(14.40 hodin)
(pokračuje Blatný)
Uvědomuji si, že slovní spojení nouzový stav působí na většinu z nás zvláštně, až negativně, možná dokonce skličujícím způsobem, řadu z nás může popudit. Spojujeme si je totiž s uzavřenými obchody, se zákazem vycházení a podobnými restrikcemi. Ale vy i já víme, že tomu tak není a že bych byl moc rád, kdybychom to společně uměli lidem vysvětlit. To, že vláda s vaší podporou musí vyhlásit nouzový stav, umožní prodloužení něčeho, co je veskrze pozitivní záležitostí. V době, kdy na nás negativně dopadají důsledky epidemie, je totiž vyhlášení nebo prodloužení tohoto nouzového stavu tím, co nám umožní efektivně na stávající situaci reagovat.
Díky nouzovému stavu lze, a již to tady bylo řečeno, snadněji nasadit vojáky, hasiče, integrovaný záchranný systém na pomoc vládě i nám všem v plnění krizových opatření. Tito lidé pomáhali a pomáhají s trasováním nakažených. Pomáhali a pomáhají se zajištěním odběrových míst pro testování. Tito lidé pomáhali a pomáhají v nemocnicích a v zařízeních sociálních služeb, v domovech pro seniory nebo v domovech pro osoby se zdravotním postižením. Tito lidé pomáhali a pomáhají v zajištění organizace a v zajištění podpůrných IT systémů, které jsou klíčové pro chod celého krizového stavu, díky kterým máme data, se kterými můžeme pracovat, která vám zde můžu nyní prezentovat.
Díky nouzovému stavu lze tak snadno, rychle a účinně zapojit například i studenty do pomoci. Jinými slovy díky tomu, že existuje nouzový stav, můžeme využít rychle a operativně pomoc všech těch, bez kterých bychom se neobešli a bez kterých by byla situace daleko, daleko složitější.
Určitě se mě zeptáte i na to, kdy to vše skončí. Kdy můžeme zodpovědně říct, že již nepotřebujeme žádná plošná opatření, tím pádem že již nepotřebujeme nouzový stav. V souvislosti s modelem, o kterém jsem hovořil a který velmi dobře koreluje s údaji německého Kochova institutu, vám mohu s klidným svědomím říct, že to bude tehdy, až budeme mít počet nakažených na týden zhruba 3 500 nově diagnostikovaných. Jinými slovy zhruba 500 za týden (den). Tehdy se nejedná o komunitní šíření, tehdy nehrozí závažné riziko, tehdy není potřeba plošných opatření. Jsme od toho zatím poměrně daleko.
Když se připravovaly materiály pro ctěnou Poslaneckou sněmovnu, možná jste si také všimli, že na poslední stránce je vytištěna upravená tabulka protiepidemického systému v souladu s tím, co Sněmovna požadovala, která již nepočítá s nouzovým stavem v úrovni jedna. V případě, že bude toto aplikováno a že se výhledově dříve či později, přál bych si, aby to bylo dříve, obávám se, že to bude později, abychom se dostali do toho nouzového stavu, musíme potom vědět, že stávající úprava nám opravdu umožňuje regulovat řadu věcí na lokální úrovni, na úrovni okresů, kraje i několika krajů. Ve chvíli, kdy se potom budeme blížit k většině republiky, jinými slovy kdy bude potřeba působit plošně, potom nám náš stávající právní řád ukládá použití krizového zákona, jinými slovy snahu o vyhlášení nouzového stavu.
A úplně nakonec jenom dvě drobnosti, které možná nepatří přímo k nouzovému stavu, ale se kterými určitě bychom zde dnes přišli do styku v rámci diskuse. Prvním je pivo. Prosím vás, došlo k tomu, že nebylo v žádném případě cílem, aby současná opatření vedla k tomu, aby si nesměl nikdo z restaurace odnést pivo ve džbánku nebo v láhvi. Bylo to všechno dáno jenom tím, aby se omezila konzumace alkoholu na veřejnosti. A tato slovy docenta Chocholouška politováníhodná událost bude napravena během čtyřiadvaceti hodin změnou usnesení vlády.
A pokud se týká úpravy stupně číslo tři, tak jste si jistě všimli, že když jsem vám říkal, že je velmi pravděpodobné, že budeme muset dříve či později, když dojde ke zhoršování stávající situace, přejít do systému na úroveň číslo čtyři, potom samozřejmě budeme reflektovat oprávněné komentáře řady z vás a uděláme vše pro to, aby podmínky pro české obchodníky, nebo pro malé obchodníky a ty, kteří poskytují služby, byly zakotveny a upraveny stejně. jako je tomu u velkých řetězců.
Děkuji vám velmi za pozornost a ještě jednou děkuji těm, kteří mi umožnili nyní vystoupit.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane ministře. A jako první vystoupí s přednostním právem pan předseda Rakušan, připraví se pan předseda Bartoš. (Poznámka z pléna.) Ano, pan předseda byl tentokrát dokonce o den rychlejší. Tak prosím.
Poslanec Vít Rakušan: Vážený pane předsedo, pane premiére, vážený pane ministře, opět jsme se sešli ve Sněmovně po nějakých týdnech k tématu, které už je evergreenem v prodloužení nouzového stavu. Je to určitě něco, co nikoho z nás netěší, a to tady zmínil koneckonců pan premiér i pan ministr. Je to situace, která je nenormální. Je to situace, která omezuje ta nejzákladnější ústavní práva lidí v ČR.
Ale pojďme se zamyslet nad tím, co nouzový stav je. Pan premiér ho nazval stavem pomoci. Já termín stav pomoci musím odmítnout. Nouzový stav má být maximálně brzdou, má zabrzdit nějaké procesy ve společnosti, má pomáhat tomu, aby vláda měla čas kromě toho pomyslného brzdění auta také točit volantem a tu pandemii nějakým způsobem řídit. Ten nouzový stav, ten čas, který tady Sněmovna znovu a znovu vládě dává, naplnit nějakými konkrétními kroky. Protože sám nouzový stav jako takový žádným lékem není. Lékem má být to, co se v jeho rámci odehrává. Lékem má být účinná strategie našeho státu, naší vlády v boji s pandemií.
Co může skutečně pomoci? Může to být rychlé trasování, kdy vláda sama mluvila o tom, že by chtěla rychlost trasování pozitivních případů zvýšit na 90 % oznámení do 24 hodin ve všech krajích a též o víkendech. Tak se objektivně, a všichni to vidíme u našich testovaných známých a příbuzných, jednoznačně neděje.
Testování. V nedávné době skončil ve své funkci národní koordinátor pro testování Marian Hajdúch. Sám pan premiér ho pochválil, že si ho jako odborníka váží. Vyjádřil i politování nad tím, že ve své funkci nepokračuje. Ale ono to mělo nějaké důvody. On sám veřejně řekl, že není schopen stát za rozhodnutími vlády, která prostě nereflektují jeho odborná doporučení a doporučení jiných odborníků. Podle jeho názoru se stále v ČR testuje málo. A často se uvádí, že je to drahé. Tak jeden ekonomický příměr. Testování nás od začátku pandemie stálo zhruba tolik, kolik stojí českou ekonomiku jeden den lockdownu.
Kromě preventivního testování vidí chybu i v nerealizovaném plošném antigenním testování. Pár konkrétních příkladů ze světa. Ve Finsku je 35 testů na jeden pozitivní případ, v Jižní Koreji je 40 testů na případ, v České republice je 5 testů na případ. Ta statistika je prostě vypovídající a svědčící o tom, že testovací strategie stále nebyla uvedena v život tak, jak nám tady vláda opakovaně slibuje a vlastní sliby neplní. Protože to jsou ty konkrétní prostředky, kterými může pandemické situaci pomoct. To není nouzový stav sám o sobě, který je prodlužován na 30 dnů znovu a znovu, aniž by nám vláda řekla, jak těchto 30 dnů chce reálně využít k tomu, aby se situace zlepšila.
V České republice máme desetkrát až stokrát více úmrtí přepočteno na obyvatele než země, které dostatečně testují. To prostě není nějaký statistický údaj. Za tím, že se to v ČR nedaří, jsou prostě konkrétní lidé, kteří v době této pandemie přišli o život. To je prostě selhání, které už je od těch jarních měsíců prostě neodpustitelné a stojí zdraví a životy lidí v ČR. ***