár jednoduchých údajů, bydliště, počet lidí v domácnosti, jaké má příjmy, jaké má náklady na bydlení, a dostane orientační částku, kterou by měl potom následně získat.
Ano, nejsem nadšen z toho, že ten systém nefunguje tak ideálně, aby si mohl brát údaje o lidech například z registru obyvatel a podobně, nicméně já jsem ten stav zdědil, za působení předchozích osm let, kdy na tom resortu byli politici z řad sociální demokracie, a bohužel tady se omlouvám občanům České republiky, daňovým poplatníkům, že ten systém provazby nul a jedniček, tedy toku dat mezi jednotlivými systémy, prostě není nastaven, a i když lidé vyplní na tom webovém portálu údaje a potřebné přílohy do té žádosti, tak nakonec stejně ten úředník nebo úřednice na úřadech práce to musí vytisknout a přepsat to do toho systému, protože prostě ty nuly a jedničky se nám tam neumí přemigrovat. To je něco, na čem chci rozhodně pracovat, to beru jako rychlou a vážnou výzvu udělat i nějakou formu třeba provizorního řešení strojového zpracování těchto dat, ale s tím si my musíme poradit.
Samozřejmě hledáme ještě i cesty na základě připomínek veřejnosti a já vnímám i to, co říkají tady kolegové z ostatních politických stran, jak i ve stávajícím systému a ve stávající legislativě ještě zjednodušit systém té podpory a té administrace. Pracujeme na tom, věřím, že se ještě v té věci dokážeme posunout dál.
Co je podstatné, velký nárůst očekáváme ze strany žadatelů především potom v průběhu února, března až dubna, kdy budou nabíhat jednak ti lidé, kteří finálně odejdou od dodavatelů poslední instance, bude potřeba dotáhnout ta vyúčtování, je to dneska více než 30 000 lidí, kteří nám tam zůstávají, a budou samozřejmě se na nás obracet ti, kteří dostali ty nové smlouvy, nové tarify a budou potřebovat pomoct s tou úhradou. Pracujeme na tom. Tento týden máme dohodu s dodavateli poslední instance v tom slova smyslu, že využijeme legislativní úpravu, kterou nám legislativa dává, a oslovíme konkrétně fyzicky ty odběratele, kteří jsou u dodavatelů poslední instance, protože jim se krátí ta lhůta, do poloviny dubna se to ukončí, nemohou už tam být déle než těch šest měsíců, a pracujeme na tom, abychom je cíleně, konkrétně, osobně oslovili, aby se tito lidé nedostali do problémů, že budou odpojeni. Tímto vyzývám, apeluji, na všechny, kteří dneska ještě jsou u dodavatele poslední instance a neudělali to, že by se přesunuli a měli už smlouvu s novým dodavatelem nebo byli ve standardním režimu. ***