(Schůze zahájena v 18.00 hodin.)

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, zahajuji 69. schůzi Poslanecké sněmovny. Aby byla zaznamenána vaše účast, nejprve vás odhlásím a prosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami a případně mi oznámili, kdo žádá o vydání náhradní karty.

Schůzi svolal předseda Poslanecké sněmovny podle § 51 odst. 4 našeho jednacího řádu na základě žádosti 40 poslanců. Pozvánka vám byla rozeslána elektronickou poštou dne 13. listopadu tohoto roku.

 

Nyní přistoupíme k určení ověřovatelů této schůze. Navrhuji, abychom určili poslankyni Janu Krutákovou a poslankyni Kateřinu Valachovou. Má někdo jiný návrh? Nemá. Nechám hlasovat.

Zahájil jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 1, přihlášeno 91 poslanců, pro 84, proti nikdo.

Konstatuji, že jsme ověřovatelkami 69. schůze Poslanecké sněmovny určili paní poslankyni Janu Krutákovou a paní poslankyni Kateřinu Valachovou.

 

Nyní přistoupíme k ustanovení pořadu 69. schůze, jehož návrh je uveden na pozvánce. Připomínám, že podle § 54 odst. 7 zákona o jednacím řádu rozhodne sněmovna pouze o pořadu uvedeném v žádosti. Nelze navrhnout žádnou změnu ani doplnění pořadu. Rovněž tak nelze rozšiřovat schválený pořad.

Zahájil jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro.

Hlasování pořadové číslo 2, přihlášeno 96 poslanců, pro 94, proti nebyl nikdo. Pořad schůze byl schválen.

 

Nyní přistoupíme k jedinému bodu pořadu číslo 1 - Vládní návrh zákona o evidenci skutečných majitelů, sněmovní tisk 886, třetí čtení.

 

Pan místopředseda Pikal s přednostním právem. Prosím.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Pan předsedající, děkuji za slovo. Jenom bych chtěl, aby bylo asi plénu v tuhle chvíli oznámeno, jak budeme dále postupovat s těmi třemi schůzemi. Aby to jasně zaznělo, protože se ke mně dostávají různé nejasnosti, tak ať to zazní shora.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Ano, měl jsem to v plánu, takže vás s tím seznámím. V tuto chvíli projednáme právě zahájenou 69. schůzi. Jakmile tuto schůzi doprojednáme, vrátíme se ke schůzi nouzový stav. Jakmile doprojednáme tuto schůzi, tak se vrátíme ke schůzi, která byla zahájena ve 14 hodin, a to je daňový balíček. Takový je postup. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Ještě pro doplnění - mám za to, že pro obě schůze, které nejsou k nouzovému stavu, je schváleno, že budeme jednat po 19., případně i 21. hodině. Pro schůzi s nouzovým stavem toto není potřeba. Jen ať to tady zazní. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Takže jsme si situaci vyjasnili. Víme, co nás čeká a co nás nemine.

 

Otevírám bod číslo

 

1.
Vládní návrh zákona o evidenci skutečných majitelů
/sněmovní tisk 886/ - třetí čtení

Projednávání tohoto návrhu jsme přerušili usnesením číslo 1345 dne 13. listopadu na 62. schůzi před případným úvodním vystoupením navrhovatele. Dne 13. listopadu byl pověřen zastupováním místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček, a to do přítomnosti paní ministryně spravedlnosti Marie Benešové. Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala za navrhovatele ministryně spravedlnosti Marie Benešová a zpravodaj garančního výboru pan poslanec František Navrkal. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 886/2, který byl doručen dne 21. října 2020. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 886/4.

Nyní se táži navrhovatelů, zda mají zájem postupně vystoupit před otevřením rozpravy. Paní ministryně Benešová, máte zájem vystoupit? Krátce. Prosím, máte slovo.

 

Ministryně spravedlnosti ČR Marie Benešová Dobrý večer přeju všem a děkuju, že jste mi umožnili vystoupit na ten čas 18 hodin. A chtěla bych jenom znovu připomenout, co je cílem tohoto zákona, kde už máme vlastně po transpoziční lhůtě, která uběhla 10. ledna 2020, už jsme upomínáni.

Cílem je předně transponovat do českého právního řádu nové požadavky týkající se evidování skutečných majitelů a jsou tam takové hlavní tři cíle. Požadavek na veřejnost alespoň některých údajů o skutečných majitelích. Pak je zavedení mechanismu ověřování a kontroly pravdivosti údajů vedených v evidenci a stanovení efektivních sankcí. Myslím si, že to je všem jasné.

A pokud jde o pozměňovací návrhy, kterých je velmi mnoho, tak bych se především zaměřila na ten vládní. Jedná se o § 5 odst. 4, kde se vyjasňuje, že skutečný majitel korporace se určuje na základě pravidel pro skutečného majitele korporace a hledá se materiální skutečný majitel, nikoliv tedy jenom formální. Tak toto bylo velmi démonizováno. Chci ujistit, že se nejednalo o žádnou intriku nebo nějaký cíl prostě tam vsunout něco, co je nepatřičné. Jednalo se skutečně o zpřesňující ustanovení a mohu říct, že na něm netrvám, pokud si myslíte, že to je démonické ustanovení, které tam nepatří. Já jsem přesvědčena, že to pak soud stejně vysvětlí ve stejném duchu, takže skutečně mohu zde dát klidně neutrální stanovisko a záleží na Sněmovně, která je suverén, která si poradí.

V ostatních bodech pozměňovacích návrhů se potom k jednotlivým vyjádřím. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Otevírám rozpravu, do které mám přihlášeného jediného poslance, a to je pan poslanec Marek Výborný. Pak s přednostním právem pan předseda klubu ČSSD Jan Chvojka. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Marek Výborný: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Vážená vládo, pane ministře, paní ministryně, dámy a pánové, já si dovolím jenom krátce vyjádřit k tomuto třetímu čtení a k předloženým pozměňovacím návrhům.

Tak paní ministryně tady hovořila o démonizaci vládního tisku, to myslím, že nikdo nečinil, že by ho nějakým způsobem démonizoval. Za sebe musím říct, a za poslanecký klub KDU-ČSL, že my pouze chceme hrát férovou hru vůči všem a nikoho tady žádným způsobem nezvýhodňovat. A samozřejmě ta norma se může zdát na první pohled velmi jednoduchá, formální, transpoziční, nicméně hraje se tady o to, jestli budeme hrát podle stejných not vůči všem majitelům korporací včetně těch, kteří jsou v tom jiném právním uspořádání, rozumějme tedy ve svěřenských fondech. Svěřenské fondy v tomto smyslu by neměly mít jinou formu určování skutečného vlastníka, než je tomu u jiných společností, a to byl celý spor o odstavec 4 § 5 předmětného návrhu zákona.

Já bych vás chtěl poprosit o podporu obou pozměňovacích návrhů. Jak toho, který je pod písmenem jestli se nepletu C1, tak toho, pod kterým jsem podepsán já jako navrhovatel spolu s kolegou Janem Čižinským, a je to pozměňovací návrh pod písmenem E, který předmětný odstavec 4 § 5 vypouští. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP