(10.20 hodin)
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za dodržení času. To byla poslední faktická poznámka. Jsme v tuto chvíli v rozpravě a v tuto chvíli je do rozpravy přihlášen předseda SPD, ale v tuto chvíli se mi tam objevila ještě faktická poznámka Vladimíra Zlínského z SPD, takže poprosím. Omlouvám se, bylo to přesně v daný čas. Takže pane poslanče.
Poslanec Vladimír Zlínský: Děkuji, paní předsedající. Já bych měl dotaz na pana docenta Svobodu. Omlouvám se, pane docente, já bych měl na vás dotaz. (Předsedající: Prostřednictvím pana předsedajícího.) Vy jste tady zmínil, že jsou...
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Prostřednictvím pana předsedajícího nebo paní předsedající, prosím, musíte oslovovat, prosím, poslance. Děkuji.
Poslanec Vladimír Zlínský: Omlouvám se. Tak měl bych tedy dotaz na pana docenta. On tady zmínil, že jsou nějaké indicie, že se na nás valí vlna nějakých obtíží. Buď tedy - já jsem to nepochopil, jestli to má být nějaká nová mutace, anebo to mají být nějaké následné komplikace postcovidového syndromu, jestli byste nám to mohl lépe ozřejmit, o co se jedná, protože ta informace byla trochu vágní.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Pane poslanče, děkuji za vaši faktickou poznámku a za dodržení času. V tuto chvíli vidím, že k další faktické poznámce a k případné reakci se přihlásil pan poslanec Bohuslav Svoboda. Pane poslanče, váš čas k faktické poznámce.
Poslanec Bohuslav Svoboda: Ano, já na tu otázku rád odpovím. Jedna věc, kterou víme bezpečně, že se objevují pozdní komplikace. Speciálně to nejhorší, co je, jsou ty pozdní komplikace u dětí, kde to vyvolává smrtnou srdeční poruchu, která nastoupí a je prostě do 24 hodin, to dítě se nepodaří zachránit. Čili je to pozdní komplikace. Můžeme teoreticky předpokládat, že ty pozdní komplikace budou i u těch dospělých, protože tam máme velmi významnou skupinu dlouhodobých pracovních neschopností, protože ti lidé sice prodělali lehký covid, ale mají bolesti kloubů, bolesti hlavy a nejsou schopni normálně vegetovat. A to nikdo z nás neumí prorokovat stoprocentně dopředu. A je to velmi rozdílné v Dánsku i tady. Ono se totiž ukázalo, že ten covid má jakousi genetickou informaci, protože úplně jinak probíhá, já to musím říct, u negroidních pacientů prostě proto, že oni mají jinou genetickou výbavu a ono to na ni funguje. Čili srovnávat jednu zemi s druhou, severskou s jižnější, před tím bych velmi varoval. To prostě nejde. To jsou rozdílné skupiny.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Pane poslanče, já vám děkuji za dodržení času při faktické poznámce. To byla poslední faktická poznámka, takže se vracíme do rozpravy a já poprosím, aby přišel k řečnickému pultu přihlášený předseda SPD Tomio Okamura. Než dorazí, dovolila bych si přečíst ještě jednu omluvu. Z dnešního dne se omlouvá pan ministr pro legislativu pan Šalomoun, a to ze zdravotních důvodů, z celého dnešního jednání. Pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, projednáváme tady ten vládní návrh pandemického zákona, kterým chce vláda omezit ústavou garantovaná práva a svobody občanů, a teď jsme se tedy dostali k momentu, kdy tady máme hlasovat o tom, zda existují podmínky pro to, aby byl tento vládní zákon projednán ve zkráceném řízení. Za hnutí SPD říkám jasně, že neexistují podmínky pro to, abychom jednali ve zkráceném řízení. My chceme, abychom tento zákon projednali ve všech třech čteních. Samozřejmě my ho chceme zamítnout. O našem návrhu na zamítnutí pandemického zákona se tady bude hlasovat. Ale tak jako tak, když už to předkládáte, tak by to projednání mělo být standardní ve všech třech čteních a v řádných lhůtách. Takže všechna tři čtení a řádné lhůty. To je podle našeho názoru ten správný postup.
A já vám samozřejmě řeknu proč. Za prvé, už v ten moment, o kterém jsem hovořil, a o tom už se tady hlasovalo a vy jste nás tady převálcovali, přestože jsme vám to tady zdůvodňovali asi 17 hodin, tak prostě i ten stav legislativní nouze a potažmo my to vidíme i na ty podmínky, aby byl zákon projednán zkráceně, tak prostě to lze udělat pouze v případě mimořádných okolností, kdy jsou zásadním způsobem ohrožena základní práva a svobody občanů nebo bezpečnost státu nebo kdy státu hrozí značné hospodářské škody. Jinak je to zvůle. Takhle na sílu tlačit takzvaný pandemický zákon, což je jenom vámi jinak pojmenovaný nouzový stav, kterým chcete omezovat, omezovat plošně, chcete mít bianko šek na omezování práva podnikat občanů, práva na soukromý společenský život, práva na vzdělání. Je to prostě totalitní návrh a ten je potřeba odmítnout. Takže tady to nesplňuje ty podmínky. Takže tento zákon by měl být podle našeho názoru projednán v řádném jednání, nikoliv takto chvatem.
A já samozřejmě zdůvodním ještě další návrhy proč. Za prvé, ten váš návrh zákona spojuje opakovaně různé důsledky s existencí epidemie, ale epidemie nějaké konkrétní nemoci, aniž by však existovala jakákoliv závazná právní definice toho pojmu. Čili vy si v podstatě můžete ukázat, ministr zdravotnictví nebo ministr vnitra nebo ministr obrany, tak tady je epidemie, přitom vůbec není právně definováno, co to vlastně je, a na základě toho omezíte práva a svobody občanů. Plošně samozřejmě. Tak to je první z několika nepřijatelných momentů v tom vašem návrhu zákona.
Zároveň ani důvodová zpráva k tomu vašemu zákonu nevysvětluje řádně nebo dostatečně, proč by měla být pravomoc k vydání mimořádných opatření, notabene teď, když evropské země rozvolňují a upouští úplně už od opatření - Británie, Irsko, Dánsko, dneska jsme četli, že Norsko, už se takhle přistupuje, Španělsko zvažuje, Rakousko, tak vláda Petra Fialy nepochopitelně ztrácí tady čas a energii, jako svoji prioritu tady tlačí pandemický zákon, kterým chtějí omezovat občany, dostat bianko šek na omezování občanů, na dobu neurčitou dokonce to tady vláda navrhla. Samozřejmě pro nás je úplně nepřijatelné, aby ministerstva obrany a vnitra, navíc vlastně ministr obrany a ministr vnitra prostě dostávali pravomoce omezovat tyto ústavní práva a svobody. Takže to je další moment.
Další moment, který považujeme za velmi problematický, a to prostě nelze takhle ve zkráceném řízení tady předhodit a natvrdo si to tady budete prohlasovávat zcela nedemokraticky, protože já nemluvím o demokracii, že tady máte 107 poslanců, protože jak jsem říkal, vy nemáte 108, protože pan Farský je poslanec, ale není tady, on je v Americe. Ještě se nevrátil a ani nesložil mandát, takže podvádí dál voliče samozřejmě. Je to hnutí STAN. A samozřejmě tady je to o té demokracii, o té ústavní. A vy nemáte ústavní většinu, proto o tom mluvím, aby tady zase někdo nepletl jabka s hruškama, že řekne, my tady máme většinu 107. Pozor, ale tady mluvíme o ústavní, že chcete omezovat ústavou zaručená práva a svobody. A vy nemáte ústavní většinu. Není to pravda. Takže tady už vidíme další střet. Takže nejenom že to podle našeho názoru nejde projednávat v legislativní nouzi, ale i v tom zkráceném řízení.
My znovu říkáme, navrhujeme a bude se o našem návrhu hlasovat, na zamítnutí pandemického zákona, ale tak jako tak vy prostě to neuvěřitelně totalitně tlačíte na sílu, že chcete, vy jste tak lační omezovat občany, přestože tady žádná pandemie není, že prostě vy všechno chcete zkrátit rychle, aby to nikdo nemohl připomínkovat, a než se občané nadají v podstatě nebo než si to uvědomí někteří občané, tak už aby to bylo a už nevratně pokud možno.
A samozřejmě tady je také problematický moment a tady to zase vidíme, že to v tom zkráceném řízení, prostě nelze takovéhle závažné věci projednávat tady, že vy omezujete, v podstatě je tady další omezování, které vláda Petra Fialy navrhuje, práv dětí na vzdělání. Ale to, jak jsem už zmínil, tak to je zrovna jedno z práv, které zaručuje ústava, konkrétně čl. 33 Listiny práv a svobod, a to je prostě nepřijatelné! ***