(9.40 hodin)

 

Poslanec Marek Benda: Já jenom jednu poznámku. Nenavrhuji prodloužení lhůty, ale současně říkám, že toto je materiál, který musí být projednáván za účasti soudů i státních zástupců. Minimálně Nejvyšší správní soud... jsme letos museli zrušit dvakrát svoji tradiční cestu do Brna kvůli koronavirové situaci. Ale pokud se neuvolní poměry na to, abychom mohli začít normálně jednat, tak toto prostě já do Poslanecké sněmovny nepustím. To říkám zcela na rovinu. To nemůžeme projednávat v nějakém distančním režimu. Takže pokud by trvala opatření vlády, budeme muset s tím tiskem ještě nějaký čas vyčkat.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Tolik poslední vyjádření v této věci. Končím první čtení tohoto tisku. Všem vám děkuji, budeme pokračovat.

 

Otevírám bod číslo

 

2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/2002 Sb., o soudech,
soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších
zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 630/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede opět paní ministryně spravedlnosti Marie Benešová, kterou tímto prosím o slovo.

 

Ministryně spravedlnosti ČR Marie Benešová Další vládní návrh je zákon o soudech a soudcích, který je ve druhém čtení. A tento vládní návrh, připomínám jenom, byl rovněž předložen v rámci plánu legislativních prací vlády na rok 2019 v návaznosti na programové prohlášení vlády, v němž se vláda zavázala prosadit zákonem stanovené podmínky výběru soudců, a reaguje na doporučení skupiny států GRECO. Jeho hlavním cílem je zavedení jednotného transparentního systému výběru soudců, soudních funkcionářů, stejně jako podrobnější úprava vedlejší činnosti soudců a revize institutu přísedících v trestním řízení.

V rámci sjednocení přípravy budoucích soudců se zavádí institut justičního kandidátství, které přichází po odborné justiční zkoušce a představuje přípravu na výkon funkce soudce. Odbornou přípravu justičního kandidáta mohou absolvovat také osoby z jiné právní praxe s profesní zkouškou. Obsazování soudcovských míst bude probíhat ve výběrovém řízení na konkrétní uvolněná místa v rámci obvodu krajského soudu a do výběrového řízení se vedle justičních kandidátů mohou přihlásit také odborníci mimo justici. Výběr předsedů okresních, krajských a vrchních soudů bude probíhat prostřednictvím výběrových řízení, kdy parametry výběrových řízení budou nově stanoveny zákonem oproti dnešnímu stavu, kdy výběrová řízení probíhají, ale pravidla jsou upravena instrukcí ministra.

Novela dále zakotvuje zákaz opakovaného jmenování předsedů u téhož soudu, již dnes to vyplývá z judikatury Ústavního soudu, a povinné manažerské vzdělávání pro justiční funkcionáře. Novela v rámci úpravy zavádí oznamovací režim vedlejší činnosti soudců a upravuje výslovný zákaz členství soudců v politických stranách a politických hnutích, rovněž po vzoru soudců Ústavního soudu. Nad rámec doporučení GRECO se navrhuje omezení přísedících v trestních řízeních. Rozhodování v senátu s přísedícími by mělo být omezeno na skupinu nejzávažnějších trestných činů, mezi nimiž samozřejmě zůstávají násilné trestné činy.

Novela byla rovněž široce diskutována se zástupci justice na sérii kulatých stolů již na podzim roku 2018, začátkem roku 2019, dále se Soudcovskou unií a s dalšími odborníky.

Návrh byl projednán v prvním čtení 11. března, následně nato ústavně-právním výborem, který svým usnesením doporučil tento návrh schválit. Samozřejmě je tam celá řada pozměňovacích návrhů, ke kterým se potom podrobně vyjádřím. S některými vyslovujeme souhlas, s některými vyslovujeme nesouhlas.

Takže to je pro úvod asi z mé strany všechno a těším se na další diskusi.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Poprosím, aby se... Návrh jsme v prvém čtení přikázali ústavně-právnímu výboru jako garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 630/1 a 630/2. Poprosím pana poslance Farského, který je zpravodajem tohoto tisku, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.

 

Poslanec Jan Farský: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, vážené kolegyně, vážení kolegové, ústavně-právní výbor se sněmovním tiskem zabýval dvakrát na svém jednání: 14. září, kdy přerušil projednávání, následně po jedenácti dnech 25. září svoje jednání ukončil přijetím pozměňovacích návrhů a s nimi spojeného usnesení, se kterým vás seznámím.

Předně ústavně-právní výbor doporučil po rozpravě Poslanecké sněmovně, aby návrh zákona schválila, a v rámci svého jednání přijal řadu pozměňovacích návrhů, které už jsou přílohou vypsány v usnesení nebo ve sněmovním tisku číslo 630/2. Kdybych je jenom ve zkratce představil, tak dohoda z ústavně-právního výboru je na tom, že advokáti budou mít zjednodušený vstup k soudům, že nebudou muset, když nerozhodne jinak soudce, nebudou muset procházet rámy a bude jim stačit průkaz České advokátní komory.

Upravuje se definice povinného oboru právo a právní věda pouze na obor právo, když zde panovala nejistota ve výkladu, které z oborů vysokých škol by potom byly ty přijatelné.

Velká debata se vedla o tom, jak bude přesahovat v případě konce mandátu soudních funkcionářů, jak se budou překrývat jejich funkce, jejich mandáty. Závěr, na kterém se shodl ústavně-právní výbor, byl, že místopředseda bude "přesluhovat" svého předsedu o tři měsíce, aby byla zachována kontinuita, aby bylo možné nějakým způsobem dojít k předání a nezpomalilo nebo nějak nekomplikovalo fungování soudů.

Sáhli jsme do toho, že soudci můžou být už součástí orgánů komor parlamentu, a to nejen poradních, protože některé jsou čistě poradní a to omezení na čistě poradní bylo z našeho pohledu příliš striktní.

Debata se vedla také o výběrové komisi a složení výběrové komise na soudce. Po širších úvahách jsme zůstali s tím, že zůstane převaha soudců nad ministerstvem, že samospráva je zde udržena.

Z praxe vyšlo to, že se rozšiřuje zákonný výčet registrů, ze kterých soud může využívat údaje. Vyhledává si některá data sám, aby nemuseli účastníci některé veřejně dostupné informace dokládat, když je už má stát k dispozici.

A u justičních čekatelů se upravovala pro zamezení retroaktivity jejich činnost. Dále je tam vloženo zrušení přísedících v občanském soudním řízení, které po debatě také prošlo.

Jednu věc jsme neprojednali z mého pohledu a potřebnou i z pohledu legislativy na ústavně-právním výboru, a to posunutí účinnosti. Tady se překlopím do obecné rozpravy za sebe, a to že účinnost budu navrhovat posunout z 1. ledna 2021 na 1. červenec 2021. K pozměňovacímu návrhu se přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.***




Přihlásit/registrovat se do ISP