(18.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Prosím, jestli se k usnesení Senátu chce vyjádřit zpravodajka garančního výboru, paní poslankyně Alena Gajdůšková. Pokud tomu tak není, otevírám rozpravu, do které mám v tuto chvíli čtyři přihlášky. Jako první je přihlášena paní poslankyně Richterová a poté pan poslanec Bauer. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Olga Richterová: Děkuji za slovo. Vážená paní ministryně, paní senátorko, vážené kolegyně a kolegové. Ta debata by pro mě měla být poměrně radostná, protože jsem velice ráda, že debatujeme o zvýšení příspěvku pro lidi v karanténě, v izolaci, o zvýšení motivace jednotlivců chodit na testování, ALE. To ale je, že bohužel, bohužel sociální demokracie k tomu zákonu dala dva významné přílepky. Ty přílepky paní ministryně označila za výhodu a já ty přílepky označuji za důvod, proč bohužel je možné, že je schválení toho zákona ohroženo. Nevím, jak to tady dopadne, ale senátní verze vypouští přílepky, které zatěžují zaměstnavatele a nejsou prodiskutované.

Senátní verze je ta, která zavádí možnost zvýšeného příspěvku na 14 dní. Navrhovali jsme to ve Sněmovně už před několika týdny, tady to tehdy neprošlo, a nyní je to vysoce aktuální, protože těch 14 dní se aktuálně diskutuje jako pravděpodobně prodloužená doba povinné karantény. Že 14 dní, které přišly ze Senátu, prostě dává smysl. A naopak to, co Senát vypustil, to také dává smysl. Například povinná evidence volných míst u zaměstnavatelů na úřadech práce, řekněme si to na rovinu, nikdy nikomu nepomohla. Akorát to je další hrozba pokuty, vyšší než 50 000 korun. Za co? Za to, že si to někdo vymyslel. Proč tohle přilepovat v legislativní nouzi k zákonu, kterým má zabránit šíření viru, má motivovat lidi, má se v legislativní nouzi věnovat akutní situaci? Proč v akutní situaci přilepovat novou povinnost pro zaměstnavatele, která ničemu nepomůže, data to neukazují, když jsme se koukali na to, jak to v minulosti, kdy tato povinnost byla, fungovalo. Proč k tomu dávat pokutu vyšší než 50 000 korun?

Senátní verze je to, co můžeme schválit, co bude fungovat. Senátní verze je to, co nám umožní o evidenci dohodářů - a to je druhé téma - vést seriózní debatu mimo legislativní nouzi. Já si přeju evidenci dohod. Je to v pořádku ji zavést. Ale jsme si opravdu jistí, že to musí být hlášeno do osmi kalendářních dní? Je opravdu správně nastavena tahle rychlost? Mzdové účetní už dneska se děsí toho, jak funguje celý systém. U evidence dohod je prostě také nahlášeno, nastaveno to při nástupu, při výstupu způsobem, který si myslíme, že není správně opravený.

Představte si, koho se to dotkne. To se dotkne třeba všech esvéjéček v téhle zemi. Sdružení vlastníků jednotek typicky fungují na malé dohody pro svoje jednatele. Takže třeba esvéjéčka jsou ti, kdo se na nás obracejí, že evidence dohod v této podobě není dobře navržena. A já znova říkám, dohody je třeba řešit a je v pořádku se bavit o evidenci, ale dát tam hranici pokuty milion korun? Za to, když to člověk nedá do osmi kalendářních dnů na ten správný úřad? Tím si prostě fakt nejsem jistá. Takže když to shrnu: Zastavit šíření viru, zvýšit motivaci lidí chceme, proto budeme pro senátní verzi. Senátní pozměňovací návrh, aby bylo možné prodloužit ten zvýšený příspěvek na 14 dní, jsme sami navrhovali, jsme rádi, že to Senát vzal za své.

Ale nové povinnosti - registrovat každého, kdo potřebuje zaměstnat někoho na dohodu, jako zaměstnavatele? To je další věc, co z toho vyplývá. Je to další byrokratizace fungování v téhle zemi. Paní ministryně se... (Ministryně Maláčová diskutuje u stolku zpravodajů.) Paní ministryně tohle asi neslyší ráda, ale považuji to za velmi špatný precedens - přilepit k potřebné věci, k mimořádné nemocenské, mimořádnému příspěvku zaměstnanců při nařízené karanténě, k věci, která se naštěstí bude týkat i živnostníků s nemocenskou? Já bych si přála, aby se to rozšířilo v nižší částce i na OSVČ bez nemocenského pojištění. Ale to je to, o čem bychom se měli dneska bavit, tyto věci, a namísto toho se musíme bavit o zatěžování zaměstnavatelů, o milionových pokutách, o minimálně padesátitisícových pokutách při nenahlášení volného místa na úřad práce, u kterého opravdu to dneska nefunguje tak, že by uměl vhodné uchazeče a vhodná místa zprostředkovat. Já bych si přála změnu, a nechci změnu skrze takovéhle vynucené pokuty v situaci, kdy to v minulosti ničemu nepomohlo.

Ještě jednou. Bavme se o tom, jak má vypadat evidence dohodářů, ale bavme se o tom v normálních lhůtách, v projednání se sociálními partnery, a ne jako o přílepku v legislativní nouzi. Děkuji za pozornost. Věřím, že zvážíte hlasování pro senátní verzi.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Budeme pokračovat v rozpravě, kde mám nyní dvě faktické poznámky. Než jim dám slovo, tak bych chtěl jen Sněmovnu informovat, že jak tento, tak následující návrh projednáváme v legislativní nouzi, takže můžeme jednat o zákonech po 19., obecně i po 21. hodině.

A nyní prosím s faktickou poznámkou pan poslanec Bláha, poté paní poslankyně Gajdůšková. Prosím.

 

Poslanec Jiří Bláha: Vážení kolegové, kolegyně, já jenom, abyste si ujasnili věci. Tím, že navýšíme lidem na nemocnosti (nemocenské?) peníze, vzkážeme všem poctivě pracujícím, kteří nezneužívají nemocenskou, že budou makat na ty, kteří ji zneužívají. Jo, je to s každým zvýšením jakéhokoliv příspěvku lidem, tak to odnesou vždycky ti, kteří nic nezneužívají.

Na druhou stranu, evidence dohodářů poctivým firmám, říkám poctivým firmám, nevadí. Osm dnů je dostatečně dlouhá lhůta na to, protože když přihlašujetenového zaměstnance do práce, tak ho musíte také přihlásit do nějaké doby, takže jestliže to bude dohodář, poctivým zaměstnavatelům to nevadí. Ale jakékoliv navýšení, ale to i, které jsme odhlasovali předtím, zvyšuje to, že makat v práci budou za ty, kteří toho zneužívají, zase jenom ti poctiví. Tak to asi je. Ne že bych těm zaměstnancům ty peníze nepřál, v žádném případě. Ale fakt to odnesou vždycky ti poctiví. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a prosím paní poslankyni Gajdůškovou s faktickou poznámkou. Prosím.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Jenom velmi rychle. Zneužívání karantény - příplatku. Dodržování karantény má možnost si kontrolovat i zaměstnavatel, takže pokud má představu, že některý z jeho zaměstnanců zneužívá, má možnost si to zkontrolovat nebo požádat o kontrolu Českou správu, případně se doptat u praktického lékaře. Za prvé.

Za druhé. Pan kolega Bláha přede mnou už řekl, že poctivým zaměstnavatelům evidence dohod nevadí. Nevadí, protože stejně hlásí zaměstnance, tak k tomu přidají ještě hlášení o dohodách. Na mě se naopak obracely firmy s požadavkem, abychom zavedli tuto evidenci, protože ví konkrétní případy nekalé konkurence, kde právě přes dohody v podstatě vyrábí dumpingové ceny, a tak dále. Není to na faktickou, musela bych mluvit déle.

A třetí věc na svoji předřečnici paní poslankyni Richterovou, prostřednictvím pana předsedajícího. Samozřejmě že úřad práce nemůže nikoho nasměrovat na nové zaměstnání, pokud o volných pracovních místech neví. Takže jestli chceme, aby úřady práce skutečně lidem pomohly s tím, že jim zajistí novou práci, musí o těch volných pracovních místech v prvé řadě vědět. Já jsem přesvědčena, že všechny ty pozměňovací návrhy, které se k tomuto návrhu zákona daly, jsou užitečné, smysluplné a hlavně pomohou zaměstnancům, za kterými jako sociální demokracie stojíme.***




Přihlásit/registrovat se do ISP