(1.30 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)
Za druhé, významné snížení přímé daňové zátěže a zvýšení disponibilního čistého příjmu pro všechny daňové poplatníky a výrazně i pro manžele a rodiny, rovněž v souvislosti s negativními ekonomickými a sociálními dopady krizových opatření nouzového stavu v závislosti na epidemii onemocnění covid-19. Proto navrhujeme zvýšit základní slevu na poplatníka na 37 260 korun - já si ta čísla nepamatuji. V zájmu posílení podpory institutu rodiny a manželství a jejich ekonomického a sociálního postavení navrhujeme zvýšit na 1,5násobek současného stavu i slevu na manžela/manželku, poplatníka žijícího s ním ve společné domácnosti, souběžně s 1,5násobným zvýšením hranice ročních vlastních příjmů na tohoto manžela/manželku, na které je tato sleva uplatňována, mimo jiné i proto, aby na tuto slevu dosáhly i rodiny, kde matka čerpá takzvanou mateřskou dovolenou a pobírá dávky peněžité pomoci v mateřství, a taktéž i z toho důvodu, že průměrná mzda od roku 2008 dosud stoupla o více než 50 %.
Dlouhodobým cílem tohoto navrhovaného opatření je pak rovněž podpora pozitivního populačního a demografického vývoje české společnosti, to znamená zejména podpora dlouhodobého, nejlépe stálého a stabilního zvyšování porodnosti, což je žádoucí trend z obecného hlediska, ale také z pohledu makroekonomického. Dále navrhujeme zvýšení i u všech zbývajících slev na dani, u kterých k poslední úpravě došlo v roce 2008, to jest u základní slevy na invaliditu, je-li poplatníkovi přiznán invalidní důchod pro invaliditu prvního nebo druhého stupně z důchodového pojištění, dále u rozšířené slevy na invaliditu, je-li poplatníkovi přiznán invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně, a dále u slevy na držitele průkazu ZTP/P, je-li poplatníkovi přiznán nárok na průkaz ZTP/P, navrhujeme 50% navýšení této daňové slevy u slevy na studenta, u poplatníka po dobu, po kterou se soustavně připravuje na budoucí povolání studiem nebo předepsaným výcvikem.
Společným jmenovatelem této skupiny navrhovaných úprav je pomoc a podpora našim zdravotně handicapovaným spoluobčanům, jejichž příjmy z invalidních důchodů jsou přes nejrůznější valorizace vesměs velmi nízké, a tyto osoby musí k zajištění slušné životní úrovně pracovat či živnostensky podnikat. Proto je efektivní a významnou cestou ke zvýšení jejich čistých příjmů právě zvýšení daňových slev, což je de facto snížení daně z příjmu. Zvýšení roční daňové slevy na studenta má za cíl bonifikovat pracující studenty a také tímto nástrojem částečně pomoci jim sociálně a ekonomicky jejich slabším rodičům a rodinám.
Navrhovaná opatření nepřinášejí pro žádného plátce daně z příjmů zhoršení jeho současné finanční situace, naopak pro všechny plátce daně z příjmů by znamenala snížení výše jejich reálně odváděných daní, a tedy i zvýšení jejich čistých příjmů. A o to vlastně jde, abychom navýšením slev na poplatníka snížili daně, které budou platit, a víc peněz jim zůstalo v peněženkách.
Předkládaná právní úprava je v souladu s ústavním zákonem č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, a není také tato právní úprava v žádném rozporu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána. V případě daní z příjmu na úrovni Evropské unie platí, že pravomoc stanovit a vybírat daně spadá do výlučné kompetence členských států Evropské unie. Je to jedna z posledních věcí, kterou snad nám ještě Evropská unie nijak nenotifikuje, nepovoluje a o které si můžeme zatím - zatím! rozhodovat sami jako suverénní stát. I z tohoto důvodu se orgány Evropské unie, pokud jde o daně, věnují zejména úpravě výběru daní nepřímých - spotřební daně, DPH, a to zvláště těm jejich aspektům, které mají mezinárodní charakter a které jsou obhajitelné z hlediska projektu evropského unijního vnitřního trhu, například zákaz daňové diskriminace, otázka dvojího zdanění, boj proti daňovým podvodům a podobně. Navrhovaná právní úprava není tedy v rozporu...
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane předsedo, já se omlouvám, ale vstoupím vám v současné době do řeči. Návrh na úpravu pořadu schůze nemá suplovat obecnou rozpravu a nemá zde být citována důvodová zpráva. Myslím si, že každý poslanec velmi dobře pochopí, byť z toho, že bod je uveden krátce a stručně, proč ten bod má být zařazen. Všechny ostatní podrobné informace patří podle jednacího řádu do podrobné diskuse. Vedu vás k pořádku v souvislosti s jednacím řádem.
Poslanec Radim Fiala: Tomu rozumím, tak mně řekněte, ve kterém paragrafu jednacího řádu jste to vyčetl. Já odůvodňuji bod. Vy mě nemůžete vést ani k věci, protože odůvodňuji bod, který jsem navrhl, a to si myslím, že je přesně podle jednacího řádu. (Potlesk poslanců SPD.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane předsedo, bod má být zdůvodněn, ale nemá to nahradit obecnou rozpravu.
Poslanec Radim Fiala: A to je napsáno kde? Paragraf?
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Je to určitá zvyklost, tak jako například... (Nesouhlasný pokřik poslanců SPD.) Žádám vás o klid! Je to stejný způsob jako například žádost o přestávky.
Poslanec Radim Fiala: Pane předsedající, vy mi prostě chcete vzít slovo, tak se přiznejte.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Ne, já vás vedu pouze k pořádku. A mluvím o tom, že není možné nahrazovat žádost o úpravu pořadu schůze obecnou rozpravou.
Poslanec Radim Fiala: Ale to je váš subjektivní pocit. Já tady zdůvodňuji bod, který jsem navrhl.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane předsedo, pokračujte a věřte, že požádám legislativní odbor o upřesnění výkladu jednacího řádu. Prosím, pokračujte.
Poslanec Radim Fiala: Ano, když na ně kleknete, tomu rozumím. Já, pane předsedající, to potom budu chtít vidět v tom jednacím řádu, to, co po mně chcete.
Pojďme dál. Jak jsme řekli, navrhovaná právní úprava není v rozporu s právními předpisy EU, judikaturou soudních orgánů EU ani s obecnými právními zásadami legislativy. Přímý finanční dopad - a to je zajímavé - navrhované novely na státní rozpočet České republiky nelze přesně a beze zbytku odhadnout a formulovat, ale určitě to nějaký dopad na státní rozpočet mít bude. Na jedné straně je jisté, že v důsledku navrhovaných opatření poklesnou veřejné příjmy státu, protože chceme, aby lidé neplatili tolik daní, to je jasné, potažmo dle krajů a obcí v oblasti přímých daní, konkrétně co se týče výběru daně z příjmu fyzických osob. ***