(10.00 hodin)
Poslankyně Olga Richterová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně a kolegové, za Piráty navrhujeme dva pozměňovací návrhy. První se týká věkového limitu, kdy bychom rádi umožnili zvážit rodičům dětí do 12 let věku, čili do 11 let, do dovršení dvanáctých narozenin, možnost být na ošetřovném. Druhý pozměňovací návrh se týká postupného nárůstu výše ošetřovného, protože vnímáme jako nebezpečnější a jako větší dopad na rodiny, když to ošetřovné trvá dlouho. Rádi bychom toto adresovali. Postupně se vyjádřím k těmto dvěma návrhům, nejprve k těm jedenácti letům včetně.
Chceme umožnit, aby rodiče mohli zvážit u těchto dětí, které jsou vývojově často velmi rozdílné, tu jejich rozdílnou míru samostatnosti. Některé děti deseti- a jedenáctileté zvládnou být celé dny samy doma na distanční výuce, ale je řada dětí takto starých, které to prostě nezvládají. Aby se rodiče alespoň někdy s nimi mohli učit, aby se mohly řešit ty různé hraniční stavy a situace, kdy už to není dobré, když je to dítě samo doma.
Rádi bychom zdůraznili, že rozpočtové dopady počítalo MPSV jednoznačně tak, že toto navýšení ošetřovného o dva ročníky by při plošném uzavření škol znamenalo 25 milionů korun denně - při plošných opatřeních. A chceme zdůraznit, že v srovnání se všemi částkami, co tady jinak schvalujeme, to prostě není tak závratná částka. Jde o návrh, který nikde nebyl veřejnosti představen. Rodiče se podle něho nechovali. Čili předpokládáme, že první rodiče, kteří by šli s těmito staršími dětmi na oficiální ošetřovné, by byli od zítřejšího dne. A potom je těch dní, které jsou nárokovatelné do 2. listopadu, pouze devět. To by tedy znamenalo 225 milionů korun. Říkám vám to takto konkrétně, abyste věděli, že tento pozměňovací návrh i v případě započtení postupných individuálních karantén u konkrétních tříd a žáků by podle odhadů, kdy tohleto navýšení ministerstvo odhadlo na 75 až 140 milionů korun, celkově znamenal navýšení výdajů státu o zhruba 350 milionů korun. Proto bych velmi, velmi apelovala na zvážení. Myslíme si, že to snížení stresu rodinám za to stojí.
Druhá věc je návrh postupného nárůstu ošetřovného. Je to jednoduše procentuálně stanoveno. Do 15. kalendářního dne by zůstalo těch 60 % denního vyměřovacího základu, ale od 16. do 30. dne bychom rozhodně chtěli 70 %. A pokud by ošetřovné trvalo dále, protože by uzavření škol bylo delší, tak od 31. kalendářního dne ošetřovného či péče bychom žádali 80 % pro pečující. Jde o to, že nechceme prohlubovat ohrožení rodin chudobou. Nechceme zatěžovat úřady práce žádostmi o dávky mimořádné okamžité pomoci. Chceme zohlednit, že rodiny už často nemají úspory po té jarní vlně.
Když to tedy shrnu, za Piráty předkládáme ke zvážení této Sněmovně navýšení limitního věku pro ošetřovné do dovršení dvanáctého roku věku, čili navýšení o dva roky, o desátý a jedenáctý rok. Toto navýšení by při plošném uzavření škol znamenalo 25 milionů korun denně. Jsme přesvědčeni, že tohle je částka, která se ve vztahu k rodinám dá dobře zdůvodnit. Druhý pozměňovací návrh je postupný nárůst ošetřovného, aby čím déle musejí být rodiče s dětmi doma, tím vyšší byla jejich kompenzace, jejich náhrada mzdy.
Děkuji vám za zvážení těchto dvou pozměňovacích návrhů a věřím, že přinejmenším těch 11 let věku včetně by mohlo projít. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Také vám děkuji. Poprosím o slovo pana předsedu Mariana Jurečku, aby se ujal slova v obecné rozpravě. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane předsedající, paní ministryně, kolegyně, kolegové, k ošetřovnému jsme tady vedli už mnoho debat při první vlně v průběhu března, dubna tohoto roku, kdy jsme my za KDU-ČSL od začátku, vlastně bylo to někdy 23. března, dávali první návrh, kdy jsme říkali, že výše 60 % z vyměřovacího základu je pro mnoho rodin naprosto nedostačující. Situace se teď opakuje. A já bych byl rád, aby třeba do budoucna vláda, a potažmo i parlament, přijala opatření, které bude předvídatelné do budoucna pro tyto situace, protože my nevíme, jak se do budoucna může nějaká další vlna vracet, nebo může přijít úplně jiný důvod, pro který budou muset rodiče zůstávat doma se svými malými dětmi.
Návrhy, které za KDU-ČSL předkládáme z hlediska zvýšení vyměřovacího základu, který je dneska na 60 %, jsou motivovány opravdu zoufalou situací mnoha rodičů, především samoživitelek a samoživitelů. Když se podíváme na statistická data, na která tady upozorňuje vícero renomovaných společností, tak vidíme, že nízkopříjmové rodiny ty rezervy, které měly a které byly velmi tenké, vyčerpaly během první vlny. Když se podíváme i na šetření, které dělala Asociace samoživitelek a samoživitelů, tak v srpnu tohoto roku po první vlně 50 % z nich už nemělo vůbec žádné rezervy.
Jsme v situaci, kdy už od začátku září tady bylo v průběhu září víc než 500 škol, které musely uzavřít minimálně jednu třídu a poslat děti do karantény, a rodiče s nimi museli zůstat v rámci ošetřovného. Ta situace pro mnoho z těchto rodičů je zoufalá, protože oni ne o vlastní vůli musejí být doma, dost často někdo z nich nemá možnost využít hlídání prarodičů dětí. A ztratit 40 % svého příjmu není situace, kterou oni jsou schopni zvládat, aniž by třeba se mnozí nepropadali do dluhových pastí, nemuseli třeba využívat pochybné půjčky a s tím mít velké komplikace spojené třeba i se ztrátou bydlení nebo střechy nad hlavou.
Jenom pro představu musím říct, že při čisté měsíční mzdě 26 000 korun za současného stavu dostane pečující rodič ošetřovné 14 000. On z 26 000 čistého spadne na 14 000, kdy musí umět z tohoto platu utáhnout náklady rodiny, pokud je to samoživitelka, samoživitel. A jsou tam dost často i případy, kdy je velmi nízké vyměřené výživné na děti po rozvodu, tak je to opravdu velmi složitá situace.
Nepřicházel bych s těmito návrhy, pokud by v České republice byl třeba dobrý systém, nebo řekněme vstřícně nastavený systém mimořádné okamžité pomoci, jak je to třeba v zahraničí, v Německu. Protože jsem si vědom také i těch varovných signálů ze strany zaměstnavatelů, především ze strany zaměstnavatelů zdravotnických zařízení, kteří mají velkou obavu, že teď v té době personální tísně a toho, že nemají dostatek zdravotnického personálu především z řad zdravotních sestřiček, mohou zase o nějakou část těchto maminek přijít. Ale já jako zákonodárce se nemohu dívat na problém toho, že je tady úzké hrdlo ve zdravotním systému, optikou, že mě nezajímají ti ostatní rodiče, kteří nejsou zdravotníci a kteří mají opravdu problémy v tom, že nejsou schopni zabezpečit hlídání dítěte a nejsou schopni nějakým jiným způsobem to zvládnout, a zároveň se propadnou ve svých příjmech.
Proto předkládám za klub KDU-ČSL několik pozměňovacích návrhů. Předkládám návrhy, které mají ambici zvýšit vyměřovací základ z 60 % ve třech variantách: na hodnotu 70 %, 75 % a 80 %. U varianty 70 %, která má asi i největší šanci na projití, děláme ještě dvě podvarianty z hlediska možné doby čerpání. Potom se přihlásím k návrhům v podrobné rozpravě.
Ale velmi bych apeloval na to, abychom se opravdu nedívali jenom optikou jedné části spektra zaměstnanců, ale optikou rodičů, kteří jsou ve svízelné životní situaci. Jak jsem uváděl ten příklad, dramaticky se jim propadly čisté příjmy domácností. Jsou na to sami. A jak oni si mají poradit? Jak to mají zvládnout? Takovou optikou bychom se na to jako zákonodárci měli dívat. Děkuju.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Také vám děkuju. Poprosím paní poslankyni Alenu Gajdůškovou, aby se ujala slova v obecné rozpravě. Prosím, máte slovo. ***