(11.10 hodin)
Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Opět si dovolím navrhnout zkrácení vystoupení pro jednoho poslance na jedno vystoupení na pět minut v obecné i podrobné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Rozhodneme v hlasování číslo 61, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro toto omezující opatření. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování číslo 61 z přítomných 82 pro 58, proti 9. Návrh byl přijat a budeme se jím tedy v rozpravě řídit.
V otevřené obecné rozpravě mám první přihlášenou paní poslankyni Šafránkovou, připraví se pan kolega Feranec. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych jenom krátce představila pozměňovací návrhy, které ke kompenzačnímu bonusu za SPD předkládám. Hlavním cílem námi předkládaných návrhů je napravit některé nedostatky a mezery vládního návrhu tak, aby přístup k tomuto kompenzačnímu bonusu měli skutečně všichni živnostníci a podnikatelé postižení dopady nouzového stavu a souvisejících opatření, kteří mají v jejich důsledku zastavenou nebo výrazně ochromenou činnost.
V prvním pozměňovacím návrhu navrhuji, aby nárok na tento bonus měli všichni společníci všech společností s ručením omezeným, kterým bylo v rámci nouzového stavu znemožněno anebo výrazně omezeno podnikání. Vládní návrh přiznává toto právo pouze společníkům maximálně dvoučlenných s. r. o, což je naprosto nelogické a diskriminační.
Druhý pozměňovací návrh navrhuje snížit hranice předpokládaného obratu s. r. o, jejichž společníci budou mít na kompenzační bonus nárok za letošní rok, z vládou navrhovaných 180 000 na 120 000 korun. Nedává absolutně žádný smysl, aby tato hranice byla stanovena ve stejné výši za letošní rok, kdy bylo podnikání na několik měsíců zcela zastaveno, i za rok 2019, kdy tomu tak nebylo.
A ve třetím pozměňovacím návrhu navrhuji, aby tento kompenzační bonus nebyl postižitelný exekucí, na což vláda zapomněla, čímž již předem učinila tuto bezpodmínečně nutnou finanční pomoc pro mnoho občanů fakticky nedostupnou.
Děkuji za pozornost a prosím o podporu těchto pozměňovacích návrhů.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Šafránkové. Nyní vystoupí pan poslanec Milan Feranec, připraví se Marek Benda. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji. Pane předsedající, paní ministryně, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás seznámil s pozměňovacím návrhem k tomuto návrhu zákona, který předložil kolega Jan Volný, a já se k němu přihlásím v podrobné rozpravě.
Jak už řekla paní ministryně, tento zákon vlastně míří na OSVČ, resp. společníky s. r. o v případech, kdy jim byla činnost zakázána nebo výrazně omezena, na dodavatele jejich služeb, kteří jsou na to navázáni, a pozměňovací návrh míří i na třetí specifickou skupinu osob, a to osoby, které užívají prostory těch podnikatelů, kterým byla činnost omezena nebo zakázána. Typicky je to příklad trenérů fitness ve fitnesscentrech a dalších obdobných záležitostí. Takže k tomu míří ten pozměňovací návrh. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Milanu Ferancovi a nyní pan poslanec Marek Benda, připraví se paní poslankyně Věra Kovářová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážená paní místopředsedkyně vlády a ministryně, vážený pane zpravodaji, dámy a pánové, já bych předložil a odůvodnil tři návrhy, které má v systému uložené náš pan předseda Stanjura, který bohužel v této chvíli nemůže být přítomen, a pak se samozřejmě k nim přihlásím v podrobné rozpravě.
Jedná se o sněmovní dokument 6541, což je pozměňovací návrh pana kolegy Stanjury, který směřuje k tomu, aby byl poskytnut kompenzační příspěvek krajům za ztráty, které mají právě na sdílených daních. Víte dobře, že to je věc, o které se diskutuje, řekněme, od června. Senát tento návrh předložil Poslanecké sněmovně, tady stále leží před prvním čtením. Šlo by o to, aby kraje, které mají, stejně jako jsme kompenzovali obcím, kraje, které mají výpadek příjmů, dostaly za každého obyvatele 500 korun jako příspěvek z Ministerstva financí, resp. ze státního rozpočtu. To je první návrh.
Druhý návrh se skrývá pod sněmovním dokumentem 6544, který se týká doplnění nové části čtvrté, změny zákona o některých úpravách v oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a důchodové pojištění v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020, a jedná se o to, aby zálohy, resp. aby platby odvodového zatížení na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti byly osobám samostatně výdělečně činným odpuštěny nikoli tak, jako to bylo doposud, pouze do srpna, ale až do prosince, protože je zcela zjevné, že ty dopady na OSVČ budou velmi značné, a myslíme si, že by bylo správné, aby právě pojistné na sociální zabezpečení, které tvoří jeden z podstatných výdajů vůči veřejným rozpočtům, bylo odpuštěno až do konce prosince.
A poslední dokument se týká sněmovního dokumentu 6543, který by měl stejným způsobem změnit zákon o prominutí pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti placeného některými zaměstnavateli jako poplatníky v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020. A i tam by mělo jít o to, aby to, co bylo dosud opuštěno do srpna, bylo odpuštěno i za měsíce srpen, září, říjen, listopad a prosinec. To pokládáme za důležité, aby došlo k tomu, aby i tyto odvody - protože je zcela zjevné, že dopady budou značné, a teprve dnes se dozvíme, co všechno vláda ještě zavře - byly kompenzovány i zaměstnavatelům.
Pak se v podrobné rozpravě k těmto třem návrhům přihlásím. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji poslanci Marku Bendovi za jeho vystoupení a nyní budeme pokračovat v rozpravě. Paní poslankyně Věra Kovářová, připraví se poslanec Ferjenčík. Máte slovo, paní poslankyně.
Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vás seznámila se dvěma pozměňovacími návrhy Starostů a nezávislých. Ten první má dvě části a týká se počtu společníků, kteří se mohou stát jako fyzické osoby subjektem kompenzačního bonusu. V návrhu zákona jsou maximálně dva společníci s tím, že se jedná o malá s. r. o, ale my se domníváme, že i tři společníci mohou být malé společnosti s ručením omezeným, a proto tedy navrhujeme rozšířit maximální počet společníků společnosti s ručením omezeným na počet tři, tak by se tito mohli stát subjektem kompenzačního bonusu. Dále návrh také říká, že subjektem se mohou stát společníci jako fyzické osoby, kteří jsou členy jedné rodiny, a v následujících ustanoveních návrhu zákona je uvedeno, kdo se za členy rodiny považuje a kdo nikoli. Jsou to pouze příbuzní v řadě přímé, sourozenec a manžel nebo partner podle zákona upravujícího registrované partnerství.
Sám předkladatel poté v důvodové zprávě připouští, že se jedná o užší definici, než která je obsažena v jiných právních předpisech. Výše uvedená definice člena jedné rodiny se nám jeví jako velmi úzká a opomíjí další příslušníky rodiny, jak je obecně vnímáme. A také předkladatel zákona toto pojetí nikterak neodůvodňuje. Navíc občanský zákoník obsahuje v § 700 definici pojmu rodinný závod a tím jsme se také inspirovali a navrhujeme upravit návrh tak, aby se za člena jedné rodiny považoval např. i bratranec či osoby sešvagřené. Mohou existovat případy, kdy jsou společníky společnosti i příbuzní, kteří by nespadali do definice uvedené ve vládním návrhu zákona.
To je jeden pozměňovací návrh. A ten druhý se týká kompenzací pro kraje za výpadky příjmů z prvního kompenzačního bonusu, a to ve výši 500 korun na obyvatele. Domníváme se, že kraje i s ohledem na současnou situaci a další výpadky příjmů si takovouto kompenzaci zaslouží. Děkuji.***