(10.40 hodin)
(pokračuje Prymula)

Druhý dotaz dané interpelace řeší řízení krajských hygienických stanic včetně konkrétní KHS Moravskoslezského kraje v oblasti včasného informování a spolupráce s dotčenými subjekty při přípravě mimořádných opatření ze strany Ministerstva zdravotnictví. Jak bylo již řečeno v rámci odpovědi na první dotaz, konkrétní situace v Moravskoslezském kraji byla předmětem projednání bývalého ministra zdravotnictví s ředitelkou KHS. Systémově ve vztahu k dalším krajům byly problémy vzájemné komunikace krajských hygienických stanic směrem k MZ a samosprávám krajů v otázkách reakce na vývoj epidemiologické situace ve výskytu onemocnění COVID-19 předmětem řady jednání organizovaných Ministerstvem zdravotnictví za účasti zástupců všech dotčených subjektů. Na těchto jednáních byly přijaty postupy ke zkvalitnění a náležitému načasování komunikace před vydáním mimořádných opatření ve vztahu k onemocnění COVID-19. Při kompletním převzetí projektu Chytré karantény 2.0 je nyní komentovaná oblast systémově koordinována Centrálním řídícím týmem Ministerstva zdravotnictví.

Další dotaz interpelace se týká postupu, který v daných souvislostech uplatnila KHS Moravskoslezského kraje vůči kraji. Tento postup byl taktéž významným bodem již komentovaného jednání bývalého ministra zdravotnictví s ředitelkou KHS, která ministrem byla informována o tom, že obdobně jako ve vztahu k ministerstvu byl taktéž postup KHS vůči kraji časově zpožděn. Zároveň bývalý ministr ředitelku KHS požádal o nápravu postupu z hlediska přípravy a načasování vydávání dalších mimořádných opatření.

K dotazu interpelace ohledně zvažování případných personálních změn v souvislosti s nedostatky při vydání předmětného mimořádného opatření KHS bylo paní poslankyni bývalým ministrem písemně odpovězeno, že pan ministr neuvažuje o personálních změnách na KHS. S ředitelkou KHS, tak je konstatováno výše, nalezli konsenzuální náhled na řešení souvisejících problémů v budoucnu.

V reakci na poslední otázku interpelace informuji, že ministerstvo činí systémové kroky k zajištění informovanosti představitelů samospráv o počtech nakažených a o připravovaných opatřeních. Na jedné straně plně chápu snahu samospráv vedených odpovědností za přijatá opatření, na druhé straně bych rád připomněl, že situace, kdy jsou předávána data tohoto charakteru, byla v začátcích unikátní v řadě momentů. Z uvedených důvodů rozumím počáteční rezistenci na straně KHS, která byla dána percepcí zodpovědnosti za dodržení režimu GDPR.

Já bych si dovolil teď okomentovat tu situaci stávající, protože tady je třeba říci, že kraj moravský, který v podstatě byl v té první etapě jakýmsi prubířským kamenem celého toho systému, se v podstatě v této době velmi zapojil, a myslím si, že paní ředitelka Svrčinová má naprosté excelentní výsledky, a určitě není žádný důvod ji měnit ani po změně na postu ministra. Myslím si, že ta spolupráce teď je skutečně výborná. My jsme ji dokonce použili modelově i pro posílení kapacit tady v Praze, abychom to postavili obdobným způsobem, protože kapacita Moravskoslezského kraje byla překvapivě vyšší než kapacita tady třeba Středočeského kraje.

Co se týká nastavení systému Chytré karantény 2, tak ten systém v tuto chvíli se velmi prudce vyvíjí co do počtu. My jsme se dostali před zhruba třemi týdny do velkých problémů, kdy ta kapacita byla příliš malá na ty obrovské nárůsty a docházelo k výraznému zpožďování v trasování, kdy se tam kupila opravdu řada osob, které už v podstatě byly nevytrasovatelné, protože tam stály ve frontě třeba deset dnů. V tuto chvíli ta kapacita dramaticky narostla, je tam více než 1 500 osob, které jsou v call centrech a navolávají, a dostali jsme se na více než stoprocentní nárůst při té kapacitě, takže jsou schopni obvolat třeba asi 107 tisíc minut za den, což jsou obrovské počty, a podaří se v řadě případů ty fronty, které tam byly, zkracovat.

To, co je jakýmsi mechanismem, který by měl zamezit tomu, aby byli lidé zcela neinformováni, tak pokud se nepodaří toho člověka do 48 hodin nakontaktovat přes ten systém chytré karantény, tak dostává vyrozumění SMS zprávou, jak se má chovat, co se stalo a z jakých důvodů kontaktován nebyl.

To znamená, to jsou tyto informace. Co se týká dalších informací, které tečou směrem ke krajům, tady jsou pravidelné videokonference s hejtmany, kde se řeší aktuální věci. A na bázi té informovanosti, která jde z ÚZISu, tak tam si myslím, že už se vyřešil tok dat na územní správní celky nebo na obce, které v podstatě v tuhle chvíli už mají data, která dříve byla limitována z důvodu jakési obavy, aby ta data nebyla zneužita. Ale v té podobě, v jaké je dostávají, si myslím, toto nehrozí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi zdravotnictví Romanu Prymulovi. A kolegyně Kovářová nemá žádný návrh, takže můžeme považovat tuto interpelaci za ukončenou.

Budeme tedy pokračovat, a to interpelací, tiskem 1014. Jde o interpelaci Věry Kovářové na prvního místopředsedu vlády a ministra vnitra Jana Hamáčka. Tím, že interpelace byla projednávána, zahájena rozprava, prošlo zamítnutí k přerušení, přesto byla přerušena tato interpelace, a ptám se paní kolegyně Kovářové, jestli navrhuje znovu přerušení projednávání této interpelace.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Já bych navrhla, aby tato interpelace byla přerušena do přítomnosti pana ministra.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře, děkuji, poznamenávám si. Už je devátá. Čtrnáct, dobře. Děkuji.

Dalším tiskem bude odpověď předsedy vlády Andreje Babiše na interpelaci paní poslankyně Věry Kovářové ve věci informovanosti samospráv. A jsme ve stejné situaci jako předtím. Takže požádám paní kolegyni Kovářovou, jestli navrhuje znovu přerušení do přítomnosti pana předsedy vlády.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Opět navrhnu přerušení do přítomnosti pana premiéra.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, poznamenal jsem si. A budeme pokračovat. Tentokrát půjde o odpověď místopředsedkyně vlády a ministryně financí Aleny Schillerové na interpelaci paní poslankyně Věry Kovářové ke kompenzaci krajům, o tisk 1016. A protože tam se nepodařilo odhlasovat na minulé schůzi to rozhodnutí, ptám se, jestli paní poslankyně navrhuje přerušení do přítomnosti paní místopředsedkyně vlády.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Ano, navrhuji přerušení do přítomnosti paní ministryně.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Tak máme 68. Mohli bychom odhlasovat, ale přece jen ještě já zagonguji, pokusím se získat další kolegy a kolegyně.

Chtěl bych se zeptat paní poslankyně Věry Kovářové, zda stejný postup navrhuje u tisku 1017, je to její interpelace na předsedu vlády.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Ano, také navrhuji přerušení do přítomnosti pana premiéra.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře, děkuji. Tak to máme tisk 1018 (správně 1017). A než bychom zahájili projednávání interpelace pana poslance Pavla Žáčka, tak bych navrhl hlasování. Ještě jednou zagonguji. A vzhledem k tomu, že máme kvorum pro rozhodnutí, tak bych vám přednesl návrhy na usnesení, které zatím máme k dispozici.

Návrhy na přerušení projednávání interpelace do přítomnosti předsedy vlády, místopředsedů vlády nebo ministrů, jsou u tisku 761, 769, 770, 879, 885, 897, 1001, 1011, 1014, 1015, 1016 a 1018 (správně 1017). Na zamítnutí interpelace je 999 a 1000. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP