(15.00 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)

Když to řeknu řekněme v té rovině, jakým způsobem pomoc koncipujeme, tak nechceme jít cestou plošného řešení, které rozdá desítky miliard korun, jak tady bylo diskutováno ještě před Vánocemi minulého roku, kdy se tady mluvilo o jednorázovém odpuštění DPH pro rok 2022 nebo například o snížení zeleného bonusu. My toto řešení nevidíme jako to nejvhodnější, protože bychom vydali, respektive ztratili na příjmech státního rozpočtu mezi 25 až 30 miliardami korun ročně, ale zároveň bychom těm, kteří by byli nejvíce postiženi, skutečnou smysluplnou a výraznou pomoc nebyli schopni doručit. Proto jdeme tím řešením, které vnímáme více jako řešení sociální, adresné, konkrétní, které je připraveno pomoci lidem, kteří pomoc opravdu potřebují, právě s ohledem na situaci a stav státního rozpočtu, na rekordní tempo zadlužování, které tady vidíme v posledních dvou letech. A i občané České republiky si zaslouží, aby tady byla vláda, která postupuje odpovědně, vláda, která myslí na to, že jednou tyto dluhy i s úroky - a to doslovně - budeme muset zaplatit.

Náklady na řešení, které já tady představuji, jsou odhadovány mezi 2,5 až 3 miliardami korun. Ten odhad vychází i z dat, se kterými pracovala předchozí vláda, a je rozšířen o okruh žadatelů, který jsme rozšířili z hlediska možných zájemců, kteří mohou žádat, právě z řad například podnájemníků.

Takže to jsou změny, které děláme, a zároveň k tomu již dnes připravujeme i poměrně masivní informační a komunikační kampaň. Na webu Úřadu práce i na webu Ministerstva práce a sociálních věcí jsou podrobné informace. Je tam dneska orientační kalkulačka, do které si mohou občané vypočítat, zdali potom budou těmi, kteří dosáhnou na tuto formu pomoci, a v jaké výši. A samozřejmě budeme také mít call centrum, kde bude možné poskytovat informace bezplatně, aby si lidé zase mohli ověřit u pracovníků Úřadu práce, zdali na tuto pomoc dosáhnou, případně jakou jinou formu pomoci ještě mohou využít. A také připravujeme i oslovení konkrétních obyvatel přes informační kanály Úřadu práce nebo České správy sociálního zabezpečení nebo i ve spolupráci se zástupci, s představiteli měst a obcí České republiky či se zástupci energetických distribučních společností. Takže snažíme se, aby v průběhu ledna opravdu lidé měli maximum informací a ti, kteří vnímají, že mají problém s úhradou svých záloh nebo s úhradou vyúčtování, aby se neváhali obrátit na úřady práce, kde jim informace budou rozšířeny a případně poskytnuta pomoc, jak si o pomoc požádat.

Já jsem taky avizoval, že chceme udělat v průběhu ledna ještě aktualizaci a úpravu metodiky pro mimořádnou okamžitou pomoc, protože ta je schopna pokrývat opravdu extrémní mimořádné situace tam, kde by nestačila pomoc ve formě příspěvku na bydlení. Takže i na toto budeme reagovat a samozřejmě jsme připraveni sledovat vývoj počtu žadatelů v jednotlivých regionech. Jsme připraveni také případně reagovat na vývoj omikronu, protože pro nás je důležité, abychom byli schopni na úřadech práce, kde budou největší tlaky žadatelů, abychom tam byli schopni uspokojovat žadatele rychle, aby nedocházelo ke zbytečnému prodlení, abychom měli dostatečné personální kapacity, což bude samozřejmě potom pro vedení Úřadu práce jednou z důležitých priorit, abychom toto dokázali zvládnout.

My jsme se samozřejmě zabývali otázkou zjednodušení formuláře při přípravě toho zákona, jestli je možné některé - jak se říká lidově - kolonky, některé části, u kterých žádáme po žadateli informace, vypustit, ale nedošli jsme k tomu, že bychom dokázali nějakou informaci postrádat. Když se podíváte i vy, kolegyně, kolegové, na web MPSV nebo Úřadu práce, tam ten elektronický formulář je, je ho možné vyplnit. A vidíte, že tam jsou v zásadě nejpodstatnější informace, to znamená informace o žadateli, o lidech, kteří s ním sdílejí domácnost, o tom, kdo z nich je nebo není výdělečně činný, jaká je tam věková skupina jednotlivých členů domácnosti, a pak jsou tam přílohy, kterými ten žadatel dokladuje svoji výši příjmů a také i výši nákladů právě na bydlení. Není tam nic zbytečného navíc a počítáme s tím, že pokud to ten člověk nezvládne elektronicky z domova - kde to je možné, aby to bylo odesláno i bez toho, aniž by ten člověk musel mít nutně datovou schránku - tak potom v tom případě budou připraveni pracovníci úřadů práce pomoci těmto lidem, aby tuto žádost vyplnili a správně podali.

Ano, bude to pro nás a především pro pracovníky úřadů práce období o něco náročnější. Odhad žadatelů, kteří budou potřebovat pomoc, se pohybuje mezi 200, 220 až 270 tisíci lidmi. Uvidíme ještě, jaký bude vývoj situace z hlediska vývoje ceny energií. Ale jsme připraveni na to, v průběhu roku reagovat, a myslím si, že pořád je pro tento stát lepší a zodpovědnější pomoci adresně, cíleně než vzít 25, 30 miliard korun a pomoci lidem, kteří jsou v tom problému řekněme z jedné třetiny, protože například odpuštění DPH lidem, kteří by byli opravdu v těch největších problémech, řeší třetinu problému, ani ne třetinu. Takže my hledáme cestu konkrétní adresné pomoci právě i s ohledem na stav státního rozpočtu a jeho deficitu.

Děkuji vám za pozornost a děkuji za podporu tohoto materiálu. Dnes na jednání sociálního výboru byl tento materiál projednán, byl podpořen, takže doufám, že takto to projde i na jednání pléna Poslanecké sněmovny. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já děkuji za přednesení a představení návrhu. Výbor pro sociální politiku, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedkyně, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 116/1. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro sociální politiku, pan poslanec Vít Kaňkovský, informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Dobré odpoledne, vážená paní předsedkyně, vážení členové vlády, milé kolegyně, kolegové, pan ministr, vicepremiér Marian Jurečka podrobně představil návrh zákona, sněmovní tisk 116. Já tady nebudu již jeho hlavní aspekty znovu zmiňovat. Výbor pro sociální politiku se sešel dnes dopoledne na svém mimořádném jednání, a jak už zde avizoval pan ministr, výbor podpořil tento návrh zákona a já si dovolím vás seznámit s přijatým usnesením ze 4. schůze výboru pro sociální politiku ze dne 11. ledna 2022 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů:

"Po úvodním slově ministra Mariana Jurečky a náměstkyně ministra práce a sociálních věcí Dany Roučkové, zpravodajské zprávě Víta Kaňkovského a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky

I. Navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se konala obecná rozprava o návrhu zákona;

II. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;

III. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se jednání k tomuto návrhu zákona ukončila nejpozději do 19 hodin dne 11. ledna 2022;

IV. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 116, ve znění" - a tady bylo pozměňovacích návrhů, nicméně výbor pro sociální politiku žádný pozměňovací návrh nepřijal - "a

V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy."

Tolik tedy usnesení výboru pro sociální politiku z dnešní 4. schůze z dnešního dopoledne. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Nyní bychom měli rozhodnout, zda povedeme obecnou rozpravu tak, jak tady zaznělo od zpravodaje výboru, který se usnesl, že nám to doporučuje. Nicméně o tomto musíme hlasovat, já proto svolám poslankyně a poslance do sálu, abychom mohli hlasováním rozhodnout. Prosím, abychom si chviličku vyčkali. Všechny vás odhlásím. Přihlaste se, prosím, svými přihlašovacími kartami, abychom mohli zaznamenat účast. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP