Pátek 18. prosince 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Pikal)

341.
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2021
a střednědobý výhled na roky 2022 a 2023
/sněmovní tisk 1071/

Než bod otevřu, tak jenom podotknu, že nemám informaci o žádné dohodě předsedů, že bychom měli dnes nějak pokračovat, nicméně nic nebrání tomu pokračovat v jednání, protože se nejedná o třetí čtení ani o nějaké návrhy zákonů, takže můžeme jednat až do 19 hodin, ale myslím si, že to zvládneme rychleji.

Toto je tedy bod 341, který otevírám. Tento materiál uvede místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček. Prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v návrhu je prezentován rozpočet SFDI na rok 2021 a poté střednědobý výhled 2022 a 2023. Návrh byl schválen výborem SFDI, projednán dozorčí radou SFDI, kde jsou rovněž i zástupci Poslanecké sněmovny, a byl následně odsouhlasen i naší vládou.

Rozpočet na rok 2021 je sestaven jako vyrovnaný v celkové výši 127,5 miliardy korun. Chtěl bych jenom dodat to, že rozpočet na rok 2020, čili letošní rok, byl ve výši 83 miliard korun. Stojí ještě zmínit to, že výsledek roku 2020 nakonec bude 121 miliard korun, takže ten nárůst je téměř 40 miliard korun pouze mezi lety 2019 až 2020. Pokud se díváme na rok 2020 až 2021, tak už vycházíme z toho vysokého přeplnění v roce 2020 a velmi realisticky jsme dopočítali částku, ještě jednou ji zopakuji, 127,5 miliard korun. Je to absolutní rekord, ať už to vztahujeme vůči HDP, ať už to vztahujeme nominálně jakkoliv. A já jsem nesmírně rád, že se nám daří výstavba dopravní infrastruktury. Národní zdroje z toho činí 90,5 miliardy korun, evropské zdroje jsou 22 miliard korun a 15 miliard korun, jež využíváme v rámci dalších evropských zdrojů.

Stojí ještě za to připomenout, co z tohoto rozpočtu jde na investice a co nejde na investice, čili zejména na opravy. Na investiční výdaje jde z té částky 127,5 miliardy korun 83 miliard korun a na neinvestiční výdaje 44,5 miliardy korun. V průběhu roku 2021, 2022 se předpokládá potom postupné dočerpání prostředků z OPD, které byly až do roku 2020. Rozhodujícím faktorem pro rozpočet je stejně jako v letech předcházejících zjevná nutnost v maximální možné míře respektovat požadavky na mandatorní výdaje, a to jak na opravy, údržbu a správu sítě, tak přípravu akcí, zajištění, financování atd. Vše v souladu s dopravní politikou.

Pokud se podíváme na výhled rozpočtu střednědobého výhledu, tak ten reaguje na trend nárůstu připravenosti zásadních staveb. Opět se tedy musíme odrážet od zlomového roku 2020, kdy jsme to zásadně navýšili, tím pádem ty stavby jsou rozpracovány a je jasné, že už tento trend bychom měli udržet. Drtivá většina jde pochopitelně do dvou klíčových investičních společností, nebo investorů, a to je Správa železnic a Ředitelství silnic a dálnic. Je to přibližně půl na půl. S ohledem i na toto pokračuje SFDI v zavádění nových způsobů financování. Tady bych zmínil to, že se nám podařilo v tomto roce dohrát PPP projekt na Strakonické silnici. Je to těch 32 kilometrů. Koncesionář v tuto chvíli je vybrán, a pokud nenastane nic mimořádného, a já věřím, že ve Sněmovně projde ten návrh, tak můžeme na jaře začít stavět.

Děkuji za vyslechnutí a vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, dovoluji si požádat o schválení rozpočtu SFDI.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Tento sněmovní tisk projednal hospodářský výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 1071/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru poslanec Martin Kolovratník, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Já děkuji za slovo. Co se týká obsahu toho materiálu, tak vše už představil pan ministr. Hospodářský výbor materiál návrh rozpočtu projednal dne 18. listopadu. V té rozpravě zazněly informace, které jste před malou chvílí slyšeli, tedy oněch 127,5 miliardy jako návrh rozpočtu SFDI na příští rok. Bylo tam projednáno také to, že je ta částka zatížena malinkou mírou nejistoty ve vztahu k evropskému rozpočtování, protože v tom návrhu je použita částka 15 miliard z evropského fondu Recovery, o kterém zatím není detailně přesně rozhodnuto, a bude se výše a přesné použití této částky dopřesňovat v zimních měsících příštího roku.

Jinak mohu konstatovat, že navržená částka, ten navržený rozpočet pokrývá všechny požadavky resortu Ministerstva dopravy, všech dopravních módů, ať jsou to mandatorní výdaje na opravu, údržbu, správu sítě, výdaje na přípravu akcí, je to tzv. globální položka na přípravu všech akcí, stejně tak zajištění financování již rozestavěných akcí. A jsou tam pokryty i akce, které Ministerstvo dopravy předpokládá u jednotlivých investorů zahájit během roku 2021. To, co zaznělo na hospodářském výboru, je také, že poprvé nově už v návrhu tohoto rozpočtu v tuto chvíli jsou navrženy 4 miliardy korun na silnice II. a III. třídy pro kraje.

Hospodářský výbor jak jsem řekl, tisk 1071 projednal 18. listopadu a zde je usnesení, které k této věci přijal: Za prvé hospodářský výbor po vyslechnutí výkladu ministra dopravy Karla Havlíčka a zpravodajské zprávy Martina Kolovratníka, po obecné a podrobné rozpravě 1. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit sněmovní tisk 1071 - Rozpočet SFDI na rok 2021 a střednědobý výhled na roky 2022 a 2023 v předloženém znění; 2. pověřuje předsedu výboru, aby předložil usnesení předsedy Poslanecké sněmovny; 3. zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Sněmovny přednesl zprávu o výsledcích projednávání rozpočtu SFDI v hospodářském výboru.

Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a zahajuji všeobecnou rozpravu, do kterého mám přihlášeného pana poslance Polanského. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, milá vládo, předstupuji před vás jako tradičně každoročně s návrhem doprovodného usnesení při schvalování rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. O struktuře fondu a jeho fungování jsme podrobně hovořili na výboru. Zde bych si vás dovolil o vaši pozornost poprosit k tématu nedávného rozhodnutí vlády České republiky o splavnění řeky Odry v úseku Bohumín - Ostrava, respektive státní hranice - Bohumín - Ostrava. Toto rozhodnutí vyvolalo vlnu kritiky v odborné i široké veřejnosti. Hlavní argument, se kterým se ostatně ztotožňuji, je ten, že z dopravního hlediska pro potřeby průmyslu na Ostravsku splavnění Odry potřeba není. Není potřeba ani k dopravě surových materiálů a uhlí do regionu a není potřeba ani k dopravě hotových nadrozměrných výrobků ven do světa.

Bývala doba, kdy ostravské hutě a strojírny dodávaly svou produkci do celého světa, ať už hovoříme o nádraží v Teheránu, nebo i slavný Harbour Bridge v Sydney. To vše jsou stavby, ve kterých lze najít ocelové součásti z Ostravy. V novější době se v Ostravě vyráběly například obrovské, několik pater velké zalomené hřídele pro oceánské lodi. Ale ani v té době, kdy Vítkovické železárny zaměstnávaly přes 40 tisíc lidí a měly i vlastní podnikovou leteckou flotilu, obešlo se celé průmyslové Ostravsko bez vodní cesty. Proč ji tedy potřebujeme dnes? Které firmy ji potřebují pro převážení jakého typu nadrozměrných nákladů? Kolik těch nadrozměrných nákladů ročně bude? Anebo ji potřebujeme pro transport uhlí? Kam? I kdyby to vše probíhalo bez problémů, Odra nebude splavněna dříve než v roce 2035, a Česká republika přece nejpozději v roce 2038 podle nedávného rozhodnutí uhelné komise od uhlí ve využití uhlí v energetice a v průmyslu ustoupí. A osobně reálně bych si tipl, že díky zvyšující se ceně emisních povolenek to bude daleko dříve.

Pokud chceme ostravskému regionu pomoct, myslím si, že by bylo mnohem lepší těch 15 miliard korun využít v některém z dopravních módů, po kterém bude reálná poptávka, a nejen dnes, ale dlouhodobě. Už jsem tady o tom několikrát hovořil, průměrný nákladní vlak cestuje mezi Prahou a Ostravou zhruba 20 hodin. Tato skutečnost, si myslím, podvazuje ekonomický rozvoj regionu daleko více než chybějící vodní cesta, napojení na vodní cestu. Nebo si můžeme dovolit stavět oba tyto velké projekty?

