(10.50 hodin)
(pokračuje Grospič)

Takže jenom tolik jsem chtěl upozornit, že výtky vlády jsou vážného charakteru. Já je nepodceňuji a věřím, že v rámci druhého čtení budou napraveny a zohledněny tak, aby tento zákon mohl potom projít i do třetího čtení a mohl být přijat Poslaneckou sněmovnou bez závad, aniž by nám byl vrácen Senátem s tím, že jsme neakceptovali některé vážné nedostatky a výhrady, a skončil potom mimo, v propadlišti dějin, a nebyl vlastně nakonec vůbec třeba přijat.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Stanislavu Grospičovi za jeho vystoupení. S faktickou poznámkou bude ještě reagovat paní poslankyně Helena Válková v rozpravě. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji, pane místopředsedo. Jenom velmi stručně. Teď před chvilkou jsme tady schválili u zákona, který je z hlediska potenciálních možností zásahu do základních práv a svobod občanů mnohem významnější a řekněme i rizikovější, na sedm dní zákon o Vojenském zpravodajství, a tady mluvíme o 30 dnech. To, co tady vypadá na první pohled jako velmi obsáhlý seznam nejvážnějších nebo zásadních nedostatků, ve skutečnosti - já se hlásím k té práci a docela ráda ji částečně odvedu, samozřejmě za součinnosti s dalšími kolegyněmi a kolegy - to není tak obtížné odstranit. Dokonce vláda už i říká, jak se má postupovat, a doporučuje ten postup. Takže pokud ho zvážíme a zvolíme ten postup - a v mezidobí také paní předkladatelka řekla, že pokračují konzultace, a legislativa je na to připravená i na Ministerstvu spravedlnosti - tak nám bude stačit těch 30 dní. Čili pokud těch 30 dní zazní, tak v zájmu toho, abychom ten tisk skutečně dovedli úspěšně - a u Senátu člověk nikdy neví, to jsem si včera sama zažila na vlastní kůži u relativně snadného tisku, novely zákona o soudním řádu správním, takže to není nikdy jistota, že vám to nevrátí nazpátek - tak i proto v závěru našeho volebního období, a už se pomalu do něj chýlíme, navrhuji také těch 30 dní. Nebo je navrhne předkladatelka sama. A jsem pro ně. Jsem pro ně u tohohle zákona. To se dá zvládnout. A myslím si, že už mám zkušenosti, kdy se to nedá zvládnout a kdy se to dá zvládnout.

Tady sama za sebe jako právník říkám, že za těch 30 dní se to zvládnout, upravit dá bez velkých obtíží. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, eviduji a pan zpravodaj také návrh na zkrácení lhůty k projednání. Paní zástupkyně navrhovatelů, prosím.

 

Poslankyně Monika Červíčková: Děkuji. Já bych právě velmi ráda si dovolila navrhnout zkrácenou lhůtu 30 dní na projednání, protože jsem si opravdu - nechci říct jista, ale skoro jista, že uspokojíme veškeré požadavky na uspokojení těch připomínek. Ale zejména jsem naprosto přesvědčená, že potřebujeme digitalizovat a potřebujeme usnadnit život našim podnikatelům. Takže moc prosím za podporu zkrácení lhůty na 30 dní. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře, děkuji. Ptám se, kdo další do rozpravy, protože už neeviduji žádnou další přihlášku do rozpravy. Pokud nikdo, rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova - paní navrhovatelka, pan zpravodaj? Není tomu tak. Návrh na vrácení ani zamítnutí nebyl předložen. Pane zpravodaji, je tomu tak? (Zpravodaj souhlasí.) Můžeme tedy postupovat přikázáním výborům k projednání. Nejprve garanční výbor. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Má někdo jiný návrh na garanční výbor? Není tomu tak. Já tedy ještě zagonguji, aby kolegové a kolegyně měli šanci se účastnit hlasování v této věci.

 

O přikázání garančnímu ústavně-právnímu výboru rozhodneme v hlasování číslo 256, které zahájím.

Ptám se, kdo je pro přikázání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 256, 89 přítomných, pro 75, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Je návrh na přikázání jinému výboru než ústavně-právnímu? Není tomu tak.

 

V tom případě v rozpravě padl návrh na zkrácení lhůty k projednání o 30 dnů.

Rozhodneme v hlasování číslo 257, které jsem zahájil, a ptám se... (Poslankyně Válková mimo mikrofon: Na 30 dnů.) To je stejné. O 30 dnů, tedy na 30 dnů oproti zákonné 60denní lhůtě. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 257, z přítomných 89 pro 64, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu a lhůta k projednání byla zkrácena na 30 dnů. Děkuji zástupci navrhovatelů, děkuji zpravodaji a končím bod číslo 247.

 

Budeme pokračovat v prvních čteních, a to bodem číslo

 

64.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb.,
trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 639/ - prvé čtení

Požádám paní ministryni spravedlnosti Marii Benešovou a pana poslance Dominika Feriho, aby zaujali místa u stolku zpravodajů, což právě učinili. Z pověření vlády trestní zákoník uvede paní ministryně spravedlnosti Marie Benešová. Paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně spravedlnosti ČR Marie Benešová Vážený pane předsedající, dámy a pánové, hlavním cílem tohoto návrhu zákona - je to vládní návrh zákona - je umožnit trestní postih osob, které se zúčastní činnosti nestátních ozbrojených skupin zaměřených na působení v ozbrojeném konfliktu probíhajícím na území jiného státu způsobem, jenž představuje vážné riziko nejen pro stát, kde ten konflikt probíhá, ale i pro bezpečnost České republiky. Tyto osoby si během své účasti v dané skupině osvojí řadu vojenských praktik s rizikem jejich využití po svém následném návratu do České republiky. Bezpečnostním rizikem může být také tendence těchto osob k zakládání různých radikálních či extremistických skupin či k členství v nich nebo ke snaze získat své následovníky v boji.

Návrh zákona zavádí novou skutkovou podstatu postihující určité formy jednání osob účastnících se na činnosti nestátních ozbrojených skupin zaměřených na působení v ozbrojeném konfliktu probíhajícím na území jiného státu. Kromě samotného zapojení se do bojové činnosti je postihováno i poskytování a podstupování výcviku a také vycestování s úmyslem zapojení se do bojové činnosti takovéto skupiny. Ozbrojená skupina není organizační součástí vojska či ozbrojených sil cizího státu ani nepodléhá vedení takového státu, není proto možné toto jednání postihnout jako službu v cizích ozbrojených silách.

Návrh zákona také zpřesňuje formulaci trestného činu podpory a propagace terorismu, aby bylo zřejmé, že poskytování nebo přijímání výcviku ke spáchání teroristického trestného činu se vztahuje i na výcvik týkající se výroby nebo používání materiálů, které jsou svou povahou obdobné výbušninám, zbraním nebo nebezpečným látkám.

Návrh zákona byl vypracován na základě závěrů analýzy z 28. ledna loňského roku, která měla název Zhodnocení možnosti trestního postihu činnosti zahraničních teroristických bojovníků a byla vypracována na základu auditu národní bezpečnosti.

Já prosím o podporu tohoto zákona a děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP