(16.00 hodin)
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní na faktickou poznámku paní ministryně Alena Schillerová. Pane ministře, vy také máte zájem? Tak po paní ministryni ještě pan ministr Zaorálek. Prosím, paní ministryně.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo. Já bych chtěla takovou aktuální informaci, ono to nesouvisí s rozpočtem, nepřímo. Dnes zasedal hospodářský výbor Senátu jako garanční výbor. Projednával daňový balíček. Schválil několik pozměňovacích návrhů. Především bych chtěla říct, že podpořil sazbu daně z příjmu 15 a 23 %. Nepodpořil slevu ve výši 34 120, která odpovídá růstu průměrné mzdy, jak byla navržena touto Poslaneckou sněmovnou, ale podpořil slevu ve výši 27 840. A další zásadní informace, podpořil změnu rozpočtového určení daní, které by mělo přinést příští rok obcím asi 12 mld. a krajům zhruba 6,6 mld. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji za tuto faktickou poznámku. Prosím pana ministra Zaorálka k faktické poznámce. Prosím.
Ministr kultury ČR Lubomír Zaorálek Možná uklidňující slova bych mohl poslat panu poslanci Jurečkovi, protože bych mu rád sdělil, že ta debata, o které on říkal, že by se mohla konat, ta už je plánovaná příští týden. Na příští týden jsem byl pozván do příslušného výboru v Senátu a právě debata, po které on volal, se tam bude konat nad situací divadel a nad tím, jak ten vývoj by bylo možné do budoucna ošetřit, s tím, že mi právě jde o to, aby se to netýkalo jednoho divadla, ale prostě aby se jednalo systémově o situaci divadel v České republice. Takže tu debatu mu slíbit mohu a konala by se i bez tady té dnešní. Já pouze tvrdím, že to není možné zredukovat na osud jednoho města.
Jinak ještě panu poslanci Václavu Klausovi bych řekl, když tady řekl, že je to přece jasné, vysoké daně ničí ekonomiku nebo dusí ekonomiku. Problém v České republice je takový, že ti, kteří mají vysoké příjmy, tak v České republice rozhodně příliš vysoké daně nemají. Naopak ti, kteří jsou v těch nízkopříjmových nebo středněpříjmových, tak ti díky odvodům práce se naopak podílejí neúměrně na financování státu. To znamená, jenom takovýto komplexní přístup k daním je odpovědí, ne ty jednoduché. A stejně tak ale neplatí ta jednoduchá teze, že pouhým snižováním daní řešíte růst. To prostě pravda není. V téhle jednoduché podobě to pravda není.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. S faktickou poznámkou ještě bude reagovat pan poslanec Klaus.
Ještě jsem vás nepozdravil, omlouvám se. Takže dobré odpoledne všem. Prosím.
Poslanec Václav Klaus: Známka inteligence je složité věci zjednodušovat. To je celkem normální přístup.
K tomu, co jste řekl, pane ministře, ty odvody, to jsou samozřejmě daně. To se jen tak marketingově jmenuje - sociální, zdravotní, placené zaměstnavatelem, zaměstnancem. Ale to nejsou peníze občanů, to jsou peníze státu, jde to do jiného šuplíku, nejde to přímo přes paní ministryni, ale v jádru jsou to také daně, čili v tom jsme relativně zajedno. Já s vámi souhlasím, že ta daňová zátěž z práce i těch chudších občanů je příliš vysoká. V tom se asi shodujeme.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Budeme pokračovat v podrobné rozpravě, takže nyní je přihlášen pan poslanec Feri, připraví se pan poslanec Klaus. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Dominik Feri: Pane místopředsedo, já se bojím cokoli říct, abych neodstartoval další hodinu a půl debaty, takže to vezmu velmi stručně. Já se hlásím ke svým pozměňovacím návrhům, které naleznete v systému jako sněmovní dokumenty č. 6800 až 6814. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Pane poslanče, ty návrhy by měly být zdůvodněny.
Poslanec Dominik Feri: Odůvodněny jsou dostatečně v těch materiálech.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Dobře, takže odůvodnění je v materiálech, to by mělo být dostatečné. Nyní pan poslanec Klaus.
Poslanec Václav Klaus: Opět dobrý den, dámy a pánové. Já stručně odůvodním naše návrhy. Socialisté všech barev stát v minulých letech tak obrovsky zvětšili a zevnitř vyžrali, že je hyperobézní a polymorbidní. Do toho dostal covid. Hrozí kolaps státních financí, ohrožení vkladů, ohrožení bankovního sektoru, zničení střední třídy a s tím spojené politické dopady.
