(21.10 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)
Další záležitost, kterou chci zmínit z našeho programového prohlášení, je novelizace krizového řízení, revize typových plánů, analýza současných hrozeb, příprava na konkrétní krizové situace a posílení funkce ústředního krizového štábu, příprava na konkrétní situace. Kdo z nás napříč spektrem starostoval, tak ví, že když přišly povodně, tak jsme sáhli do našich pracovních stolů a vyndali jsme možná trochu zaprášené povodňové plány a podle nich jsme byli schopni manažovat průběh veškerých opatření ve městě. My bychom takové plány i na úrovni municipalit obcí a krajů chtěli i pro další typy hrozeb, ať už se to týká blackoutu, ať už se to týká propracovaných pandemických plánů, říkám i na úrovni municipalit.
Co se týká posílení funkce Ústředního krizového štábu, na tom už jsme začali pracovat. My jsme odstranili duplicity v systému, zrušili jsme Vládní radu pro zdravotní rizika. Jestli to teď neříkám přesně, omlouvám se, ta instituce už neexistuje, tak jsem ten její název možná teď trochu zkomolil. To byla instituce, která vznikla v rámci nějaké vnitřní konkurence, kdo bude řídit pandemická opatření. My chceme jednoduché, zákonem dané schéma, kde Ústřední krizový štáb se svými poradními orgány, kam mimochodem teď patří i centrální řídící tým - ten byl v jiné struktuře, teď je to pracovní skupina Ústředního krizového štábu - tak jsme zjednodušili ten systém. To byl první krok. V druhém kroku přijdeme ještě s návrhem jisté operativnosti Ústředního krizového štábu a v rámci celé přípravy nové krizové legislativy, kterou jsme si slíbili do konce roku 2023, Ústřední krizový štáb i na základě dobré zahraniční praxe se pokusíme definovat ještě moderněji.
Další věc, která tady možná ještě vůbec nezazněla, jsou i věci, které nikdo nezmínil, byť jenom okrajově dopoledne možná pan předseda Okamura. My jsme jasně dali do našeho programového prohlášení, do oblasti bezpečnosti, že řešení migračních krizí určitě nepůjde cestou povinných kvót. To bych tady také rád zdůraznil, protože to je součást programového prohlášení, naší kapitoly o bezpečnosti.
Co se policie týče, všichni na bezpečnostním výboru víme, že reforma specializovaných policejních pracovišť byla jakousi paní Columbovou. Hodně se o ní na bezpečnostním výboru mluvilo a nikdo jsme nikdy tu reformu neviděli. Tři roky jsme o ní slyšeli, poslední rok byl argument ten, že už přece nebudeme zatěžovat předvolební kampaň důležitým tématem diskuse o policii. Ale tu reformu jsem ani jako člen bezpečnostního výboru nikdy neviděl.
Všichni cítíme, že bezpečnostní hrozby, které tady jsou, ať už je to kyberkriminalita, ať už je to terorismus, vyžadují určitě specializovaný přístup a v rámci této reformy bychom se neměli bavit o žádném politickém zadání, že se nějaká specializovaná pracoviště budou někam přesouvat, aby na ně někdo měl nějaký vliv. To je doufejme minulost, co se policie týče. Ale chceme specializovaná pracoviště, která se budou týkat oblastí, které jsou nové a na které zatím policie reaguje ad hoc, ale nemá k tomu vytvořeny ještě dostatečné podmínky.
Poslední obecná věc, kterou bych tady chtěl říci. Maslowovu pyramidu potřeb znám. My jsme na ní stavěli dokonce i naši městskou strategii a vím, že bezpečnost je skutečně v základních potřebách, kterou potřebuje intelektuál, profesor i dělník. Samozřejmě oblast bezpečnosti takhle vnímám. Potřebujeme všichni se cítit bezpečně a naše programové prohlášení jednoznačně stanovilo takové cíle, aby vnější i vnitřní bezpečnost České republiky byly pro všechny naše občany zabezpečeny. Budeme na to klást obrovitánskou prioritu. Samozřejmě že se určitě budeme hádat o jednotkových rozpočtových kapitolách. To je normální, to ke každé vládě patří. Ale bezpečnost všichni tímto způsobem chápeme a já bych Ministerstvo vnitra nechtěl vnímat jako ministerstvo nějaká represe, jako ministerstvo, které je vnímáno jako jakési policejní ministerstvo, byť policie je základní organizací, která pod něj patří, ale já chci, aby bylo vnímáno jako ministerstvo bezpečí, to znamená ministerstvo těch, kteří nás chrání, kteří nám pomáhají, ale i jako ministerstvo přívětivé státní rychlé digitalizované správy. A to všechno v našem programovém prohlášení najdete. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane ministře. Nyní tu mám dvě přednostní práva. První s přednostním právem poprosím paní předsedkyni hnutí ANO paní Alenu Schillerovou. Paní předsedkyně, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji panu ministrovi zdravotnictví, že mi dal přednost, protože já chci reagovat na pana vicepremiéra a ministra vnitra pana Rakušana. Ne na všechno, protože on mluvil dlouho a o spoustě věcí, které určitě doputují dřív nebo později někam na půdu Poslanecké sněmovny, a tady se o nich povede dlouhá debata, jako je třeba korespondenční volba. Takže to nebudu otevírat, protože to bychom nezvládli asi ani do rána.
Co se týče novely služebního zákona, určitě souhlasím s ním, že v osobě pana profesora Hůrky, s kterým jsme spolupracovali celou dobu ve vládě, je záruka vysoké odbornosti, o tom není pochyb, a je záruka i toho, že bude určitě rozmlouvat politikům různá politická zadání, která by nebyla v souladu z hlediska kompatibility s evropským právem, protože jdou různé informace, jaké bude to politické zadání směrem k rozšiřování politických náměstků.
Já si pamatuji debatu, když se přijímal tento zákon. Já jsem byla tehdy v Legislativní radě vlády, byla jsem i v komisi pro finanční právo, ale ony se scházely ad hoc komise složené napříč, tedy velká komise složená napříč z těch členů. Tak si to pamatuji, debaty, kde by měla končit ta politická úroveň. Takže určitě toto budou tvrdá jednání. Věřím, že opozice bude do těchto debat přizvána, protože ten zákon by tu neměl být na jedno použití, to znamená jedno volební období, bez ohledu na to, jak je dlouhé.
Co se týče výsluhovosti, chtěla bych upozornit na jednu věc. Určitě je dobře a já děkuji panu ministrovi, že tady uklidnil bezpečnostní sbory, a to zase říkám ještě z pozice své znalosti v celní správě, ale já jsem spolupracovala jak s Hasičským záchranným sborem, tak i s policií, protože jsme řešili neustále rozpočtové věci, řešili jsme koncepci navyšování pracovníků. Zaznamenala jsem v médiích - a věřím, že to mohou být jenom mediální zkratky, takže jim nevěnuji pozornost, budu tomu věnovat pozornost, až přijde nový rozpočet této vlády, tak tam se určitě na to zaměříme - tady byla nastavena jakási koncepce navyšování počtu zaměstnanců. To znamená, ta neobsazená místa, která občas kritizujete, tak to jsou učitelé, hasiči, policisté, vojáci v souladu s koncepcí rozvoje ozbrojených složek. Takže když někdy čtu, že ta místa škrtnete, tak vás jenom upozorňuji, že škrtnete učitele, hasiče, policisty a vojáky v souladu s nastavenou koncepcí. Na to bych chtěla upozornit, že to by mohlo být také považováno za ohrožení bezpečnosti, protože to nastavovaly odborné týmy těchto resortů. Vůbec bych si nedovolila do toho nějak mluvit.
Ještě jedna věc, výsluhovost. To je dobře, že říkáte, že se nebude do ní nijak zasahovat. To by bylo velmi špatně. Ještě upozorním na daňový aspekt, vy ho určitě znáte...
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Paní předsedkyně, já se omlouvám, přeruším vás a poprosím o klid v jednacím sále. Pokud si chcete něco vyřídit, běžte prosím do předsálí. Děkuji vám a omlouvám se. Děkuji.
Poslankyně Alena Schillerová: Já děkuji, paní místopředsedkyně. Já jsem chtěla pana ministra upozornit ještě na jednu věc. On ji asi možná ví, ale kdyby ne, tak to říkám jako daňař. Kdysi pan exministr Kalousek - za jeho působení se tyto výsluhy zdanily. To byly, myslím, vaše vlády. Vy jste v ní nebyl, ale tedy vaše vlády. Zdanili jste je a za doby Sobotkovy vlády, kdy ministrem financí byl Andrej Babiš, se to zase osvobodilo. Je to asi miliarda, zásah do rozpočtu, tam přímo ve straně, ale těm lidem to samozřejmě pomáhá. Tam jenom veďte ještě v patrnosti, aby náhodou nenapadlo třeba pana ministra financí - on tu není - to zase zdanit. Tak to je jedna věc.
Ale ještě pozor. Jev, který jsem za ty čtyři roky odsledovala u ozbrojených složek. Jakmile se začne cokoliv říkat, že za nás - ať už to bylo, myslím, v době, kdy bylo hnutí ANO v exekutivě, to znamená za osm let - se ty platy pořád zvyšovaly. Až bude rozpočet, tak si sem vezmu všechny ty grafy, ale vy to už dneska taky víte - se zvyšovaly. Teď samozřejmě v roce 2021 jsme zmrazili všem platy, všem, včetně ústavních činitelů, ale bylo tady zrušení superhrubé mzdy a zvýšení slevy na poplatníka, takže to bylo obhajitelné. A teď už vlastně dostanou sedm stovek při inflaci přes 6 %, tak ty reálné mzdy jim začnou klesat. ***