(17.00 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)

Vzhledem k tomu, že instituty podle tohoto zákona je nezbytné aplikovat na školu jako celek, respektive na jednotlivá pracoviště školy, není v této souvislosti institut mimořádného vzdělávání distančním způsobem pro mateřské školy využitelný. Ředitel mateřské školy má nadále možnost omezit nebo přerušit provoz podle § 3 vyhlášky č. 14 zákona (č. 14/2005?) Sbírky. Postup podle navrženého zákona je však pro ředitele mateřské školy výhodnější, neboť jde o administrativně méně náročný postup, protože není nutné věc projednávat se zřizovatelem, a zároveň je jednoznačné, že zákonní zástupci dětí mají nárok na ošetřovné.

Tímto se také stanovuje okruh dětí, žáků a studentů, kterých se týká mimořádné vzdělávání distančním způsobem. Řediteli školy se stanovuje oznamovací povinnost. To znamená, že to není jenom tak, že ředitel rozhodne, ale ředitel je povinen kromě samotných žáků a studentů, případně zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků, informovat o vyhlášení mimořádného ředitelského volna nebo mimořádného vzdělávání, distančního vzdělávání, i svého zřizovatele. Všechny aktéry informuje ředitel školy co nejdříve poté, co učiní příslušné rozhodnutí.

Ředitel školy bude mít podle konkrétních okolností kompetenci rozhodnout, zda vyhlásí mimořádné ředitelské volno nebo mimořádné vzdělávání distančním způsobem, přičemž takové vyhlášení se pak týká celé školy, popřípadě jednotlivého pracoviště školy, tedy nikoliv konkrétních tříd ročníků, skupin a podobně. Pokud ředitel školy vyhlásí volno nebo distanční způsob vzdělávání pouze pro určité pracoviště, pak se tyto volné dny uplatní pouze pro děti, žáky a studenty vzdělávané na tomto pracovišti. Pro jiné pracoviště, pro které dosud mimořádné ředitelské volno nebo distanční způsob vzdělávání ředitel školy nevyužil, bude mít ředitel školy stále k dispozici všech až deset dnů.

Stanovují se podmínky, které musí být naplněny, aby bylo možné vyhlásit mimořádné ředitelské volno. Jedná se o případy, kdy z důvodu izolace, karantény nebo onemocnění covid-19 pedagogických pracovníků nebude možné zajistit prezenční vzdělávání v souladu se školským zákonem a současně nebude možné zajistit ani distanční vzdělávání podle § 184a školského zákona, typicky se bude jednat například o situaci, kdy většina učitelského sboru nebude moci vykonávat činnost ani přímo ve škole, ani distančně z jiného místa.

Stanovují se podmínky, které musí být naplněny, aby bylo možné vyhlásit mimořádné vzdělávání distančním způsobem. Základní podmínkou je, že z důvodu izolace, karantény nebo onemocnění covid-19 není možná osobní přítomnost pedagogických pracovníků ve škole, a v důsledku toho není možná prezenční výuka dětí, žáků nebo studentů. Současně však musí být naplněna druhá podmínka, a to, že ředitel školy se s pedagogickými pracovníky dohodne na tom, že budou pracovat z jiného místa, tedy jedná se o takzvaný home office.

Uvedené pak samozřejmě předpokládá ochotu a možnost samotných pedagogických pracovníků z domova distančně žáky vzdělávat. Uvedené bude typické pro případy, kde pedagogičtí pracovníci - toho času v izolaci nebo v karanténě, samozřejmě - nebudou mít příznaky, respektive jejich příznaky budou malé a aktuální zdravotní stav jim umožní pracovat na dálku.

S ohledem na celkové okolnosti, které jsou s mimořádným vzděláváním distančním způsobem spojeny, se obdobně jako v případě distančního vzdělávání podle § 184a školského zákona stanovuje, že vzdělávání se uskutečňuje podle příslušného RVP a ŠVP, to jsou výukové programy, ovšem v míře odpovídající okolnostem. I zde je třeba vážit konkrétnosti dané situace a tak přizpůsobit poskytované vzdělávání.

