Čtvrtek 26. listopadu 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Neautorizováno !

 

(pokračuje Radek Vondráček)

1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1095/ - zkrácené jednání

Nicméně pardon, já vždycky řeknu otevírám. Před projednáním vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, tisk 1095, zkrácené jednání, bychom podle § 99 odst. 5 měli nejprve posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání. Já k tomu otevírám rozpravu. Ptám se, zda má někdo zájem k tomuto bodu, k tomuto vystoupení. Nikoho nevidím, rozpravu končím a přikročíme k hlasování.

 

Přednesu návrh usnesení. "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 1095, ve zkráceném jednání."

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 4, přihlášeno 88 poslanců, pro 87, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Usnesení bylo tedy schváleno. Já vám děkuji a otevírám bod číslo 1. Tím je vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 1095, zkrácené jednání. Předložený návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, dovolte mi uvést ve stručnosti návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů. Dále budu hovořit už jenom o spotřebních daních.

Návrh zákona reaguje na současnou situaci, kdy pivo není možné s ohledem na vládní opatření k zabránění šíření koronaviru distribuovat do uzavřených restaurací, hotelů a obdobných zařízení a naopak je nutné ho s ohledem na tato opatření a na povahu tohoto výrobku z uvedených provozoven vracet zpět do režimu podmíněného osvobození od spotřební daně za účelem jeho likvidace či přepracování, což je samozřejmě spojeno se vznikem nároku na vrácení spotřební daně.

Možnost vracení již zdaněného piva do daňových skladů byla do zákona o spotřebních daních vložena již během jara zákonem, který schválila i tato Poslanecká sněmovna v souvislosti s koronavirem. Tato v současné době účinná úprava však umožňuje vracení piva do daňových skladů pouze do 31. prosince 2020 a vzhledem k přetrvávající situaci spojené s výskytem koronaviru je nezbytné prodloužit toto opatření i po 31. prosinci 2020. Protože v současné době není možné objektivně dopředu odhadnout vývoj epidemiologické situace, a tedy zda zdaněné pivo bude do konce tohoto kalendářního roku bezezbytku spotřebováno, případně zlikvidováno, rovněž tak nelze odhadovat vývoj v novém roce, z toho důvodu předkládám jménem vlády tento návrh, aby bylo možné vracet piva do režimu podmíněného osvobození od spotřební daně i nadále a časově to neomezovat.

Z pohledu podnikatelského prostředí přinese navrhovaná úprava zvýšení právní jistoty subjektů, administrativní zjednodušení celého procesu a umožní vracení piva do režimu podmíněného osvobození od daně. Prostě je potřeba, aby to vylité pivo se pod dohledem Celní správy od té daně osvobodilo a daň se vrátila. Děkuju.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Rozpočtový výbor, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 1095/1. Já poprosím zpravodajku rozpočtového výboru paní poslankyni Miloslavu Vostrou, aby nás informovala o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, rozpočtový výbor se s tímto návrhem zabýval na své schůzi 25. listopadu 2020 a přijal následující usnesení.

"Po úvodním slově po zpravodajské zprávě a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu

I. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby se o návrhu zákona konala obecná rozprava;

II. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem zákona;

III. navrhuje, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky své jednání ukončila nejpozději do 18 hodin dne 27. listopadu 2020;

IV. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 1095, vyslovila souhlas ve znění pozměňovacích návrhů přijatých Poslaneckou sněmovnou."

Tolik návrh usnesení. A teď, když dovolíte, jenom bych k tomu dodala, že na jednání rozpočtového výboru nebyl podán a nebyl projednán žádný pozměňovací návrh. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Teď nás čeká hlasování o tom, zda povedeme obecnou rozpravu. Ale s přednostním právem se přihlásil pan... Až do rozpravy? Tak v tom případě nyní rozhodneme, zda povedeme obecnou rozpravu. Opět přivolán kolegy z předsálí a budeme hlasovat.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, abychom vedli u tohoto bodu obecnou rozpravu? Kdo je proti?

Hlasování číslo 5. Přihlášeno je 95, pro 82, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Otevírám tedy obecnou rozpravu. První vystoupí přihlášený poslanec Munzar. Návrh na omezení řečnické doby nepadl, myslím, že to zvládneme i bez toho. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Budu velmi stručný. Děkuji za slovo, pane předsedající. Dobrý den, kolegyně a kolegové. Dobrý den, paní ministryně.

Jak zde paní ministryně řekla, tento vládní návrh zákona je předkládám z důvodu negativních dopadů opatření vlády do podnikatelského prostředí, a je tedy jedním z několika nástrojů, kterými stát reaguje na omezení podnikání a zavření provozoven. Dalším z nástrojů je například schválený zákon o kompenzačním bonusu, kam vlastně míří můj pozměňovací návrh. Tento můj pozměňovací návrh se snaží měnit právě schválený zákon o kompenzačním bonusu a snaží se napravit nespravedlnost a takovou Sofiinu volbu pro živnostníky se zaměstnanci, kteří si dnes nemohou získat podporu jak z kompenzačního bonusu, tak podpory z programu Antiviru a musí si vybrat mezi tím, zda si zvolí podporu pro sebe a pro své rodiny, nebo podporu na své zaměstnance v době, kdy z rozhodnutí vlády nemají příjmy, ale náklady jim samozřejmě na podnikání zůstávají. To je opravdu Sofiina volba.

Provozovny jsou zavřené z rozhodnutí státu. Mnoho živnostníků tak přišlo o veškeré příjmy, ale náklady na podnikání zůstaly, a to včetně povinných plateb státu, jako je sociální pojištění. A pokud mají zaměstnance, tak jim samozřejmě zůstaly náklady na platy zaměstnanců. A většina našich živnostníků už rezervy nemá, protože je museli použít při vypnutí ekonomiky na jaře a během letních měsíců neměli čas a prostor, jak si nové vytvořit. Podobně je to i se souběhem s programem COVID - Nájemné, který sice dnes podle nastavení programu COVID - Nájemné nemá časový souběh, ale do budoucna takový souběh může nastat, pokud je například vláda a Ministerstvo průmyslu a obchodu prodlouží. Pokud chceme, aby po skončení tohoto stavu živnostníci v co nejširší míře fungovali, aby uchovali svoji činnost, aby pomohli restartovat ekonomiku, tak jim musíme pomoci kompenzovat jejich náklady, které jim zůstávají.

Snad mi odpustíte ten dlouhý oslí můstek mezi zákonem o spotřebních daních a kompenzačním bonusem. Jsem si ho naprosto vědom, avšak oba dva zákony jsou nástroji kompenzační podpory a oba dva se také týkají resortu Ministerstva financí. A my nejsme ve standardní situaci. Proto mě k podání vede snaha, jak co nejrychleji napravit a umožnit souběh kompenzačního bonusu a ostatních podpor. Je to rychlé řešení. Doufám, že ho přijmeme, protože pokud má být pomoc efektivní, tak má být zároveň také rychlá.

Návrh předkládám ve dvou variantách. Ta širší varianta umožňuje souběh kompenzačního bonusu s ostatními kompenzačními opatřeními, a to z toho důvodu, že stát může v budoucnu přijít s dalšími programy kompenzací, které dnes neznáme. Ve variantě B navrhuji užší variantu, která explicitně umožňuje souběh kompenzačního bonusu s programy Antivirus a COVID - Nájemné.

Dámy a pánové, situace živnostníků je opravdu velmi nelehká. Oni nemají žádný výhled, jakým způsobem budou fungovat. A podpora - skutečná podpora - není to, aby jim stát dával na výběr. Když máte zaměstnance, pomůžeme vám s náklady na zaměstnance, ale vy se zařiďte a sežeňte si peníze na své vlastní živobytí, kde chcete, na ostatní náklady, nebo si vyberte peníze, když nemáte příjmy pro sebe, pro svou rodinu, abyste ji uživili, ale zase si sežeňte, kde chcete, peníze na zaměstnance. To není správný výběr, který jim stát dal před jejich rozhodováním.

Proto vás prosím, podpořte tento můj návrh, aby... skutečně živnostníkům pomozme, aby dokázali překonat tuto nelehkou chvíli. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Nyní tedy s přednostním právem pan předseda Jurečka. Poté poslanec Bendl.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane předsedo, paní ministryně a ještě pane ministře kultury. Když paní ministryně uváděla tento tisk, tak musím říci, je to vlastně hodně smutný pohled na to, co se bohužel děje a co sektor pivovarnictví a pohostinství musí prožívat, protože i řada restaurací má své malé minipivovary, které také mají obrovský problém s odbytem. Vybavil jsem si filmovou hlášku: Nelijte to pivo z těch oken. Tehdy to bylo ještě humorné, tady ho bohužel ti dotyční vylévají přímo do kanálů.

Ale tady chválím vládu za to, oceňuji, že přichází s tímto návrhem velmi jednoduché novely, aby se to, co jsme udělali mimořádně pro letošní rok, prodloužilo i do roku příštího. Takže toto oceňuji, ale přicházím také s dvěma pozměňujícími návrhy, kdy bych chtěl požádat, aby Sněmovna opravdu zvážila podporu těch dvou pozměňovacích návrhů.

Ten jeden pozměňovací návrh míří do oblasti, kterou už částečně tady můj předřečník zmiňoval, to znamená zamyslet se nad tím, jak byly nastavené podpory pro živnostníky, malé firmy v době první vlny koronaviru, a jak jsou nastavené teď. A že prostě si myslím, že se možná nevědomky nepamatovalo na to, že pokud zakážeme souběh těch podpor, tak tím dostáváme nemalou část živnostníků do velmi svízelné situace. A i těch, kterých se týká to pivo, to znamená i těch podnikatelů v sektoru gastra, restaurací. Byl bych velmi rád, abychom - když na jedné straně řekneme, tady logicky, racionálně, rozumně řekneme, tady uděláme aspoň tu úlevu, že ta spotřební daň bude moci být vrácena, tak ať se zamyslíme nad tím, že řekneme, tomu živnostníkovi, který například zaměstnává lidi a je OSVČ, tak mu prostě umožníme, aby mohl čerpat i tu podporu na své zaměstnance.

To mně logiku dává, protože mimo jiné jedním z důsledků, proč třeba mnoho lidí nepřímo říká i v některých průzkumech, že se bojí trasování, vytrasování nebo toho, že nechtějí jít na testy, a snižují se počty testovaných osob, je obrovská obava z toho, jakým způsobem uživí sebe a své rodiny. Tyto dvě věci jsou spolu propojené. A pokud my těm lidem na jedné straně říkáme, vy nemůžete podnikat, vy si nemůžete zajistit zdroj obživy pro sebe, své manželky, své děti, a na druhé straně jim říkáme, ale musíte dodržovat všechna opatření, abyste nebyli nebezpeční pro své okolí, ale mezitím stát nedává adekvátní odpověď, za co mají žít, tak si myslím, že je to neférový přístup státu.

Já jsem zaregistroval například to, jakým způsobem v listopadu přistoupila německá vláda k podpoře, kdy říká: vyplácíme podnikům a firmám 75 % tržeb listopadu roku 2019. To je obrovský a diametrální rozdíl v tom přístupu. Takže bych byl rád, kdybychom zvážili podporu mého pozměňovacího návrhu, který říká: umožněme kombinaci těchto typů podpor i pro tyto malé živnostníky.

A pak tam mám druhý pozměňovací návrh, které opět reaguje na tu situaci a na srovnání mezi první vlnou a tou druhou vlnou teď, a to je výše té podpory. Jestliže tehdy jsme - tehdy marketingově vláda to prodala jako takzvanou Pětadvacítku, ale reálně to bylo 15 tisíc měsíčně, ale tato částka byla osvobozena od odvodů sociálních a zdravotních, takže to byla opravdu přímá podpora, tak dnes tato částka, těch 15 tisíc korun měsíčně, je zatížena těmi odvody, takže reálně ten člověk dostane 10 tisíc korun. A jestliže mám zavřenou živnost, která mně nese nějaké minimum nákladů, nedej bože, mám tam i zaměstnance, na které (nesroz.) podporu, jak má takový člověk vyžít, uživit svoji rodinu a zároveň zachovat přežití té živnosti, toho podnikání?

