(17.50 hodin)
(pokračuje Jurečka)

Paragraf 69 stejného zákona, omezení kontaktů: opět zde výslovně umožňuje vydávat Ministerstvu zdravotnictví, respektive krajským hygienickým stanicím zákaz nebo omezení styku skupin fyzických osob podezřelých z nákazy s ostatními fyzickými osobami, zejména omezení cestování z některých oblastí a omezení dopravy mezi některými oblastmi, zákaz nebo omezení slavností, divadelních a filmových představení, sportovních akcí, jiných shromáždění a tak dále a tak dále. Takže opět v této oblasti setkávání lidí je tady zákonný nástroj, který může vláda použít i mimo stav nouze. To znamená, vláda může od pondělí omezit zákaz či provoz hotelů, ubytoven, restaurací, barů, zakázat či omezit cestování z určitých oblastí, zakázat či omezit konání slavností, zakázat či omezit sportovní konání, trhy, uzavřít či omezit provoz zdravotnických zařízení, uzavřít či omezit provoz zařízení sociálních služeb a tak dále a tak dále včetně regulace návštěv v nemocnicích.

Otázky vyčlenění lůžek, koordinace a podobně, která tady také zazněla z úst pana ministra Zaorálka. Opět § 69 odst. 1 jasně hovoří o tom, že toto lze dělat mimo stav nouze. Nošení roušek, ochranných pomůcek je opět možné dělat podle tohoto zákona.

Takže když to budu procházet, tak si musí každý soudný člověk položit otázku, co tedy vlastně by vláda nemohla od pondělí dělat? Nemohla by plošně říct, že bude všechno zavřeno, musela by ty věci velmi dobře zdůvodnit, nemohla vydat noční zákaz vycházení.

Ale položme si otázku: Jsou tyto činnosti prokazatelně spojené s vyšší mírou rizika šíření COVID-19? Paní ministryně Schillerová říká: To vy víte, že jo, tady za mými zády. Já řeknu: nejčastější místo přenosu COVID-19 z dat Ministerstva zdravotnictví jsou kontakty na pracovišti. Přes 30 % šíření se odehrává na setkávání lidí při práci. Jak vláda reaguje na toto zjištění, na toto statistické zjištění? Jaké opatření udělala vláda, jak podpořila zaměstnavatele? Jak řešila to, aby v zaměstnání lidé měli ochranné pomůcky? Jakou podporu poskytly hygienické stanice zaměstnavatelům z hlediska metodického vedení? Žádnou, vůbec žádnou. Do této oblasti šíření COVID-19 vláda nevrhla žádnou energii, žádné opatření, nezlobte se na mě.

Já bych velmi rád slyšel a prokázal na základě dat od vlády, co znamenalo třeba, když jsme pustili první a druhé třídy, co znamená, že běží školky. Jak je podložené daty, zdali se ta situace zhoršila? Protože když jsme tady pustili v době druhé vlny první a druhé třídy, tak na těch datech, když to vidím po týdnech, nevidím žádný rozdíl, do dnešních dnů nevidím žádný rozdíl. Tak to prosím vás pěkně zdůvodněte. Já se nechám tady podrobit kritice na základě dat, bude uvěřitelná i vůči lidem a bude potom pochopitelné, když se řekne: Ta opatření děláme proto a proto, protože to máme změřeno, takhle a takhle to funguje. A lidé to potom budou chápat.

Posunu se dál. Zazněla tady z úst pana ministra Zaorálka otázka využití armády, ozbrojených sil. Zákon o ozbrojených silách jasně říká, že armádu lze použít mimo jiné k záchranným pracím při pohromách nebo při jiných závažných situacích ohrožujících životy, zdraví a tak dále. Ano, přímo se tady nezmiňuje situace COVID-19, ale lze ji dovodit. Tady může mít velmi silnou kompetenci a možnost využít těchto kompetencí náčelník generálního štábu, takže ta vláda tam může být. Byla tam i o prázdninách, kdy tady nebyl stav nouze. Obdobně to můžeme také říci v případě Hasičského záchranného sboru.

Co je ale důležité a co si myslím, že se v debatě prakticky vytratilo, a my jsme na to upozorňovali, apelovali, říkali jsme to. Soudná vláda nemůže dělat opatření a řešení pandemie pouze na základě restrikcí. Tady chybí motivace, apelování a uvěřitelná fakta, která tyto věci podpoří. Chybí tady třeba obecně diskuze v oblasti, jak zvýšit imunitu lidí - to se úplně vytratilo v té debatě. A když se podíváte na jiné státy, Rakousko, Německo, kolem nás, kde ta čísla jsou výrazně jiná. Oni nezapomněli právě na tu otázku, že se spojí restrikce, abychom nedohnali lidi do kouta, nedohnali je na kolena, aby ti lidé, když zůstanou doma, zodpovědně vůči svému zdraví, vůči svému okolí, protože mají buď COVID-19, nebo jsou vytrasováni v rámci karantény, tak ti lidé nepropadnou tak brutálně ve svých příjmech. To není jenom o 10 dnech. Jsou rodiny, rodiče, u kterých se to rozfázuje a oni jsou třeba celý měsíc doma, přijdou o čtyřicet procent příjmů a mnoho z nich nemá už vůbec žádné rezervy. To je potřeba si uvědomit, že jsou tady nástroje, kterými tu situaci lze řešit, a je otázka, jestli se ty nástroje chtějí rozumně využít. Protože co tenkrát řekl soud, ten mimo jiné řekl: Je potřeba tyto nástroje velmi podrobně odůvodnit, nevyužívat je paušálně, nenadužívat je, ale užívat je přiměřeně a s dobrým odůvodněním.

Teď si dovolím přiblížit to, jaký byl vývoj v posledních zhruba 11 měsících.

Leden 2020: O ničem jednat s opozicí nebudeme, jsme na covid připraveni, všeho máme dost, bude to běžná chřipka. To zaznívalo tady od tohoto pultíku v situaci, kdy opozice žádala, ať se tím COVID-19 tato Sněmovna a vláda začne zabývat.

Březen 2020: Já jako premiér země samozřejmě osobně odpovídám za všechna krizová opatření a beru na sebe plnou politickou odpovědnost. Jestli někdo nemá respirátor či roušku, osobně mu ji ještě dnes dovezu. - Naprosto odtržené od reality v situaci, kdy jsme tehdy jako představitelé opoziční strany - a já osobně - vyzývali členy vlády, ať neotálejí s ustanovením Ústředního krizového štábu v tehdy vyhlášeném stavu nouze zavedením opatření a výzvou vůči veřejnosti: Šijte si roušky. Lidé to tehdy pochopili dříve než vláda.

Červen 2020: Plošná omezení vláda už nikdy nezavede a není namístě strašit druhou možnou vlnou epidemie koronaviru. Tehdy jsme tady na půdě Sněmovny prosili, ať si vezmeme poučení z první vlny a začnou se připravovat revize potřebných zákonů, aby se tady nemuselo jet v institutu stavu nouze.

Červenec 2020: Všechna rozhodnutí ohledně viru dělali epidemiologové, dělali hygienici, nedělala to vláda. Vláda to schvalovala, takže pokud někdo teď říká, že my jsme měli zasahovat v OKD, tak pokud někdo měl, tak to byli hygienici. To jsou slova pana premiéra.

Červenec 2020: Jak říkám, utrácejte peníze doma, jeďme na dovolenou v Česku. A pak přišlo: Čau, lidi, koukám do křišťálové koule a vidím, že musím na dovolenou. A jel pan premiér na Krétu. Říkám to proto, že i příklady táhnou.

Srpen 2020: Plošná omezení vláda už nikdy nezavede a není namístě strašit druhou možnou vlnou epidemie koronaviru. Neměli bychom se nechat strašit, stát je připraven sledovat epidemii v jejích ohniscích. Plán je takový, že každý den to sledujeme, chytrá karanténa to sleduje, nechápu, co od nás opozice chce, už to nebude nikdy plošné patření. Premiér tehdy odmítl i návrh epidemiologa Maďara. To byla druhá polovina srpna.

Září 2020: Já tu situaci nepovažuji za vážnou, odpověděl premiér na dotaz, zda nenastal čas si přiznat závažnost stoupajících počtů nakažených. Chtěl bych poprosit všechny, abychom už konečně přestali covidem strašit, tolik, co my testujeme, nikdo netestuje.

A jak dopadl podzim, to všichni víme. Jsme v situaci, kdy za loňský rok skončil své podnikání, svoji obživu největší počet lidí v historii. Prakticky 100 000 lidí buďto skončilo, nebo přerušilo svoje podnikání. Je to o 43 % víc, než to bylo v roce 2019, a o 65 % víc než v roce 2018. A jenom za leden - jenom za leden - to bylo 25 534 lidí. To znamená, víc než 120 000 lidí, tátů, mám od rodin, přišlo o svoji práci, hledá si ji někde jinde. Kdyby platila slova o bombastické podpoře a skvěle fungujících opatřeních a o tom, jak pan premiér říká, že mu posílají živnostníci e-maily, že jsou překompenzováni, to by určitě tyto statistiky neplatily. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP