(13.40 hodin)
(pokračuje Valachová)

Co se týká oborové odbornosti, chci jenom poznamenat, že tu samozřejmě má každý učitel nebo učitelka, ale vedle toho mají i další odbornosti z hlediska pedagogiky, didaktiky a metodiky, a to je problém, na který ukazujeme, jak ten nekvalifikovaný do budoucna tyto kompetence získá.

A chtěla bych říct, kolegové, kolegyně, že od roku 2015 jsme změnili profil učitelské profese, nastartovali nové kvalifikace, Národní akreditační úřad akredituje, všechny tyto kroky probíhají, posiluje se síť fakultních škol, absolventi škol - zvyšují se významně, o desítky procent, jejich vstupy do učitelského povolání, zkrátka systém funguje tak, jak byl nastaven. Obava je jednoduchá - že tento v podstatě zbytečný paragraf toto dobré, co je odpracováváno, může ničit.

Tolik tedy k obecné rozpravě. Znovu jenom upozorňuji, a prosím o odpověď před hlasováním ve třetím čtení, to znamená za splnění na dobu nejdéle tří let ode dne, kdy tuto pedagogickou činnost začal vykonávat, ta nová kompetence ředitele - kde jsou tedy ty záruky z hlediska doplnění kvalifikace? Protože to zaznívalo veřejně po dobu dvou let a pravděpodobně to zaznívalo i v rámci projednávání vládou.

Naposledy bych vás chtěla, kolegové, kolegyně, požádat o podporu pozměňovacích návrhů, které se týkají třídního učitele, uvádějícího učitele a specializovaných činností. O třídních učitelích, třídnictví a uvádějících učitelích a adaptačním období tady bylo řečeno mnoho, takže to nebudu opakovat. To, že to je žádoucí - o tom nikdo nepochybuje - zakotvit tyto dvě věci. Ale na co jsme možná zapomněli, jsou metodici školní prevence. Chci jenom říct, že i na ty můj pozměňovací návrh pamatuje, a já bych vás chtěla moc poprosit, abyste to podpořili, protože nejenom dlouhodobě, ale nyní právě v důsledku COVID-19 a dopadů do vzdělávacího systému, a návazně, kdy budeme muset různé rozdíly, které budou vznikat, a nerovnosti odstraňovat, a starosti, tuto profesi potřebujeme posílit. Metodici školní prevence na to dlouho čekají a já vás moc prosím, abyste je podpořili.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Požádám o větší klid v sále. To jsou v tuto chvíli všechny přihlášky do rozpravy. Pokud se nikdo další nehlásí, rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova ze strany navrhovatele nebo zpravodaje. Pan ministr se hlásí. Prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Děkuji za slovo. Byl jsem vyzván k reakci, tak budu reagovat ve třech rychlých bodech.

Za prvé bych chtěl říct, že se jedná o vládní návrh, který na vládě byl schválen 14 hlasy ze 14 přítomných. To bylo k těm některým výhradám, myslím, pana poslance Miholy, jak je to nevládní či nedohodnuté. Ale to je v tuto chvíli úplně jedno, jsme ve Sněmovně. Sněmovna jest hegemonem, takže to plně respektuji.

Co se týká dotazu, který tu byl, respektive ještě jedné připomínky, že ředitel neodpovídá za pedagogický, metodický a další proces. (Předsedající svolává gongem poslance do sálu.) Samozřejmě že přímý výkon ve třídě je učitelský, to nikdo nezpochybňuje, ale ředitel hodnotí učitele právě na základě toho, jakým způsobem vykonává... Ohledně kvůli tomu chceme, aby tu byl pedagogický dozor, a kvůli tomu chceme, aby chodil na hospitace, a také kvůli tomu chceme, aby odměňování s tímto odpovídalo. Takže byť to není explicitně v zákoně a samozřejmě ve třídě je primární učitel, tak ředitel tuto zodpovědnost vždycky měl, má a já pevně doufám, že mít bude. (Hovoří velmi rychle.)

Co se týká odborné kvalifikace, chtěl bych říct, že předpoklad odborné kvalifikace ředitel školy uzná za splněný nejdéle po dobu tří let ode dne, kdy začne tento pedagog učit. To je (§) 9a, které jste citovali. Po uplynutí této doby musí splňovat podmínky odborné kvalifikace podle příslušného ustanovení zákona č. 563. To znamená, posouváme se do § 7a, kde jsou uvedeny společné způsoby získání odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní školy a učitele všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy. To je ta provazba. A jenom chci říct, že to není, a opakuji to pokaždé již dva roky, i na setkání Asociace děkanů pedagogických fakult v roce 2019, kdy jsme se s nimi o tom bavili snad poprvé a rozhodně ne naposled, tak jsme se bavili o tom, že to samozřejmě nemá nahradit ten primární kanál, to znamená pedagogické fakulty jako takové. Je to sekundární kanál a je to o tom, že ředitel školy, který dnes rozhoduje o tom, kdo bude co učit, koho přijme, byť je to na výjimku, tak tady bude moci člověka s magisterským vzděláním vzít a poskytnout mu po dobu tří let podporu, aby si ten člověk nějakým způsobem doplnil doplňující pedagogické studium. Je to tedy další cesta, nezpochybňující vše, co tady bylo řečeno. Proto tento zákon není tak drastický, jak je tady někdy předesíláno v diskuzích.

Odpověď na otázku jsem dal, jak na první, druhou, tak i na třetí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Poslankyně Valachová bude reagovat s pomocí přednostního práva. Nicméně jsem již svolal kolegy do sálu a jako první budeme případně hlasovat o zamítnutí. Prosím.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Děkuji za odpověď. Ovšem ta znamená, že žádná podmínka, žádné pravidlo zahájit studium do tří let, jak to padalo na veřejných rozpravách ve školském výboru, neexistuje. Jenom chci říct, že tak, jak je to ustanovení popsáno, zkrátka uplynou tři roky, ředitel může znovu rozhodnout o dalších třech letech, nebo může ten nekvalifikovaný kolega přejít na jinou školu, mít další tři roky, a žádná pojistka, že do tří let. To znamená, že je to časově omezeno tak, jak to tady padalo v rozpravě, jakási naděje tam prostě není.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Jak jsem již říkal, budeme hlasovat o zamítnutí návrhu zákona, protože je to návrh, který dříve zazněl. Pak případně probereme proceduru. Věřím, že jsem všechny svolal do sálu a že všichni, kteří chtěli být přítomni, již jsou přítomni.

 

Takže opakuji, budeme hlasovat o zamítnutí.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

hlasování číslo 126 je přihlášeno 99 poslanců a poslankyň, pro 17, proti 63. Návrh na zamítnutí byl zamítnut.

 

A nyní tedy přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích. Prosím zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a při hlasování k nim sdělil stanovisko. Prosím. A prosím o klid v sále.

 

Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji za slovo. Procedura je ve sněmovním tisku 503/4. Procedura samotná má 30 bodů, přičemž dominantní většina z nich je, že se nějaký bod vylučuje s přijatým jiným pozměňovacím návrhem, či naopak, takže procedura je mimořádně složitá.

Prvním bodem bylo vlastně již hlasování o zamítnutí návrhu.

Druhým bodem je schválení legislativně technických změn, které navrhl školský výbor. Jsou čtyři, já je ve zkratce řeknu:

Jednak pozměňovací návrh 7069, který jsem načítal já, tak má být správně 7096, v proceduře je to tak dále označeno.

Pak dále, aby se daly hlasovat, je účinnost, v B7096, bod 6, se slova "1. července 2020" nahrazují slovy "1. července 2021" a slova "1. ledna 2021" nahrazují slovy "1. září 2021".

Dále, v pozměňovacím návrhu PN Mihola G5200 se slova "§ 133 odst. 2" nahrazují slovy "§133". Tento paragraf totiž odstavec 2 nemá.

U PNY 7111, který omylem obsahoval dvakrát bod 3, se přečísluje, a ten druhý třetí bod má jako bod 4 a v proceduře je dále označován jako bod 4.

Tolik k proceduře. Dále následuje 27 dalších bodů, kde se hlasuje o jednotlivých pozměňovacích návrzích.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Ano. Procedura je tedy předložena jako sněmovní tisk. Pokud není nějaký zásadní zájem, tak věřím, že je dostatečně podrobně popsaná v sněmovním tisku, a můžeme ji tedy jako takovou schválit.

 

Zahajuji tedy hlasování o proceduře.

Hlasování jsem zahájil a ptám se, kdo je pro předloženou proceduru? Kdo je proti? Děkuji vám.

hlasování číslo 127 je přihlášeno 100 poslanců a poslankyň, pro 97, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Prosím pana zpravodaje, aby nás postupně seznamoval s procedurou. Nyní tedy ty technické, předpokládám. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP