(11.10 hodin)
(pokračuje Okamura)

Na úvod mě tady trošku zaskočila paní ministryně financí Schillerová, která se v podstatě tady chlubí tím a obhajuje deficitní hospodaření argumentem, že prý jsme méně zadluženi než některé krachující státy Evropské unie, a to je prý kladem, protože v podstatě nejsme na tom ještě tak špatně. Já si myslím, že standardem by mělo být vyrovnané hospodaření nebo přebytkové hospodaření. Doufám, že takto hospodaří i paní ministryně ve své domácnosti. Ale brát to jako klad a jako že to je snad cíl hospodaření vlády, tak to si myslím, že není správná premisa, ze které bychom měli vycházet. Ten cíl by měl být zdravé hospodaření a zdravý stát minimálně s vyrovnaným rozpočtem, což neříkám, že je možné v této době krize, to v žádném případě neříkám, ale jako vize rozpočtu by to určitě zaznívat mělo.

Vláda počítá pro příští rok s výdaji 1 806,8 mld. korun. To je úctyhodné číslo a hodně peněz, za které by se dalo spoustu věcí vybudovat a také zabezpečit slušnou životní úroveň našich občanů. Investice mají být 178 mld., ale bohužel neslyšíme nic o strategických vizích, kam a proč bychom měli masivně investovat. Mluví se o Dukovanech a aktuálně se do boje o kšeft zapojila i Bezpečnostní a informační služba, BIS, která chce ovlivňovat výběrové řízení. V tomto ohledu bych alespoň zčásti pochválil ČEZ, který podepsal memorandum s britskou firmou Rolls-Royce o vývoji malých modulárních jaderných reaktorů. Ano, tady je cesta, kam investovat, do nejmodernějších a hlavně nejperspektivnějších technologií, které budou užitečné nejen nám, ale mohou se stát velmi cenným a žádaným vývozním artiklem. Pochopitelně bych tu rád viděl masivní státní investici ve spolupráci se zeměmi, které jsou nejdál ve vývoji a v praktické výstavbě takových malých reaktorů. Jen na okraj, takové reaktory mají Rusové už desetiletí v jaderných ponorkách, v ledoborcích, a už dokonce vyrábějí elektřinu i na souši. Stejným směrem se ubírá vývoj například i v Japonsku. Taktéž je vidět, že tady je cesta od velkých, drahých a rizikových výrob elektřiny k decentralizaci, aniž bychom se museli vzdát jaderné energie.

Zatím jsem slyšel, že deficit je mimo jiné také daný nutností kofinancovat evropské projekty. No, evropské - projekty Evropské unie, abychom nepřišli o dotace Evropské unie. To jsou ty dotace, jak tam nejprve peníze pošleme z našich daní, a oni nám je pak přerozdělují na jimi určené projekty. Klademe si otázku, o jaké konkrétně jde projekty, jelikož jsme v situaci, kdy už další cyklostezky, zbytečné rozhledny nebo soukromé akvaparky, penziony a soukromé hotely vyvolených financované z veřejných peněz opravdu nepotřebujeme.

A tady se dostáváme k úsporám. Za této vlády máme historicky nejvíce státních zaměstnanců a stát je nejdražší v dějinách, přičemž daně jsou u nás zároveň již tak vysoké, že občany už nelze více sdírat. Nemám nic proti zaměstnancům ve státní správě, naopak, policisté, hasiči, zdravotníci a mnoho a mnoho dalších profesí je samozřejmě velice potřebných a hnutí SPD všechny tyto profese pochopitelně podporuje. Otázkou však je, do jaké míry můžeme ten příbytek státních zaměstnanců ufinancovat z veřejných prostředků. To je ta otázka, protože samozřejmě to si nepřeje nikdo, aby v podstatě stát zkolaboval na tom, že už ten systém nelze ufinancovat. A to je tady samozřejmě vidět, je to vidět i v návrhu obrovsky deficitního státního rozpočtu, kdy se v součtu za dva roky dostáváme k bilionu korun, a to znamená, že se český státní rozpočet vymkl kontrole.

