Pátek 12. února 2021, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Neautorizováno !

 

(pokračuje Vojtěch Pikal)

356.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 1025/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů... již zaujala za navrhovatele paní ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová a také zpravodajka garančního výboru, což je výbor pro sociální politiku, paní poslankyně Lenka Dražilová, která již také míří ke stolku zpravodajů. Pozměňovací návrhy jsou uvedené ve sněmovním tisku 1025/5, který byl doručen dne 22. ledna 2021. Usnesení garančního výboru pak bylo doručeno jako sněmovní tisk 1025/6. Nyní se táži navrhovatelky, zda má zájem o vystoupení před otevřením rozpravy. Je tomu tak. Prosím.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, k obsahu a cílům návrhu zákona jsem se opakovaně již vyjádřila, dnes bych tedy chtěla zdůraznit nutnost přijetí opravdu funkční verze kurzarbeitu, který pomůže desetitisícům podnikům a firmám a stovkám tisíc zaměstnanců, a to ochrání je před krachem nebo výpovědí. Kurzarbeit, pokud je funkční, a musí být funkční, plní právě tuto funkci.

Asi nemusím zmiňovat, že ta velmi rychle v březnu sešitá kurzarbeitová forma, program Antivirus, výborně zafungovala. Je to nejúčinnější vládní program a Antivirus, který jsme poprvé v historii v České republice aktivovali, připravili ho během několika málo dnů, pomohl každému čtvrtému podniku v České republice a každému čtvrtému zaměstnanci. Díky Antiviru máme stále nejméně nezaměstnaných v celé Evropské unii, nicméně nízká nezaměstnanost není samozřejmostí. A právě proto potřebujeme kurzarbeit, funkční kurzarbeit tak, abychom skutečně nezaměstnanost drželi na snesitelné míře, protože kromě toho, že nezaměstnanost je tragická věc pro konkrétní osudy, je to taky velmi drahá věc z hlediska a pohledu mandatorních výdajů.

Jsou zde podány desítky pozměňovacích návrhů, ty mohou zásadně ovlivnit funkčnost kurzarbeitu, a ještě jednou zdůrazňuji, že po tak dlouhém projednávání - a připomínám, že návrh zákona je projednáván v této ctěné Sněmovně již od září - bude důležitý ten výsledek. Myslím si, že kurzarbeit... pokud se nám ho nepodaří v příštích dnech schválit, nepodaří se nám ho schválit v takové formě, která bude funkční, bude to mít jediný efekt - už téměř rok bojující firmy a zaměstnanci, lidé a firmy bez peněz začnou kolabovat, protože světlo na konci tunelu nebude, zavládne obrovská nejistota, jestli - vlastně nemusím to ani opakovat, jedna věc je naprosto zdrcující pro ekonomiku, a to je obrovská nejistota.

Můžete se spolehnout na to, že nárůst nezaměstnanosti by byl velmi prudký. Predikce, které máme na Ministerstvu práce a sociálních věcí, jsou neradostné a pevně doufám, že nikdy nenastanou. Opravdu pevně doufám, že v řádu příštích několika měsíců scénáře se ty nenaplní a že budeme mít kurzarbeit, který bude pomáhat, zafunguje a dokáže překlenout tu dobu, než začne fungovat očkování.

Teď mi dovolte, abych se vyjádřila tak, jak jsem to udělala na výboru pro sociální politiku, k jednotlivým aspektům. Budu se řídit dvěma hlavními komplexními pozměňovacími návrhy: na jedné straně pozměňovací návrh pana poslance Sklenáka, který byl připraven Ministerstvem práce a sociálních věcí ve spolupráci se sociálními partnery, se všemi čtyřmi předsedy nebo prezidenty tripartitních organizací, na druhé straně pozměňovací návrh paní poslankyně Aulické Jírovcové a paní poslankyně Pastuchové.

Ještě jednou zdůrazním, že klíčové principy, které musí kurzarbeit splňovat, jsou jistota pro podniky, zaměstnance, rychlost pomoci - padlo to tady za poslední rok asi milionkrát: kdo rychle dává, dvakrát dává - musí to být transparentní podmínky podpory, to znamená, objektivní a předem známá kritéria pro získání příspěvku. Musí to být také, a to je základní podstata kurzarbeitu, minimální požadavky na cash flow firem a ochrana zaměstnanců před radikálním propadem příjmů. To jsou dvě hlavní funkce kurzarbeitu, to znamená, minimální požadavek na cash flow a maximální ochrana zaměstnanců před propadem příjmu. Ve svém důsledku to pak vede k tomu, že ekonomika je i z makroekonomického pohledu stabilizována.

Všechna tato kritéria splňuje pozměňovací návrh pana poslance Sklenáka. Oproti tomu pozměňovací návrh paní poslankyně Pastuchové a Aulické dělá z kurzarbeitu právě jen teoretický nástroj, který nepomůže. Je to v podstatě jen zkopírovaný Antivirus se spoustou chyb. Ještě dovolte, abych zmínila, že tripartita opakovaně podpořila pozměňovací návrh pana poslance Sklenáka a varovala před pozměňovacím návrhem paní poslankyně Aulické Jírovcové a paní poslankyně Pastuchové. Myslím si, že bychom měli toto věcně diskutovat, protože by se nám tu mohlo podruhé v historii stát, kdyby byl schválen pozměňovací návrh obou paní poslankyň, že budeme mít už podruhé v historii nástroj kurzarbeitu legislativně ukotven, zároveň ale nebude funkční.

Kromě tripartity a Ministerstva práce a sociálních věcí také úřady práce upozorňují na pozměňovací návrh paní poslankyně Aulické a Pastuchové a upozorňují na to, že nebude v praxi realizovatelný. Rozdíl mezi oběma návrhy je v tom, jak rychle a efektivně může kurzarbeit podnikům pomáhat, tedy zda se na něj budou moci spolehnout a zda jim uleví od dodatečných mzdových nákladů.

Kurzarbeit má mít tři fáze. První je spuštění kurzarbeitu, druhá je zařazení firmy do kurzarbeitu nebo do toho režimu včetně pravidelného vyplácení podpory, to je třetí fáze. A já bych zde ráda provedla věcné srovnání krok za krokem, jak tyto jednotlivé fáze řeší oba konkurenční návrhy.

Dostaňme se tedy k první fázi, a to je spuštění kurzarbeitu. (Hluk v sále.) Kurzarbeit spouští vláda, ta nastavuje podmínky pro danou krizi. To je potřeba mít také na paměti, že zákon nastavuje pouze -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Paní ministryně, já vás přeruším a požádám kolegy v sále o větší klid. Myslím si, že nám tady roste hladina hluku a že by bylo dobré zachovat to přiměřeně tak, abychom se slyšeli. Děkuji. Prosím, pokračujte.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, pane předsedající. To znamená, je ještě potřeba jednou zdůraznit, že zákon nastavuje pouze rámcové podmínky a ty konkrétní, které jsou reakcí na danou povahu krize, nastavuje vláda jako taková. U pozměňovacího návrhu paní poslankyně Aulické spustí vláda kurzarbeit bez jakékoliv konzultace s tripartitou. Hrozí tak, že podmínky kurzarbeitu vyhlášené pro danou krizi nebudou v praxi dostatečné a kurzarbeit se mine účinkem. Stát vyplatí podnikům v důsledku tohoto podporu nedostatečně a lidé přijdou o práci. Jen zmíním, že Antivirus za poslední necelý rok zachránil a podpořil více než milion pracovních míst a téměř 70 000 českých firem, zejména těch malých, téměř 90 % z nich bylo do 25 zaměstnanců.

Dle pozměňovacího návrhu pana poslance Sklenáka vláda již při spuštění kurzarbeitu projedná podmínky kurzarbeitu s tripartitou, tedy s těmi, kterých se kurzarbeit jako takový týká. Na jedné straně odbory, na druhé straně zaměstnavatelé. A teprve na základě informací a projednání s tripartitou vláda nastaví podmínky tak, aby kurzarbeit v dané krizi, v dané krizi pomohl co nejefektivněji.

V Německu, jak už to funguje několik desítek let, se kurzarbeit standardně používá zejména pro hospodářskou krizi, ale má pomáhat také při živelních pohromách, kybernetických útocích atd. To znamená, že má pomáhat i při jiných než hospodářských krizích.

Druhá fáze: zařazení podniků do kurzarbeitu. Po spuštění kurzarbeitu vládou bude úřad práce rozhodovat o zařazení jednotlivých podniků právě do tohoto podpůrného režimu. V pozměňovacím návrhu pana poslance Sklenáka to bude fungovat na základě předem známých, transparentních a srozumitelných pravidel. Podnik při splnění předem známých podmínek o rozsahu takzvané nepráce nebo omezení výplaty dividend bude vědět, že má na podporu nárok. To je velmi důležité.

U pozměňovacího návrhu paní poslankyně Aulické má o zařazení podniku do kurzarbeitu rozhodovat úředník úřadu práce. Ano, slyšíte správně: úředník úřadu práce. To sníží jistotu firem, ale také zaměstnanců, kterým má kurzarbeit zejména pomáhat. Rozhodování totiž zde tak, jak je pozměňovací návrh paní poslankyně Aulické sestaven, leží pouze na uvážení úředníka. Rozhodnutí úředníků se navíc mohou lišit případ od případu nebo kraj od kraje - logicky, máme 14 krajských úřadů. To jde proti logice kurzarbeitu. Ten má platit pro všechny stejně, má být předvídatelný, konzistentní a transparentní.

Pomocí úředníků úřadu práce při rozhodování má podle pozměňovacího návrhu paní poslankyně Aulické poradní sbor úřadu práce. To je ale teorie. V praxi to bude velkou komplikací a podpora se zdrží v řádu měsíců, a to v době, kdy bude pravděpodobně vládnout krize a rozhodovat o přežití firem bude každý den. Poradní sbory úřadů práce se scházejí přibližně dvakrát ročně. Nelze je donutit, aby se scházely častěji. A i kdyby ano, ti lidé, členové poradních sborů, mají vlastní zaměstnání a nezvládnou v takto krátké době nával žádostí zadministrovat. Dnes by museli nastudovat žádosti a projednat podporu více než 66 000 podniků, a to v řádu dnů. Já si to nedokážu představit, dělat toto jako bokovku na dobrovolné bázi. A pokud ano, tak nechci hodnotit kvalitu takovéhoto rozhodovacího procesu. Podmínka projednání pomoci poradními sbory úřadů práce je dle poslaneckého návrhu paní poslankyně Aulické i z pohledu podporovaných firem neakceptovatelná. Pokud má projednání pomoci konkrétním podnikům dávat smysl, pak musí mít poradní sbory o těchto podnicích detailní informace, tedy o jejich účetnictví, počtu zaměstnanců, ekonomickém výhledu, ale také o odměňování těchto zaměstnanců. V poradních sborech úřadů práce ale běžně sedí i zástupci zaměstnavatelů, tedy často konkurence těch, o kterých, o jejichž ekonomickém přežití se bude rozhodovat. Podnik, který by žádal podle pozměňovacího návrhu paní poslankyně Aulické o podporu, by tak vyzradil citlivé údaje svým konkurentům. Myslím si, že to je velmi nesystémové.

U pozměňovacího návrhu pana poslance Sklenáka je tedy rozhodování o zařazení podniků do kurzarbeitu rychlé a transparentní. U pozměňovacího návrhu paní poslankyně Aulické naopak nepřehledné, enormně zdlouhavé a s řadou rizik.

Pojďme ale do poslední fáze, a to je vyplácení podpory. Pokud je podnik zařazen v kurzarbeitu, může každý měsíc žádat úřad práce o podporu na udržení svých zaměstnanců. I zde jsou mezi oběma hlavními návrhy obrovské rozdíly. Pozměňovací návrh poslankyně Aulické bude při některých typech krize nepoužitelný. Umožňuje podpořit jakéhokoliv zaměstnance jen v případě, že v daném měsíci pracoval 20 až 80 % pracovní doby. Rozsah překážek je totiž posuzován za každého jednotlivého zaměstnance. Kurzarbeit tak nepůjde použít při živelních katastrofách nebo i při zdravotních krizích jako současná epidemie. V případě zastavení výrobní linky kvůli karanténám nemůže zaměstnanec na lince pracovat na 20 %. Naopak pozměňovací návrh pana poslance Sklenáka vyžaduje, aby bylo 20 až 80 % pracovní doby odpracováno ve firmě jako celku. U pozměňovacího návrhu paní poslankyně Aulické bude například při živelních katastrofách potřeba přijmout ad hoc pomoc. U kurzarbeitu podle pozměňovacího návrhu pana poslance Sklenáka již ne.

Ale ani pak nemá podnik vyhráno. Musí totiž zaměstnancům vyplatit mzdy a náhrady mezd a až teprve může žádat úřad práce o pomoc. Bavíme se o návrhu paní poslankyně Aulické. Je to v podstatě totožný přístup jako u současného Antiviru a to v době krize, kdy podnik potřebuje každou korunu, potřebuje ji rychle, verze paní poslankyně Aulické nechá podniky pomoc předfinancovávat. Asi nemusím zdůrazňovat, že to byla největší slabina anebo je nejvíce kritizovaná část programu Antivirus. Pozměňovací návrh pana poslance Sklenáka mnohem lépe chápe potřeby podniků a funguje opačně. Nejdříve podpora podniku od úřadu práce, a není pak pro firmy nutné zajistit si cash flow.

Mohla bych ještě pokračovat, je toho skutečně mnoho. Vidím, že čas běží, proto bych to chtěla shrnout. V případě potřeby a v rámci následující debaty ráda vysvětlím další nedostatky, zejména co se týká výplaty dividend, transparentnosti, rychlosti a také podpory zaměstnanců, protože si myslím, že náhrada příjmů, kterou dostanou zaměstnanci v kurzarbeitu, by měla být pro všechny stejná.

Proto vás, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, velmi prosím o rychlé a uvážené rozhodnutí v návrhu tohoto zákona. Velmi vám děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Nevím, nakolik to bude rychlé, protože na 13.30 máme pevně zařazený další bod. Nicméně otevírám rozpravu, do které mám v tuto chvíli dvě písemné přihlášky. Nicméně mám zde i zplnomocnění paní poslankyně Šafránkové přednést... paní zpravodajka chce také vystoupit s přednostním právem. Tak jestli paní poslankyně Šafránková dovolí, prosím.

 

Poslankyně Lenka Dražilová: Děkuji za slovo, opravdu už nezbývá mnoho času. Já bych chtěla jenom říct, že výbor pro sociální politiku jako garanční výbor projednával předmětný sněmovní tisk 3. února tohoto roku. Už tady padlo, že se nám sešlo skutečně velké množství pozměňovacích návrhů -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Paní poslankyně, já vás přeruším a požádám vaše kolegy v sále o klid, aby případné diskuze přesunuli jinam. Opravdu to ruší. Prosím, pokračujte, paní poslankyně.

 

Poslankyně Lenka Dražilová: Takže ještě jednou řeknu, že už zde bylo řečeno, že padlo velké množství pozměňovacích návrhů. Řešili jsme jich celkem 42. Jak řekla paní ministryně, jsou zde dva zásadní pozměňovací návrhy, a sice paní poslankyně Aulické Jírovcové a Pastuchové a druhý pozměňovací návrh pana kolegy Sklenáka. Co se týká těch dalších pozměňovacích návrhů, byly podány buď k původnímu vládnímu návrhu, nebo k vládnímu návrhu zmíněných kolegyň, nebo k pozměňovacímu návrhu pana poslance Sklenáka, anebo jsou podány pozměňovací návrhy, které s kurzarbeitem vůbec nesouvisí. Takže my jako garanční výbor jsme o těchto návrzích hlasovali. Musím říct, že pozměňovací návrh kolegyně Aulické Jírovcové a Pastuchové sociální výbor odsouhlasil. Co se týká pozměňovacího návrhu pana poslance Sklenáka, byl přijat bez stanoviska. To je zatím z mé strany všechno.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Budeme tedy pokračovat v otevřené rozpravě, do které je s přednostním právem se stanoviskem klubu SPD přihlášena paní poslankyně Šafránková. Upozorním, že v 13.30 vás přeruším. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji za slovo, pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, ráda bych vás seznámila se stanoviskem našeho poslaneckého klubu SPD, které dlouhodobě prosazuje systémovou ochranu udržení pracovních míst, ochranu zaměstnanců a podporu zaměstnavatelům zejména v případech, kdy jsou zasaženi delšími a plošnými krizemi typu současné epidemie a souvisejících omezujících opatření.

Současná nelehká doba si potřebné změny v oblasti nastavení ochrany zaměstnanosti přímo vyžaduje, a to i z dlouhodobého hlediska - čím dříve, tím lépe. Jejich cílem musí být předcházení vzniku nezaměstnanosti většího rozsahu, krachům zejména malých českých firem a propadu našich zaměstnanců a občanů do vážných sociálních a existenčních problémů. Samozřejmě platí, že nastavení této speciální podpory v době částečné zaměstnanosti či nezaměstnanosti musí být průhledné, jasné, rychlé, spravedlivé a nediskriminační. Z hlediska podoby kurzarbeitu je pro nás proto nesmírně důležité a zásadní, aby nárok na tuto podporu měli všichni zaměstnanci, tedy i ti, kteří jsou v pracovním poměru na dobu určitou.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Tak, paní poslankyně, a zde vás přeruším. Budete svůj projev moci dokončit, až se příště dostaneme k tomuto bodu, nicméně v tento moment a v tuto chvíli jej zavírám a přerušuji.

 

Posuneme se k bodu, který máme pevně zařazený na 13.30, což je bod 18 pořadu. Jedná se o bod

Aktualizováno 5. 3. 2021 v 14:43.




Přihlásit/registrovat se do ISP