Proběhlo první čtení státního rozpočtu, kde jsme prohráli my jako Trikolóra, protože jsme navrhovali výrazné snížení výdajů státu v této těžké situaci. My ale tento jaksi boj o budoucnost České republiky nevzdáváme, a proto se dnes v tomto druhém čtení snažíme přesunout 72 mld. korun, budou ještě mluvit dvě moje kolegyně, do kapitoly Obsluha státního dluhu. Stát musí zeštíhlit a soustředit se na své prioritní záležitosti - bezpečnost, školství, zejména základní, apod.
Samozřejmě se strhne veliký křik, když se na nějaké peníze sáhne, co to způsobí. Já k vám proto nyní promluvím jako člověk, který 27 let působil ve školství a něco o tom ví.
Když se podíváme na strukturu třeba této kapitoly, tak máme 8 mld. minimálně inkluzi, máme reformu financování školství, která víceméně sanuje poloprázdné kraji zřizované školy, to je její leitmotiv, jsou to desítky miliard, to musí paní ministryni vstávat vlasy hrůzou na hlavě z tohoto zákona, a máme také třeba spousty peněz, které odplývají na základě toho slavného zákona o pedagogických pracovnících, o který tady obstruuje část vlády a část opozice, aby se neprojednal, protože spousta ředitelů, mých bývalých kolegů, dojíždí na nějaká školení, aby vystudovali školský management a podobné nesmysly, a to samozřejmě stojí spoustu peněz, ty pedagogické fakulty si to hrozně brání, ale to jsou prostě peníze. Čili naprosto zde, když budeme u školství, tak tam máme 20-30 mld. korun, které víceméně topíme do luftu.
Jsem si zcela jist, že naprosto stejné je to napříč všemi ostatními resorty. Ta situace je vážná a my musíme ten stát prostě zeštíhlit. Musíme si klást otázku: Potřebujeme tady na něco Senát, aby sem jednou za měsíc v úterý na chvíli přišlo pár kolegů, my jsme to pak a tempo zamítli? Potřebujeme samotné kraje, se svou obrovskou byrokracií? Nestačí nám 100 poslanců? Potřebujeme politické neziskovky, nejenom ty, které tady řídí migraci, jak tu dneska bylo řečeno? Jsme nyní v takové kondici, že musíme mít 28 sociálních dávek jako Česká republika, nestačily by tři velice transparentní, jednoduché, skutečně podporovat chudé lidi, je samotné a jejich domácnost? Když ještě podporujeme chudé lidi, to je velice správné, ale já se obávám, že u řady těch sociálních dávek ty peníze okamžitě odtékají k obchodníkům s chudobou a k různým lichvářům. To si nebudeme nalhávat, čili neděláme takové dobro. Samozřejmě podporujeme i bohaté lidi, všechna ta stavební spoření a tyhle věci. Končí to v cizině u velkých bank a je to způsob spoření z nějakého důvodu dotovaný námi, daňovými poplatníky, pro část našich spoluobčanů.
Čili těch peněz k seškrtání ve státním rozpočtu je obrovské množství. Jiné řešení není, co můžeme dělat. Vláda se toho samozřejmě bojí, resp. kvůli koaličním dohodám nemůže, já tomu rozumím, tak nějak tady neútočím na paní ministryni. My přesto tyto návrhy přinášíme, protože si myslíme, že to je jediná cesta. Stát zeštíhlit, štíhlý stát, bohatý občan a skutečně zastavit tu hyperobezitu státu. Mluvil o tom pan poslanec Stanjura, o kolik stovek miliard vzrostly ty příjmy rozpočtu. Skutečně je lepší, když peníze mají lidé a stát se soustřeďuje na základní funkce.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Nyní bude s faktickou poznámkou reagovat paní poslankyně Valachová, poté mám s přednostním právem přihlášeného pana poslance Černohorského a Jurečku. Prosím.
Poslankyně Kateřina Valachová: Skutečně jen fakticky. Krajské střední školy nejsou aktuálně poloprázdné, jak to bylo například v minulé dekádě, protože demografie a počty žáků a studentů, které se naopak od roku 2017 významně zvyšují po té předchozí hubené dekádě, to neumožňují, takže to je první poznámka.
Druhá poznámka. Dokonce nejsou poloprázdné ani základní školy, protože - a to máme všichni radost, bezpochyby i můj předřečník - jsou plné děti, protože na základních školách se aktuálně nacházejí silné demografické ročníky, a protože reforma financování regionálního školství zavedla jednoduché pravidlo, a já si myslím, že je poctivé, a sice to, že zkrátka to, co se odučí a směrem k dětem má být podobně zaplaceno ve všech krajích, ne různě, tak aby rozdíly potom vznikaly a měly rozdílné podmínky nejenom děti, ale i naši ředitelé a učitelé pro vzdělávání dětí, tak to logicky stojí peníze. A myslím si, že to je dobře. ***