Stejně jako v případě distančního vzdělávání podle § 184 se stanovuje povinnost dětí, žáků a studentů se mimořádného vzdělávání distančním způsobem účastnit. Tato povinnost se však netýká žáků základních uměleckých škol a škol s právem státní jazykové zkoušky, neboť v těchto školách se nedosahuje stupně vzdělání, ovšem i tyto školy mají v případě, že dojde k vyhlášení mimořádného vzdělávání distančním způsobem, povinnost toto vzdělávání žákům poskytovat. Já myslím, že to bylo asi zatím všechno, co jsem k tomu návrhu zákona chtěl říct. A děkuji vám všem za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane předsedo. A jako další se hlásí do rozpravy... omlouvám se, je tady jedna faktická poznámka, pan poslanec Stanislav Fridrich. Prosím, máte dvě minuty.

 

Poslanec Stanislav Fridrich: Děkuji za slovo, pane předsedající. My o té variantě omikron víme zhruba měsíc, možná trochu déle než měsíc. V době, kdy už ve Velké Británii to bylo v plném proudu, naše čísla se pořád zlepšovala, klesala nemocnost, klesaly počty lidí v nemocnicích. To, že je dána pravomoc ředitelům deset dnů, já tedy obrovsky vítám, protože ředitelé škol si s tím určitě poradí, a jednoznačně jsem pro tento zákon. Ale to, co by mě zajímalo a na co jsem dostal i spoustu dotazů, proč Ministerstvo zdravotnictví na tu situaci nereagovalo s předstihem, když už ta data byla, profesor Dušek varoval, že to přijde, a ono to skutečně přišlo a my to řešíme až teď? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Jako další s faktickou poznámkou pan poslanec Milan Brázdil. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Brázdil: Pěkný podvečer - a to jsme se nijak nedomluvili s kolegou. Já bych rád reagoval na některé z vás, kteří říkali, přišlo to pozdě, doufáme, že brzy taky skončí ta epidemie, a tak mi dovolte dotaz. Pane ministře, samozřejmě jenom žádám, prosím, jestli byste dokázal vysvětlit, jestli tento zákon v konečné podobě nejde proti snaze získat kolektivní imunitu. Vláda rozhodla: nebude povinné očkování. Mnohým to vyhovuje, mnohým ne. Tu kolektivní imunitu jistě nedostaneme tím, že budeme všichni naočkovaní - tedy parenterálně podanou nějakou látkou, ať si vymyslíme jakoukoliv.

Ptám se, jestli tímto, že oddálíme to, že se velmi rychle promoříme, a my nevíme, jak ten omikron je, ale trošku přece jenom od pana profesora Duška, popřípadě mého kamaráda Romana Prymuly, se kterým jsem studoval, tak víme, že to vypadá zatím dobře ve smyslu tom, že čím víc to proděláme, čím rychleji, o to lépe budeme na konci vidět světlo. Ptám se, jestli nakonec my tu něco neschvalujeme, co už ani možná není potřeba, anebo to jde dokonce proti tomu záměru, abychom získali kolektivní imunitu. Já jenom prosím, jestli by pan ministr byl ochoten. Pokud ne, tak jsem takový dotaz vám všem chtěl položit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. A nyní řádně přihlášený pan poslanec Radek Rozvoral. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, rád bych se vyjádřil k projednávání návrhu zákona o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem pro období epidemie onemocnění COVID-19 a o změně zákona č. 520/2021 Sb., o dalších úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii onemocnění COVID-19.

Na úvod mého vystoupení mi dovolte sdělit, že všichni poslanci poslaneckého klubu hnutí SPD podpoří tento projednávaný návrh zákona, neboť se domníváme, že v současné době je aktuálně potřebný, a proto vítáme i jeho projednávání ve zkráceném jednání, a to ve stavu legislativní nouze. V hnutí SPD se ztotožňujeme s názorem, že současná právní úprava je nedostatečná a ředitelé vzdělávacích institucí v zákoně vyjmenovaní nemají dostatek oprávnění pro efektivní řízení procesu vzdělávání na svých školách. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP