Čtvrtek 11. února 2021, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

1.
Vládní návrh zákona o mimořádném příspěvku zaměstnanci
při nařízené karanténě
/sněmovní tisk 1153/ - zkrácené jednání

Abychom mohli postupovat podle § 99 odst. 5, musíme posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání. Otevírám rozpravu k otázce zkráceného jednání tohoto tisku. Písemnou přihlášku nemám. Hlásí se někdo z místa? Není tomu tak. V tom případě končím rozpravu a přednesu návrh usnesení:

 

"Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona o mimořádném příspěvku zaměstnanci při nařízené karanténě, sněmovní tisk 1153, ve zkráceném jednání."

Zahájil jsem hlasování číslo 8 a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 8, přítomných 100, pro 71, proti nikdo. Návrh byl schválen.

 

Můžeme tedy pokračovat ve zkráceném jednání s projednáním tohoto tisku. Požádám paní ministryni práce a sociálních věcí Janu Maláčovou, aby zaujala místo u stolku zpravodajů. O totéž požádám paní poslankyni Alenu Gajdůškovou, zpravodajku výboru pro sociální politiku, která je také přítomna a připravena. Paní ministryně z pověření vlády přednese úvodní slovo. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych krátce představila vládní návrh zákona o mimořádném příspěvku zaměstnanci při nařízené karanténě. Říkáme tomu zkráceně izolačka. Cílem tohoto návrhu je motivovat lidi k testování, nahlašování kontaktů a vstupů do karantény nebo izolace, což by mělo zamezit dalšímu šíření infekce mezi lidmi.

Jen jedna třetina lidí s příznaky nebo po rizikovém kontaktu jde na testy. To považujeme opravdu za velmi nízké číslo, které komplikuje boj s pandemií. Lidé také v případě onemocnění COVID-19 nahlašují méně kontaktů, než odpovídá skutečnosti. V průměru lidé při trasování nahlašují pouze jednu osobu, se kterou byli v epidemiologicky významném kontaktu. Například za listopad až leden se průměrný počet nahlášených kontaktů při trasování pohyboval v rozmezí 0,7 až 1,3 kontaktu. V průzkumech přitom lidé uvádějí pět šest kontaktů za týden, a to bez roušky a na více než 15 minut. Jak je to možné? Vysvětlení je nabíledni. Obava z testování nebo také obava z toho, že pošlete do karantény své nejbližší, své přátele a kolegy, a tím pádem je připravíte o výraznou část příjmů.

My se právě domníváme - je to vládní návrh zákona - že propad příjmu je jedna z příčin nízké motivace. Myslím si, že se tomu nelze divit. V případě karantény či izolace dostanou lidé 60 % redukované hrubé mzdy. Například člověk s minimální mzdou přijde za deset dní v karanténě o více než 2 500 korun, u člověka s příjmem 20 000 hrubého dochází k poklesu příjmu o více než 3 000 korun atd. atd. Konkrétní částky můžu pak vyjmenovat. (V sále je velký hluk, ministryně se odmlčela.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Paní ministryně, já vám rozumím. Požádám sněmovnu o klid. Nenuťte mě, abych jmenoval jednotlivé kolegy a kolegyně. Pokud máte jiné téma, než je tisk 1153, prosím, zásadně v předsálí! Prosím, pokračujte.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Právě na tento výrazný propad příjmů reaguje izolačka. Naším návrhem chceme občany motivovat a zlepšit finanční situaci těch, kteří se chovají zodpovědně, zůstávají v izolaci a jsou za to dnes bohužel trestáni výrazným poklesem příjmů. Zodpovědné chování nesmíme trestat. O tom jsem přesvědčena. Díky izolačce by se lidé neměli obávat testování či nahlašování skutečného počtu kontaktů. Tento zákon je tak podmínkou pro opravdu funkční trasování. (Hluk a neklid v sále trvá.)

Teď mi dovolte, abych vám krátce představila principy. Dle našeho návrhu bude zaměstnavatel vyplácet zaměstnanci k náhradě příjmu navíc bonus v maximální výši 370 korun za každý kalendářní den karantény nebo izolace. Tento příspěvek bude zaměstnavatel vyplácet po dobu nejdéle 10 kalendářních dnů.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Takže já vás ještě jednou přeruším a požádám kolegy a kolegyně o klid. Prosím, pokračujte.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Jste tam... jak v lavicích ve škole si povídáte.

Tyto zvýšené náklady na mimořádný příspěvek nepůjdou k tíži zaměstnavatele, to považuji za velmi důležité. Zaměstnavatelé si vyplacený příspěvek odečtou z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Nemusíte podávat žádost, celý mechanismus je pro zaměstnavatele velmi jednoduchý. Výše bonusu 370 korun, a je to až 370 korun, vychází z dohody v rámci sociálního dialogu, velmi si toho cením a jsem ráda, že jsme se se zástupci zaměstnavatelů a zaměstnanců, to znamená s odbory, dohodli a našli jsme shodu a společnou řeč.

Bonus ve výši až 370 korun by měl dorovnat ušlý příjem všem zaměstnancům s příjmem do 28 000 korun, celkově by tak měla izolačka dorovnat ušlý příjem v případě karantény či izolace plně až 1 380 000 zaměstnanců. Ochota nechat se vytrasovat a zavřít do karantény je dnes totiž příliš malá a jsem si jista, že zavedením návrhu tohoto bonusu ji zvýšíme.

Často padají dotazy a připomínky k možnému zneužívání, velmi často to debatě dominuje, proto je důležité říci, že ani bonusem nikdo nebude mít vyšší příjem, než kdyby plně pracoval. Pro tento bonus jsme totiž nastavili strop ve výši 90 % hrubé mzdy, což je 100 % redukovaného vyměřovacího nákladu. Ani při zavedení izolačky tak nikdo nebude finančně motivován k tomu, aby nešel do práce a jen kvůli bonusu nastoupil do karantény, případně uměle nahlašoval osoby ze svého okolí.

Kolegyně, kolegové, dovolte, abych to shrnula. Tato finanční motivace má podporu nejenom v rámci sociálního dialogu, ale také mezi odborníky vládního NERVu. Náklady jsou velmi přiměřené. Pokud se často uvádí, že náklady na plošný lockdown, to znamená na plošnou uzávěru ekonomiky se pohybují ve výši 2 miliard korun denně, tak náklady na izolačku budou při současném průměrném počtu karantén stát zhruba 400 milionů korun za měsíc. To znamená, že pokud očekáváme platnost po dobu tří měsíců, tak se pohybujeme na úrovni nákladů 1,2 miliardy korun. Nemusím asi zdůrazňovat, že izolačka tak může být relativně jednoduchým a levným řešením, jak ven z nekonečné uzávěry ekonomiky, která je několikrát, nebo několika desítekkrát násobně dražší, o škodlivosti plošných uzávěr zde asi nepotřebujeme diskutovat.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, prosím vás o podporu tohoto tolik potřebného zákona, který je výsledkem nejenom jednání na politické úrovni, ale právě i v rámci dialogu se sociálními partnery, v rámci boje s pandemií byla prosazena celá řada restrikcí, proto považuji za velmi důležité, abychom přijali také tuto změnu, která jde pozitivní cestou a motivuje občany k zodpovědnému chování, nikoliv abychom pouze trestali, zakazovali a strašili. Velmi vám děkuji za podporu tohoto návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já děkuji paní ministryni práce a sociálních věcí Janě Maláčové za její úvodní slovo. Připomínám, že ve zkráceném jednání podle § 99 odst. 5 a odst. 6 se nekoná prvé čtení návrhu. Přejdeme tedy ke druhému čtení s tím, že výbor pro sociální politiku, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 1153/1. Požádám zpravodajku paní poslankyni Alenu Gajdůškovou, aby nás informovala o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Paní zpravodajko, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Vážený pane předsedající, vážená vládo, paní poslankyně, páni poslanci, projednávaný návrh zákona byl doručen Poslanecké sněmovně 9. 2. 2021 spolu s žádostí projednat tento návrh zákona v legislativní nouzi podle § 99. Paní ministryně již podrobně návrh představila. Já jenom připomenu, že zásadním obsahem je příplatek k čerpání nemocenské ve výši 370 korun na den pro zaměstnance k výplatě nemocenské po dobu 10 dnů v karanténě nebo v izolaci. Vyplácí zaměstnavatel a tento příplatek si dále odečítá z odvodu na sociální pojištění, jde to tedy na úkor Ministerstva práce a sociálních věcí. Toto ustanovení bude platit bude od 1. 3. do 31. 5. 2021 pro všechna infekční onemocnění. Cílem, jak už bylo řečeno, je motivovat lidi, aby se karanténám a izolacím nevyhýbali, snížilo se množství sociálních kontaktů a zamezilo se tak šíření infekcí, zejména COVID-19.

Výbor projednal tento návrh 10. 2. 2021. Debata byla v podstatě ve třech okruzích, debatovalo se o délce, po kterou se poskytuje příplatek k nemocenské, dále o zahrnutí osob samostatně výdělečně činných ve dvou variantách, těch, kteří si neplatí nemocenské a těch, kteří jsou účastníky nemocenského pojištění, a dále byla debata i o možnosti zneužívání karantény.

Po úvodním slově ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové, náměstkyně ministryně práce a sociálních věcí Dany Roučkové, zpravodajské zprávě poslankyně Aleny Gajdůškové a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR

I. navrhl Poslanecké sněmovně, aby se konala obecná rozprava o návrhu zákona;

II. navrhuje Sněmovně, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;

III. navrhuje Sněmovně, aby své jednání k tomuto návrhu zákona ukončila nejpozději do 19 hodin dne 11. února 2021;

IV. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona o mimořádném příspěvku zaměstnanci při nařízené karanténě, sněmovní tisk 1153;

V. výbor zmocnil zpravodajku výboru, aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy.

Toto usnesení ještě obsahuje ustanovení, respektive část, která je směřována vůči Ministerstvu práce na sociálních věcí. Výbor VI. žádá ministryni práce a sociálních věcí, aby v termínech 3. května 2021 za měsíc březen, 1. června 2021 za měsíc duben, 1. července 2021 za měsíc květen zaslala poslancům výboru informaci o počtu vyplacených mimořádných příspěvků zaměstnancům při nařízené karanténě a celkovou výši vyplacených příspěvků za příslušný měsíc spolu se srovnáním za předchozí měsíc.

Při jednání výboru byly projednávány, jak jsem hovořila o těch okruzích, pozměňovací návrhy, které předložila paní poslankyně Richterová, a bylo přijato usnesení, které jsem vám teď představila. V průběhu včerejška - dneška ještě byly do systému vloženy další pozměňovací návrhy, které, předpokládám, jejich předkladatelé odůvodní, a já se k nim vyjádřím a stejně asi paní ministryně v závěru tohoto projednávání. Zatím děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní zpravodajce a poznamenávám, že Poslanecká sněmovna může upustit od obecné rozpravy, ale protože výbor navrhl, aby se obecná i podrobná rozprava konala, tedy budeme muset o tom rozhodnout.

 

Já zagonguji, abych přivolal ty, které jsem požádal, aby vedli jiné diskuse než k tisku 1153, mimo sál, a o tom, že povedeme obecnou i podrobnou rozpravu, rozhodneme v hlasování číslo 9, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro to, abychom vedli obecnou i podrobnou rozpravu? Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování číslo 9 přítomno 100, pro 64, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Povedeme tedy obecnou rozpravu, kterou otevírám. Mám do ní v tuhle chvíli pět přihlášek. Jako první je přihlášená paní poslankyně Alena Gajdůšková, ani nemusí využít své přednostní právo jako zpravodajka, ale je to její vystoupení v rozpravě s jejím stanoviskem. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Děkuji ještě jednou za slovo. Vážený pane předsedající, dovolte, abych se v této chvíli jako řadová poslankyně vyjádřila k předkládanému návrhu zákona.

Při jednání výboru byla i debata o možném zneužívání, o jakési nespravedlnosti v tom, že by k nemocenské, k řádné nemocenské, měl být dán příplatek. Můžeme to tak vnímat. Ale víte, já jsem nezapomněla dobu, kdy jsem měla ten běžný příjem a v té době dvě děti na vysoké škole. Já jsem si v té době být nemocná prostě nemohla dovolit, protože výpadek na 60 % příjmu prostě znamenal velké a velké problémy přesto, že člověk třeba nějakou rezervu měl. A to je ten problém. Máme dneska už analýzy, že 34 % lidí covid přechází, nehlásí se k němu, chodí mezi ostatní. Já věřím tomu, že roušky alespoň trošku zamezují přenosu infekce, ale dobře to není. A jestli se chceme vypořádat s touto infekcí, která nás všechny už skutečně ničí, tak je nutné udělat všechna možná opatření, abychom šíření té infekce zabránili, abychom se mohli znovu vrátit k normálnímu běžnému životu.

Takže prosím, skutečně podpořme tento návrh. Věřím, že povede k tomu, že lidé budou respektovat to, že mají zůstat doma, že mají 14 nebo 14 dnů karantény, která je potřebná, vydržet tak, aby nenakazili ostatní a aby se nemoc přestala šířit.

Ještě v této chvíli velmi rychle představím pozměňovací návrhy, které jsem předložila spolu s panem kolegou Romanem Onderkou k tomuto návrhu zákona.

První se týká hlášení volných pracovních míst. Je to pozměňovací návrh, který směřuje spíš do budoucnosti a má za cíl vytvořit situaci k tomu, aby úřady práce uměly už v této chvíli připravovat cílenou aktivní politiku zaměstnanosti, pokud by nám pomaličku - a já doufám, že to nebude rychleji, nicméně měli bychom být připraveni - narostla nezaměstnanost. Důvodem předkládaného materiálu, ke kterému se potom přihlásím v podrobné rozpravě, je, aby měl úřad práce relevantní přehled o nově vytvořených či uvolněných pracovních místech ve svém územním obvodu, tedy aby měl k dispozici reálnou a aktuální nabídku volných pracovních míst zaměstnavatelů. V pozměňovacím návrhu se současně navrhuje automatické vyřazování volných pracovních míst po třech měsících, jejich vedení v evidenci s možností prodloužení evidence na základě žádosti zaměstnavatele, a to nejvýše o další tři měsíce.

Další pozměňovací návrh vychází z problémů, na které jsme narazili již na jaře při první vlně pandemie. My jsme si asi většinově mysleli, že většina lidí má příjmy buď jako osoby samostatně výdělečně činné, nebo jako zaměstnanci, ať už na plný, nebo zkrácený úvazek. Na jaře se ukázalo, že je spousta a spousta lidí, kteří svůj příjem mají dán tím, že skládají dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti. A vzpomeňte si, měli jsme velké a velké problémy, jak vůbec o těchto lidech vědět, a samozřejmě s tím souvisel problém, jak jim pomoci, jak jim kompenzovat výpadky příjmů. Proto další pozměňovací návrh se týká evidence nepojištěných dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a zaměstnání v pracovním poměru malého rozsahu. Jde o to, aby zaměstnavatelé měli povinnost tyto dohody hlásit a ve svém důsledku to určitě bude znamenat omezení šedé ekonomiky a zneužívání těchto dohod. Určitě si přejeme a víme, že tyto dohody - a tak to bylo myšleno, proto jsou v právním řádu - byly myšleny jako možnost přivýdělku, ať to byli senioři, maminky na mateřské, studenti atd. Ale bohužel, říkám, zvrhlo se to a já mám informace z terénu, že tyto dohody jsou skutečně velmi a velmi zneužívány. Je to svým způsobem nevolnictví pro ty lidi, kteří takto jsou nuceni fungovat, a je to nekalá konkurence ze strany firem, které nezaměstnávají lidi, a tudíž jim neposkytují plnou právní ochranu tak, jak to říká zákoník práce, ale prostě jsou první na řadě, mohou je kdykoli propustit atd. K tomu tedy směřuje druhý pozměňovací návrh. Já se k nim potom přihlásím v podrobné rozpravě.

Děkuji za pozornost a ještě jednou prosím o podporu tohoto návrhu zákona a zvážení podpory těch pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Aleně Gajdůškové. Nyní vystoupí pan poslanec Jan Chvojka, připraví se paní kolegyně Richterová.

Podle § 19 zákona o jednacím řádu napomínám kolegy Lubomíra Volného a Mariana Bojka a žádám je, aby si nasadili roušky, když jsou tady, aby respektovali nařízení vlády i hygienická opatření tady ve sněmovně.

Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Chvojka: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Hezké skoro poledne. Kolegyně, kolegové, já bych chtěl tady krátce odůvodnit pozměňovací návrh, ke kterému se potom formálně přihlásím v podrobné rozpravě. Je to pozměňovací návrh, který byl vytvořen na půdě Ministerstva práce a sociálních věcí a který už jsem načetl k zákonu o zaměstnanosti, respektive k novele zákona o zaměstnanosti, nicméně tam nevíme, jak dlouho ještě bude trvat legislativní proces, tudíž si myslím, že reálnější cesta z hlediska schválení a rychlosti je pokusit se ten pozměňovací návrh ne navrhnout, to tak činím, ale schválit dnes v rámci projednávání tohoto tisku.

Pozměňovací návrh, který tímto podávám, a ještě se k němu přihlásím, ruší některá platná, ale dosud neúčinná ustanovení, která se týkají takzvaného Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí od 1. 1. příštího roku, to znamená, od roku 2022. Tento systém měl být rušenými ustanoveními rozšířen nově především o registry pojištění a registry zaměstnavatelů, jejichž správcem je desítky let Česká správa sociálního zabezpečení. Tato změna se bohužel v čase ukazuje jako nepromyšlená, nesystémová a také nelogická a bohužel technicky komplikovaně realizovatelná.

Realizace této změny by si vyžádala značné investice a v žádném případě není technicky možné je realizovat k 1. 1. příštího roku. Reálný přínos této změny navíc v zásadně žádný není. Již nyní Česká správa sociálního zabezpečení poskytuje informace elektronicky celé řadě subjektů, a to jak v rámci resortu práce a sociálních věcí, tak mimo něj, a i nadále pracuje na rozvoji v této oblasti. Příkladem je například ePortál České správy sociálního zabezpečení, který průběžně reflektuje současnou strategii eGovernmentu v České republice.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Přeji hezké poledne. Nyní tedy požádám o vystoupení v obecné rozpravě paní poslankyni Olgu Richterovou a připraví se paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Olga Richterová: Dobrý den, děkuji za slovo. Vážené kolegyně a kolegové, jsem ráda, že se na toto jednání konečně dostalo téma pozitivní motivace pro všechny, kteří jdou zodpovědně na testy a kteří se nechají nahlásit a vytrasovat. Schválně to říkám takto: se nechají, protože si lidé takto volají, ptají se, můžu tě říct? Můžu promluvit o tom, že jsme byli v úzkém kontaktu? A tohle chceme změnit. O co jde? Není možné toto zařídit pouze pro zaměstnance, pouze pro ty, kteří sice nyní mají nízkých, ale alespoň těch šedesát procent, byť to je redukované, byť v reálu to je spíše padesát procent čisté mzdy, ale pořád to něco je, a zapomenout na živnostníky.

Proto předkládám dva pozměňovací návrhy. Řešení, které tady je předložené, určitě nějak pomůže, určitě nějak situaci zlepší, ale je to pořád snad ne ani polovičaté, ale jenom takové třetinkové řešení. Opravdu hlavní věc je, aby živnostníci, kteří nyní mají nulu, nulu kompenzací, protože i když si platí zodpovědně nemocenské pojištění - to je samozřejmě jenom část z nich, ale pořád to je významná část, pořád jsou to desetitisíce, možná statisíce lidí, co si platí nemocenské jako živnostníci - tak tito lidé dnes nemají prvních čtrnáct dní žádné nemocenské čili ani nic v karanténě.

O tyto lidi nyní jde, protože pokud nedostanou alespoň nějaký příspěvek, tak se jejich motivace zase nijak nezvedne. Pokud chceme opravdu reálně tyto poslední tři měsíce, doufejme, do proočkování podstatné části populace a zejména nejstarších seniorů zvládnout, musíme adresovat právě živnostníky. Abyste nebyli, vážené kolegyně a vážení kolegové, v morálním dilematu, zda je možné pozitivně motivovat i ty, kteří si neplatili nemocenské pojištění, tak předkládáme dvě verze toho pozměňovacího návrhu.

Jedna verze je užší, skutečně podle mě naprosto férová pro ty, kteří platili pojistné, tak ať mají také šanci dostat pozitivní motivaci. Já vám to schválně přečtu. Znamená to vlastně rozšíření nároku na kompenzační bonus pro ty osoby, které sice nemají zakázanou činnost, nejsou subjekty, které mají nárok na kompenzační bonus jako takový, ale aby na to dosáhli, pokud jim je nařízena izolace nebo karanténa. Jde o řešení, které by vyplývalo z mediálních prohlášení paní ministryně financí Schillerové a budu ráda, pokud se k tomu, paní ministryně, tady vyjádříte. Super, že se k tomu vyjádříte, jsem ráda. Jde zkrátka o to, že pokud necháme propadnout živnostníky, kteří jsou mimo kompenzační bonus, a těch je opravdu hodně - všichni víme, jak přísná je Finanční správa na to, kdo má nárok, tak v ten okamžik nám chybí faktor pozitivní motivace pro velice významnou část pracovně činných obyvatel. To je tedy užší varianta, užší pozměňovací návrh.

A pak je tady širší, který by uznával to, že situace u nás je velice napjatá, a řekla bych, kvůli boji s pandemií má smysl dát pozitivní motivaci všem živnostníkům. Prostě jsme to předložili, jsme přesvědčeni, že situace je tak objektivně napjatá, že toto má smysl, ale zvažte to, prosím, vážené kolegyně a kolegové. Ještě jednou to shrnu. Jde o to, že tak, jak je nyní navržen zvýšený kompenzační bonus podle toho, co lítá médii, stále ale nepokrývá ty, kteří na něj nárok nemají v okamžik, kdy onemocní a jsou prokazatelně buď nemocní s covidem, anebo v karanténě nařízené epidemiologicky, ne že si to sami řeknou, ale nařízené. Takže to je ta klíčová věc.

A pak ještě jedna věc - to je menší pozměňovací návrh čistě pro situace, kdy reálně někdo má příznaky delší dobu, ale třeba už není tak nemocný a říká si: Já bych do té práce klidně zpátky mohl - aby, pokud to uzná lékař, mohl být doma čtrnáct dní místo deseti za zvýšenou částku. Tak to je takový drobnější pozměňovací návrh, vycházející z reálných zkušeností, že u některých lidí je průběh odlišný, a i když už nejsou vyloženě práce neschopní ve smyslu, že by jim bylo tolik zle, stále by mohli být nebezpeční svému okolí, a aby nebyli motivováni tuto situaci zamlčet, abychom je naopak pozitivně motivovali v případě, že nemůžou vykonávat práci z domova, na home office, i tak vydržet. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tady mám jednu faktickou poznámku. Na tu se hlásí pan poslanec Martin Jiránek a potom s přednostním právem je připravena paní ministryně Alena Schillerová. Pane poslanče, prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Martin Jiránek: Dobrý den, kolegyně, kolegové, děkuji za slovo. Já bych chtěl podpořit Olgu Richterovou v tom, že vhodnější pro řešení epidemie a toho cíle, který chceme dosáhnout, to znamená, aby lidé, kteří jsou nemocní, s co nejvyšší pravděpodobností zůstávali doma, dodržovali karanténu, má smysl dát finanční podporu i živnostníkům, kteří si nemocenskou neplatí, prostě všem. Pan ministr Havlíček mi před několika minutami venku řekl, že nový kompenzační bonus by se měl týkat zhruba 300 000 živnostníků a v porovnání s tím, řekněme, ten výrazně menší počet živnostníků, kteří budou oficiálně vytrasovaní nebo nemocní, tak to finančně je opravdu drobnost, ale výsledek pro epidemii, když se nám třeba během měsíce 20 000 nakažených nedostane ven, nebudou podnikat místo toho, aby zůstali doma, tak ten vliv to má velký. Počítali jsme to s epidemiology i modeláři, a pokud by se to podařilo napříč společností zavést, tak to má potenciál snížit R až o dvě desetiny.

Takže tím jenom apeluji na to, abyste se opravdu zamysleli a podpořili pozměňovací návrh, který poskytne dostatečnou finanční kompenzaci všem živnostníkům. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní s přednostním právem ministryně financí Alena Schillerová a připraví se v obecné rozpravě paní poslankyně Kateřina Valachová. Přihlásila jste se mi podruhé, paní poslankyně, vy chcete dvakrát vystupovat? Ne. Mám vás tady teď a potom ještě čtvrtou v pořadí. (Poslankyně Valachová hovoří mimo mikrofon.) Teď jsem vás neslyšel. Dobrý. Tak prosím. Já vás tedy odmáznu, to poslední, jo? Dobře. Teď jsem vás odmázl...

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Já děkuji, pane místopředsedo. Hned to bude, jen co si najdu přesný text.

Budu reagovat na paní poslankyni Richterovou. To samozřejmě nejsou jenom mediální vyjádření, já bych si těžko mohla dovolit něco říkat a něco jiného dělat. Takže my na té novele pracujeme, prochází teď připomínkovým řízením, v pondělí půjde na vládu. Není to novela, je to nový zákon, protože těch novel bylo ke kompenzačnímu bonusu už tolik, že jsem rozhodla, že to bude nový zákon. A já si nemyslím, že by byl zas tak přísný. Ta jarní vlna - dostal skoro každý kompenzační bonus. Už jenom to, že máme vyplaceno k dnešnímu dni kolem 26 miliard a zprocesováno asi 1,5 milionu žádostí na Finanční správě, mluví samo o sobě. Samozřejmě, podzim byl nastaven trochu přísněji, protože jsme vycházeli z toho, že se postupně jednotlivé obory uzavíraly, a i proto jsem rozhodla, že se udělá nový zákon, že se tam dá ta větší, jak jsme se dohodli politicky na vládě, větší denní kompenzace, že se tam sníží procento z 80 na 50 %, a teď vychytáváme se svazy, s komorami a samozřejmě i se Svazem měst a obcí a s hejtmany, kteří mně píší, celý ten zákon i formu kompenzací.

Ale teď k vaší otázce nebo k tématu, které jste tu otevřela. Samozřejmě řešíme tam i tento problém. To nebylo tak úplně jednoduché, protože máte dvě skupiny: první skupina jsou živnostníci, kteří mají zakázanou činnost nebo omezenou činnost, takže dosáhnou na kompenzační bonus. Od 1. února budeme navrhovat 1 000 korun denně. Tam se domníváme, že není třeba nic řešit. Pokud pobírají kompenzační bonus, nebudeme řešit, to se asi shodneme, to je jasné.

A pak je skupina, na kterou cílíte. To je skupina těch, kteří nemají omezenou činnost, normálně podnikají a musejí do karantény. A tam navrhujeme ustanovení, aby se jim dával kompenzační bonus za každý den v karanténě. Ale říkám, pořád ještě probíhá připomínkové řízení, za každý den v karanténě ve stejné výši, 370 korun na den tak, jak je navrhováno v tomto zákoně. Ale aby to pobírali, prokázali by to buď nařízením karantény, nebo neschopenkou, to tam ještě teď technicky dolaďujeme. Bude to v zákoně o kompenzačním bonusu. Ale navrhujeme v této fázi, aby se to týkalo těch, kteří jsou nemocensky pojištěni. Máme tam obě varianty, i těch, i těch, ale já se kloním spíš k té restriktivnější variantě, říkám to úplně upřímně, v této chvíli. Ale říkám vám, dolaďujeme to a na vládu půjde tento zákon v pondělí do Sněmovny, pokud se tady domluvíme. Bavila jsem se s panem předsedou Faltýnkem, že by to bylo tuším 18. i s rozpočtem, 18. ve stavu legislativní nouze, ale to jsou všechno věci, které ještě nějak běží. Takže máme to nastaveno v tomto zákoně.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní opět jedna faktická poznámka a bude to pan poslanec Martin Jiránek a připravena je paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Martin Jiránek: Moc děkuji, paní ministryně, za vysvětlení vašeho pohledu. Já bych chtěl doplnit: Těch 370 korun dostane běžný zaměstnanec k již nemocenské, kdežto OSVČ - já vím, ale ta myšlenka je v tom, že my chceme, aby OSVČ opravdu zůstal doma. A pokud dostane za 14 dní karantény nebo nemoci 5 000 korun, tak vám garantuji, že velká většina z nich prostě do práce půjde, protože ty peníze potřebuje.

Vedle kolega, který je zavřený, dostane za tu dobu 15 000, a ten, kdo je nemocný a po kterém my chceme, aby o dobré vůli, protože on třeba nemá žádné velké příznaky, aby zůstal doma, tak dostane 5 000 a ještě z toho bude muset odvádět odvody. To znamená, poměrově zase něco odvede, za těch 14 dní polovinu peněz. Takže vy mu necháte 2 500 na 14 dní a chcete po něm, aby 14 dní zůstal doma, i když mu nic není. Ale on 14 dní místo toho půjde do práce a bude to roznášet.

Takže já fakt apeluji na to, abychom se zamysleli - nejsou to stovky miliard, jsou to peníze pro řádově tisíce, desítky tisíc lidí jednou za nějakou delší dobu, ten člověk nebude v karanténě půl roku. Tak pokud chceme tu epidemii nějak zvládat, zamysleme se nad pozitivní motivací komplexně, a ne takovéhle drobnosti. Opravdu, dejme jim pořádné peníze, klidně něco podobného, jako berou ti kompenzovaní zavření. A pak jim řekněme: udělejme ten obchod, stát s tebou dělá obchod, dohodu, zůstaň doma a my ti dáme dostatek peněz. Protože my chceme, abys to neroznášel. (Reakce ministryně z místa.) Ale to dostane jenom ten, který si ji platí, ano, ale tu si platí jedna čtvrtina.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Čas, pane poslanče! Klidně se přihlaste znovu. A nyní s faktickou paní poslankyně Olga Richterová. Prosím, máte slovo, paní poslankyně, dvě minuty.

 

Poslankyně Olga Richterová: Děkuji za slovo. Já jsem velice ráda, že paní ministryně zohlednila v přípravě zákona tuto naši klíčovou připomínku. Těší mě, že to vzali v potaz. Nicméně znovu zopakuji: To opravdu důležité sdělení je, v současné době nemocenské pojištění pro živnostníky funguje tak, že prvních 14 dní nic nikdy nedostanou. Je to prostě veliký rozdíl oproti zaměstnancům. A proto platí to, co tady říkal můj kolega předřečník, že živnostník, který by dostal podle tohoto návrhu, který alespoň už zohledňuje, že i živnostník, který neobdrží kompenzační bonus z titulu zavřeného provozu, má mít nějakou pozitivní motivaci, tak dostane skutečně jenom 370 na den. Jen a pouze 5 000 za 14, 15 dní, ale z toho odvede 2 500 poměrově na sociálním a zdravotním, prostě na odvodech, zpátky. 5 000 to je za celý měsíc pro živnostníky na odvodech. A na tom chci ukázat: to je opravdu, opravdu velice málo v situaci pandemie, v té situaci, kdy lidem už došly úspory.

Já bych vás velmi chtěla požádat o zvážení, zda těch 370 by nebylo mnohem užitečnější pro naši celou zemi vzhledem k tomu, jaké jsou náklady na celkový lockdown, jaké jsou náklady na celkové zvládání pandemie. Těch 370 dát epidemiologicky nařízeným karanténám u živnostníků všem a covidovým pacientům. A u těch, kteří si platí nemocenské, to zvednout na 500 korun, aby to bylo alespoň o něco více motivující. Prostě dát výjimečné situaci výjimečná pravidla. A říkám to proto, že potřebujeme zejména tuto skupinu obyvatel namotivovat. A peníze fungují.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní ještě jedna faktická poznámka opět pan poslanec Martin Jiránek. Tak prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Martin Jiránek: Děkuji. Olga Richterová už to částečně dovysvětlila. Tady je opravdu o tom, že já chápu, že vy chcete nějakým způsobem reagovat na ty, kteří si tu nemocenskou platí. Já to chápu, ale vždyť přece ten hlavní - a mluvila o tom paní ministryně - ten hlavní motiv je udržet ty lidi doma. A to není o tom, jestli: Ty, ty, ty, ty si neplatíš nemocenskou, tak my ti nic nedáme. Je to přece o tom: My chceme udržet ty nemocné doma! Prostě přehoďte si pohled na tu situaci a nějakým způsobem lidem řekněte: Tady máte dost peněz navíc, ještě když ti strháváme odvody, abys těch 14 dní aspoň nějak doma přežil, a fakt nechoď do práce, protože my nechceme, abys to roznesl mezi dalších 5, 10, 15 lidí. Nemá smysl to dát jedné čtvrtině živnostníků, kteří si platí nemocenskou, jako odměnu. My přece to myšlení musíme přehodit a říct to obráceně. Já už nevím.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní s přednostním právem paní ministryně Alena Schillerová, prosím.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo. Pane poslanče, já se tady nebudu hrdlit o pár korun. Nebudu tady ani nic slibovat. Věřte, že to zvážíme, porovnáme, budeme hledat nějakou primární spravedlnost. Na druhé straně mám velkou pochybnost o tom, že skutečně dosáhneme toho, o čem tady mluvíte, ale nebudu to tady nějakým způsobem snižovat.

Na druhé straně věřím, že i vy zvážíte, když my tady zvažujeme i určité vaše požadavky, a to není jenom v souvislosti s tímto zákonem, tady se skutečně bavíme o poměrně nízkých částkách, ale i s jinými návrhy, které zaznívají, ať už ke kompenzačnímu bonusu, a upozorňuji na to, že bude důležité také rozhodovat o novele zákona o státním rozpočtu, takže věřím, že tato témata spojíme dohromady. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí paní poslankyně Kateřina Valachová a připraví se paní poslankyně Hana Aulická. Tak prosím. (Nesouhlasné hlasy ze sálu.) Ne, ne, ne, já jsem omylem odmázl paní poslankyni Kateřinu Valachovou, protože byla přihlášena dvakrát, a ono to v systému nejde odmáznout odzadu. Tak prosím.

 

Poslankyně Hana Aulická Jírovcová: Pane předsedající, jestli vás můžu jenom poopravit, paní kolegyně musela odejít na vystoupení do rozhlasu, a proto se vlastně znovu přihlásila na konec. A jinak já jsem tedy Aulická, takže jestli dovolíte, tak bych teď hovořila.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Ne, to vím. Tak ještě jednou. Paní poslankyně Kateřina Valachová byla v pořadí. Naskočila mi tam ještě jednou jako čtvrtá, to znamená byla první a čtvrtá, takže já jsem ji chtěl odmáznout jako čtvrtou, což ovšem v systému nejde, takže se to odmázlo z prvního místa. Poznamenal jsem si ji. Já jsem neměl od paní poslankyně Kateřiny Valachové řečeno, že se z důvodu vystoupení v Českém rozhlasu odhlašuje z prvního místa, a potom jsem viděl vás jako poslankyni Aulickou, tu znám, proto jsem vás následně vyzýval. Já o své vůli nemohu nevyzvat paní poslankyni Valachovou, pakliže tam byla přihlášena. Takže jsem ji vyzval, vysvětlilo se to, takže, prosím, teď máte slovo a paní Kateřina Valachová zůstává nyní na třetím místě. Prosím. Takže já mám řízení pod kontrolou, nebojte. (Veselost napříč sálem.)

 

Poslankyně Hana Aulická Jírovcová: Děkuji, pane předsedající. Věřím, že blondýny vás už nebudou mást.

Dovolte, abych přistoupila ke svému vystoupení. Každopádně, vážené kolegyně, vážení kolegové, za poslanecký klub KSČM se samozřejmě chceme vyjádřit k tomuto návrhu.

Já musím říci na rovinu, že mě dráždí přirovnání paní ministryně Maláčové k takzvané izolačce. To opravdu nevím, jak vyhovuje vám, ale mně tedy na první pohled připomíná trošku něco jiného. A zároveň bych chtěla říci, že odůvodnění tohoto návrhu, to, abychom motivovali lidi se testovat a zůstávat doma v karanténách, mi přijde, že toto opatření prostě fungovat nebude. To je jedna věc.

My samozřejmě vnímáme, že v systému v praxi opravdu lidem dochází finance, lockdown je už hrozně dlouhý a bylo tady i řečeno v předchozí diskusi, že především OSVČ, lidi podnikající a samozřejmě i zaměstnanci, kteří řeší svoji situaci, opravdu třou bídu s nouzí a veškeré prostředky, které třeba měli, už dávno vyčerpali. Je pravda, že bychom se měli podívat na tuto oblast, jak to vychází v praxi a kdo je na tom opravdu v současné době nejhůře.

Každopádně si myslím, že i tato novela nebo respektive tento přístup může přinést v praxi i daleko více problémů. Neříkám, že to není možná správný pohled, jak dostat mezi naše občany peníze, ale prvotní důvod, proč to děláme, to, že budou chodit na testy, ten přínos bude téměř nula. Já si za tím stojím. My jsme to diskutovali a opravdu ti lidi to takhle nevnímají. A zároveň za nás bychom viděli, kdyby těch 370 korun bylo opravdu pro ty nízkopříjmové zaručeno, ale to tak prostě není. Ti naopak budou mít tyto dávky nebo tuto částku krácenou, a ti lidé, kteří, nechci říct, že to nepotřebují, bude to pro ně určitě milé v každém případě, ji dostanou celou. A to si myslím, že už do toho vnáší nespravedlnost. Nebo dobře, při 28 000 a výš to už taky nedostanou, ale na druhou stranu si myslím, že právě u těch, kteří nebudou plnit tu částku, u těch nízkopříjmových, tam se bude krátit. Takhle jsem to četla, takhle to vnímám. A pokud vím, paní ministryně o tom tak i hovořila. Možná nám to vyvrátí, budu dál sledovat její vystoupení.

Jsem ráda, že tady zazněla i část paní ministryně Schillerové versus zástupci Pirátů, protože i nás zajímala oblast osob výdělečně činných, kteří si hradí pojištění a kteří zároveň nemají ukončenou možnost svého provozu, protože i tam si myslíme, že by nějaký nárok opravdu měl být, i když oni to mají opravdu zcela jinak pojato. Říkáme si, jestli i 15 dní karantény, to, co navrhuje myslím paní kolegyně Richterová, by nebylo dobré také zavnímat, na druhou stranu je většinově stanoveno 10 dní.

Teď řeknu příklad. My třeba v Mostě máme mateřské školy, kde se díky špatnému průběhu nemocnosti u personálu automaticky prodlužuje karanténa, a je vidět, že ta nemoc, která nás tady provází, není taková ta jednoduchá chřipečka, kterou během tří nebo deseti dnů přechodíme. Víme všichni, bavíme se o tom dennodenně, že ty následky jsou ještě dlouhodobé, nejenom únava, ale i další věci, a opravdu ty lidi to i v následujícím nástupu do zaměstnání drtí. Je to samozřejmě potom i vidět na jejich dalším zdraví.

Já si ale myslím, že bychom konečně měli otevřít téma testování, protože s těmi zaměstnavateli mluvím, bavím se s nimi a oni nemají takový problém testovat, ale když si chtějí zakoupit antigenní testy, jeden stojí tři sta padesát korun. Když se chtějí jednou za tři dny nechat otestovat, většinou je objednávací systém zahlcený dopředu na čtrnáct dní. To znamená, když mají jak střední firmy, nebo i větší, ale nebo i menší tendenci nechat své lidi testovat aspoň jednou za pět dní, tak v reálu v současné situaci nemají možnost.

Proto jsem ráda, že se podařilo zařadit i na zdravotní výbor ten bod, abychom si vůbec řekli, jaké máme formy testování, nejenom antigenní, ale i PCR, a jaké jsou vlastně testy v České republice. A říkám to právě proto, že mám velké obavy, že velký tlak z Číny - to znamená ty, které se dneska používají, především PCR, jsou dováženy z Číny a dalších zemí - ale v České republice máme i společnosti, které dokážou ty testy také vyrábět, a myslím si, kdybychom s nimi dále diskutovali a debatovali, že by to možná bylo i za jinou částku, než jsou současné testy. Doufám, že na zdravotním výboru to bude příští týden takzvaný výkop, protože samozřejmě na tom záleží i třeba rozvolňování ve školách a to, co připravuje Ministerstvo školství s Ministerstvem zdravotnictví - aspoň v to doufáme - to, co chce dělat v rámci testování a pilotního programu testování dětí.

Za nás říkám rovnou, že pokud by se mělo testovat ve školách, budeme jenom pro neinvazivní způsoby. Já jsem byla se svou dcerou na testech, na PCR, je jí šest let a můžu vám říct, že už ji tam znovu nedostanu. Je to pro ně traumatizující a myslím si, že pokud to chceme do budoucna nějak řešit a opravdu testovat, tak za mě opravdu jenom neinvazivním způsobem, a proto je nutné se o tom bavit.

My dnes k tomuto tisku podpoříme pozměňovací návrhy pana poslance Chvojky a paní kolegyně Gajdůškové. Jsme s nimi ztotožněni a víceméně jsem je obhajovala i u vložení tisku takzvaného kurzarbeitu, protože si opravdu myslíme, že mají svou logiku a v systému i pro další budoucnost jsou potřebné. Jenom apeluji na to, co tady řekla paní ministryně Schillerová. Byla bych velmi ráda, kdyby to, co říkala, že se připravuje, ta legislativa, aby opravdu zohlednila i systém nějakých kompenzací u osob samostatně výdělečně činných, které pracují, které nemají uzavřenou provozovnu a samozřejmě odvádí sociální a zdravotní pojištění. Myslím si, že právě tato oblast a tito lidé patří k těm dnes nejvíce - musím to takto říct - poškozeným lidem, kterým se nedostává nebo se velmi málo pomáhá v rámci kompenzací. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní mám dvě faktické poznámky a potom s přednostním právem paní ministryně. Ale nejdřív ty faktické poznámky. Nebo jste na faktickou poznámku, paní ministryně? Ne ne. Takže faktické poznámky - nejprve paní poslankyně Olga Richterová, dále pan poslanec Vít Kaňkovský a pak s přednostním právem paní ministryně Jana Maláčová. Paní poslankyně, prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Olga Richterová: Děkuji za slovo. V těch dvou minutách bych ráda argumentačně odůvodnila motivaci lidí k testování a trasování. Paní poslankyně Aulická, moje předřečnice, říkala, že si nemyslí, že finanční motivace bude fungovat. My jsme za Piráty z těch stran, které u takovýchto věcí chtějí data, chtějí tu oporu. Ráda bych ocitovala to, co je známo z výzkumu PAQ Research, co si může každý najít, je to paqresearch.cz. Tam najdete analýzu ke ztrátě příjmu a /de/motivaci k sebeizolaci a testování. Vyplývá z toho, že právě pokud se zvýší finanční motivace, mnohem více lidí, a to 20 %, bude chodit na testy, nechá se vytrasovat.

Ještě jednou shrnu fakta. Dneska u nás testováním prochází jenom okolo jedné třetiny rizikové populace. Z trasování je průměrně hlášeno jenom, jako kdyby lidé měli okolo jednoho kontaktu, přitom očekávané by bylo, že lidé mají tři až čtyři epidemiologicky významné kontakty. A teď navíc nemocnice dlouhodobě reportují, že do nich chodí zhruba polovina lidí s těžším průběhem, kteří předtím vůbec nebyli na testu. To jsou všechno data, která dohromady ukazují, že lidé na testování nechodí.

Výzkum z PAQ Research můžu opravdu doporučit. Ukazuje, jak toto opatření může reálně zafungovat. Výzkumy v tomto směru jsou pro nás důležité, a proto to opatření tak prosazujeme a jsme rádi, že se tady konečně reálně diskutuje.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní faktická poznámka - pan poslanec Vít Kaňkovský a dále se ještě připraví na faktickou pan poslanec Martin Jiránek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Vážený pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně, kolegové, krátce k oběma předřečnicím. My za KDU-ČSL jednoznačně považujeme za důležité motivovat lidi k tomu, aby se chovali zodpovědněji právě v rámci karantény a případně izolace s onemocněním COVID-19. Podle mého názoru příspěvek a finanční motivace v tomto směru pomoci může. Jak moc to bude, samozřejmě ukáže praxe.

Ale navázal bych na to, co říkala ještě kolegyně Aulická Jírovcová, prostřednictvím pana předsedajícího. Co se týče testování, tady jsme hodně zaspali. Upozorňovali jsme na to už v jarní vlně 2020, že je potřeba jednak více testovat a více taky stratifikovat ty formy testů. My o tom budeme diskutovat příští týden na zdravotním výboru, nicméně není to první výkop. Už jsme o tom diskutovali minulý týden velmi podrobně na zdravotním podvýboru, který vede pan profesor Válek. Pokud dneska uvažujeme o testování ve firmách v masivnější podobě, to už jsme tady také měli mít na podzim a také jsme na to upozorňovali a vyzývali k tomu. Škoda že k tomu nedošlo.

A pokud se týká škol, naprosto souhlasím s kolegyní Aulickou Jírovcovou, že je potřeba vybrat neinvazivní formy testů. Pokud chceme, aby rodiče byli v klidu a aby děti posílali do škol, musíme vybrat takové testy, které budou pokud možno co nejvíc spolehlivé, ale budou bezpečné i v tom smyslu, že budou co nejméně invazivní. S tím naprosto souhlasím. A jenom možná na margo této věci: bylo by velmi dobře, kdyby na tom spolupracovalo Ministerstvo zdravotnictví s Ministerstvem školství, protože my si sice můžeme na zdravotním výboru leccos o tom popovídat, ale je potřeba, aby to bylo propojené právě i s Ministerstvem školství. To jenom na doplnění. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní na faktickou poznámku pan poslanec Martin Jiránek a poté s přednostním právem paní ministryně Maláčová, ale s tím, že jestliže bude nějaká další faktická, tak půjdete na faktickou. (Ministryně gestikuluje.) S přednostním jste chtěla? Jo, vy jste to chtěla zrušit. Aha, já jsem nerozuměl vašemu gestu. Dobře, děkuju. Tak prosím.

 

Poslanec Martin Jiránek: Děkuji. Já bych chtěl k paní kolegyni Aulické info ohledně té motivace. Na státech, jako je Dánsko, a na mnoha jiných, které se zaměřily na to, že třeba v rámci opatření zvedly nemocenskou na 100 % platu, se ukazuje, že v tom státě je compliance, jak se používá to slovo, soulad s opatřeními výrazně vyšší a lidé to dodržují, protože cítí určitý férový přístup státu k sobě. Říkat, že si myslíte nebo že předpokládáte, že se procento lidí, kteří by to dodržovali, nezvýší, nebo se nebudou chodit testovat kvůli tomu, že ty peníze dostanou, nebo se hlásit, to hnedka na začátku vůbec v dané situaci nepomáhá. Naopak by bylo dobré, kdybychom se nějakým způsobem sladili a opravdu komunikovali tuto myšlenku pozitivně všichni.

A jenom k těm testům. Tam určitě souhlasím. Jenom pro představu: Dánsko, které už jsem zmínil, provedlo testů zhruba 1,4-1,5 na osobu a my jsme teď na 0,45. Takže kdyby Dánové měli stejný počet obyvatel jako my, tak už mají 15 milionů testů na osobu (správně 15 milionů testů). A proto tam mají taky - teď nevím přesně kolik - ale násobně méně nakažených a násobně méně zemřelých. Takže souhlasím s tím testováním.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Petr Beitl a připraví se paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Beitl: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, mně tahle diskuze připadá trošku jako debata o karenční době. Karenční doba je taky takový na první pohled velmi pozitivní krok, ale když znáte situaci a dokážete odkrýt pokličku, jak pak ta situace vypadá v praxi a jaké zatížení systému a podnikatelů znamená, že na tom nic moc pozitivního není.

Tenhleten postup pokládám za sociální inženýrství. Vycházím z vlastních praktických zkušeností podložených názory mnoha podnikatelů, kteří mi napsali po mém prvním vystoupení k tomuto tématu ve Sněmovně. Potenciál zneužití tohoto opatření totiž není nijak ošetřen. Není ošetřeno ani řetězení karantény u jedné osoby. Z tohoto úhlu pohledu je i na první pohled chvályhodná snaha kolegyně Richterové, prostřednictvím pana předsedajícího, vtáhnout do systému živnostníky, aby to bylo spravedlivé, cosi, co tomu ještě navíc dává korunu. Zneužívání ze strany zaměstnanců může vést k vážným problémům v dosud fungujících firmách. Zneužívání ze strany živnostníků prakticky nestojí v cestě vůbec nic. Posílání do karantény je formální, kontrola dodržování karanténních podmínek neexistuje. Na rozdíl od paní ministryně Maláčové, prostřednictvím pana předsedajícího, vím, že motivace zůstat doma za 90 % mzdy může být pro mnohé velmi vysoká. K tomu všemu ještě celá administrace je přenesena opět na podnikatele, na zaměstnavatele.

Takže ještě jednou, je to sociální inženýrství. Každý pozměňovací návrh to jenom komplikuje a otevírá další cesty pro zneužívání. Nezodpovědní stejně nebudou dodržovat pravidla a doma nebudou. A abych nebyl jenom negativní, věřím, že hlavní motivací těch, co se dostali do kontaktu s infekcí, by měla být obava o vlastní zdraví, a především odpovědnost za zdraví svých blízkých.

Současně je ten návrh nefér vůči všem, kteří jsou dlouhodobě nemocní s jinými diagnózami. Je potřeba si poctivě říct, že skutečnou cestou z problémů jsou návrhy, které tady budeme probírat v rámci diskuze o prodloužení nouzového stavu, a především je to pevný systém a plán očkování.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vyzývám k vystoupení paní poslankyni Kateřinu Valachovou. Mezitím přečtu jednu omluvu. Ministr zahraničí Tomáš Petříček se omlouvá dnes od 11.45 do 13.00 z pracovních důvodů. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Vážený pane předsedající, kolegové, kolegyně, vážená vládo, já bych chtěla podpořit tento návrh, protože jsem přesvědčena o tom, že zvýšení příspěvku k nemocenské za karanténu nebo případnou nemoc v důsledku COVID-19 je správná cesta - samozřejmě nikoliv jediná, ale správná cesta - jak zajistit, abychom byli schopni uvést zemi zpátky do normálu a abychom zajistili bezpečí, v tomto případě zaměstnanců a zaměstnankyň.

Chci ale připomenout, že nejde jenom o to, abychom odstranili trestání za nemoc, které tedy zvláště v dobách pandemie pokládám za absolutně nepřijatelné. I když přisvědčuji svému předřečníkovi, že ano, souvisí to vůbec celkově s přístupem k tomu, jak máme zajištěnou v České republice nemocenskou, řekněme i mimo pandemii. Ale nechci se vracet k této debatě o obnovení nemocenské od prvního dne, ač si myslím, že tato věc nám právě v boji s pandemií pomáhá, a bylo by to určitě horší, kdyby tomu tak nebylo.

Nicméně současně chci přisvědčit předřečníkům - a budu se do určité míry opakovat, nicméně to tady chci znovu zdůraznit na Poslanecké sněmovně - že samozřejmě aby fungovaly věci na tisíc procent a boj s pandemií byl účinný, jenom zvýšení nemocenské nám nepomůže. To je otázka důstojnosti v nemoci, otázka toho, aby lidé dodržovali opatření, nebáli se hlásit kontakty. Ale ruku v ruce s tím musí jít testování, bezpečí na pracovištích, zajištění ochranných pomůcek, úprava počtu zaměstnanců na pracovištích. Zkrátka tyto věci musí fungovat ruku v ruce.

Chtěla bych trochu povzbudit naše ministry, jak Ministerstvo průmyslu a obchodu, tak Ministerstvo práce a sociálních věcí, v tom, abychom po roce pandemie byli na naše provozy, podniky a firmy - protože průmysl se od jara v podstatě nezastavil - v tomto trochu přísnější z hlediska bezpečí zaměstnanců a zaměstnankyň na pracovištích. Můžeme si říkat dobré příklady, jako je Škoda Auto nebo Třinecké železárny. Jsem samozřejmě na tyto naše podniky hrdá, včetně toho, jak přistupují dneska firemní kultury k ochraně a bezpečnosti práce právě v době pandemie. Děkuji jim za to. Nicméně nelžeme si, poslanci a poslankyně, že takto to funguje ve většině našich provozů, firem, směnných provozů, podniků. Není to tak. Bavíme se o tom při každém prodlužování nouzového stavu. Na nás jako na poslance a poslankyně se obracejí lidé, kteří nám popisují, čemu čelí. Upozorňují nás na to měsíce Českomoravská konfederace odborových svazů, ale také odborové svazy zdravotníků či Česká lékařská komora. Neměli bychom se tvářit, že tyto jejich varovné signály jsou nepravdivé, a nechat se unášet pouze dobrými příklady těch našich poctivých firem, které bezpečnost práce v době pandemie nepodceňují.

Chci vám jenom přečíst komentář stran zaměstnanců, který jsem dostala právě při projednávání tohoto bodu. Byla to reakce na moje předřečníky, kteří právě na takovouto praxi ve fabrikách upozornili. "Situace je ještě horší, a to včetně zastrašování, abychom nechodili na testy. Jen tři až pět dnů doma, než opadnou horečky, a pak hajdy zpátky k pásu či do pokladny supermarketu. Živnostníci krachují a velký průmysl jede dál, jako by se nechumelilo."

Chtěla jsem vám to takto přečíst, protože si myslím, že něco pravdy na tom bude. A je pravda, že týden od týdne slyším o takovýchto praktikách více a více. Proto vás chci, poslanci a poslankyně, vyzvat, abychom kromě zvýšení nemocenské v karanténě tak, jak je nyní projednáváno, a je to správný krok vlády, přistoupili také k tomu, abychom po roce dali jasná pravidla pro bezpečnost na pracovištích v době pandemie a zaměstnancům toto zaručili.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tady mám jednu faktickou poznámku. Vystoupí poslankyně Tereza Hyťhová a pak se připraví s přednostním právem předseda KDU-ČSL Marian Jurečka. Tak prosím, dvě minuty.

 

Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Jenom v krátkosti bych chtěla říct naše stanovisko za hnutí Trikolóra. My tento návrh nemůžeme podpořit, a to z důvodu toho, co tady již přednesl můj předřečník z ODS pan Beitl, který to v podstatě řekl naprosto přesně. Tento návrh je naprosto diskriminační. Možná může - to neříkám, že nemůže - být pro někoho motivací zůstat doma za 370 korun navíc. Neříkám, že to pro nikoho motivací být nemůže. Ano, může. Ale na druhou stranu si myslím, že to ani nikoho nezachrání, a už vůbec ne naše živnostníky a podnikatele. Protože na ty se tady úplně zapomíná.

Kdyby se otevřely provozovny, kdyby se otevřely restaurace, kdyby se mohly a dodržovaly se striktní hygienická nařízení, tento zákon tady v podstatě ani nemusíme mít. Ale stát raději zaplatí necelých 400 korun za jeden den člověka v karanténě místo toho, aby umožnil našim živnostníkům a podnikatelům pracovat, i přesto, že by dodržovali striktní hygienická nařízení.

Navíc tento návrh je naprosto diskriminační, protože se jedná pouze o lidi v karanténě s covidem. A co ostatní lidé, kteří jsou na nemocenské a mají úplně jinou nemoc, jsou nemocní, takže ti nedostanou nic. Tady se jedná pouze o lidi, kteří jsou doma s covidem.

Takže tento návrh nepodpoříme a opravdu bych šla spíše cestou toho, jak pomoci tomu, aby se živnostníci mohli postavit na svoje nohy na vlastní riziko. A věřím, že by tato hygienická nařízení dodržovali. (Předsedající upozorňuje na čas.) Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní jako poslední v obecné rozpravě, zatím přihlášený s přednostním právem, je předseda KDU-ČSL Marian Jurečka. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji, vážený pane předsedající. Pane premiére, paní ministryně obě dvě a pane ministře, kolegyně, kolegové. Musím říct, že jsem rád za KDU-ČSL, že tady konečně tento návrh je. Protože na co dlouhodobě poukazujeme je, že nelze oddělit jenom část restrikcí, omezení, a zapomenout na část motivací a určité zpětné vazby a ptát se na to, jak se lidi s restrikcemi vypořádávají. A zdali by celá situace nebyla výrazně efektivnější a celkově ve svých nákladech úspornější, kdyby takováto motivace tady byla daleko dříve.

Můžeme se bavit o parametrech, bude tady debata o pozměňovacích návrzích, jestli se to prodlouží, nebo neprodlouží na 14 dnů a podobně. To je k debatě. Ale z mého pohledu je potřeba se také bavit o tom, jakým způsobem to řešit v otázce přístupu k zaměstnavatelům. I to je důležité tady otevřít a vláda by na to měla reagovat. Protože nestačí jenom tento krok, protože ty věci spolu souvisí. Jedna věc je dát šanci člověku, rodičům, lidem, aby byli zodpovědní a zůstali doma. Druhá věc je podívat se na to, co to znamená pro zaměstnavatele.

Věřím tomu, že když se tyhle věci propojí a když vláda bude dobře pracovat s daty, ale i se zpětnou vazbou, jsme schopni daleko rychleji, efektivněji, bez nutnosti rozsáhlých restrikcí přispět k tomu, že celkové počty přenosů nakažených budou výrazně klesat. To je rozdíl v úspěchu, který vidíme v jiných státech kolem nás, že pochopili situaci těch lidí - že nemůžu chtít po rodiči, který je sám, aby zůstal doma v rámci karantény nebo v rámci toho, že mají doma covid nebo jeho děti, a ten člověk přijde o 40 % svých příjmů. Známe rodiny, že se to rozfázuje a jsou doma třeba tři čtyři týdny, protože postupně se děti mezi sebou nakažují, a mají problém tito lidé, obrovský problém. Máme i rodiny, ty příběhy mám, které covid už mají třeba podruhé za poslední čtyři měsíce. To není sranda, to není legrace.

Takže mě hrozně mrzí, že to, po čem jsme volali - a my i Piráti jsme ten návrh předkládali už dříve, aktivně jsme ho podporovali, jenom bych chtěl znát odpověď od členů vlády - proč jste tohle neudělali dřív. Vždyť to byla zkušenost i z první vlny, říkali jsme to. Proč to tady nebylo v listopadu nebo v prosinci? Myslím si, že celkové náklady, které nás každý den stojí jeden a půl miliardy korun - budeme to platit my a naše děti - mohly být daleko nižší. A mohli jsme v té situaci být už dneska, která mohla být daleko lepší.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní se rozhlédnu, zdali ještě někdo v obecné rozpravě. Nikoho nevidím, takže obecnou rozpravu končím. Táži se, zdali je zájem o závěrečná slova po obecné rozpravě. Tak, paní ministryně. A paní zpravodajka má potom taky zájem? Nemáte, až potom, dobře. Prosím.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Tak velmi stručně, protože čas běží. Živnostníci - myslím, že je shoda, že je potřeba, aby také měli nárok na izolačku. Je to velmi důležité, a jak přislíbila paní ministryně financí, řeší to Ministerstvo financí přes kompenzační bonus.

Nechtěla jsem tady otevírat epidemiologické okénko a zmiňovat v rámci svého úvodního slova testování, trasování, prevenci a všechny tyto věci, protože si myslím, že to budeme dostatečně řešit a diskutovat v rámci nouzového stavu, ale samozřejmě že izolačka a tento návrh není samospásný. Bez všech těchto věcí nebude mít smysl a nebude fungovat.

Velmi podporuji všechny tři pozměňovací návrhy, které tady byly vysvětleny, to znamená pozměňovací návrh pana poslance Chvojky na JIS PSV, pak samozřejmě evidenci nepojištěných dohodářů od paní poslankyně Gajdůškové a také nový systém hlášení volných pracovních míst na úřadech práce, protože jsou to věci, které nám mohou také pomoci v příštích týdnech a měsících zvládnout situaci kolem nezaměstnanosti, která pravděpodobně bude ještě dále růst v důsledku pandemie.

Co se týká debaty kolem zvýhodňování covidu a jiných nemocí, jejich diskriminace, upozorňuji, že ten návrh je postaven na infekčnosti, a příspěvek, izolačku, dostanou všechny infekční diagnózy. To je potřeba mít na paměti. To znamená, že to skutečně je postavené na karanténě. I to údajné zneužívání je ošetřeno jako u každé jiné nemoci. Žádný zaměstnanec se nemůže dobrovolně sám uvrhnout do karantény, o karanténě vždy rozhoduje a nařizuje ji lékař.

Poslední dvě poznámky. Zaměstnavatelé si často protiřečí a říkám to s vědomím toho, že jsem si chválila ten sociální dialog, protože chtějí více testovat - to je pravda a to chválíme, to je chvályhodné, ale zároveň očekávají, že nikdo nebude zůstávat doma. To je zejména v reakci na pana poslance Beitla. Ale to nejde, to je logické, to je protimluv, to je oxymóron. Pokud chci více testovat, musím počítat s tím, že budu zachytávat nákazu, a pak musím počítat s tím, že ti lidé zůstanou doma. Zároveň s tím souvisí, že lidé nesmí mít strach z testování, nesmí mít strach, že když půjdou na testy, bude to pro ně znamenat propad příjmů.

Co se týká té dojmologie, která tady zaznívala, jestli to bude, nebo nebude fungovat. Prosím vás, pojďme se spolehnout na to, co nám říkají odborníci a co nám říkají čísla a data. Víte, že s tím návrhem je spojeno to, že to budeme pravidelně každé dva týdny vyhodnocovat, případně parametricky upravovat. A já rozumím tomu, že pro poslance je 370 korun denně navíc málo. Rozumím tomu, nicméně věřte tomu, že pro lidi s mediánovou mzdou to znamená strašně moc peněz, i pro lidi s průměrnou mzdou.

To znamená, že tento návrh, myslím si, je správná cesta, budeme ho průběžně vyhodnocovat a uvidíme, do jaké míry zafunguje. O jeho prospěšnosti pro zvládnutí pandemie jsem velmi přesvědčena. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tedy otevírám podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Jako první se o slovo přihlásila paní poslankyně Alena Gajdůšková. Jinak ji jako zpravodajku upozorňuji, že dostanete možnost i závěrečného slova potom, i po podrobné rozpravě. Prosím, máte slovo. A připraví se poslankyně Lucie Šafránková.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Děkuji, vážený pane předsedající. Kolegyně a kolegové, v téhle chvíli jenom velmi rychle. Chtěla bych se tímto přihlásit k pozměňovacímu návrhu pod číslem 7451, který se týká hlášení volných pracovních míst. Už jsem ho zdůvodnila krátce v obecné rozpravě a podrobné zdůvodnění je v písemném textu, v dokumentu, který je založen v systému.

Dále se chci přihlásit k pozměňovacímu návrhu číslo 7448 - evidence nepojištěných dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a zaměstnávání v pracovním poměru malého rozsahu, to jsou ty evidence dohod o pracovní činnosti a o provedení práce. Také jsem zdůvodnila v obecné rozpravě a podrobné zdůvodnění je zase v dokumentu, který je již zaveden v systému. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní, než dám prostor paní poslankyni Lucii Šafránkové, tak jenom mám informaci, že zpracování pozměňovacích návrhů bude trvat cca 45 minut. Proto navrhuji, zdali proti tomu nic nemáte, že bychom dojeli podrobnou rozpravu, protože potom stejně je potřeba 45 minut a stejně máme polední pauzu. A potom, tedy po skončení podrobné rozpravy, by se to mezitím zpracovalo a ve 14.30 bychom začali a pokračovali bychom. Takže potom bychom stejně museli znova vyhlašovat, takže to je k ničemu... Tak jo. Takže prosím, nyní tedy vystoupí paní poslankyně Lucie Šafránková a připraví se pan poslanec Jan Chvojka.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych jenom v krátkosti představila pozměňovací návrhy poslaneckého klubu SPD k návrhu zákona o mimořádném příspěvku zaměstnanci při nařízené karanténě. Jedná se o sněmovní dokumenty číslo 7445 a 7446. V prvním pozměňovacím návrhu navrhujeme do tohoto zákona doplnit institut mimořádného příspěvku i pro osoby samostatně výdělečně činné, kterým byla nařízena karanténa a které jsou zároveň účastníky nemocenského pojištění, uzavřeného nejpozději 1. února letošního roku. Nevidíme jediný důvod pro to, aby tito řádně nemocensky pojištění živnostníci neměli v době epidemie koronaviru v situaci, kdy je jim nařízena karanténa, stejné právní a finanční podmínky jako nemocensky pojištění zaměstnanci. Bylo by to oprávněně možné vnímat jako jejich diskriminaci i jako určitý trest za jejich zodpovědné chování.

Ve druhém pozměňovacím návrhu navrhujeme, aby tento mimořádný příspěvek při nařízené karanténě byl vyplácen všem zaměstnancům ve stejné a jednotné výši, tedy 370 korun za každý kalendářní den trvání nařízené karantény bez jakýchkoliv dalších omezení. Toto opatření směřuje zejména na pomoc zaměstnancům s nižšími příjmy. Není zdůvodnitelné, aby jim byl jakkoliv krácen. V současné době by mohlo znamenat významný zásah do jejich příjmové situace riziko, že nebudou moci zaplatit všechny své povinné výdaje typu nájemného a záloh na energie. Stejné opatření je součástí i prvního návrhu, který se týká živnostníků. Děkuji vám a prosím vás o podporu.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Jan Chvojka v podrobné rozpravě, připraví se paní poslankyně Olga Richterová.

 

Poslanec Jan Chvojka: Hezké odpoledne, kolegyně, kolegové. Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já jsem svůj pozměňovací návrh již představil a odůvodnil v obecné rozpravě, tudíž se nyní k němu jen formálně přihlašuji, jak tomu velí jednací řád a naše pravidla. Můj pozměňovací návrh je v systému evidován pod číslem 1153. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí paní poslankyně Olga Richterová a připraví se pan poslanec Petr Beitl. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Olga Richterová: Moje pozměňovací návrhy jsem již představila, týkají se příspěvku pro osoby samostatně výdělečně činné. Týkají se tedy jak živnostníků s placeným nemocenským pojištěním, tak těch, kteří ho neplatili, a potom prodloužení kvůli realitě, kvůli tomu, jak to funguje v reálu, 10 dní na 14 dní. Zdůrazňuji 14. Ta čísla jsou 7397, 7399 a 7400. To jsou tedy pozměňovací návrhy, které tímto načítám, a děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Jako poslední vystoupí - předposlední vystoupí pan poslanec Petr Beitl. (Nepřeje si.) Už nevystoupíte. A vystoupí pan poslanec Jan Chvojka. Prosím.

 

Poslanec Jan Chvojka: Ještě jednou děkuji za slovo. Omlouvám se, já jsem si tady spletl dvě čísla. Samozřejmě jde o tisk 1153. Můj pozměňovací návrh, ke kterému se přihlašuji tedy v rámci podrobné rozpravy, je evidován pod číslem 7447. Děkuji za pochopení. Díky.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak, rozhlédnu se, končím sice podrobnou rozpravu, ale táži se, zdali je zájem o závěrečná slova. Paní poslankyně Gajdůšková má zájem o závěrečná slova. Teprve pak, po závěrečném slovu, ukončím druhé čtení tohoto návrhu a vyhlásím pauzu. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Děkuji. Jenom velice rychle. Nemám pocit, že zpravodaj by měl komentovat vystoupení, takže jenom konstatuji, že v obecné rozpravě vystoupilo šest poslanců a poslankyň, v podrobné čtyři. Nebyl podán žádný návrh k zamítnutí, můžeme tedy ukončit druhé čtení a pokračovat třetím čtením. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Paní ministryně, nemáte zájem vystoupit? (Ne.) Takže tím pádem končím druhé čtení tohoto návrhu. Máme za minutu, tak už bych si tedy dovolil vyhlásit pauzu a uviděli bychom se - protože stejně potřebujeme 45 minut na zpracování pozměňovacích návrhů, takže nemá smysl tu minutu už pokračovat, musel bych stejně vyhlásit pauzu - takže já ji vyhlašuji a budeme pokračovat ve 14.30 hodin. Přeji dobrou chuť.

 

(Jednání přerušeno ve 13.00 hodin.)

(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobré odpoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat v našem přerušeném jednání pro polední přestávku. Stále jsme v bodě 1 naší schůze a jde o vládní návrh zákona o mimořádném příspěvku zaměstnanci při nařízené karanténě. Jsme ve třetím čtení. Byly vám rozdány pozměňovací návrhy. Děkuji paní ministryni, děkuji paní zpravodajce, že zaujaly místo u stolku zpravodajů, a můžeme zahájit třetí čtení. Očekávám, že zpravodajka výboru pro sociální politiku a poslankyně Alena Gajdůšková bude spolu se mnou sledovat u stolku zpravodajů rozpravu ve třetím čtení, kterou otvírám. Konstatuji, že ve třetím čtení není žádná písemná přihláška. Ptám se, jestli se někdo hlásí z místa. Nikoho nevidím, mohu tedy rozpravu ukončit. Ptám se: je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak. V tom případě požádám paní zpravodajku, aby nás seznámila s procedurou hlasování a oznámila nám, jak to budeme jednotlivě hlasovat. Paní zpravodajko, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Děkuji, vážený pane předsedající. Vážená vládo, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych v této chvíli načetla návrh procedury, tak jak byly podány pozměňovací návrhy. Takže za prvé, nebudeme hlasovat návrhy legislativně technických úprav, protože... (Předsedající: Žádné nejsou.) ... nebyly v rozpravě předneseny, a pak tedy dále procedura začíná návrhem hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích.

Pod bodem A1 bude pozměňovací návrh poslankyně Gajdůškové, volná pracovní místa, pod bodem A2 opět pozměňovací návrh poslankyně Gajdůškové o dohodách, evidenci dohod. Dále bod B1, paní poslankyně Šafránková. Bude-li přijat, budou nehlasovatelné pozměňovací návrhy D1, D2, D3 a B2, jedná se o příspěvky pro osoby samostatně výdělečně činné. Dále bod D1 paní poslankyně Richterové. Bude-li přijat, je nehlasovatelný bod D2, opět osoby samostatně výdělečně činné. Dále, pokud tedy to půjde, bod D2, osoby samostatně výdělečně činné, účastníci nemocenského pojištění. Dále bod B2, bude-li přijat, bude nehlasovatelný bod D3. Nebude-li přijat, budeme tedy hlasovat bod D3, opět paní poslankyně Richterová, to je prodloužení na 14 dnů. A jako poslední pozměňovací návrh pana poslance Chvojky, který upravuje jednotný informační systém práce a sociálních věcí - přechází na Českou správu sociálního zabezpečení.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. To byl návrh procedury. Má někdo jiný návrh k pozměnění procedury? Pokud ne, tak proceduru schválíme. Ale nejdřív vás všechny odhlásím. Požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami.

 

Navrženou proceduru, kterou se nikdo nesnaží změnit, budeme hlasovat v hlasování číslo 10, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro navrženou proceduru hlasování? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 10: přítomno 94 poslanců, pro 93, proti nikdo. Procedura byla schválena.

 

Můžeme začít jednotlivé pozměňovací návrhy. Máte slovo s prvním pozměňovacím návrhem. Požádám vždycky paní ministryni o stanovisko. Prosím.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Ano, děkuji za slovo. První pozměňovací návrh je pozměňovací návrh můj, tedy poslankyně Gajdůškové. Týká se povinnosti hlásit volná pracovní místa.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko paní ministryně? (Souhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 11. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 11, z 96 přítomných pro 61 poslanec, proti 14. Návrh byl přijat. Další návrh.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Další návrh je pod písmenem A2, opět můj, tedy paní poslankyně Gajdůškové. Je to návrh k evidenci dohod.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko paní ministryně? (Souhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 12. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 12, z přítomných 98 pro 62 poslanců, proti nikdo. I tento návrh byl přijat. Další návrh.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Děkuji. Dále je to pozměňovací návrh pod písmenem B1 paní poslankyně Šafránkové. Bude-li přijat, budou nehlasovatelné pozměňovací návrhy D1, D2, D3 a B2. Tento návrh se týká příspěvku pro osoby samostatně výdělečně činné.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko paní ministryně? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 13. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 13, z 98 přítomných pro 32 poslanců, proti 1. Návrh nebyl přijat. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Dále je to tedy pozměňovací návrh D1 paní poslankyně Richterové. Bude-li přijat, je nehlasovatelný bod D2. Tento návrh se týká osob samostatně výdělečně činných, tedy pro všechny osoby samostatně výdělečně činné.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře, děkuji. Paní ministryně, stanovisko? (Neutrální.)

Zahájil jsem hlasování číslo 14. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 14, z 98 přítomných pro 32, proti nikdo. Návrh nebyl přijat.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Můžeme tedy hlasovat pozměňovací návrh D2, opět paní poslankyně Richterová, opět se týká osob samostatně výdělečně činných, ale těch, kteří jsou účastníky nemocenského pojištění.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Paní ministryně, stanovisko? (Neutrální.)

Zahájil jsem hlasování číslo 15. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 15, z 96 přítomných 98 pro 33, proti nikdo. Návrh nebyl přijat. Další návrh.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Další návrh je pozměňovací návrh pod písmenem B2. Bude-li přijat, je potom nehlasovatelný bod D3. Je to pozměňovací návrh paní poslankyně Šafránkové, který ruší zastropování na 90 % příjmu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Paní ministryně, stanovisko? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 16. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 16, 99 přítomných, 27 pro, 1 proti. Návrh nebyl přijat. Další návrh.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Dále tedy můžeme hlasovat bod D3 paní poslankyně Richterové. Tento pozměňovací návrh navrhuje prodloužení vyplácení příspěvku na 14 dnů.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko paní ministryně? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 17. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 17, 99 přítomných, pro 18, proti 24. Návrh nebyl přijat. Poslední návrh.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Děkuji. Poslední je pozměňovací návrh pana poslance Chvojky, který upravuje jednotný informační systém práce a sociálních věcí.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko, paní ministryně? (Souhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 18. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 18, z 99 přítomných pro 68, proti 2. Návrh byl přijat.

 

Tím jsme vyčerpali všechny návrhy k hlasování. Je tomu tak, paní zpravodajko?

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Ano, je to přesně tak.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Můžeme přikročit k hlasování o návrhu zákona jako celku.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o mimořádném příspěvku zaměstnanci při nařízené karanténě, podle sněmovního tisku 1153, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahájil jsem hlasování číslo 19. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 19, přítomno 99 poslanců, pro 80, proti 14. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji paní ministryni, děkuji zpravodajce a končím bod číslo 1.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Já také děkuji všem, kteří podpořili tento návrh zákona.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pokračovat v jednání budeme bodem

Aktualizováno 21. 4. 2021 v 9:01.




Přihlásit/registrovat se do ISP