(5.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane kolego, já se omlouvám. Opakovaně vás prosím, to, že jste přestal říkat čísla, ale pokračujete ve čtení seznamu evropských směrnic, neznamená, že jste se vrátil k odůvodňování svého bodu ve smyslu zařazení na program schůze, takže vás ještě jednou moc prosím po dalších asi 15 minutách, abyste začal případně odůvodňovat, proč navrhujete svůj program na schůzi, přestal citovat, číst seznam směrnic, který nemá jakoukoliv souvislost s tím, proč chcete zařadit na program schůze právě svůj bod. Moc vás o to prosím, jinak vám budu muset odebrat slovo. Znovu to opakuji.

 

Poslanec Oldřich Černý: Já jsem vás už, pane předsedající, poslechl s tím, že čísla vynechávám. Myslím si, že každé nařízení se týká něčeho jiného, a myslím si, že je důležité, aby tady zaznělo. Je to věc, která se týká mé připravené zprávy, a myslím, že je to, znovu opakuji, důležité pro lidi, kteří poslouchají, nehučí, a myslím si, že se řídím vašimi radami, tak nevím, co je na tom ještě špatně.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Bohužel nemám ten pocit. Já tady neslyším odůvodnění argumenty, proč má být váš bod zařazen na program schůze. (Posl. Černý: Já se k tomu dostanu.) Slyšíme tady opakování směrnic, takže vás znovu prosím, abyste se případně vrátil k odůvodnění, proč zařazujete, nebo chcete, máte ambici zařadit bod na program schůze, případně předal slovo jinému kolegovi. Opravdu jsme v bodu, kdy chceme dospět k hlasování o programu schůze. Jednotliví poslanci mají samozřejmě právo navrhovat jednotlivé body, odůvodnit, proč ten bod navrhují, ale skutečně z vašich úst už tady mnoho minut žádné odůvodnění neslyšíme. Slyšíme tady výčet, navíc opakovaný, evropských směrnic.

 

Poslanec Oldřich Černý: Já jsem na začátku říkal, že jsem zařazoval mimořádný bod na program dnešní schůze, protože tento zákon v minulém volebním období spadl. Myslím si, že je velice důležité ho projednat. Spadl dokonce na minulé 6. schůzi, kde jste ho odhlásili, a to je ten důvod, proč bych ho chtěl zařadit, a z tohoto důvodu jsem si připravil zdůvodnění tohoto vládního návrhu zákona. Říkal jsem to na začátku, teď jsem to znovu zopakoval.

Takže pokud jde o schvalování zařízení zacházející se zárodečnými produkty, sledovatelnost a veterinární požadavky při přemisťování zárodečných produktů určitých chovaných suchozemských zvířat v rámci Unie. Dále jsou to pravidla pro prevenci a tlumení určitých nákaz uvedených na seznamu, které jsou uvedeny v seznamu v platném znění. Dále se doplňuje nařízení, že jde o veterinární požadavky na přemisťování suchozemských zvířat a násadových vajec. Dále je to doplnění nařízení, pokud jde o pravidla pro dozor, eradikační programy, status území prosté nákazy pro některé nákazy uvedené na seznamu a nově se objevující nákazy v platném znění. Dále jde o pravidla týkající se akvakultury a dopravců vodních živočichů. Dále jde o pravidla pro vstup zásilek některých zvířat, zárodečných produktů a produktů živočišného původu do Unie a jejich přemisťování, manipulace s nimi po vstupu. A dále jsou to veterinární požadavky a požadavky na certifikaci pro přemisťování vodních živočichů a produktů živočišného původu v rámci Unie.

Návrh této novely tohoto veterinárního zákona dále souvisí s dalšími předpisy. V krátkosti vyjmenuji, čeho se to týká. Předpisy, které stanovují pravidla pro prevenci, tlumení a eradikaci některých přenosných encefalopatií, v platném znění, dále je to tlumení salmonel a některých jiných původů zoonóz, které se vyskytují v potravních řetězcích. Dále se stanoví pravidla pro řízení výdajů v oblasti potravinových řetězců, zdraví a dobrých životních podmínek zvířat a zdraví rostlin a rozmnožovacího materiálu rostlin, kde je potřeba, aby se zase změnily směrnice, které tam jsou dané. Dále je to prováděcí nařízení o uplatňování pravidel pro prevenci a tlumení nákaz na kategorie nákaz uvedených na seznamu a o stanovení seznamu druhů a skupin druhů, které představují velké riziko šíření těchto zmíněných nákaz uvedených v seznamu, který je přiložen.

Dále, tato navrhovaná úprava se nedotýká mezinárodních smluv ani obecně uznávaných zásad mezinárodního práva. Dále bych chtěl zdůraznit, že návrh tohoto zákona nepředpokládá hospodářské a finanční dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty, nezavádí nové činnosti, které by si vyžadovaly přidělení nových prostředků ze státního rozpočtu, a ani s ním nejsou spojeny žádné nové požadavky na navýšení personálních kapacit a objemu prostředků na platy či dodatečné požadavky na navýšení prostředků na jiné výdaje, než jsou platy. Vzniklá centrální evidence psů a náklady na její provoz budou financovány z rozpočtu Ministerstva zemědělství. Chtěl bych zdůraznit, že návrh tohoto zákona nepředpokládá žádné významné hospodářské ani finanční dopady na podnikatelské prostředí.

Dále bych chtěl říci, že tento návrh zákona zavádí nové správní poplatky v oblasti veterinární asanace a provádí dílčí úpravy poplatků za vydání rybářských lístků. Nově navrhované poplatky opět nepředstavují pro dotčené subjekty výraznou zátěž. Opět tyto navrhované úpravy nepředpokládají sociální dopady ani dopady na životní prostředí.

Dále bych vyjmul, abych nezdržoval, že byly hodnoceny v tomto... (Smích v sále.) Takže ještě jednou, abych nezdržoval, tak bych vyjmul, že v tomto zákoně byly vyhodnoceny všechny oblasti definované obecným nařízením o ochraně osobních údajů, konkrétně byla posouzena nezbytnost a přiměřenost zpracování osobních údajů a v rámci centrální evidence psů naplnění práv subjektů údajů, jejich integrity, důvěryhodnosti zpracování a možné identity porušení ochrany osobních údajů subjektů těch údajů. Celkově byl vliv centrální evidence psů na ochranu osobních údajů vyhodnocen jako velmi nízké riziko, které je více jak na akceptovatelné úrovni. Odhalené nedostatky a jejich nápravná opatření budou posouzena zhruba po jednom roce od jejich zpracování.

V rámci přípravy návrhu zákona byla kompletně posouzena míra korupčních rizik v souladu s metodikou zpracovanou odborem hodnocení dopadů regulace Úřadu vlády České republiky. Ze závěrů posouzení vyplývá, že korupční potenciál vyplývající z návrhů nepředstavuje žádné riziko. Navrhovaná právní úprava také neobsahuje ustanovení, která by byla předmětem korupčního rizika. Předkládaný návrh zákona je přiměřený svým rozsahem té množině vztahů, které má upravovat.

Dále, v tomto předkládaném návrhu se nerozšiřují kompetence orgánů veřejné správy... ***




Přihlásit/registrovat se do ISP