(18.20 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

K té lepší komunikaci: mně dnes a denně píšou zástupci profesních sdružení, oboroví zástupci, asociace, které se zabývají výstavbou, třeba i stavebním povolením nebo povolováním v oblasti cestovního ruchu, kempů, rekreačních zařízení, a říkají, že nový pan ministr pro místní rozvoj - teď tu bohužel není - pan Bartoš jim neodpovídá, nereaguje, dokonce si je blokuje na internetu. Tak já nevím, jak bude MMR řízeno a jak bude odpovídat na řadu otázek a nejasností ve věci stavebního práva.

Musím říct za sebe osobně: ten důvod k vyslovení proti návrhu, tedy k nedůvěře, je další, je politický a ideový. Mně ta celková sestava vašeho vládního prohlášení trochu připomíná dění, které si pamatuji rok, rok a půl ze svého rodného kraje, z Pardubického kraje. My jsme tehdy - bude to kratičký exkurz, slibuji - v krajských volbách se rozhodli jít takovou taktikou nebo strategií, že nebudeme kritizovat, nebudeme za každou cenu zlí a oškliví, vymezovat se. Přišli jsme s vlastními progresivními návrhy. Navrhovali jsme například podporu cestovního ruchu formou voucherů, navrhovali jsme podporu zdravého životního stylu formou dotací na cyklistiku, investice do středních škol, do tabletů, do výukových prostředků, nové způsoby získání evropských fondů. Hnutí ANO tehdy - byla to taková ta nevýhra, sice vyhrálo, musím to respektovat a budu to respektovat, ale ono je to déjà vu, tehdy se opět dohodla taková slepená koalice ze zbytků ČSSD, ODS, TOP 09, KDU, STANu - a dnešní výsledky v Pardubickém kraji? Autobusová doprava je v rozvalu, kraj bude doplácet za loňský rok skoro 500 milionů korun za tuhle službu, za špatnou organizaci. Mně dnes a denně píší občané z jižní, z jihovýchodní části našeho kraje, z Jevíčska, z Moravskotřebovska, že jsou odstřiženi, že jim tam vypadávají autobusové spoje, že doprava nefunguje. Kraj do dneška nemá postaveny přivaděče k dálnici D35, na které získal - a teď pozor, v dubnu 2017 - 2,7 miliardy korun od státu. Dodnes neutratil ani jednu korunu. Amatérské investice v krajském zdravotnictví, doktoři a sestřičky stojí na dešti a čekají, až dostanou stravu, oběd, protože kraj do dneška v krajské nemocnici nezajistil kvalitní stravovací provoz. To je realita Pardubického kraje tady v té koalici, která také jediné, co měla společné - být proti hnutí ANO.

A abych nebyl jen negativní, jsou tu moji kolegové z Pardubického kraje, tak naopak uvedu pozitivní příklad. Krajské město, město Pardubice, kde hnutí ANO je v koalici s ODS a také s KDU, funguje. Není to lehké, diskutujeme, dohadujeme se na městském zastupitelstvu, ale město pracuje, investuje, opravuje školy, školky, koupaliště, staví letní stadion anebo buduje parkovací domy.

Tak to jsou dva příklady srovnání krajského města Pardubice a Pardubického kraje. Já se prostě bojím, že ta realita i vaše, vašeho - použiji termín slepence - proti hnutí ANO, hrozí naší zemi. To říkám jasně a nahlas.

Trochu zapadla jedna věc ze včerejška. Zatím tady byla zmíněna jen párkrát, a to byla demonstrace před Úřadem vlády. Demonstrace proti nové vládě, demonstrace zemědělců. Kolega Karel Tureček to asi rozvede víc než já, tak nebudu zabrušovat do jeho agendy. Ale oni asi novináři přimhouřili oči, nebylo potřeba o té demonstraci moc psát - já jsem se nedíval, ale nevím, jestli některá vláda pár dnů nebo týdnů po svém vzniku před důvěrou už měla demonstrace. To máte pěkný rekord.

A když jsme - velmi krátce - u zemědělství, obrátím se teď kriticky na Mariana Jurečku. Mariane, nebo pane ministře, vy teď tedy jste ministrem sociálních věcí, ale internet je neúprosný. Když jsem si pět minut googloval, tak jsem našel z 22. srpna 2016 oslavné zprávy, jak jsou české lesy v nejlepší kondici za posledních 250 let. Další zalesnění podpoří stamilionové dotace, máme nejlepší krajinu a podíl lesů ještě poroste, řekl v srpnu 2016 ministr zemědělství Marian Jurečka. A realita? Už v té době, už někdy od roku 2015, možná 2013, se na severní Moravě šířila kůrovcová kalamita a rozrůstala se do celé republiky. Také to jsou vaše sliby, veřejná prohlášení ve srovnání s realitou.