Paní ministryně financí tady mylně chválí vládu za to, že prý se za uplynulých sedm let podařilo snížit státní dluh ze 41 % na 29 % HDP, a naše veřejné finance tak posunout na čtvrté nejlepší místo v EU. Za prvé, zažívali jsme období takové prosperity, a to ne díky vládě, to je potřeba zdůraznit, to je cyklický proces, a není to díky vládě, kdy jsme mohli snížit dluh daleko razantněji, a připravit si tak polštář pro případy podobných krizí, jaké nám vláda vytvořila dnes. A srovnání v rámci Evropy je skutečně úsměvné. Evropské země jsou skutečně ve velké míře předlužené a některé z nich na hranici krachu, takže nemá smysl se s nimi srovnávat. Dluh navíc, který je neefektivně prohospodařený, je vždycky špatný, ať je jakkoliv vysoký. To snad pochopí i malé dítě, když ne už někteří lidé z vlády.

Vládní návrh státního rozpočtu na rok 2021 je navrhovaný se schodkem v astronomické výši 320 mld. korun. V tomto návrhu však není započítán výpadek z příjmů státu po zrušení superhrubé mzdy, který má být dalších cca 90 mld. korun.

Poslanecký klub SPD prosazuje zrušení superhrubé mzdy a podporujeme také snížení sazeb daně z hrubé mzdy z 20 na 15 %. Je nutné nechat lidem více peněz v peněženkách. Hnutí SPD již podalo další zákony na finanční podporu pracujících lidí. Systémově prosazujeme navýšení základní slevy na poplatníka a také zvýšení podpory pracujících rodičů s dětmi. Tyto zákony již za SPD podala naše poslankyně Lucie Šafránková. Pokusíme se tady prosadit maximum, protože zvýšení základní slevy na poplatníka nejvíce pomůže právě středněpříjmovým a nízkopříjmovým pracujícím.

Opakovaně navrhujeme zdanění dividend pro zahraniční vlastníky tuzemských korporací, které mají výjimku, kterou prosadila Špidlova vláda. Tady vidíme, jak vláda v čele s ČSSD šla na ruku nadnárodním korporacím na úkor českých firem. V případě, že si zahraniční vlastník vyplatí podíl na zisku, nemusí nyní platit patnáctiprocentní srážkovou daň, na rozdíl od českých vlastníků firem. Ročně je tak vyvedeno cca 300 mld. korun, z České republiky vyvedeno, to znamená 40 až 50 mld. na daních, které by posílily státní rozpočet v případě, že bude tato výjimka na návrh SPD zrušena. Tento zákon za nás podal poslanec SPD Jan Hrnčíř.

Zároveň také podporujeme valorizaci důchodů, které příští rok porostou v průměru o 839 korun na téměř 15 400 korun, protože si to naši důchodci zaslouží. Zaslouží si, aby se jim zvyšovaly důchody, a to jak invalidní, tak starobní důchodci.

SPD ale návrh rozpočtu jako celek v této fázi nemůže podpořit. Samozřejmě budeme mít připraveny naše pozměňovací návrhy ve smyslu toho, jak tady hovořím, a ostatně řada zákonů už je tady podána. A to, co nám samozřejmě nadále na rozpočtu vadí, je, že bychom chtěli, aby vláda hnutí ANO, vláda Andreje Babiše, vláda hnutí ANO, ČSSD a KSČM, přestala financovat nepřizpůsobivé. Leží tady zákon z pera SPD, už prošel prvním čtením, tak doufám, že projde co nejrychleji, na ukončení zneužívání dávek nepřizpůsobivými. A dále chceme, aby se přestaly financovat politické neziskové organizace.

Jinak se ještě vrátím k financování nepřizpůsobivých. Je skutečně tristní, když se dnes pracujícím občanům snižují příjmy, pracující občané, kteří přišli o příjmy, přicházejí o zaměstnání, snížily se jim v malých českých a středních firmách u živnostníků tržby a zoufale si žádají o státní podporu, která je odsouhlasena i díky hlasům poslanců SPD, zatímco takzvaní nepřizpůsobiví vlastně inkasují pořád stejné peníze. Inkasují stejné peníze a vlastně si mnou ruce. Takže to je samozřejmě potřeba zarazit, toto. Zarazit to parazitování na systému. My jsme předložili zákon, díky hlasům ostatních stran nám prošel prvním čtením, tak doufám, že se to co nejrychleji posune.

A ty politické neziskové organizace, já nechápu, proč je vláda pořád financuje. Teď tady máme aktuální případ, kdy Organizace pro pomoc uprchlíkům, je to název české neziskové organizace, vede ji nějaký pan Rozumek, inkasuje od vlády, vláda ji financuje obrovskými penězi z ministerstev. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP