(3.50 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)

Mám několik obecných základních připomínek a potom bych se chtěl věnovat několika bodům. V podstatě tam můžu rozlišit v té části tři okruhy. Jednak jsou to věci, které jsou napsány poměrně konkrétně, konstruktivně, směřují k nějakému cíli. To je vidět, že to jsou části, které vlastně vychází z práce Ministerstvo spravedlnosti, jak jsou rozpracované k dnešnímu dni a připravovali to úředníci. Pak jsou tam takové části, které jsou opravdu spíš obecné povahy, deklaratorní, sliby a to, co se chystá. To připomíná spíš ještě předvolební sliby a deklarace. A pak je tam zajímavý okruh věcí, které tam nejsou vůbec, které tam chybí a které by tam být měly.

To nejzákladnější pnutí a konflikt, který ale v tom rozpočtu je, že se tam něco slibuje, a vy zároveň slibujete, a tady se dotknu části Zdravé veřejné finance, vy slibujete, že budete šetřit, že budete škrtat, a zároveň tady na těch třech stránkách slibujete a slibujete a slibujete. Nedává to smysl, respektive rád bych se zeptal pana ministra, který vše sleduje, ačkoliv není přítomen, jak to myslí - vždyť někdy to opravdu nedává smysl. Tady je jasně deklarováno, že se zasadíte a že navýšíte odměny znalcům a tlumočníkům. Zároveň chcete šetřit. Ptám se, jak to chcete udělat? Pane ministře, jak to chcete udělat?

Další zajímavá, pro mě velice až absurdní část toho programu je, že se zasadíte - a prosadíte navýšení odměn nesoudnímu personálu na soudech. Vážená vládní koalice, vážený pane ministře, vy jste těmhle lidem sebrali těch 1 400 korun 29. prosince a teď v tom vládním prohlášení se zasazujete, že jim přidáte. Pane ministře, čte to aspoň někdo po vás? Čtete to? Vždyť to nedává smysl, tak proč postupuje tímto způsobem? Není to první případ.

Včera jsme tady hlasovali z mého pohledu protiústavní nikoliv zmrazení, ale zpětné snížení platů ústavních činitelů, soudců a státních zástupců. Měli jsme šanci prosadit tu normu v nějakém přátelském duchu jako symbolické hezké gesto solidarity se společností a vaši senátoři, a já to nerozlišuji, jestli je to poslanec, nebo senátor, vaše koalice to shodila pod stůl. A potom pracně, ukoptěně to přijímáme znovu a říkáme si o ústavní žalobu, a já jsem přesvědčen z mého pohledu, že k tomu opravdu dojde. Tohle je úplně stejný případ. Takže těm lidem ty peníze vezmete a v programovém prohlášení slibujete, že jim ty peníze dáte.

Další část, že se zasadíte o elektronický spis. To je věc, kterou budeme jako konstruktivní opozice podporovat. V té věci se už mnohé udělalo, ta vize je rozpracovaná, spolupracuje se s kolegy z Bavorska a elektronický spis přinese obrovský pokrok naší justici, ale celé to visí na penězích. Prostě bude to stát další peníze. Já tam cítím pořád to tajemno, nebo jak jsem si přečetl na iRozhlasu, že největší záhada tohoto vládního prohlášení je, kde na to vezmete, že pořád posloucháme ty sliby a o co se zasadíte, a vy vlastně slibujete, že budete investovat. A zároveň říkáte, že budete škrtat. A já se omlouvám, já samozřejmě jsem neekonom, já jsem to tady poslouchal. Hledáte segmenty, analyzujete, ale já jsem se opravdu nedozvěděl, kde tedy k těm úsporám dojde.

Poslední věc - personální posílení správního soudnictví, správních soudů. Tak co je personální posílení? Zase najmete nové lidi! Vždyť vy to tam máte v tom programovém prohlášení! Tak jak to jde dohromady s tím zbytkem? Vy se spolu nebavíte, ministři z těch jednotlivých stran? Tak to je asi prostě to nejdůležitější, co v tom vidím.

Jinak jsou tam pozitivní věci a já jako předseda ústavně-právního výboru určitě budu spolupracovat, budu hrdý na to, když se nám podaří něco, co se nepodařilo - v podstatě už se dá říct - generacím před námi. Je tady řeč o moderních procesních kodexech, míněno asi trestní řád a občanský soudní řád. Já si myslím, že i tyto normy v rámci jednotlivých materiálů jsou rozpracované, že se udělal velký kus práce třeba i za paní ministryně Benešové, a jestliže pan ministr Blažek na tu práci naváže, máme šanci uspět historicky v této části.

Slibujete novelu zákona o státním zastupitelství, že předložíte do konce roku 2022. Upozorňuji, že jsme měli tři návrhy v uplynulém volebním období, že ta novela je napsaná, že celé to ztroskotalo v podstatě na urputné snaze státních zastupitelů, aby měli převahu ve výběrových komisích, aby to bylo na státních zastupitelích, jací budou vybíráni státní zástupci, což samozřejmě se nelíbilo spoustě lidí, protože je to ministr, který nakonec odpovídá za práci státního zastupitelství. Státní zastupitelství je pořád a bude součástí moci výkonné a tahle diskuse nám vlastně celý ten návrh zdržela. Co mi tam chybí v programovém prohlášení: víte, třeba Vrchní státní zastupitelství má velké množství zproštění. To nejsou ta deklarovaná 4 %, co se uvádí ve statistikách. Když oddělíte Vrchní státní zastupitelství, tak je to až 30 %, a obecně je velké množství zproštění u stíhaných osob. A copak o to. Jako obhájce povoláním můžu mít radost, ale oni potom ti zproštění požadují náhradu škody od státu. Nárůst tady těch náhrad škod je obrovský a neustále roste. Je to další díra do státního rozpočtu a já tady bohužel v programovém prohlášení o tom nečtu jediné slovo.

Další proklamace nejsou nic nového. Když se budu věnovat věcem, které v programovém prohlášení nejsou, asi se nebudete divit, že zmíním lobbing. Zákon o lobbingu tam vůbec není, pane kolego, není. Nevím o tom, že by byl v legislativním plánu. Tady se nabízím jako konstruktivní opozice, že jsem navrhl tento tisk jako číslo 1 a související jako číslo 2, sněmovní tisk, a jsem připraven na tom spolupracovat, ale proč to tam vůbec není v programovém prohlášení? Já vám přečtu jednu starší větu. Proč se bránila Občanská demokratická strana tolik zákonu o lobbingu? Proč jsme ho obstrukčním způsobem vlastně nepřijali a skončilo to ve třetím čtení v minulém volebním období? Já bych se chtěl zeptat pana ministra, který tu není, jaký je tedy přístup k lobbování ODS. Podívejte se, já jsem se dozvěděl, já jsem tím argumentoval a já vám to přečtu: "Přijetí regulace lobbování nadále zůstává závazkem v Národním plánu obnovy." Jde o reformu číslo 4, protikorupční komponenty 4.3. Termín pro realizaci, účinnost právní úpravy, je stanoven na první kvartál 2026. V popisu úkolu je uvedeno, že má dojít mimo jiné k definici lobbování, vytvoření registru lobbistů a lobbovaných s povinností registrace a stanovení sankcí za neplnění daných povinností. V případě nepřijetí hrozí, že Česká republika ztratí nárok na čerpání evropských peněz z RRF - Recovery and Resilience Fund. Regulace je dlouhodobě požadována také ze strany skupiny států GRECO. Pane ministře, víte, že ohrožujete čerpání Národního plánu obnovy, že se jedná o 180 miliard, že když nepřijmeme zákon o lobbingu, nesplníme podmínky tohoto programu? Můžete mi říct, proč tedy tak důležitá věc, tam vůbec není v programovém prohlášení oproti jiným? Děkuji za odpověď. Samozřejmě chápu, že diskuse trpí, když je 3:58, a že se těch odpovědí už asi nedočkám.

Další věc, která mi chybí zásadním způsobem v programovém prohlášení, je jakákoliv snaha o takzvanou mapu justice. Kolik let se o tom bavíme, že česká justice potřebuje restrukturalizaci, potřebuje reformu. Bavíme se o stupních soudů, bavíme se o obsazení soudů. Máme soudy, které mají pět soudců, máme soudy, které mají desítky soudců. Máme čtyři stupně. Opravdu máme soudy, kde nestíhají, máme přetlak ve správním soudnictví. Děkuju, že aspoň je to zmíněno v programovém prohlášení, na druhou stranu třeba u trestněprávní agendy dochází ke snížení nápadu. Trestněprávní soudci mají méně práce.




Přihlásit/registrovat se do ISP