Zamítavé reakce zastupitelstev Ostravy i Moravskoslezského kraje asi nejlépe vypovídají o tom, jak toto rozhodnutí je založeno na konsenzu. Z těchto důvodů si dovoluji Sněmovně předložit návrh doprovodného usnesení následujícího znění: "Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby zrušila rozhodnutí z 5. 10. 2020 o splavnění Odry v úseku Ostrava - Bohumín - státní hranice." Usnesení načtu i v podrobné rozpravě.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Ptám se, jestli se do všeobecné rozpravy ještě někdo hlásí. Nikoho nevidím, všeobecnou rozpravu tedy končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova po všeobecné rozpravě. Není tomu tak. Nyní tedy přistoupíme k rozpravě podrobné, do které je přihlášen pan poslanec Polanský.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jak jsem avizoval v rozpravě obecné, hlásím se k doprovodnému usnesení následujícího znění: "Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby zrušila rozhodnutí z 5. 10. o splavnění Odry v úseku Ostrava - Bohumín - státní hranice." Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Poprosím, abyste toto usnesení písemně předal zpravodaji.

Ano, a nyní se ptám, jestli se ještě někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím, podrobnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Není tomu tak, takže nyní přistoupíme k hlasování. Já svolám kolegy do sálu.

Prosím pana zpravodaje, aby nás provedl hlasováním. Myslím, že proceduru o tom, že nejdříve budeme hlasovat o návrhu výboru a poté o navrženém doprovodném usnesení, není potřeba schvalovat. Tam je ještě více pozměňovacích návrhů? V tom případě požádám o návrh procedury.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Tak my ještě v systému máme dva pozměňovací návrhy kolegy Luzara a Bartoška, i když se přiznám, že kolegové se k nim v podrobné rozpravě nepřihlašovali.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Je tomu tak, takže v tom případě návrhy propadají, pokud ještě někdo neotevře rozpravu. Ale nevidím žádný takový zájem, takže tyto návrhy nejsou přípustné. Pan poslanec Luzar ještě? Teď pouze s přednostním právem, potřebujeme nějak otevřít rozpravu, než bychom mohli načíst. Můžu požádat libovolného pana ministra, aby vystoupil.

 

Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Otevírám rozpravu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Dobře, to bylo vystoupení pana ministra, kterým otevřel rozpravu. A do podrobné rozpravy se nám ještě hlásí - pan poslanec Bartošek je u mikrofonu první. Prosím.

 

Poslanec Jan Bartošek: Děkuji za vstřícnost, pane ministře. Tímto se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu pod č. 7013. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Budu věřit, že pozměňovací návrh je odůvodněn v rámci toho dokumentu. Prosím pana poslance Luzara.

 

Poslanec Leo Luzar: Já bych se také rád přihlásil k pozměňovacímu návrhu pod č. 6964, který upravuje další výhled fondu na léta 2022 a 2023 do původní výše rozpočtované, a ne zkrácené, která se potom objevila v rámci zpracování. Čili jde o to, že původní verze, která prošla celým kolečkem, byla v jiné výši, potom doznal tento rozpočet nějakých úprav, které snižovaly finanční výhled v roce 2022 a 2023. Já si myslím, že stojí za to tam ten původní schválený, nebo projednaný rozpočet dát v té původní výši, protože na základě toho se v těch dalších letech plánují stavby. Jeho úpravy jsou samozřejmě možné, ale i v tom výhledu by bylo potřeba, aby tento fond tyto prostředky, se kterými počítal a které prošly svolávacím kolečkem, měl zaznamenány. Tolik k pozměňovacímu návrhu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. To byly pozměňovací návrhy. Já se ještě zeptám, jestli se někdo do této znovuotevřené podrobné rozpravy v tuto chvíli hlásí. Pokud nikoho nevidím, tak ji opět uzavírám. Ptám se znovu na zájem o závěrečná slova. Pan zpravodaj, prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Tak já teď to závěrečné slovo formálně využiji a budu konstatovat, že máme jedno hlasování o návrhu rozpočtu jako takovém, pak tu máme dva pozměňovací návrhy, ke kterým se páni poslanci v podrobné rozpravě přihlásili. Jako zpravodaj konstatuji, že jsem si ty návrhy pročetl, po formální stránce jsou správné včetně důvodové zprávy. A pak do třetice tu máme návrh doprovodného usnesení pana poslance Polanského.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Dobře, děkuji. A nyní bychom tedy přistoupili k návrhu procedury vzhledem k tomu, že máme více návrhů. Prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Co se týká procedury, chcete-li pořadí, navrhuji nejdřív hlasovat o řádně podaných pozměňovacích návrzích, nejdříve pana poslance Luzara, poté poslance Bartoška, potom návrh rozpočtu, jak byl vládou předložen, tisk 1071, a poté doprovodné usnesení.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Ano, děkuji. To je poměrně jednoduchý a srozumitelný návrh procedury. Já ho nechám odhlasovat.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 330 a ptám se, kdo je pro tento návrh procedury. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 330 je přihlášeno 95 poslanců a poslankyň, pro hlasovalo 88, proti nikdo. Návrh procedury byl tedy schválen.

