(13.50 hodin)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Není tomu tak.
Vzhledem k tomu, že nepadly žádné návrhy, o kterých bychom měli hlasovat, budeme se nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak.
A než přistoupíme k hlasování, přivolám kolegy z předsálí a přečtu oznámení - s náhradní kartou 33 hlasuje paní poslankyně Nina Nováková.
Ještě jednou přivolám kolegy z předsálí a budeme hlasovat o návrhu, aby byl zemědělským výborem projednáván tento návrh jako výborem garančním. Nyní přistoupíme k hlasování.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 137, přihlášeno 161 poslanců a poslankyň, pro 145, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání? Ano, prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec David Pražák: Dobré odpoledne. Já bych poprosil stejně, jako jsme měli předtím, vzhledem k tomu, že se jedná o ochranu chmele a jsou tam i ochranné účinné látky a chemické prostředky, tak bych poprosil zařadit i pokud možno výboru životního prostředí. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Má ještě někdo jiný návrh? Není tomu tak.
Přistoupíme tedy k hlasování. A budeme hlasovat o tom... pan poslanec Krejza, ne? Ano, děkuji.
Budeme tedy hlasovat o tom, aby byl tento návrh přikázán k projednání i výboru pro životní prostředí.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 138, přihlášeno 160 poslankyň a poslanců, pro 73, proti 27. Návrh byl zamítnut.
Tímto končím projednávání tohoto bodu. A přistoupíme k bodu dalšímu a tím je
62.
Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky
k vyslovení předchozího souhlasu návrh nařízení Rady, kterým se mění
nařízení Rady (ES) č. 168/2007 o zřízení Agentury Evropské unie pro základní práva
/sněmovní tisk 98-E/ - prvé čtení
Vláda předložila návrh na vyslovení předchozího souhlasu Sněmovny podle § 109i jednacího řádu Poslanecké sněmovny. Z pověření předsedy vlády uvede tento tisk ministr pro evropské záležitosti Mikuláš Bek.
Pane ministře, než vám udělím slovo, požádám kolegy, aby se ztišili, a pokud mají něco k jednání, nechť si to vyřeší v předsálí. Děkuji. Nyní máte slovo, prosím.
Ministr pro evropské záležitosti ČR Mikuláš Bek: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, rád bych vám dnes představil návrh nařízení Rady, kterým se mění nařízení Rady č. 168/2007 o zřízení Agentury Evropské unie pro základní práva.
Tento návrh je předkládán Poslanecké sněmovně se žádostí o vyslovení předchozího souhlasu v souladu s jejím jednacím řádem, neboť jde o návrh přijímaný na základě takzvané klauzule flexibility. Zároveň k přijetí návrhu vyžaduje právo EU jednomyslnost mezi členskými státy. Tato skutečnost způsobila nejdříve určité přerušení jednání v Radě EU, které bylo následně obnoveno v květnu minulého roku. V červnu došlo k jednomyslnému schválení návrhu členskými státy v Radě a počátkem července udělil souhlas i Evropský parlament. Nyní tedy vláda návrh předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby se mohla vyjádřit k jeho konečné podobě a vyslovit s ním souhlas.
Obsahem návrhu je změna nařízení, které upravuje fungování Agentury Evropské unie pro základní práva. Jde o jednu z agentur, která má za cíl analyzovat dodržování základních práv v EU a poskytovat odborné poradenství orgánům EU a členským státům, jak tato práva co nejlépe ochraňovat a dodržovat. Jde tedy primárně o odborný a analytický subjekt, který vydává zprávy, provádí průzkumy a poskytuje a zveřejňuje informace. Agentura nevydává žádná závazná rozhodnutí, nemá žádné vynucovací pravomoci, nezabývá se individuálními stížnostmi a ani nijak sama neurčuje politiku EU či členských států. Její základní funkce je čistě poradní a expertní. (V sále je silný hluk.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pane ministře, omlouvám se, že vás přerušuji. Kolegyně, kolegové, prosím, máme ještě čtyři minuty, prosím tedy, abyste se ztišili a dali panu ministrovi prostor. Prosím, pane ministře, pokračujte.
Ministr pro evropské záležitosti ČR Mikuláš Bek: Novela nařízení vychází z evaluace činnosti agentury a má dva hlavní cíle. Tím prvním je reagovat na to, že agentura vznikla v roce 2007 před účinnosti Lisabonské smlouvy, a tudíž její fungování a uspořádání neodráží aktuální strukturu práva EU. Jde především o zánik práva evropských společenství a s ním spojené pilířové struktury evropského práva. Proto návrh směřoval původně k rozšíření působnosti agentury na bývalý druhý a třetí pilíř z práva EU, to je společnou zahraniční a bezpečnostní politiku a policejní a justiční spolupráci v trestních věcech.
Během jednání v pracovních orgánech Rady však bylo dosaženo konsenzu jen na rozšíření o policejní a justiční spolupráci v trestních věcech. Naopak společná zahraniční a bezpečnostní politika se do působnosti agentury nakonec nezahrnula. S tím pak souvisí i nahrazení odkazů na právo evropských společenství, odkazy na právo EU v mnohých bodech novely.
Chtěl bych zdůraznit, že celkově je návrh kompromisem ambicí a přání Evropské komise, Rady i Evropského parlamentu. Evropská komise i parlament byly těmi ambicióznějšími, naopak Rada a členské státy měly spíše rezervovanější přístup. Každý aktér přinesl do procesu své představy, avšak byl ochoten ustoupit za účelem dosažení konsenzu a společného cíle. Tím je zdárné a efektivní fungování agentury a její pokračující činnost pro ochranu základních práv v EU v souladu s jejími principy.
Dovoluji si proto požádat Poslaneckou sněmovnu, aby se společně se Senátem, který již svůj souhlas udělil, připojila k tomuto obecnému konsenzu a udělila svůj předběžný souhlas. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře, a nyní konstatuji, že předsedkyně Poslanecké sněmovny přikázala svým rozhodnutím číslo 8 ze dne 16. prosince 2021 tento návrh k projednání výboru pro evropské záležitosti, a stanovila mu k tomu lhůtu do 20. ledna 2022. Výbor návrh projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 98-E/1. ***