(9.50 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)
Já si jen dovolím podotknout, že to, co tady bylo prezentováno, znamená v případě DPH výpadek příjmů státního rozpočtu v tom roce příštím zhruba 25 miliard korun. 25 miliard korun, které budou znamenat výpadek ve státním rozpočtu, když to řeknu nějakým rozpisem, 15,6 miliardy státní rozpočet, krajské rozpočty 2,4 miliardy korun a obecní rozpočty 6,48 miliardy korun. To tady nikdo neřekl. To tady paní ministryně financí taktně pomlčela a neřekla vzkaz do obcí, měst a krajů - opět vám budou chybět další peníze. Ale to zásadní je, že těch 25 miliard korun není pomoc těm lidem, kteří tu pomoc opravdu potřebují. Je to prostě plošné rozdání, které se tváří možná v titulcích, jako že to zní dobře, ale pro těch několik set tisíc lidí, kteří v tom problému opravdu jsou a budou až po uši, toto řešení fakt není.
Paní ministryně tady řekla, že mluvila se zástupcem Evropské komise, který jí řekl, jak ona řekla, silný politický příslib. Já bych to bral, paní ministryně, kdybyste přišla, vzala byste tady černé na bílém: Já jsem s panem eurokomisařem mluvila, mám tady s ním písemnou komunikaci a on jasně říká, že to můžete udělat, že to není v rozporu s evropskou legislativou. Já jsem zažil taková jednání, kdy tito lidé řeknou: Ano, máme pro vás pochopení - přeloženo do opravdu úřednického jazyka: My vás sice chápeme, ale konejte v rámci platných legislativních pravidel. To je přeloženo do toho významového slovníku. Kdybyste to měla černé na bílém, byla by asi jiná situace, kdybyste měla závěry rady jednání ministrů financí, kde je toto černé na bílém, byla by to jiná situace. Ale pouštět se tady do novely zákona, o které i vaše členka vlády, ministryně spravedlnosti, předsedkyně legislativní rady vlády, jasně ve svém stanovisku říká, že to možné není, tak je prostě právní a legislativní amatérismus, což zrovna u vás, která jste tady v minulosti opakovaně říkala, že máte vystudovaná ta práva, a říkala jste mnoha svým kolegům v této Sněmovně, že oni na rozdíl od vás ne, tak bych očekával, že něco takového člen vlády, který je kompetentní a umí číst, tak to prostě na jednání Sněmovny nepřinese.
Když se podíváme na tu otázku právě i novely zákona o podporovaných zdrojích energie, jsme v situaci, kdy tady proběhla těsně na závěr minulého volebního období novelizace zákona o podporovaných zdrojích energie, a pokud se nepletu, ani tato novela, která už tam řešila pomoc a podporu především pro teplárny a pro domácnosti napojené na centrální zásobování teplem, tak ani tato novela dneska nemá ukončený notifikační proces u Evropské komise, a vy předkládáte další. Opět se vracím k tomu: není to řešení, které očekávají lidé. Já bych tady čekal, že přijdete, vystoupíte a řeknete: My máme velmi podrobně zanalyzovanou situaci, Energetický operační úřad, operátor trhu a úřady práce daly dohromady databáze klientů, víme, které skupiny jsou nejvíce ohrožené, víme, které domácnosti to jsou, víme, jak na tom budou senioři, víme, ve kterých regionech ten problém je největší a máme na to připravené adresné cílené řešení, které tu pomoc směřuje k těm, kteří tu pomoc opravdu potřebují. Bohužel, to tady nezaznělo.
Nechci být jenom kritický. Chci ocenit i některé kroky, které vláda udělala, například memorandum a jednání s dodavateli a distributory energie, řešení alespoň zastropování záloh, dohoda, která byla uzavřena do konce roku, to byl nějaký krok, který byl pozitivním signálem. To chci tady ocenit. Ale kdybych měl říct, kde my chceme hledat řešení - a my jsme v situaci, kdy nejsme členy vlády, to se změní na konci tohoto týdne a jsme připraveni ty kroky velmi rychle realizovat a dělat - tak je to, abychom dokázali komunikovat s dodavateli a distributory, aby v zimním období nedocházelo k odpojování domácností, abychom byli schopni adresně, cíleně poté, co bude opravdu otestována příjmová situace domácnosti, daného člověka, říci - tady bude nabídnuta rychlá pomoc.
My jsme dneska v situaci, kdy sice tady vláda tento týden schválila úpravu a navýšení normativů, které se týkají právě výše příspěvků na bydlení, ale to navýšení je bohužel zcela nedostačující. Tady se podíváme na situaci, kdy to zvýšení bylo o 2,2 až 2,8 %, pohybujeme se mezi zvýšením někde mezi 100 až 482 korunami, ale je už dneska jasné, že to zvýšení bude muset být výrazně vyšší. Je jasné, že se bude muset pamatovat také na domácnosti, které žijí v podnájmu. Je jasné, že by se měly nějakým způsobem také v těch parametrických změnách zohlednit narůstající náklady domácnosti na hypotéky, abychom dokázali opravdu těm lidem říct - za sebe si to beru ideálně do konce ledna nebo v průběhu měsíce ledna - s takovými a takovými konkrétními parametry můžete počítat. A vy budete vědět, domácnosti, že zvládnete potom ten nárůst i s finančním vyúčtováním, nejenom teď, v situaci, kdy se nějakým způsobem odložil ten problém z hlediska zastropování nebo nezvyšování záloh.
A co je strašně důležité, aby stát, ta vláda uměla adresně vůči lidem zkomunikovat jednoduše, pro koho je pomoc určená, zjednodušit proces žádostí a garantovat, že například od podání žádosti to bude v řádu třeba dvou tří týdnů, kdy tyto peníze budou doručeny na účet. Jsme dneska v situaci, kdy je tady velké množství domácností - a ta data se vědí dlouhodobě - které by měly mít nárok na příspěvek na bydlení, ale ony nežádají. Nežádají o něj často právě proto, že říkají: Ten systém je na nás komplikovaný, složitý a my si s ním nevíme rady. A tady musí přijít ze strany státu oslovení těch klientů formou, kterou oni jsou schopni pochopit, a jsou schopni reagovat na to, že si potom tu žádost fakticky podají. My nemůžeme dopustit, že ty domácnosti především tam, kde jsou senioři a nemají kolem sebe někoho, kdo jim pomůže tyto věci zadministrovat, se budou propadat někdy do situace exekučních pastí, rizika ztráty bydlení a podobně. A na to je potřeba lidem odpovědět a říci: Řešení bude takto připravené. To je ta krátkodobá část, kterou potřebujeme udělat teď, v řádu týdnů, a myslím si, že už to mohlo zaznít. I třeba ten návrh, který legislativní rada projednávala tento týden na vládě, tady mohl být někdy už v průběhu října.
Ale pak jsou tady věci, na které tady narážel například můj předřečník, a to je otázka středních a dlouhodobých řešení, a to je využívat Modernizační fond. V letošním roce příjmy z trhu emisních povolenek ve velké části nebo v naprosté většině stát nebyl schopen reinvestovat zpátky k domácnostem, k firmám, aby mohly realizovat investice do zateplení, do budování svých vlastních energetických kapacit, jako jsou fotovoltaiky, tepelná čerpadla a další možnosti. To je potřeba napravit. Tyto prostředky musí lidem řešit tu příčinu, to znamená, tam, kde mohu energeticky uspořit, tam, kde mohu být samovýrobce, toto podpořit. To je přece rozumná, logická věc, kterou by měl každý dobrý hospodář umět dělat. To jsou ta řešení střední a dlouhodobá a na to se budeme také soustředit.
Takže dovolte mi říci závěrem: My opravdu nemůžeme podpořit návrh této mimořádné schůze. Nemůžeme podpořit návrh legislativních návrhů, které tady vláda předkládá, které nejsou adresnou pomocí pro ty, kteří tu pomoc opravdu potřebují. Jsou to návrhy, které znamenají řádově výdaje ze státního rozpočtu o více než 25 miliard korun, které rozpustíme v té kvazipomoci, státní rozpočet o ně přijde, ale těm lidem pomoc nepřinese. Nemůžeme podpořit návrhy, které jsou v rozporu s legislativou, dokonce i návrhy, kdy samotná ministryně spravedlnosti, členka této vláda řekla: Takovýto návrh prostě není možné takto projednávat. To jsou hlavní důvody, proč na dnešním jednání a na této mimořádné schůzi, která byla svolaná, my ten program nemůžeme podpořit. ***