(12.50 hodin)
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Podívám se, jestli má někdo zájem vystoupit v obecné rozpravě ještě. Nikoho nevidím, takže obecnou rozpravu končím a táži se, zdali je zájem o závěrečná slova. Za navrhovatele? Zpravodaj? Nemáte zájem. Takže se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím, takže zagonguji, protože přistoupíme k hlasování. Tak jsme tady v dostatečném počtu, koukám.
Takže kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru?
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 19 přihlášeno 87 poslanců, pro 81, proti žádný. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání? Návrh nevidím.
Takže budeme hlasovat o návrhu na zkrácení lhůty pro projednání na 30 dnů, o 30 dnů na 30 dnů, který navrhl pan poslanec Sadovský.
Takže já zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 20 přihlášeno 88 poslanců, pro 80, proti 1. Návrh byl přijat a já končím prvé čtení tohoto návrhu.
Vrhneme se na poslední bod programu dnešní schůze Poslanecké sněmovny. Je to bod
7.
Návrh Etického kodexu poslance
K tomuto bodu vám byl doručen sněmovní dokument číslo 7067. Prosím, aby se slova ujal zástupce navrhovatelů tohoto bodu, předseda Poslanecké sněmovny Radek Vondráček, který, bude-li souhlasit, se zároveň stane i jeho zpravodajem. Prosím.
Předseda PSP Radek Vondráček: Dobrý den, pane předsedající. Já bych měl takový návrh. Já přijdu, doufám, s pozitivním návrhem pro všechny a navrhuji, kdybychom náhodou tři čtyři minutky přetáhli tu třináctou, já předpokládám, že se ten bod přeruší, ale kdybychom to dotáhli, tak přerušíme a máme už ukončenou schůzi. Tak jestli není nikde námitka, ale na to se musíte zeptat vy, že bychom tedy tento bod nějakým způsobem alespoň začali projednávat a pak ho přerušili.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Samozřejmě. Já se tedy zeptám do pléna, zdali někdo z předsedů poslaneckých klubů má námitku proti tomu, protože je to na základě dohody. Nikoho nevidím, takže bychom tento bod dotáhli. Prosím.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Já se budu snažit přesto se do toho času vejít. Děkuji moc za příležitost a možnost o etickém kodexu promluvit zde na plénu poprvé poté, co jsem o něm hovořil už mockrát na různých fórech a do médií. Naposledy jsme řešili otázku etického kodexu v rámci setkání včerejšího grémia, kde proběhly i názory, proč vlastně bychom měli přijímat etický kodex, proč jej máme přijímat v tuto dobu. Já to nedělám často, ale možná bych odpověděl otázkou: Je tedy žádoucí, a proč tedy zrovna členové Parlamentu by neměli mít žádný etický kodex, když etickým kodexem se již delší dobu řídí státní zástupci, etický kodex vydali soudci, zaměstnanci Poslanecké sněmovny již řadu let mají svůj etický kodex, řada jiných profesních organizací má své etické kodexy, a v čem je tedy výjimečnost? Možná mi odpovíte tak, že to budu akceptovat, ten argument, v čem je výjimečnost členů Parlamentu, že nepotřebují etický kodex.
Z hlediska obecného etický kodex má pozitivní dopad na celou společnost prostřednictvím posílení vlády práva, jestliže dojde k určité kodifikaci toho, čemu se říká dobré chování, a především dodržování těchto pravidel, kdy jednání na základě vlastního uvážení bez zvnějšku nastavených limitů není přípustné. Posiluje se právní vědomí veřejnosti a zejména s ohledem na silné mediální pokrytí nás členů Poslanecké sněmovny a jejich výraznou viditelnost ve vztahu k veřejnosti může etický kodex zlepšit vnímání Poslanecké sněmovny. Má dopad na vztah mezi členy Parlamentu navzájem. Etická pravidla, jejichž součástí jsou i požadavky na důstojné vystupování vůči kolegům, pomáhají vytvářet atmosféru kolegiality bez ohledu na politické soupeření. Položme si všichni otázku, jestli opravdu ta diskuze, která tu někdy probíhá, je opravdu ta, které se chcete účastnit, jestli byste třeba někdy nechtěli být raději na jiném místě, než sedět v tomto sále.
Jak už jsem řekl, mnoho států, jako je Francie, Německo, Polsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, už etický kodex dávno má přijatý. Maďarsko sice etický kodex nepřijalo, ale aspoň zavedlo školení týkající se etiky na půdě parlamentu. Etické kodexy jsou běžnou součástí ministerstev, Úřadu vlády, je to pozitivně vnímané tzv. soft law, což je i režim, ve kterém navrhuji tento etický kodex, kdy se o něm rozhodne usnesením Poslanecké sněmovny, nikoliv zákonným předpisem.
Od května loňského roku platí etický kodex státních zástupců. Zdůrazňuje hodnoty, principy, které musí představitelé justice v širším slova smyslu ctít. Mezi hlavní principy patří nezávislost, zákonnost, nestrannost, odbornost či důvěryhodnost. V tomto duchu je koncipován etický kodex poslance naprosto stejně. Stejně tak soudci. Skupina 23 soudců pod vedením nynějšího předsedy Nejvyššího soudu Petra Angyalossyho dokončila v červnu tohoto roku etický kodex justice, na kterém pracovali řadu měsíců. Kodex byl předán paní ministryni spravedlnosti při její návštěvě Nejvyššího soudu a poslal ho také předsedům všech soudů.
Několik let existuje etický kodex zaměstnanců Poslanecké sněmovny a na výsledek této diskuze čeká i tento kodex, neboť bude využita navrhovaná etická komise.
Zřejmě největší novum v této oblasti je právě ta etická komise, ale hlavními úkoly je etické poradenství vůči poslancům například ve formě konzultace při řešení etických dilemat, metodické vedení oblasti etiky v Poslanecké sněmovně a vzdělávání, osvěta zaměřené na etiku dovnitř i navenek Poslanecké sněmovny, například formou specializovaných školení, seminářů či konferencí. Na etickou komisi se může důvěrně obrátit poslanec či orgán Poslanecké sněmovny. Člen etické komise je z titulu svého pracovněprávního vztahu ke Kanceláři Poslanecké sněmovny vázán mlčenlivostí o skutečnostech, o nichž se dozvěděl v souvislosti s výkonem své činnosti. Na to bude kladen obzvlášť důraz, na mlčenlivost. Etická komise nemá žádné kontrolní ani rozhodovací pravomoci, ani pravomoc postihovat členy Poslanecké sněmovny. Skutečně by měla být pouze takovým průvodcem při nejasných situacích.
Etický kodex řeším, co jsem v Poslanecké sněmovně. Diskuze nějakou formou probíhá celé toto volební období. Už když jsme řešili novelu jednacího řádu, navrhoval jsem, aby součástí jednacího řádu byl legální odkaz na etický kodex. Tenkrát díky vetu některých poslaneckých klubů tento odkaz nebyl přijat. Etický kodex se vrátil do diskuze. Absolvovali jsme druhé, absolvovali jsme třetí diskuzní kolečko týkající se etického kodexu v rámci mé pracovní skupiny předsedy Poslanecké sněmovny k jednacímu řádu. V tuto chvíli disponuji vyjádřeními několika poslaneckých klubů, jako například klub KSČM mi napsal 15. 9.: Nemáme připomínky k návrhu etického kodexu. Poslanecký klub STAN, pan poslanec Farský také napsal: Se záměrem projednání a schválení etického kodexu taktéž vyslovuji za poslanecký klub STAN souhlas a navrhuji doplnění. Toto doplnění jsme v plné míře akceptovali a je součástí toho materiálu, který máte před sebou. Stejně tak ze strany klubu ČSSD jsem obdržel vyjádření, že se ztotožňuje se záměrem předložit Poslanecké sněmovně návrh etického kodexu poslance. ***