(14.30 hodin)
(pokračuje Blatný)

Rizikovým faktorem je trvale nákaza zranitelných osob, zranitelných skupin obyvatelstva. V České republice stále registrujeme vysoký podíl i počet nákaz mezi seniory a obecně vysoký zásah zranitelných skupin. V současnosti jde nicméně zejména o důsledek komunitního šíření, protože počet infekcí v sociálních zařízeních výrazně poklesl díky tomu, že bylo aplikováno plošné opakované testování. A v něm bude potřeba pokračovat. Počty nově diagnostikovaných seniorů stoupají, za minulý týden o 15 %. Zde si prosím povšimněme, že se jedná pouze o polovinu vzestupu v celkové populaci, což odráží právě tu efektivní strategii testování v domovech seniorů, ve které budeme nadále pokračovat. Zvýšené počty případů v těchto zranitelných skupinách nicméně představují potenciální riziko pro nemocniční systém, protože v této rizikové kategorii je pravděpodobnost hospitalizace až 30 %.

Celkové počty hospitalizovaných pacientů nyní kolísají kolem hodnoty 4 500 a na intenzivních lůžkách leží kvůli této diagnóze kolem 700 osob. Další vývoj potřeby nemocniční péče je tedy rizikový a v některých regionech, jako například v Moravskoslezském kraji, se riziko již projevuje. Počty osob nově přijatých do nemocnic se nyní navyšují na hodnoty kolem 350 denně. Vývoj počtu nákaz v těch rizikových a zranitelných skupinách potom ukazuje na pravděpodobný další nárůst počtu hospitalizovaných až na hodnoty kolem 400. A naplní-li se rizikový scénář, potom by koncem měsíce v našich nemocnicích leželo až 7 tisíc hospitalizovaných, z toho tisíc osob na jednotkách intenzivní péče.

Jaký lze očekávat vývoj do konce roku, pakliže nedojde k jeho zvratu? Používaný model, který se bohužel velmi trefuje do dat, která následně vidíme, protože naše predikce je opravdu velmi přesná, hovoří o tom, že v případě, že nebudeme jednoznačně konat, potom ke konci roku bude denně více než 11 tisíc nových případů koronaviru. Je tedy třeba opět důrazněji zasáhnout.

Závěrem mi dovolte shrnout, že současný vývoj epidemie je rizikový a sleduje růstový potenciál, který je srovnatelný s většinou států Evropy. Proto žádáme i opatření, která jsou srovnatelná s většinou států Evropy. Dynamika šíření nemoci narůstá, zatím se však nepromítá stejnou měrou do zátěže nemocnic a to je třeba udržet. Počty hospitalizovaných jsou zatím víceméně stabilní, byť existují rozdíly mezi regiony.

Kromě denního sledování všech významných rizikových ukazatelů existují dva hlavní nástroje, jak omezit šíření nákazy: Opakované antigenní testování a důsledná příprava na přicházející vakcinaci. Abychom byli schopni toto všechno zvládnout, je potřeba pokračovat v nastavených protiepidemických opatřeních. Opakované testování antigenními testy již prokázalo svoji účinnost. Víme, poté co v současné době disponibilní vakcína prošla klinickým testováním s více než 40 tisíci osobami, že její účinnost je zhruba 95%. Je tedy patrné, jakým směrem se ubírat, je tedy patrné více než malé světlo na konci tunelu. Do té doby je potřeba dodržovat a mít možnost zajišťovat omezení a k tomu současné úrovně rizika. Potřebujeme nouzový stav.

Proto si vás dovolím, jak jsem řekl na začátku svého sdělení, požádat o prodloužení nouzového stavu o 30 dní, a to s vědomím všeho, co to s sebou nese. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Také vám děkuji, pane ministře, za úvodní slovo k tomuto materiálu. Než otevřu rozpravu, tak přečtu omluvu pana ministra zahraničních věcí Tomáše Petříčka, který se omlouvá dnes od 14 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

Připomínám, že podle § 109 odst. 2 a 3 zákona o jednacím řádu při zkráceném jednání o návrhu na vyslovení souhlasu s prodloužením nouzového stavu se projednání ve výborech nekoná, nelze v rozpravě uplatňovat faktické poznámky, poslanec může vystoupit v rozpravě nejvýše dvakrát a Sněmovna může rozhodnout o omezení řečnické doby až na pět minut s tím, že omezení řečnické doby se vztahuje i na poslance pověřeného přednést k věci stanovisko poslaneckého klubu.

Nyní otevírám rozpravu, kde mám přihlášeno s přednostními právy: první pan ministr zdravotnictví Blatný, ale předpokládám, že to už bylo vyčerpáno v úvodním slově, další v pořadí je pan předseda Rakušan, pan místopředseda Okamura, pan předseda Jurečka, poslanec Výborný a poslanec Ondráček se stanoviskem klubu KSČM. Prosím, pane poslanče, máte slovo. A zeptám se vás, a požádám vás, jestli byste mohl převzít roli zpravodaje tohoto bodu. Jste první v rozpravě. Děkuji.

 

Poslanec Vít Rakušan: Já to tušil, že to špatně dopadne. Vážený pane místopředsedo, děkuji vám za hezký vánoční dárek, který jste mi dal, ale už potom, kdy jsem se minule opovážil zneužít ochoty pana kolegy, tak dnes tuto příjemnou a sympatickou roli na sebe vezmu.

Pane místopředsedo, kolegyně, kolegové. Pane ministře, pozorně jsem poslouchal vaše úvodní slova a vlastně v tom popisu a té deskripci situace se shodneme. To, že se situace nevyvíjí dobře, to, že čísla stoupají, to, že máme zahlcený zdravotní systém, to, že chudáci zdravotníci po tom všem, co v tomto roce zažili, nezažijí asi hezké svátky vánoční a nezažijí asi ani hezkou oslavu silvestra, to je určitě pravda. V čem se ale úplně neshodneme, je to, jestli vláda kromě toho, že nás stále žádá o prodloužení nouzového stavu znovu a znovu, pro tu faktickou nápravu věcí dělá dostatečně.

Trochu jsem si představoval, že tady přijde pan premiér anebo vy, pane ministře, a dáte nám všem takový vánoční dárek, a to že nám řeknete, že se opravdu silně posílí testování antigen testy, které v mnohých krajích prostě nebyly dostatečně dostupné. Že nám řeknete, že systém PES začne zase fungovat, protože to, co vy jste s tím systémem převedli, to je nevídané. On se vám rozpadl pod rukama, ten systém jako by neexistoval, a to, s čím jste přicházeli, s tou ambicí, že tady budeme mít nějakou predikovatelnost toho, co se stane v těch dalších dnech a týdnech, to tu vůbec nefunguje. Je to výsměch všem odborníkům, kteří vám pomáhali tento systém dávat dohromady.

Budete zítra rozhodovat jako vláda o přechodu do pátého stupně. No a v té chvíli my vůbec nevidíme, zda to odpovídá reálně nějakým číslům. Vy nedodržujete vlastní termíny, které jste si stanovili, tu rozhodnou dobu pro to, abyste analyzovali data a udělali to správné a nejlepší rozhodnutí pro lidi. Prostě predikce možná není, my zase jenom čekáme, co se stane po rozhodnutí vlády.

Kde je motivace lidí, aby zůstávali v karanténách? A ta motivace prostě musí být, protože pokud lidé v České republice nebudou zůstávat v karanténě a budou se jí všemožně vyhýbat, budou se vyhýbat tomu, že půjdou na testování, protože to pro ně znamená ekonomickou nejistotu, tak se z toho problému přece nedostaneme. Proč vláda stále odmítá plně kompenzovat náklady lidí, kteří žijí v karanténě, kteří žijí v izolaci? Prostě bez toho není cesty dále. Můžeme je motivovat třeba i skrze zdravotní pojišťovny, úlevy na pojištěních a podobně, ta debata se ale musí vést odborně.

Řekněte lidem před Vánoci, před vánočním svátky, že zase začne fungovat trasování, že zase začne fungovat chytrá karanténa, že máte skutečně ambici, aby lidé v České republice dostávali informace o tom, že jsou pozitivní, do 24 hodin i o víkendu, protože v tom mezidobí oni mohou být potenciálním rizikem pro své okolí.

Kde je připravena novela krizového zákona, ke které jsme vás tady před měsícem vyzývali? Měli jsme k tomu několik debat. Proč tady není? Proč jdete cestou nejjednodušší, cestou vyhlášení a prodlužování nouzového stavu, který má to právo dotýkat se těch nejzákladnějších ústavních práv lidí v České republice? Zakazovat jim i to, co prostě nutné zakazovat v této chvíli není. Měli jste dost času na to, abychom společně projednali nový krizový zákon. Opět - není tady.***




Přihlásit/registrovat se do ISP