(15.40 hodin)
(pokračuje Lucie Šafránková)
Jestliže vládní návrh přiznává nárok na kompenzační bonus pouze těm společnostem s ručením omezeným a jejich společníkům, jejichž výdělečná činnost byla významně dotčena v důsledku dopadu vládních epidemiologických opatření, je zcela evidentní, že se jedná o subjekty a osoby, kterým byla jejich práce a obživa citelným způsobem omezena, stejně tak jako byly omezeny jejich příjmy, a to bez ohledu na to, kolika společníky jsou tyto subjekty tvořeny.
Vládní omezení mají shodný negativní ekonomický dopad na všechny podnikatele a živnostníky v příslušných odvětvích obchodu a služeb zcela bez rozdílu. Co se týče vícečlenných eseróček, ze zkušenosti dobře víme, že mnohdy byla důvodem jejich vzniku skutečnost, že v nižším počtu osob nebylo možné složit takzvané základní finanční jmění nutné pro vznik společnosti. To znamená, že se ve významné části případů jedná o subjekty a osoby, jejichž příjmy a úspory nejsou tak vysoké, aby jim mohly zajistit důstojné přežití v době, kdy již téměř dva roky nemohou plnohodnotně realizovat svou výdělečnou činnost.
Obrazně řečeno: vládními omezujícími opatřeními jsou úplně stejně postiženy restaurace nebo kadeřnictví vlastněné jedním, dvěma či třemi společníky či společnicemi, přičemž společníci více než dvoučlenných eseróček, jejichž podnikání bylo vládními opatřeními omezeno, neobdrželi v uplynulých téměř dvou letech v rámci kompenzačního bonusu dosud ani jedinou korunu. Proto navrhujeme v návrhu zákona zcela vypustit jakákoliv omezení v přístupu ke kompenzačnímu bonusu pro společníky eseróček týkající se počtu osob, kterými jsou tyto společnosti tvořeny, a ponechat zde pouze tu podmínku, že se musí jednat o fyzické osoby, jejichž podíl v příslušné společnosti není představován kmenovými listy.
Děkuji a prosím vás o podporu tohoto návrhu.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji, paní poslankyně. Další se do obecné rozpravy přihlásila paní poslankyně Olga Richterová. Paní poslankyně, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní ministryně, jen velice stručně. Chci zdůraznit, že vlastně jedním z cílů toho schvalování zde je také, aby se lidé co nejvíce dozvěděli, o co jde, jaké podpory budou moci čerpat. A proto chci zdůraznit, že vedle subjektů, lidí, kteří jsou účastni nemocenského pojištění a mají jasný nárok například právě na ošetřovné, je samozřejmě problematičtější situace těch, kteří nemocensky pojištěni nejsou. A u těchto osob samostatně výdělečně činných jsme dnes na rozpočtovém výboru schválili to, aby měli lidé jasnou motivaci se nechat vytrasovat, nahlásit své kontakty a aby měli jasnou možnost získat kompenzační bonus, pokud mají nařízenou izolaci či karanténu, a současně - a to zdůrazňuji - současně jim reálně poklesnou příjmy o těch minimálně 30 %.
Takže při splnění těchto dvou podmínek, pokud projde pozměňovací návrh, který budeme zanedlouho hlasovat - a já věřím, že projde - bude vlastně rozšířen okruh možných příjemců kompenzačního bonusu i o ty, kteří musí být v izolaci, musí být v karanténě, ale jakožto živnostníci třeba v minulosti neměli motivaci platit si nemocenské pojištění, protože bohužel prvních čtrnáct dní nemoci i nemocensky pojištění živnostníci stejně nemají hrazených, nemají krytých, a tato varianta, tento pozměňovací návrh jim alespoň nějaké krytí a podporu dává.
Tak ještě jednou děkuji rozpočtovému výboru za to, že to bylo podpořeno. A ta kombinace 30% poklesu příjmů a podmínky izolace či karantény dává záruku, že to splní ten záměr. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Já také děkuji, paní poslankyně, a ptám se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy. Pokud tomu tak není, tak končím obecnou rozpravu.
A ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Paní ministryně, prosím.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Jenom velmi stručně. Já bych se vyjádřila k těm předloženým pozměňovacím návrhům a možná teď trošku bych si dovolila říct, proč některé podpořím a proč některé nikoliv, jestli mohu.
Pokud se týče těch načtených pozměňovacích návrhů - a teď je jedno, ony jsou tam dva podobné, které se týkají omezení u s. r. o. s podílem takzvaných kmenových listů. To je pozměňovací návrh, který se v podstatě opakoval několikrát v těch vlnách kompenzačních bonusů. Říkám, smyslem kompenzačního bonusu bylo podpořit malé živnostníky, podpořit malá eseróčka, dospěli jsme k tomu po debatě se svazy, s komorami, i tady s vámi s těmi, kteří jste tu byli v minulém volebním období, debatovali jsme o tom, pochopila jsem to. Dohodáře jsme podpořili, také jsem to pochopila. Ale kmenové listy my jsme nechtěli, záměrem bylo saturovat pomocí kompenzačního bonusu společníka jakožto faktického živnostníka, nikoliv jako akcionáře. To znamená, ten společník je zapsaný, je to jasné, dělá to Finanční správa, transparentní. Toto je něco, co je pro nás hůře průhledné. Samozřejmě nemůžeme odhadnout, kolik jich bude, takže ten dopad bude určitě v řádech nižších stovek milionů do rozpočtu. Teď o tom nemluvím, ale mluvím o transparentnosti a o tom, že to nebylo smyslem kompenzačního bonusu. A já chápu, že někdo si tady chce svojí bolístku nějakým způsobem napravit, ale já pro to řeknu nesouhlasné, samozřejmě vědoma si rozložení Poslanecké sněmovně, a je to na vás.
Ještě nebudu souhlasit s jedním pozměňovacím návrhem, dám nesouhlasné stanovisko a vysvětlím to, nebo respektive má tady ještě paní Šafránková, ale ten - tuším, mám pocit, že paní poslankyně Šafránková - že nevím, jestli prošel, nevzpomínám si, na rozpočtovém výboru. Myslím, že nebyl ani načten. Nebudu souhlasit s tím, co tady přednášel pan poslanec Munzar, a to je souběh kompenzačního bonusu s dalšími covidovými programy. Ono vzhledem k tomu, že bude rozpočtové provizorium, což už je dnes jisté, na covidové programy nikdo ani hodně dlouho nedosáhne, protože nebude možné je proplácet a vypisovat v rozpočtovém provizoriu. Ale čistě teoreticky: proč jsme zvedali kompenzační bonus z pětistovky na tisícovku? No právě proto, aby nemuseli tady tito drobnější stát ve frontě na MPO, vyplňovat složité žádosti, procesovat složité dotační programy a zabírat místo, tak jak jsem to říkala třeba i těm, kteří jsou větší a kteří to potřebují nebo nedosáhnou na kompenzační bonus. Proto jsme tam dali tisíc korun čistého, čistého, prosím. To jsou nezdaněné peníze.
Takže to je ten důvod, proč řeknu nesouhlasné stanovisko. A samozřejmě, mohla bych tady říct alibisticky, už to bude váš rozpočet, ale neřeknu, vždycky budu dýchat s rozpočtem, vždycky, ať budu, kde budu. Ale říkám, je to další 1,5 miliardy. Takže když k tomu přičtu ty kmenové listy, tak jsme na 2 miliardách celkově navíc, prosím vás, navíc. Jinak ten dopad je asi 5 miliard tohoto kompenzačního bonusu měsíčně na příjmovou stranu, takže si to navyšte ještě o 2, tak to je 7, z toho bude nějaká kompenzace pro rozpočty krajů a obcí, tak to bude ještě o trochu víc, takže budete muset ještě o to víc škrtat na té výdajové straně.
Tak jenom taková malá poznámka, děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Pan zpravodaj má zájem o závěrečné slovo. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Vojtěch Munzar: Budu velmi stručný. Rozumím paní ministryni financí v demisi, která některé z těch pozměňovacích návrhů odmítala i v minulosti, i když přišly de facto z Hospodářské komory nebo byly připomínkou Asociace malých a středních podnikatelů. Já se dovolím stručně pozastavit u dvou argumentů, které tady paní ministryně říkala.
Jedny jsou ty zmiňované kmenové listy. Pro nás je to sice marginální záležitost, ale principiální. Tím důvodem je, že pokud české právo umožňuje založit si nějakým způsobem společnost s ručením omezeným, není důvod následně vylučovat z kompenzací ty společníky jenom proto, že si nějakou tuto formu zvolili. Samozřejmě, jak tady zdůrazňuji, za doložení veškerých věcí, které ten kompenzační bonus vyžaduje. ***