Prosím pěkně, zkusme se do toho vžít. Proto třeba v tom druhém pozměňujícím návrhu já navrhuji zvýšení této částky na 20 tisíc korun, tak aby to odpovídalo míře té podpory, kterou jsme udělali v první vlně. Já jsem to samozřejmě musel zaokrouhlit, takže to je 667 korun denně, je 20 010 korun na měsíc. Prosím pěkně, kdyby i tato zvýšená podpora byla podpořena.

Samozřejmě také víme, že jsou zpřísněné i podmínky, za kterých to živnostníci mohou čerpat. Je mnoho těch, kteří se na mě obracejí, a předpokládám, že i na vás, že žádost podali, ale byli odmítnuti. A teď je bude čekat asi nějaké dohadování, nebo už finálně nemají šanci si na tu podporu sáhnout, přestože jim příjmy poměrně výrazně poklesly.

Takže jsou to dva návrhy, které reagují na zpětnou vazbu od živnostníků, od malých firem, na to, abychom udělali parametrickou úpravu a tomuto sektoru umožnili nějakou smysluplnou podporu, aby ti lidé dokázali přežít a zároveň, když už tedy musí být doma, abychom je tou částkou dokázali opravdu v této situaci nedostat do obavy o živobytí, když na jedné straně po nich chceme bezpečnost, ať se chovají zodpovědně z hlediska ohrožení životů lidí, svého okolí, společnosti, ale na druhé straně jim nedáváme moc na výběr při takovýchto směšných částkách k tomu, aby vůbec potom dokázali zachovat i to živobytí. To jsou dva pozměňující návrhy, ke kterým se v podrobné rozpravě potom přihlásím, ale míří, myslím si, do velmi smysluplné oblasti. Ano, někdo může namítnout, že je to částečný přílepek, ale myslím si, že tato Sněmovna v době legislativní nouze i v té první vlně tady byla velmi velkorysá z hlediska pozměňujících návrhů, které jsme k různým tiskům načítali. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji, pane předsedo. Než vyzvu dalšího řečníka, já z té debaty, která tu průběžně probíhá s jednotlivými kluby, bych vás chtěl informovat, že bychom zřejmě nedělali polední přestávku. Zvládneme celý tento tisk. A jestliže nebude nějaká zásadní námitka, tak bychom to zvládli i bez přestávky mezi druhým a třetím čtením. Paní zpravodajka to má zpracované a provede nás hlasováním. Není to zase tak složité, je to přehledné. Kdyby měl někdo proti tomuto postupu námitku, prosím, pojďme to vyřídit, zastavte se za mnou během řízení schůze.

S faktickou poznámkou pan poslanec Hrnčíř. Máte slovo.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážené dámy a pánové, já bych v rychlosti zareagoval na to, co tady zaznělo. Chtěl bych říci, že my také podporujeme vratku spotřební daně z piva, které se zkazí a které se musí přepracovat. Já myslím, že to je dobrá pomoc a určitě to povede k tomu, že se nebude muset zdražovat pivo pro občany a pro restaurace z pivovarů.

My se ale domníváme, že to nestačí. Proto bych chtěl požádat o podporu svého pozměňovacího návrhu, který v podrobné rozpravě načtu. Uznávám, že je to přílepek, ale myslím si, že je velmi vhodný. Navrhuji, aby provozovny, které poskytují stravovací služby, byly osvobozeny od DPH na pokrmy a nealkoholické nápoje do konce roku 2021, s nárokem na odpočet daně. Myslím si, že ten sektor si to zaslouží a nutně takovou pomoc potřebuje.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Také děkuji. Pan poslanec Bendl do rozpravy.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo, pane předsedo. Kolegyně, kolegové, já budu stručný. Moc si přeji, abychom skončili rozumně, a podporuji to, abychom pokračovali případně po 13. hodině, i když doufám, že to tak dlouhé nebude, neboť i my patříme k těm, kteří chtějí poděkovat za tento návrh, protože se týká především podpory malých pivovarů a malých producentů piva, podpory piva, které máme na čepu. Je jasné, že zejména hospodští nevidí čtrnáct dní dopředu, nevědí, kolik si toho objednat, a ta situace z hlediska nějaké předvídatelnosti je pro všechny ty, kteří produkují pivo, poměrně složitá, takže my jim vycházíme vstříc společně. Děkuji za ten návrh.

Rozumím i tomu, že vlastně měníme účinnost tohoto zákona, protože říkáme, že bude trvat neustále, nedává se tam žádný návrh, abychom se k tomuto návrhu zákona museli vracet. Myslím si, že to je v pořádku.

Jak říkám, jsme připraveni tento návrh podpořit, stejně jako návrhy, které zde přednesl pan kolega Jurečka nebo pan kolega Munzar. Myslím si, že by bylo dobře, kdyby ty návrhy prošly, protože by to situaci zlepšilo.

Za sebe jsem chtěl doporučení paní ministryni, aby Celní správa - pokud mě paní ministryně poslouchá - se opravdu soustředila, aby docházelo na to, že se bude systém využívat, nikoliv zneužívat. Myslím si, že těm potřebným je potřeba pomoci, ale věřím, že se jednou dostaneme do nějakého normálu, kdy už bude předvídatelný obchod s pivem a kdy budou všichni vědět, kolik si mohou objednat a kolik tedy je třeba vyrobit, a je třeba hlídat, aby nedocházelo ke zneužívání toho systému.

To je celé, děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Do rozpravy je přihlášen pan poslanec Václav Klaus.

 

Poslanec Václav Klaus: Dobrý den, dámy a pánové, já vás dlouho nezdržím. My jako Trikolóra podpoříme tento vládní zákon, podpoříme i pozměňovací návrh poslance Munzara.

Abych krátce vystoupil, pro tento zákon tady budeme všichni odleva doprava. To je celkem jasné, kvůli tomu tady nemusíme vést diskuse. Ale řekněme si, co je skutečně dlouhodobé řešení tohoto problému, protože takovýchto problémů má celá ekonomika plno. Problémy jsou dva. Za prvé nízké daně, čili otevřít debatu o spotřebních daních. Kvůli lobby moravských poslanců před dvaceti lety vinaři nemají žádné spotřební daně. Pivo má. Já piji raději silnější piva, tam už ta daň je poměrně vysoká. Čili bavme se o snížení daní, nebo prostě o daňovém systému České republiky u piva. To je jeden způsob řešení.

Druhý způsob řešení je - okamžitě otevřte restaurace, malé provozovny, všechny obchody, aby měly to pivo kde prodávat. To je přece druhé řešení, které je systémové. Teď zvedneme ruku a něco tady někomu nahradíme. To je samozřejmě dobře a všichni pro to budeme, ale řešme ty věci systémově, podporujme to, co má Česká republika silné, což je pivo. Když přijdete do USA, skoro jediný český výrobek, který jsem tam kdy viděl, bylo pivo. Podpořme to, protože to je náš národní poklad, a podpořme to dlouhodobým snížením daní. Ne teď nějakým jednorázovým opatřením, které někoho připozachrání. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Ptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v obecné rozpravě. Nikoho nevidím. Končím obecnou rozpravu. Je zájem o závěrečná slova po obecné rozpravě? Paní ministryně by ráda vystoupila se závěrečným slovem.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo. Jenom ve stručnosti, proč nepodpořím ani jeden z pozměňovacích návrhů.

Legislativně technický, protože je to klasický přílepek, neboli podle znění Ústavního soudu takzvaný divoký jezdec, cituji Ústavní soud, Pl. 77/06, a to je umocněno ještě tím víc, že jsme ve stavu legislativní nouze. Takže tolik co do legislativní techniky.

Co se týče věcných důvodů, ona to byla vůbec filozofie, na které byly postaveny všechny podpory, že nebudou vzájemně kombinovány, aby se někdo nedostával do té výhody, že prostě kumuluje těch podpor více než někdo, kdo dosáhne jenom na jednu podporu. Na to se to postavilo. Vysvětlovala jsem tady už minule, že se to netýká v tuto chvíli COVIDu - Nájemné, protože COVID - Nájemné se sleduje za tři měsíce zpětně, čili nepotkává se v čase s kompenzačním bonusem. Důvody samozřejmě byly i rozpočtové. To nebudu zapírat.

Co se týče pozměňovacího návrhu pana předsedy Jurečky z 500 na 667, tak ten také nepodpořím. Legislativně technické důvody jsou stejné. Věcné jsou takové, že to je zase další navýšení, ale veřejných rozpočtů. Debatovali jsme o tom tady minulý týden celou noc. Nejenom státního, veřejných rozpočtů. Takže to je ten další důvod.

Pak tady vystoupil pan poslanec Hrnčíř. Tak pane poslanče, to už je takový evergreen. DPH je evropská daň, harmonizovaná. My si tam nemůžeme dělat, co chceme. My nemůžeme tam zrušit DPH na stravovací služby. Vy to dobře víte, vy jste daňový poradce, pokud se nemýlím, nebo pracujete v této oblasti daní, takže to dobře víte, jenom mě tady zkoušíte. Prostě to nejde. Potom by hrozil tzv. infringement. A kdybychom to nenapravili, kdyby to náhodou mělo projít, tak by nás následovaly sankce ze strany Evropské komise. Takže chápete, že to podpořit nemohu. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Tak. Paní zpravodajka má zájem o závěrečná slova? Není tomu tak. Pro ty, co se hlásili s faktickou poznámkou, nemůžu vyhovět. Přednostní práva. Pan předseda Kalousek, poté pan předseda Jurečka.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedo. Jenom velmi krátce. Já rozumím odporu paní ministryni vůči přílepkům, nebo jak to nazvala divokým jezdcům. Nicméně myslím si, že je vhodné při této příležitosti připomenout, že pozměňující návrh poslance Babiše k daňovému balíčku de facto rušil zákon o rozpočtové odpovědnosti, a byl tedy čistým přílepkem, nebo divokým jezdcem. Nezní příliš věrohodně, když to někdy vadí a někdy nevadí, podle toho, jak se to hodí.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Přednostní právo pan předseda Jurečka. Znovu říkám, faktické poznámky nejsou možné, nenacházíme se v rozpravě.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Já bych také byl rád, kdyby paní ministryně věnovala chviličku pozornosti, protože teď tady zazněl konkrétní příklad nedávného přílepku. Jsem schopen, klidně si tu práci dám, jestli paní ministryně bude chtít, i u mnoha vládních návrhů v tomto období prokázat, kolik podobných úprav - a musím říct, že ve prospěch občanů této země - se udělalo, které bychom mohli klasifikovat, že byly legislativním přílepkem. Udělali jsme to, i v rámci první vlny jsme byli velkorysí při projednávání zákonů i ve stavu legislativní nouze. Tak prosím pěkně, tento argument za mě není úplně fér.

Za mě by bylo férové, kdybyste řekla, odmítáme, protože to nechceme udělat. Nechceme to vůči těm živnostníkům udělat. Myslíme si, že jsme jim jako vládní koalice dali dostatečné podpory A pak je to férové vůči nim jim to takhle říct. Protože pokud to odmítáte z těch důvodů, které jste řekla, že to je přílepek, tak to pokulhává. A pokud je to z důvodu, že říkáte, je to další výdej státního rozpočtu, tak pak bych čekal, že u všech návrhů, které tady padly v rámci daňového balíčku ve čtvrtek v noci, by vaše stanovisko bylo nedoporučující, což takhle nebylo. Takže v obou dvou příkladech, které jste tady sama řekla, to takhle férové není.

Ale já to beru, tu bernou minci, když jste řekla v mém případě mého prvního pozměňovacího návrhu, že ho nepodporujete jenom z toho důvodu, že to je přílepek. Paní ministryně, já budu velmi rád, když to napravíme společně, protože my jsme kromě této možnosti tady dnes složit tento pozměňující návrh předložili v pátek společně s ostatními poslanci našeho klubu KDU-ČSL, Janem Čižinským a dalšími, sněmovní tisk 1094, novela zákona o kompenzačním bonusu, kde tam navrhujeme to, aby toto bylo umožněno. Zkoušíme to už asi počtvrté.

Já doufám, že to prorazíme, že uznáte, že tak jak jste ty podmínky nadesignovali z pohledu vlády, je to vůči těm lidem strašně nefér. Je to de facto likvidační. Tak to prostě potom řekněte napřímo, nevymlouvejte se na různé jiné zástupné problémy a řekněte jim to otevřeně a přímo, že jim prostě už nic dát nechcete. Ale považuji to za těžce nefér v téhle situaci, ve které jsou. A řekněme si na rovinu, tato záležitost, kterou tady umožňujeme, to odpuštění spotřební daně u toho piva, které se nemůže prodat, to je, řekněme, to minimum, co máme udělat. Ale to není nějaká masivní podpora sektoru, který je v obrovských problémech. A to říkám slušně.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Tak otevírám podrobnou rozpravu. Do podrobné rozpravy je jako první přihlášen pan poslanec Munzar, připraví se pan poslanec Hrnčíř.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji. Já se hlásím ke svému pozměňovacímu návrhu, který je veden v systému pod číslem 6912. V obecné rozpravě jsem ho odůvodnil. Odůvodnění najdete i samozřejmě v systému. Já vás jenom žádám s ohledem skutečně na nelehkou situaci živnostníků, OSVČ, kteří mají další náklady, ať tento pozměňovací návrh podpoříte. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Pan poslanec Hrnčíř. Máte slovo.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, pane předsedo. Já jenom v krátkosti, než se přihlásím ke sněmovnímu tisku pod číslem 6913, tak bych chtěl krátce reagovat ještě na slova paní ministryně. A jsem rád, že potvrdila, že nám Evropská unie jako státu škodí, protože jedním ze znaků svrchovanosti státu je právě to, že může spravovat na svém území daně. Je zajímavé, že DPH je harmonizovanou daní. Vím, nemůžeme ani snížit nebo zrušit DPH na dětské pleny, abychom třeba podpořili rodiny s dětmi apod., protože nám to Evropská unie prostě nedovoluje. Ale Evropské unii vůbec nevadí, že toleruje daňové ráje v rámci členských států, ať už je to Kypr, Malta nebo Lucembursko apod. To znamená, je to systém, který skutečně nás poškozuje, a je to jenom další důkaz.

Takže v každém případě se přihlašuji ke svému tisku 6913 a prosím o podporu. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S přednostním právem pan předseda Jurečka a poté pan poslanec Ferjenčík.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Já se tedy nyní v podrobné rozpravě hlásím k pozměňujícímu návrhu 6909. Byl odůvodněn v obecné rozpravě, týká se umožnění souběhu více podpor. A také k druhému pozměňujícímu návrhu, který se týká zvýšení té částky na den i tedy na měsíc. Ten je pod číslem 6910. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Ferjenčík.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. Já bych se chtěl v podrobné rozpravě vyjádřit k pozměňovacímu návrhu kolegy Munzara, k tomu souběhu Antiviru a kompenzačního bonusu a COVIDu - Nájemné, i do budoucna kompenzačního bonusu. Jsme rádi, že se to podařilo prosadit skrz metodiku aspoň pro toto období u toho COVIDu - Nájemné.

Každopádně jsem chtěl požádat paní ministryni, buď aby podpořila ten návrh už nyní, jelikož věcně to souvisí. Tady děláme zákon, který má pomoci celému sektoru restauratérství skrz tu úpravu spotřební daně na pivo. A návrh kolegy Munzara se také týká tohoto specifického sektoru. Pokud je skutečně možné, aby vláda tady rušila v nesouvisejícím zákonu zákon o rozpočtové odpovědnosti, tak tady si myslím, že by paní ministryně mohla přimhouřit oko. Jedná se o daleko, daleko menší částky peněz. Pokud to tedy není pro vás přijatelná cesta, tak skutečně prosím, aby vláda prioritně projednala ten tisk 1094, který jsme předložili společně s KDU-ČSL ve spolupráci s pěti dalšími opozičními stranami, který skutečně umožňuje do budoucna tento souběh. A když to vláda přestane blokovat, tak se to nezdrží o těch třicet dnů, ale už za deset dnů to budeme moci projednat v Poslanecké sněmovně. Tak prosím alespoň o urychlené projednání tohoto tisku. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Ptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v podrobné rozpravě. Nikoho nevidím, končím podrobnou rozpravu. Je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak. Končím tedy druhé čtení tohoto tisku.

A nyní se musíme dohodnout na dalším postupu. Do této chvíle nikdo nevznesl námitku, abychom bezprostředně pokračovali třetím čtením. Nebudeme tedy vyhlašovat přestávku. Já zahajuji třetí čtení. Paní zpravodajka je nachystaná (u řečnického pultíku). Já si to jenom tady přečtu.

Já otevírám rozpravu do třetího čtení. Ptám se, zda má ještě někdo zájem o vystoupení. (Nikdo se nehlásil.) Já tedy rozpravu končím. Závěrečná slova nepředpokládám. Paní zpravodajka už je na svém místě a ona nás seznámí s procedurou hlasování. Takže prosím, pečlivě poslouchejme.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Já děkuji za slovo, vážený pane předsedo. Kolegyně, kolegové, dovolte, abych navrhla následující proceduru. Začali bychom pozměňovacími návrhy, které se týkají včlenění zákona o kompenzačním bonusu, řečeno zjednodušeně, a to v pořadí:

Nejprve bychom začali pozměňovacím návrhem pana kolegy Munzara, a to variantou A, která je v podstatě nejširší variantou na propojení různých kompenzací, bonusů atd. Pak bychom pokračovali variantou B, která se týká možnosti čerpat COVID - Nájemné s bonusem.

Pokračovali bychom pozměňovacím návrhem pana kolegy Jurečky pod číslem 6909, který se také týká možnosti čerpání více podpor najednou, když to řeknu hodně zjednodušeně.

Pak bychom pokračovali pozměňovacím návrhem opět pana kolegy Jurečky pod číslem 6910, který mění výši kompenzační podpory z částky 15 tisíc na čásku 20 010 korun, ale on to tam napsal na den 667 korun.

A potom bychom hlasovali pozměňovací návrh pana kolegy Hrnčíře pod číslem 6913, který se týká samotného návrhu o spotřebních daních.

Takže toto je návrh procedury. A potom o zákonu jako celku.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Ptám se, zda má někdo k této proceduře nějaký návrh, případně protinávrh. Nikoho nevidím, ale slyšel jsem požadavek na odhlášení, tak vás poprosím, znovu se přihlaste. A budeme hlasovat o navržené proceduře.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro proceduru tak, jak ji navrhla paní zpravodajka? Kdo je proti?

Hlasování číslo 6, přihlášeno je nás 93, pro 89, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Takže prvním pozměňovacím návrhem bude pozměňovací návrh pana kolegy Vojtěcha Munzara 6912 - varianta A. Jak už jsem říkala, týká se možnosti kombinování jednotlivých podpor.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 7 přihlášeno 93 poslanců, pro 44, proti nikdo. Návrh nebyl přijat.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Druhé hlasování bude opět pozměňovací návrh - pan kolega Vojtěch Munzar - varianta B, to znamená slučitelnost s programem Antivirus a podporou COVID - Nájemné.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 8 přihlášeno 93 poslanců, pro 42, proti 5. Návrh nebyl přijat.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana kolegy Jurečky pod číslem 6909 a týká se opět možnosti čerpání obdobných kompenzačních bonusů najednou.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 9 přihlášeno 93, pro 41, proti 2. Návrh nebyl přijat.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: A nyní budeme hlasovat pozměňovací návrh pana kolegy Jurečky pod číslem 6910 a týká se to zvýšení kompenzačního bonusu z částky 500 na částku 667 korun za kalendářní den.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 10 přihlášeno 93, pro 41, proti nikdo. Návrh nebyl přijat.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: A posledním pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh pana kolegy Hrnčíře pod číslem 6913. Týká se to toho, aby provozovny poskytující stravovací službu účtovaly bez DPH.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 11 přihlášeno je 94, pro 12, proti 38. Návrh nebyl přijat.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: To byly všechny pozměňovací návrhy a nyní můžeme hlasovat o zákonu jako celku.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Ano, děkuji. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 1095, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 12 přihlášeno 95, pro 94, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Všem vám velmi děkuji za spolupráci. Přeji vám krásný zbytek dne, a protože byl vyčerpán pořad této schůze, končím 74. schůzi Poslanecké sněmovny.

 

(Schůze skončila ve 12.46 hodin.)

Aktualizováno 9. 12. 2020 v 10:07.




Přihlásit/registrovat se do ISP