 

Poprosím pana zpravodaje, aby nás tedy seznamoval postupně s jednotlivými pozměňovacími návrhy v pořadí, jak jsme je schválili. Zároveň ještě počkám, jestli bude žádost o odhlášení nebo něco takového. Prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Takže nejdřív prosím hlasování o pozměňovacím návrhu 6964 poslance Leo Luzara, který se týká návrhu na zvýšení limitních částek ve střednědobém výhledu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Já zahajuji hlasování pořadové číslo 331. (Nesouhlasné hlasy ze sálu.) Pardon, ukončuji hlasování jako zmatečné. Poprosím ještě stanovisko ministerstva. (Nesouhlasné.) Děkuji.

 

A znovu tedy zahajuji hlasování, tentokrát pořadové číslo 332, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Já vám děkuji.

hlasování pořadové číslo 332 je přihlášeno 95 poslanců a poslankyň, pro 34, proti 32. Návrh nebyl schválen. Prosím další návrh.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Nyní návrh pod č. 7013 pana poslance Bartoška, který navrhuje přesunout částku z Ministerstva dopravy na protidrogovou politiku.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Dobře, děkuji. Já zahajuji hlasování pořadové číslo - pardon, znovu. Prosím stanovisko ministerstva. (Nesouhlasné.) Omlouvám se, už je pozdě.

 

Znovu zahajuji hlasování, pořadové číslo 334, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Já vám děkuji.

V hlasování pořadové číslo 334 je přihlášeno 95 poslanců a poslankyň, pro 7, proti 63. Ani tento návrh nebyl přijat.

 

To by měly být všechny pozměňovací návrhy a nyní bychom hlasovali o návrhu usnesení jako celku.

 

Přečtu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2021 a střednědobý výhled na roky 2022 a 2023, podle sněmovního tisku 1071." Žádné návrhy jsme nepřijali, takže to můžeme takto. Stanoviska již zazněla, ale můžeme si je zopakovat. Prosím stanovisko ministerstva. (Ano.) Stanovisko výboru? (Ano.) Děkuji.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 335 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 335 je přihlášeno 95 poslanců a poslankyň, pro 60, proti nikdo. Konstatuji, že tedy s návrhem usnesení byl vysloven souhlas.

 

A nyní máme ještě návrh doprovodného usnesení. Já poprosím o jeho přednesení. Pane zpravodaji.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji. Zvládli jsme to i se stanovisky. Doprovodné usnesení pana poslance Polanského, týkající se kanálu Dunaj-Odra-Labe: "Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby zrušila rozhodnutí z 5. 10. 2020 o splavnění Odry v úseku Ostrava - Bohumín - státní hranice.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Prosím stanovisko ministerstva. (Nesouhlasné.) Dobře, výbor toto neprojednal.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 336 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Já vám děkuji.

V hlasování pořadové číslo 336 je přihlášeno 95 poslanců a poslankyň, pro 27, proti 39. Toto doprovodné usnesení nebylo přijato.

 

To by měly být všechny návrhy. Tím jsme se vypořádali s tímto bodem. Já děkuji zpravodaji, děkuji navrhovateli. Končím bod 341.

 

Otevírám ještě bod

Aktualizováno 19. 1. 2021 v 14:43.




Přihlásit/registrovat se do ISP