(13.10 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)
Dovolím si v úvodním slově nejdřív zrekapitulovat kroky, které komise učinila v tomto týdnu, tedy od pondělka. Veškeré informace jsme předali jak kolegům, členům volební komise, tak vám, předsedům poslaneckých klubů, tak vašim tajemníkům. Přesto cítím jako zásadní, aby krátké shrnutí ode mne jako předsedy volební komise zaznělo. My jsme tedy nejprve v pondělí 8. listopadu 2021 na své druhé schůzi projednali návrh na volbu předsedy, projednali jsme návrhy, které byly předtím předloženy ve lhůtě do 17 hodin, a přijali jsme usnesení číslo 7. V pondělí byli nominovanými kandidáty na předsedu Sněmovny pan Karel Havlíček, kterého navrhl poslanecký klub hnutí ANO, a paní poslankyně Markéta Pekarová Adamová, kterou navrhla koalice SPOLU. Je to usnesení číslo 7 volební komise ze dne 8. listopadu 2021. Pro stenozáznam ho v rychlosti přečtu:
"Volební komise pověřuje předsedu volební komise Martina Kolovratníka, aby seznámil Sněmovnu
I. s návrhy kandidátů na předsedu Poslanecké sněmovny (Karel Havlíček za hnutí ANO, Markéta Pekarová Adamová za koalici SPOLU);
II. se stanoviskem legislativního odboru Poslanecké sněmovny čl. 32 Ústavy České republiky v souvislosti s nominací, respektive volbou člena vlády."
Jak jsem teď řekl v usnesení, my jsme tady už v pondělí debatovali problém možného ne střetu zájmů, ale možné neslučitelnosti funkcí, potenciální kolize nominace s čl. 32 ústavy. Víte, že volební komise se tomu věnovala opravdu pečlivě, dlouho. Chci poděkovat kolegům, většina jich je tam nových, že ta debata nebyla politická, byla opravdu věcná, právní. V pondělí večer si tedy volební komise vyžádala stanovisko legislativního odboru Poslanecké sněmovny, jaké jsou ve vztahu k té volbě možnosti. My jsme to stanovisko obdrželi včera odpoledne, volební komise ho obratem předala opět všem svým členům a hlavně všem poslaneckým klubům. Měli byste ho tedy mít k dispozici a já ho v tuto chvíli nebudu číst celé, ale ocituji z něj to, co je asi pro další kroky jak volební komise, tak našeho jednání důležité, a to je závěr stanoviska, kde legislativní odbor uvádí, že "předpokladem pro to, aby poslanec, člen vlády, mohl být volen do funkce předsedy Sněmovny, je předchozí zánik členství ve vládě. Toto by mělo být prokázáno nejpozději v okamžiku, kdy Poslanecká sněmovna přistoupí k volbě předsedy sněmovny. Nestane-li se tak, nelze poslance do funkce volit, tj. jeho kandidatura by neměla být připuštěna." Toto je citace, kterou bez jakéhokoliv komentáře nebo hodnocení pouze uvádím tak, jak byla zapsána ve stanovisku legislativního odboru.
Následně po obdržení tohoto materiálu se volební komise dnes, v té pauze, kdy zasedal mandátový a imunitní výbor, sešla podruhé a věnovali jsme se tomu postupu. Debata, když ji stručně a korektně shrnu, byla i o tom, jaký je vlastně mandát volební komise, jestli je to orgán, který pouze tak, jak je to ve volebním řádu v čl. 1 odst. 1, v uvozovkách připravuje, shromažďuje podklady pro plénum, a neměla by o té věci rozhodovat, anebo jestli i komise už by měla říci... nepřipustit tu volbu a podobně, jestli by měla být tím v uvozovkách arbitrem.
Nakonec jsme se dohodli na usnesení - a teď opět nechci hodnotit, jestli je, nebo není nějak kompromisní, myslím si za sebe, že je vyvážené. Jako předseda volební komise chci ocenit, že nebylo hlasováno nijak silově, nějakým rozdílem jednoho, dvou hlasů, ale že na něm v té komisi byla většinová shoda. Je to tedy usnesení z dnešního dne, z 10. listopadu 2021, ke stanovisku legislativního odboru. A já vás s ním opět seznámím:
"Volební komise s ohledem na písemné stanovisko legislativního odboru ze dne 9. listopadu 2021, které je přílohou,
I. bere na vědomí stanovisko legislativního odboru Poslanecké sněmovny Parlamentu k otázce volitelnosti člena vlády do vedení Poslanecké sněmovny Parlamentu;
II. konstatuje, že dle uvedeného stanoviska legislativního odboru Sněmovny by kandidatura Karla Havlíčka, člena vlády, do orgánu Poslanecké sněmovny Parlamentu neměla být připuštěna podle čl. 32 Ústavy České republiky;
III. doporučuje plénu Poslanecké sněmovny Parlamentu, aby o přípustnosti kandidatury člena vlády Karla Havlíčka rozhodl hlasováním před zahájením volby předsedy Poslanecké sněmovny."
Jinými slovy, volební komise se s tím vypořádala podle mého názoru korektně a správně, že vám předává tuto informaci, konstatuje to, co obdržela v tom stanovisku legislativního odboru, a zároveň doporučuje, chci tedy použít slovo žádá, plénum Poslanecké sněmovny, abychom si k tomu tady, protože jsme ten svéprávný, vrcholný, svébytný orgán, abychom si k tomu dali nějaký svůj názor a finálně jako plénum, nejvyšší orgán, se rozhodli hlasováním před započetím samotné volby.
Teď už jen technicky dodám, že volba předsedy Sněmovny podle jednacího řádu se volí většinovým způsobem, tajným hlasováním a probíhá nejvýše ve dvou kolech.
A nyní již, pane předsedající, prosím, abyste k tomuto bodu otevřel rozpravu. Potom pro vás, kteří jste tu noví, budu mít připraveny i technické informace, jak přesně volba ve Státních aktech probíhá, ale cítím, že teď to je trošku předčasné, že teď se určitě plénum chce soustředit na to téma, na ten problém, který je diskutován mezi námi i v médiích. Technikálie bych sdělil až na závěr rozpravy. Děkuji a prosím o otevření rozpravy.
Předsedající Radek Vondráček: Děkuji vám. Jenom krátce ještě jedna omluva. Omlouvá se pan ministr Adam Vojtěch z dnešního jednacího dne z pracovních důvodů.
Otevírám rozpravu. Do rozpravy byly na sekretariát doručeny čtyři žádosti s přednostním právem včerejšího dne a všechny jsou z klubu ANO. Dostal jsem informaci, že by všichni přihlášení dali přednost panu ministru Havlíčkovi, aby vystoupil jako první. Jestliže nikdo nemá námitku proti takovému postupu, umožnil bych to. Na všechny se dostane. Pan předseda - stále ještě - poslaneckého klubu ODS, poslanec Stanjura.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Myslím, že je to úplně jednoduché. Pan ministr má přednostní právo. (Předsedající: Má, ale ústní.) Takže může vystoupit jako první a nemusíme se o tom nijak usnášet nebo domlouvat. Doporučuji, aby pan ministr využil svého přednostního práva, a máme to vyřešeno. Děkuji.
Předsedající Radek Vondráček: Pan ministr ho využívá, nicméně přednost mají písemné přihlášky, pane kolego. Takže já jsem se slušně zeptal, já jsem se slušně... a byly dříve a byly písemně, byly včerejšího dne. Výtečná debata. Jestli není proti tomu námitky, tak pan ministr Havlíček může vystoupit.
Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Nebudu v tuto chvíli mluvit k těm právním náležitostem, určitě o tom ještě v průběhu odpoledne bude živá diskuse, těch názorů je na to více, ale dovolte, abych vám v tuto chvíli sdělil důvody, které mě vedly k tomu, že jsem přijal kandidaturu na pozici předsedy Sněmovny, a současně vás seznámil s tím, co je ode mne možné očekávat za předpokladu, že bych byl zvolen.
Úplně nejdříve bych chtěl zdůraznit, že nominaci od klubu ANO beru s velkou pokorou a respektem vůči všem členům Poslanecké sněmovny. Současně jsem si velmi dobře vědom toho, že pouze klub ANO nedisponuje potřebnými mandáty, ale přesto jsem tuto výzvu přijal. Dovolím si sdělit důvody: protože jsem nominován 72 poslanci, což je více jak třetina všech poslanců Poslanecké sněmovny; protože mě nominoval nejsilnější klub ve Sněmovně, který čítá více hlasů, než je součet druhého a třetího nejsilnějšího klubu; protože jsme jako samostatná strana, nebo v našem případě hnutí, dostali od voličů nejvíce hlasů, a to 1,46 milionu, a protože od nás tito voliči očekávají, že budeme nejen prosazovat jejich zájmy, ale budeme mít i odpovídající slovo; protože jsem názoru, že Sněmovna by měla důsledně kontrolovat vládu, a právě proto by měly pozice ve Sněmovně odpovídat síle jednotlivých stran nebo hnutí, a konečně protože slušnost nebereme jako slabost, a i proto od počátku deklarujeme, že nebudeme bránit vzniku nové vlády, nic cíleně neprodlužujeme, neklademe si žádné mimořádné požadavky a od prvního dne jsme sice možná někdy tvrdou, ale konstruktivní opozicí. A nečiníme tak proto, že nemůžeme jinak, ale protože jsme objektivní a protože chceme. ***