Tak, ale teď ten můstek k dopravě, jak jsem sliboval. Byl to poslední odkaz, pane premiére Fialo, na vaše vystoupení z dnešního rána. Vy jste tam řekl větu, a omlouvám se, ta citace nebude přesná: Chybí nám ještě dálnice - v tom souhlasím - a nemáme dobrou železniční síť. Já vás nebudu, pane premiére, zkoušet, považujte to prosím za řečnickou otázku, jestli víte, jak máme hustou železniční síť, kolik vlaků denně třeba čeští dopravci vypraví? Odpovím si sám, nebo napovím: ta síť je opravdu nejhustší v celé Evropě, je to přes 9 000 kilometrů, vlaků vyjede skoro 8 000 denně, takže intenzita té sítě je opravdu velká. A opět se podíváme do programového prohlášení, kde bohužel ty sliby k nějakému zkvalitnění jsem nenašel.

V obecné rovině k resortu dopravy v programovém prohlášení cítím, že zkrátka nemá velké ambice. Mohu konstatovat - teď se už více obrátím na Martina Kupku, nového pana ministra dopravy, a není to ironické - že vláda navazuje na to, co jí bylo připraveno, na přípravu staveb, investic, ať v dálnicích, nebo na železnici, a za to jsme samozřejmě rádi. Je korektní nejen kritizovat za každou cenu, ale být i pozitivní. Jsme rádi, že jste se k tomu svým způsobem přihlásili. Ale když čtu hned v úvodu "stanovíme plán investic", tak se ptám, co je tím myšleno? Vždyť plán investic máme, máme ho na tři roky, máme střednědobý výhled rozpočtu SFDI, včetně toho takzvaného SDV, střednědobého výhledu, máme společně odhlasovanou z minulé Sněmovny přílohu zákona 416, kde definujeme prioritní stavby, máme dopravní sektorové strategie dopravní politiky do roku 2027. Vždyť ty plány máme. Čtu větu: "Zajistíme stabilní rozpočet SFDI." Na to se určitě budu ptát nejen dnes zde, ale tak, jak myslím pan poslanec Žáček avizoval, na hospodářském výboru. Vždyť ten my jsme zajistili v rekordní výši, letos nebo loni to bylo 127,5 miliardy korun. Bylo to zhruba za období vlády hnutí ANO 30% navýšení SFDI. Takže se budu ptát, jak zajistíte stabilní rozpočet? Budete ho navyšovat? Také bude v roce 2025 o 30 % vyšší? Kéž by! Budu moc rád.

A víte, teď budu trochu ironický, tady ta úvodní ustanovení mi trochu připomínají takové ty sliby, že měsíc bude mít čtyři týdny a že se vrátíme k tomu, na co jsme zvyklí, že po létě přijde podzim. Je to konstatování, bohužel není to nic nového. A našel jsem tam i řadu ústupků z těch volebních slibů, a to je dobré, aby občané, naši voliči slyšeli, aby o tom věděli: Do roku 2025 postavíme 200 kilometrů dálnic. A volební program? Volební sliby koalice SPOLU? Bylo to 250 kilometrů dálnic, pod čarou - ANO kvalifikovaně hovořilo o 294, vycházeli jsme z nějaké trajektorie plánu a stavu příprav na ŘSD. Tady vidíte, že argumentačně opírám to, co jsem řekl na začátku, že sliby jsou podle mého názoru velmi málo ambiciózní.

"Prioritně se zaměříme na další úseky D35", čtu v programovém prohlášení. Proti tomu ANO jasně řeklo, že do roku 2023 konkrétně - byl to konkrétní, verifikovatelný slib - zahájíme dalších pět úseků. Na jednu stranu jsem rád, že nová vláda se hlásí k výstavbě vysokorychlostních tratí, koneckonců i to byla naše shoda v březnu 2017 napříč celou Sněmovnou, ale opět - je to obecná proklamace. Proti tomu my v hnutí ANO jsme jasně se znalostí stavu věci na Správě železnic řekli a prohlásili, a budeme k tomu směřovat, že v roce 2025 a 2026 začneme stavět první úseky.

A abych nezapomněl na ten poslední dopravní mód, na vodu, tak vy jste se přihlásili k tomu, že zastavíte projekt Dunaj-Odra-Labe. Rozumím tomu, je to legitimní právoplatný politický názor. Pod čarou podotknu, že i pro mě osobně - z dob studií na pardubické dopravní fakultě jsem o tom projektu slyšel - ta větev mezi Pardubicemi a Moravou skutečně budí spoustu kontroverzí. Blokuje územní rozvoj obcím na území Pardubického kraje. Ale například utéct, opravdu utéct od té části splavnění Labe, dokončení splavnění Labe od Pardubic na státní hranici, tedy přihlásit se k plavebním stupňům Přelouč a Děčín, to si myslím, že je velká škoda. A tady si myslím, že jste měli být více ambiciózní. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP