(15.00 hodin)
(pokračuje Renáta Zajíčková)

Od pana ministra jsme tady slyšeli, jaké důvody vedly ministerstvo tento návrh tisku předložit. Pan ministr nám sdělil, proč tento návrh předkládá, kdo bude zodpovědný za rozhodování právě ve věci mimořádného ředitelského volna a mimořádné distanční výuky, kdy to bude platit, o jaké typy škol se jedná. To vše od pana ministra zaznělo, proto se k tomu nebudu blíže vyjadřovat a opravdu vás seznámím podrobně s tím, jak se tento návrh tisku projednával ve školském výboru.

Co je důležité, co zaznělo od zástupců Ministerstva školství, bylo, že k tomuto tisku, k tomuto zákonu a k té změně zákona bude samozřejmě vypracován poměrně podrobný prováděcí předpis, který bude provádět ředitele škol přesně těmi praktickými dopady do každé školy nebo školky. Také bylo velmi zdůrazňováno, že je velmi chvályhodné, že do tohoto návrhu byly zahrnuty i mateřské školy, protože i ty se potýkají s absencí pedagogických pracovníků a velmi často jsou díky tomu paralyzovány.

Do rozpravy bylo zapojeno přibližně asi devět členů školského výboru. Otázky nebo podněty směřovaly, jak už jsem řekla, spíš k těm praktickým dopadům - uvedu pouze některé z nich.

Například se členové výboru dotazovali, proč nebylo a není přesně uvedeno, kdy může ředitel tyto instituty, tím myslím mimořádnou distanční výuku nebo mimořádné ředitelské volno, přesně využít, proč tam není taxativně stanoveno třeba procento absence pedagogických pracovníků. Na to zástupci ministerstva odpověděli poměrně logicky, že každá škola má své vlastní specifické podmínky, každá škola je jinak veliká, je v jiném prostředí a je to právě ředitel, který zná nejlépe situaci a kompetentně vyhodnocuje aktuální potřeby školy.

Dále tam byl vznesen dotaz, na jaké období deset dnů mimořádného ředitelského volna nebo možnost mimořádné distanční výuky platí. Zde zástupci ministerstva uvedli, že to je pro daný školní rok, to znamená, pokud bude tento návrh tisku schválen, deset mimořádných dnů bude platit pro tento školní rok.

Další otázka se týkala toho, kdy nejpozději ředitel školy může vyhlásit mimořádné ředitelské volno nebo mimořádnou distanční výuku, jestli tu není nějaká lhůta, nějaký limit. A zase bylo odpovězeno, že právě proto, že toto je institut, který má operativně pomoci tomu řediteli řešit aktuální situace ve školách, tak je to možné v podstatě okamžitě. To znamená, že opravdu ze dne na den ředitel může vyhlásit deset dnů nebo tři dny nebo pět dnů mimořádného ředitelského volna nebo přechod daného pracoviště na distanční výuku.

Jak jsem řekla, dotazů tam zaznělo více, ale tyto jsem považovala za nejzákladnější. Samozřejmě se členové také dotazovali k fungování a k propojení škol s hygienickými stanicemi. Obecně lze konstatovat, že jednoznačně od členů výboru zaznívalo, že je to právě role ředitele, který přesně zná situaci ve své škole a on je jediný zodpovědný za rozhodnutí, zda vyhlásí pár dnů ředitelského volna, nebo přejde se školou na distanční výuku.

Jak už jsem řekla, bylo velmi kvitováno, že se toto týká i mateřských škol, byť tam zazněl ještě dotaz, nebo spíš poznámka, že mateřské školky se potýkají i s nedostatkem nepedagogických pracovníků, kterých nemají třeba ve dané školce velké množství, nicméně na to bylo zase zástupci ministerstva odpovězeno, že tento návrh se opravdu a jenom týká pedagogických pracovníků.

Protože v podrobné rozpravě nebyly předloženy žádné pozměňovací návrhy, dovolte, abych vás seznámila se zněním usnesení, které přijal výbor. Ta usnesení se vážou k tisku 128/1, jak jsem řekla, bylo vám dnes rozesláno. Takže dovolte, abych vás seznámila s usnesením, se kterým se jednomyslně, téměř jednomyslně vyjádřili všichni členové výboru:

"Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění náměstků ministra školství, mládeže a tělovýchovy Pavly Katzové a Roberta Plagy, zpravodajské zprávě poslankyně Renáty Zajíčkové a po rozpravě

I. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby se konala obecná rozprava o návrhu zákona;

II. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;

III. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby své jednání ukončila nejpozději do" - a to je prosím důležité - "27. ledna 2022;

IV. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby s vládním návrhem zákona o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem pro období epidemie onemocnění COVID-19 a o změně zákona č. 520/2021 Sb., o dalších úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii onemocnění COVID-19, vyslovila souhlas v předloženém znění;

V. zmocňuje zpravodajku výboru, aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy."

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní zpravodajko. A nyní tedy i na základě doporučení výboru rozhodneme, zda povedeme obecnou rozpravu. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.

Eviduji zde žádost o vaše odhlášení, to znamená, že vás všechny odhlásím a poprosím vás, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami.

 

A zopakuji, že nyní rozhodneme, zda k tomuto návrhu zákona povedeme obecnou rozpravu. Ještě zopakuji, že výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu navrhl a doporučil Poslanecké sněmovně, aby se obecná rozprava konala. Počet přihlášených se nám ustálil.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 65, přihlášeno je 139 poslankyň a poslanců, pro návrh 137, proti nikdo.

 

Já tedy konstatuji, že jsme schválili, že povedeme obecnou rozpravu, kterou tímto otevírám, a evidují čtyři přihlášky. Jako první se hlásí do rozpravy paní poslankyně Jana Berkovcová. (Hluk v sále.) Prosím, paní poslankyně, máte slovo. A ještě než začnete mluvit, poprosím kolegyně a kolegy, aby v případě, že chcete diskutovat, jste šli diskutovat do předsálí, aby bylo paní poslankyni Berkovcové dobře rozumět. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP